Tutustu seksuaalisuuteen

nuori nainen pitää käsiä rintakehälläänTällä sivulla on tietoa seksuaalisuudesta. Saat myös vinkkejä siihen, miten voit tutustua omaan seksuaalisuuteesi.

Tutustu seksuaalisuuteen

Jokainen ihminen on seksuaalinen.

Kun ymmärrät omaa seksuaalisuuttasi, voit puhua siitä. Voit kertoa tunteistasi ja toiveistasi.

Kun tiedät, mitä seksuaalisuuteen liittyvät sanat tarkoittavat, voit etsiä ja kysyä lisää tietoa seksuaalisuudesta.

Kun ymmärrät seksuaalisuuteen liittyviä asioita, pystyt päättämään niistä itse. Pystyt päättämään esimerkiksi siitä, haluatko seurustella tai harrastaa seksiä.

Seksuaalisuus on ominaisuus

Seksuaalisuus on ihmisen ominaisuus.

Seksuaalisuuteen kuuluu monia asioita, kuten sukupuoli, seksuaalinen suuntautuminen ja tunteet.

Seksuaalisuus vaikuttaa moniin asioihin. Seksuaalisuus vaikuttaa esimerkiksi siihen, kehen ihastut ja kenen kanssa haluat läheisyyttä.

Vaikka seksuaalisuus on jokaisessa ihmisessä, se ei ole kaikille yhtä tärkeä osa elämää.

Jokainen on omanlaisensa

Jokaisen ihmisen seksuaalisuus on omanlainen. Jokaisella on omat ajatukset ja omat tunteet.

Ei ole oikeaa tai väärää seksuaalisuutta.

Myös jokaisen ihmisen keho on omanlainen. Ja jokaisen keho on kaunis ja hyvä juuri sellaisena sellaisena kuin on.

Sinä olet hyvä juuri sellaisena kuin olet.

Seksuaalisuus muuttuu

Ihmiset ovat seksuaalisia koko elämänsä ajan. Seksuaalisuus myös muuttuu elämän eri vaiheissa.

Lapsen seksuaalisuus on erilainen kuin nuoren tai aikuisen seksuaalisuus.

Erilaiset elämänkokemukset vaikuttavat seksuaalisuuteen.

Esimerkiksi seuraavat asiat vaikuttavat siihen, millainen sinun seksuaalisuutesi on:

  • Oletko saanut läheisyyttä?
  • Oletko kokenut sydänsuruja?
  • Oletko saanut puhua tunteista ja haluista?
  • Onko sinulla ystäviä vai oletko yksinäinen?
  • Oletko saanut rakastaa?

Oma seksuaalisuus tutuksi

Omaa seksuaalisuutta on hyvä pohtia. Silloin se tulee itselle tutuksi.

Voit miettiä esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Millainen keho sinulla on ja mitä pidät siitä?
  • Miltä sinusta tuntuu juuri nyt?
  • Kuinka tärkeää seksuaalisuus sinulle on?
  • Onko sinun helppo puhua seksuaalisuuteen liittyvistä asioista?
  • Mistä saat tietoa seksuaalisuudesta?

Kun tutustut omaan seksuaalisuuteesi, sinun on helpompi hyväksyä itsesi. Uskallat olla sellainen kuin olet.

Hyväksy myös muiden seksuaalisuus

Kun hyväksyt itsesi, voit hyväksyä myös toiset ihmiset sellaisina kuin he ovat.

Kenenkään seksuaalisuus ei ole väärin.

Kenelläkään ei ole oikeutta loukata toista ihmistä seksuaalisesti tai toisen ihmisen seksuaalisuutta.

Toisen ihmisen seksuaalisista asioista ei saa kertoa muille ilman hänen lupaansa.

Jokainen on hyvä juuri sellaisena kuin on.

Onko sinulla kysyttävää seksuaalisuudesta?

Kysy seksuaalineuvojalta

Teksti: Tuula Puranen, 2018
Toimitus: Jenni Sipilä, 2023
Kuvat: Istock

Lisätietoa: