Puhutaan yksinäisyydestä
Yksinäisyys satuttaa ja aiheuttaa huonoa oloa.
Yksinäisyys on eri asia kuin yksin oleminen. Itsensä voi kokea yksinäiseksi, vaikka ympärillä olisi ihmisiä. Toisaalta itse valittu yksinoleminen voi olla virkistävää.
Yksinäisyyteen voi olla monia syitä:
- Joku voi kokea, että muut eivät kuuntele tai ymmärrä.
- Uusiin ihmisiin tutustuminen voi jännittää.
- Muihin voi olla vaikea luottaa, jos on joutunut kiusatuksi.
- Myös rahan puute ja riittämätön tuki voivat aiheuttaa yksinäisyyttä.
Yksinäisyyteen saa apua
Yksinäisyys on yleistä. Suurin osa ihmisistä on kokenut yksinäisyyttä.
Yksinäisyydestä kannattaa puhua, koska yksinäisyyteen saa apua.
Porukoissa-hankkeen sarjakuvissa on vinkkejä yksinäisyyden vähentämiseen.
Voi lukea sarjakuvia yksin tai yhdessä vaikkapa läheisen tai ohjaajan kanssa.
Oma koti tukiasumisessa
“Omassa kodissa ei tarvitse olla yksinäinen”

Kaukana asuvat ystävät
“Nähdään netissä”

Vertaisuus ja vertaistuki
“Tiedän miltä susta tuntuu”

Vapaa-aika ja raha
“Mulla ei oo koskaan rahaa”

Syrjintä ja häirintä
Keinoja kiusaamistilanteisiin

Itsetunto
“Me vaan ollaan niin rohkeita”
