Autismikirjo
Autismikirjo tarkoittaa ihmisen ominaisuuksia.
Autismikirjoon voi liittyä
- erilainen tapa aistia ja kokea asiat
- vaikeuksia olla yhdessä muiden ihmisten kanssa
- vaikeuksia oman toiminnan ohjaamisessa
- taipumus kuormittua herkästi.
Autismikirjoon liittyy myös paljon vahvuuksia ja voimavaroja.
Vahvuuksia voivat olla esimerkiksi
- hyvä keskittymiskyky
- kyky huomata yksityiskohtia
- kyky ratkaista monimutkaisia ongelmia
- hyvä oikeudentaju.
Autismikirjon ominaisuudet ja niiden aiheuttama haitta vaihtelevat eri ihmisillä.
Moni autismikirjon ihminen asuu, opiskelee ja käy töissä itsenäisesti. Moni autismikirjon ihminen tarvitsee myös tukea esimerkiksi opintoihin ja ihmissuhteisiin.
Kun muut ihmiset huomioivat autismikirjon ihmisten tarpeet, niistä on vähemmän haittaa.
Keinoja selvitä vaikeiden tunteiden kanssa
Autismikirjo johtuu aivojen erilaisesta kehityksestä. Se on ihmisen pysyvä ominaisuus.
Mielenterveystalossa on selkokielinen autismikirjon omahoito-ohjelma. Ohjelma auttaa autismikirjon ihmisiä tuntemaan itsensä paremmin ja selviämään vaikeiden tunteiden kanssa.
Omahoito-ohjelman voi tehdä yksin tai yhdessä luotettavan ihmisen kanssa. Tällainen voi olla esimerkiksi perheenjäsen, tukihenkilö tai ohjaaja.
Omahoito-ohjelma on ilmainen.
Pääset autismikirjon omahoito-ohjelmaan tästä (mielenterveystalo.fi)
Teksti: Jenni Sipilä, 2024
Kuva: Unsplash
Lisätietoa ja neuvontaa autismikirjosta: Perustietoa autismista (autismiliitto.fi)
