Olet tässä:
 

FASD

FASD tulee sanoista Fetal Alcohol Spectrum Disorders. FASD tarkoittaa sitä, että on altistunut alkoholille raskauden aikana. FASD johtuu siitä, että äiti on juonut alkoholia raskauden aikana.

FASD voi vaikuttaa esimerkiksi

  • oppimiseen
  • hahmottamiseen
  • ymmärtämiseen
  • keskittymiseen
  • tarkkaavuuteen
  • jaksamiseen
  • tunteiden säätelyyn
  • muistiin.

Haasteisiin voi saada monenlaista tukea. Tukea voi pyytää esimerkiksi koulun terveydenhoitajalta tai terveyskeskuksesta.

Seuraavat sarjakuvat kertovat tilanteista, joissa FASD voi tulla esiin.

Kaaos päässä

Kaaos päässä -niminen sarjakuva.

– Mä en ymmärrä mitään.
– Noi ohjeet on ihan sekavii.
– Pitäis varmaan kysyy opelta uudestaan…
– Meen kysyyn, mitä tehdään ekana!

Data ei siirry

Data ei siirry -niminen sarjakuva.

– Onko jotain hätänä?
– Mä en tajuu tätä tehtävää! Osasin kyl koulussa, mutta nyt tää näyttää ihan eriltä!
– Mä autan sua tekemään sen. Ja pyydän sulle koulusta lisää apua matikkaan.

Kun päre palaa

Kun päre palaa -niminen sarjakuva.

– Mä joudun aika usein riitoihin ihmisten kans…
– Multa vaan menee niin helposti hermot!
– Mulla oli ihan sama.
– Sit mä tajusin, et hermot palaa, kun oon väsynyt. Kun lepää tarpeeks, se helpottaa.
– Hei kiitti vinkistä! Mä kokeilen tota.

Stop vedätykselle

Stop vedätykselle -niminen sarjakuva.

– Hei, mä keksin hauskan jutun! Käy sä pöllimässä suklaata tuolta kaupasta meille kaikille.
– OK! Mä meen ja pöllin! Oottakaa tässä.
– Hei, oota. Sä voit joutuu vaikeuksiin, jos varastat.
– Sun ei tarvii suostuu kaikkeen, vaikka joku pyytäis. Se ei aina oo fiksua.

FASD ei tartu

FASD ei tartu -niminen sarjakuva.

– Mä en kyllä ikinä halua lapsia.
– Ai miks?
– No että ne ei saa tätä samaa vammaa!
– Hei, ei FASD periydy. Se voi tulla vaan, jos juo kun on raskaana.
– Ai ei vai?! No sit mä voisin miettiä lapsen saamista.

Tiesikö mutsi

Tiesikö mutsi -niminen sarjakuva.

– En tajuu, miten mun äiti on tehny tän mulle. Oon niin vihanen sille!
– Joo, niin mäkin olin.
– Ja muillekin ihmisille. Miksei ne auttaneet mun äitiä, kun ei se ite osannu olla juomatta?
– Niin. Tiesiköhän mutsi, et alkoholin juominen raskaana on vaarallista? Ehkä mä vielä joskus voin antaa sille anteeksi.

Just hyvä

Just hyvä -niminen sarjakuva.

– Mua harmittaa, kun oon näin pienen kokoinen.
– Tuntuu, ettei lihaksetkaan kasva.
– Musta sä oot tosi komee!

Tili miinuksella

Tili miinuksella -niminen sarjakuva.

– Siis mulla meni jo kaikki rahat shoppailuun. Pitäis pärjätä vielä kolme viikkoo…
– Mäkin ostin ennen mitä sattuu, mut nyt oon vähän oppinu, kun katotaan äidin kaa, mihin rahat riittää.
– Ai riittääkö sulla rahat koko kuukaudeks?
– Joo, kunhan saan vähän apua!

Homma hallussa

Homma hallussa -niminen sarjakuva.

– Mulla menee päivä ihan sekaisin, jos en tiiä mitä pitää tehdä.
– Mulla on tää [lukujärjestys]. Auttaa kun nään aina päivän seuraavan homman kuvana.
– Hei, tämmönen vois jeesata muakin!