Olet tässä:
 

Tavalliseen asumiseen

Kehitysvammaliitto teki selvityksen kehitysvammaisten ihmisten tukiasumisesta. Tukiasumisessa kehitysvammainen ihminen asuu omassa kodissaan ja saa sinne tukea.

Tällä sivulla on tiivistelmä Kehitysvammaliiton selvityksestä.

Lisää asuntoja ja tukea

Moni kehitysvammainen henkilö toivoo omaa kotia. Suuri osa heistä asuu kuitenkin ryhmäkodissa. Siksi tarvitaan lisää asuntoja ja tukea, joka auttaa asumaan omassa kodissa.

Kuka voi asua omassa kodissa?

Oma koti sopii heille, jotka toivovat sitä.

Vammaisilla ihmisillä on oikeus päättää omasta asumisesta. Omassa kodissa ei tarvitse osata kaikkea itse.

Tukea ja apua voi saada esimerkiksi työntekijältä, joka tulee käymään sovittuina aikoina. Tukea saa esimerkiksi itsestä huolehtimiseen ja arkipäivän asioihin, kuten ruokien tekemiseen. On tärkeää, että tukea saa myös vapaa-aikaan.

Omassa kodissa ei ole pakko asua yksin. Siellä voi asua esimerkiksi yhdessä ystävän kanssa. Oma asunto voi olla myös pienessä asuntoryhmässä. Asuntoryhmässä vammaisilla ihmisillä on omat asunnot ja yhteisiä tiloja.

Toisen kanssa yhdessä asuminen on oma valinta.

Kuka asuu naapurissa?

Osa vammaisista ihmisistä ei halua asua paikassa, jossa asuu vain vammaisia ihmisiä. Siksi on tärkeää, että vammaiset ihmiset voivat asua samoissa paikoissa kuin muut ihmiset.

Naapureihin voi tutustua. Tutustumiseen tarvitaan tukea ja paikkoja, joissa ihmiset voivat tehdä asioita yhdessä. Olo on usein turvallisempi, kun lähellä asuu tuttuja ihmisiä.

Oma koti voi olla myös yhteisöllisessä asumisessa. Yhteisöllisessä asumisessa asukkailla on omat asunnot, yhteisiä tiloja ja yhteistä toimintaa. Uusissa yhteisöllisen asumisen paikoissa asuu myös muita kuin vammaisia ihmisiä.

Kaupungit ja kunnat suunnittelevat, millaista asumista rakennetaan. Myös vammaisilta ihmisiltä pitää kysyä,
mitä he haluavat asumiselta.

Mistä tuki tulee?

Tukea voi saada tukiasumisen työntekijältä, joka tulee vammaisen henkilön kotiin sovittuina aikoina. Myös avustajilta ja kotipalvelusta voi saada tukea ja apua.

Tukea voi saada myös vertaisilta. Vertaiset ovat toisia ihmisiä, jotka asuvat myös omassa kodissa. Yhdessä he ovat porukka, joka auttaa toisiaan. Joissain paikoissa kodin lähellä on tukipiste, jossa voi tavata vertaisia.

Yhteisöllisessä asumisessa naapurit auttavat toisiaan. Yhteisöllisessä talossa on työntekijä, joka tukee naapureiden tutustumista ja yhteistä toimintaa.

Asumisen vaihtoehtoja kannattaa miettiä

Omassa kodissa asumiseen on monia tapoja. Itselle sopivia vaihtoehtoja kannattaa miettiä ja kuvitella. Miettiminen ja kuvitteleminen auttavat ideoimaan tapoja omassa kodissa asumiseen.

Lähde: Tavalliseen asumiseen? Puheenvuoroja omasta kodista ja asumisesta. Toimittanut Susanna Rieppo. Kehitysvammaliitto 2021.