Seksiä turvallisesti

Kondomi ja ehkäisypillerit
Tällä sivulla kerrotaan, miten voit nauttia seksistä turvallisesti.
Tutustu omaan seksuaalisuuteesi
Itsetuntemus lisää turvallisuutta monella tavalla.
Kun tunnet itsesi, tiedät mitä tahdot. Hyväksyt itsesi ja seksuaalisuutesi. Osaat myös pitää huolta itsestäsi ja asettaa rajasi.
Tutustu omaan seksuaalisuuteesi rauhassa.
Voit pohtia esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Mitä ajattelet seksuaalisuudesta ja seksistä?
- Oletko kiinnostunut seksistä?
- Miltä sinusta tuntuu puhua seksuaalisuudesta tai seksistä?
- Millainen kosketus tuntuu sinusta hyvältä?
Itsetyydytys on hyvä tapa tutustua itseensä ja omaan kehoonsa. Itseään voi kosketella eri puolilta kehoa ja sukuelimistä.
Itsetyydytystä kannattaa kokeilla ennen seksiä kumppanin kanssa.
Juttele kumppanisi kanssa
Seksistä kannattaa jutella kumppanin kanssa ennen seksin aloittamista.
Kumppanin kanssa kannattaa jutella siitä, mikä kummastakin tuntuu hyvältä ja mitä ette halua. Voit kertoa tunteistasi ja toiveistasi myös seksin aikana.
On tärkeää, että sinulla on turvallinen olo ja voit luottaa kumppaniisi. Silloin seksistä voi nauttia täysillä.
Opettele sanomaan ei
Ketään ei saa painostaa tai pakottaa seksiin. Seksiin pakottaminen on rikos, josta rangaistaan.
Jos joku ehdottaa sellaista, mitä et halua, sano ”ei” ja lähde pois.
Joskus voi törmätä ihmiseen, joka houkuttelee mukaansa. Hän voi luvata jotain hauskaa tai tarjota hyvää syötävää tai juotavaa. Tällainen ihminen voi haluta seksiä ja pakottaa seksiin. Tällainen toiminta on rikollista.
Jos joku houkuttelee sinua mukaansa, kieltäydy.
Jos joku koskettaa sinua niin, että sinusta tuntuu pahalta, käske häntä lopettamaan ja lähde pois paikalta.
Tällaisista tapahtumista pitää aina kertoa jollekin luotettavalle ihmiselle.
Suojaudu seksitaudeilta
Seksitauti tarkoittaa sairautta, joka tarttuu seksissä. Seksitautia sanotaan myös sukupuolitaudiksi.
Seksitauteja ovat esimerkiksi
- klamydia
- tippuri
- visvasyylä eli kondylooma
- HI-virus.
Seksitaudit tarttuvat yhdynnässä ja suuseksissä, jos pari ei käytä kondomia tai suuseksisuojaa.
Sairauden oireita voivat olla kutina ja kirvely sukuelimissä. Joissakin seksitaudeissa ei ole mitään oireita, jolloin niitä on vaikea huomata.
Jos epäilet, että olet saanut seksitaudin, mene lääkäriin. Lääkärit ovat tottuneet hoitamaan seksitauteja. Asiaa ei siis tarvitse hävetä.
Useat seksitaudit voi parantaa lääkkeillä. Myös se ihminen, jolta sait taudin, täytyy hoitaa. Muuten tauti jatkaa tarttumistaan.
Kondomi ja suuseksisuoja suojaavat seksitaudeilta.
Käytä ehkäisyä
Nainen voi tulla raskaaksi penis-emätinyhdynnässä. Kondomi suojaa raskaudelta.
Kondomi on kuminen rulla, joka pistetään peniksen päälle ennen yhdyntää.
Kondomeja voi ostaa kaupasta, apteekista, kioskista ja huoltoasemilta. Kondomeja saa ostaa kuka tahansa. Niiden ostamiselle ei ole ikärajaa, eikä niiden ostamista tarvitse hävetä.
Naiset voivat hankkia lääkäriltä hormonivalmisteita, jotka estävät raskauden. Näitä ovat esimerkiksi ehkäisypillerit, ehkäisylaastari ja ehkäisykapseli.
Voit kysyä ehkäisystä lisää terveyskeskuksesta tai
koulun terveydenhoitajalta.
Näin käytät kondomia
Jokainen penis on omanlaisensa, siksi myös kondomeja on erilaisia.
Kondomin valintaan vaikuttaa peniksen pituus, paksuus ja muoto.
Sopiva kondomi löytyy parhaiten kokeilemalla.
Sopivankokoinen kondomi
- tuntuu päällä hyvältä
- pysyy paikallaan
- ei rullaudu
- ei purista
- peittää koko peniksen.
Kondomin koko ilmoitetaan paketissa usein englanniksi. Esimerkiksi slim fit tarkoittaa kapeaa. Grande tarkoittaa suurta.
Pakkauksessa kerrotaan usein myös kondomin muoto. Jotkut kondomit ovat koko pituudelta saman levyisiä. Toiset kondomit ovat terskan kohdalta leveämpiä. Tällainen kondomi voi pysyä paikallaan paremmin, jos penis levenee kärkeä kohti.
Näin laitat kondomin peniksen päälle:
- Tarkista, että kondomin pakkaus on ehjä.
- Tarkista pakkauksesta, että viimeinen käyttöpäivä ei ole mennyt ohi.
- Avaa pakkaus repäisemällä.
- Vedä esinahka taakse.
- Aseta kondomi terskan päälle.
- Purista sormilla ilmakuplat pois kondomista.
- Rullaa kondomi jäykän peniksen päälle. Rullaa ihan peniksen
juureen saakka.
Siemensyöksyn jälkeen, kun penis on vielä jäykkä, pidä kiinni kondomista peniksen tyven kohdalta. Vedä kondomi pois peniksen päältä niin, että siemenneste jää kondomiin.
Laita käytetty kondomi roska-astiaan. Älä laita kondomia vessanpönttöön.
Jos ehkäisy unohtuu
Jos ehkäisy unohtuu, nainen voi tulla raskaaksi.
Silloin apteekista voi ostaa katumuspillerin ilman lääkärin reseptiä. Katumuspilleri pitää ottaa mahdollisimman pian yhdynnän jälkeen. Jos nainen ottaa pillerin tarpeeksi pian, hän ei tule raskaaksi.
Jos nainen tulee raskaaksi, hän voi joutua tekemään abortin. Abortti ei ole ehkäisykeino, vaan se tarkoittaa raskauden keskeyttämistä.
Abortti tehdään yleensä ennen 12. raskausviikkoa. Abortin tekee lääkäri.
Aborttiin voi olla monia syitä. Nainen voi olla esimerkiksi liian nuori äidiksi.
Muista nämä asiat
Muista nämä asiat, kun suunnittelet seksin aloittamista:
- Tutustu rauhassa itseesi ja omaan kehoosi.
- Tutustu rauhassa kumppaniisi.
- Jutelkaa kumppanisi kanssa siitä, millaisesta kosketuksesta pidätte ja ette pidä.
- Sopikaa yhdessä, mitä teette seksin aikana.
- Olkaa yhdynnässä vain, jos haluatte sitä molemmat. Seksi on paljon muutakin kuin vain yhdyntä.
- Älä koskaan painosta toista ihmistä seksiin.
- Sano ei, jos et halua kosketusta tai seksiä.
- Huolehdi ehkäisystä.
- Älä lähde tuntemattoman ihmisen mukaan, vaikka hän kuinka houkuttelisi.
- Anna tunteiden roihuta!
Onko sinulla kysyttävää seksuaalisuudesta tai seksistä?
Teksti: Tuula Puranen, 2018
Lisätietoa selkokielellä:
- Seksuaalinen turvallisuus (www.seteke.fi)