Puhu kiusaamisesta

Esa Peltonen tekee kiusaamisen vastaista vaikuttamistyötä.

Tässä haastattelussa Esa kertoo terveisensä kiusatuille ja kiusaajille.

Mitä teet työksesi?

Teen turvallisuus- ja keittiöalan hommia. Olen lähdössä opiskelemaan hoiva-avustajaksi.

Onko sinua kiusattu?

Kyllä mua on kiusattu. Koulussa potkittiin, tönittiin ja piiloteltiin vaatteita. Sanottiin, ettei susta tule mitään.

Mutta tässä sitä ollaan. Olen päässyt näin pitkälle. Nyt pääsen vaikuttamaan kiusaamista vastaan. Voin auttaa nuoria tässä asiassa.

Mikä auttoi sinua selviämään kiusaamisesta?

Tein asioita, jotka kiinnostivat minua. Asioita, jotka tuntuivat hyvältä. Se auttoi unohtamaan, mitä on tapahtunut.

Kiusaamisesta jäi haavat, mutta niistäkin voi parantua, kun puhuu asioista.

On ollut iso asia, kun olen voinut jakaa omia kokemuksia kiusaamisesta.

Mitä haluat sanoa ihmiselle, jota kiusataan?

Sinun ei tarvitse kantaa kiusaamisen taakkaa yksin. Uskalla puhua jollekin.

Puhu vaikka koulun työntekijälle, perheenjäsenelle tai ystävälle. Puhu jollekin, johon voit luottaa.

Aina löytyy apua ja tukea.

Mitä haluat sanoa ihmiselle, joka näkee kiusaamista?

Ole kiusatun puolella. Uskalla puuttua asiaan ja sanoa, että tämä ei ole oikein.

Mene kertomaan asiasta jollekin, johon voit luottaa.

Mitä haluat sanoa ihmiselle, joka kiusaa?

Haluaisin kysyä, miksi kiusaat.

Asetu kiusatun asemaan ja ajattele, miltä kiusatusta tuntuu. Ajattele, mitä kiusaamisesta voi seurata.

Puhu asiasta jollekin, johon voit luottaa.

Pyydä anteeksi. Multakin on pyydetty anteeksi. Tuntuu hyvältä, että kiusaaja on huomannut, että on mokannut.

Olen puhunut monen nuoren kanssa, jotka ovat kiusanneet. Kiusaajallakin on usein paha olla. Monia kaduttaa jälkeenpäin.

Jokainen tekee itse päätöksen, jatkaako kiusaamista.

Millaista kiusaamisen vastaista työtä olet tehnyt?

Olen mukana Projekti Radikaalissa. Se on kiusaamisen vastainen projekti nuorille.

Olen käynyt kouluissa puhumassa kiusaamisesta. Olen kirjoittanut kiusaamisesta myös Vernerin blogissa.

On tuntunut tosi hyvältä päästä jakamaan oma kokemus ja päästä auttamaan nuoria.

Lue lisää Projekti Radikaalista (projektiradikaali.fi)

Teksti: Jenni Sipilä, 2024
Kuva: Tiitus Tommila