Vammaisuudesta pitää puhua
Minun mielestäni meistä kehitysvammaisista ihmisistä tarvitaan paljon lisää tietoa.
On monia, jotka eivät tunne ainoatakaan vammaista ihmistä. Heillä voi olla vääriä käsityksiä ja erilaisia ennakkoluuloja.
Hyvä keino lisätä tietoa olisi esimerkiksi se, että elokuvissa ja tv-sarjoissa olisi kehitysvammaisia näyttelijöitä. Viihdeohjelmien kautta vammaisuus tulisi tutuksi suurelle yleisölle.
Lisäksi vammaisuudesta pitää järjestää seminaareja päättäjille ja poliitikoille. Meitä täytyy kuunnella eduskunnassa.
Itse haluan lisätä tietoa ja toimia yhdessä muiden kanssa. Olin mukana perustamassa Me Itse -yhdistystä Suomeen yli 20 vuotta sitten. Kuulun Me Itse -ryhmä Tampereen Hämppeihin.
Yhdistyksessä haluan vaikuttaa erityisesti palkkoihin ja toimeentuloon. Kaikki hinnat ja asuntojen vuokrat ovat nousseet kovasti viime aikoina. Hintojen nouseminen vaikeuttaa vammaisten ihmisten elämää.
Me Tampereen Hämpit tapasimme Tampereen pormestari Kalervo Kummolan. Hän suhtautui ymmärtävästi meidän huoliimme.
Lisäksi toivon, että oma selkolehtemme Leija ilmestyy myös tulevaisuudessa.
Teksti: Aki Lindroos, Leijan toimitusneuvoston jäsen
Kuva: Laura Vesa
Juttu on julkaistu aikaisemmin selkolehti Leijan numerossa 4/2024
