Sukupuoli
Kun ihmiset puhuvat sukupuolesta, he tarkoittavat usein sitä, että joku on nainen tai mies. Ne ovatkin yleisimmät sukupuolet. On kuitenkin myös muita sukupuolia.
Tällä sivulla on perustietoja sukupuolesta.
- Biologinen sukupuoli
- Sukupuolten moninaisuus
- Sukupuoli-identiteetti
- Esimerkkejä sukupuoli-identiteetistä
- Mistä saan lisää tietoa?
Biologinen sukupuoli
Ihmisen sukupuoli kehittyy kohdussa eli ennen syntymää. Sukupuoli määritellään heti, kun vauva syntyy. Jos vauvalla on pojan sukuelimet, hänet määritellään pojaksi. Jos hänellä on tytön sukuelimet, hänet määritellään tytöksi.
Joskus vauvalla voi olla sekä tytön että pojan sukuelimen osia. Tällaista vauvaa kutsutaan intersukupuoliseksi.
Sukupuoli, joka määritellään sukuelinten mukaan, on biologinen sukupuoli. Jotkut sanovat sitä myös anatomiseksi sukupuoleksi.
Sukupuolten moninaisuus
Sukupuolten moninaisuus tarkoittaa sitä, että on olemassa muitakin sukupuolia kuin nainen ja mies.
Kun ihminen kasvaa, hän alkaa pohtia omaa sukupuoltaan. Tyttö voi kokea, että hän on tyttö. Poika voi tuntea itsensä juuri pojaksi. Mies voi tuntea itsensä mieheksi ja nainen naiseksi. He tuntevat oman kehonsa sellaiseksi kuin sen pitää ollakin. Heidän on hyvä olla omassa kehossaan.
Aina näin ei kuitenkaan ole, eikä siinä ole mitään väärää. Esimerkiksi pojasta voi tuntua, että hän on tyttö, vaikka hänellä on pojan sukuelimet. Tytöstä voi tuntua pojalta, vaikka hänellä on tytön sukuelimet. Silloin tuntuu, että on väärässä kehossa.
Monilla ihmisillä on valmis käsitys siitä, millaisia tytöt ja pojat ovat. Tämä voi näkyä esimerkiksi kasvatuksessa.
Jos poika haluaa leikkiä nukeilla ja pukeutua mekkoon, hänelle saatetaan sanoa, että poika leikkii autoilla ja käyttää housuja.
Jos tyttö on villi ja äänekäs, hänelle saatetaan sanoa, että hän on poikatyttö. Häntä voidaan kannustaa leikkimään sellaisia leikkejä, joita pidetään tyttöjen leikkeinä.
Myös naisten ja miesten ajatellaan usein olevan tietynlaisia. Usein ihmisellä on kuitenkin molemman sukupuolen ominaisuuksia, eli hänessä on vähän naista ja vähän miestä.
Joistakin ihmisistä voi tuntua siltä, ettei ole mitään sukupuolta. Voi myös tuntua siltä, että on välillä yhtä sukupuolta ja välillä toista.
Sukupuoli-identiteetti
Sukupuoli voi olla muutakin kuin biologiaa. Se on ihmisen oma käsitys ja kokemus siitä, mitä sukupuolta hän on.
- Koetko sinä, että olet nainen tai mies?
- Vai tunnetko, että olet jotain muuta?
- Ketä kohtaan sinä tunnet tai et tunne seksuaalista vetovoimaa?
Joku voi kokea, ettei ole mitään sukupuolta. Joku voi olla hetkittäin yhtä sukupuolta ja toisinaan jotakin muuta.
Tärkeintä on hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Kun on sinut itsensä kanssa, voi iloita omasta seksuaalisuudestaan ja siitä, että saa olla oma itsensä. Silloin voi elää rauhassa, vapaana ja pelkäämättä toisten mielipiteitä.
Jos sukupuoli mietityttää, pohdi asiaa rauhassa ja tutustu itseesi.
Jos sinulla on joku luotettava, lämmin ja hyväksyvä ihminen, juttele hänen kanssaan asiasta. Myös ammattilaisten ja muiden asiantuntijoiden kanssa voi käydä juttelemassa. Aluksi voi vaikka tilata ajan terveyskeskuksen lääkäriltä. Hän osaa tarvittaessa ohjata sinut eteenpäin.
Seuraavaksi voit tutustua esimerkkeihin sukupuoli-identiteeteistä. Muista kuitenkin, etteivät ne ole tiukkoja lokeroita, joihin pitäisi mahtua. Esimerkit kuitenkin auttavat sinua pohtimaan omaa sukupuoltasi, jos tunnet, että sitä on tarvetta pohtia.
Esimerkkejä sukupuoli-identiteeteistä
Sukupuoli-identiteetti tarkoittaa sitä, mitä sukupuolta ihminen tuntee olevansa. Hän voi ilmentää sukupuoltaan monilla tavoilla, esimerkiksi pukeutumisessa ja käyttäytymisessä.
Nainen ja mies
Nainen ja mies ovat tutuimmat ja yleisimmät sukupuoli-identiteetit. Monissa naisissa on kuitenkin piirteitä, joita pidetään miehisinä. Monissa miehissä on piirteitä, joita pidetään naisellisina. Tärkeintä on ihmisen oma tunne itsestään.
Transsukupuolinen
Transsukupuolinen tarkoittaa ihmistä, joka kokee, että hän on väärän sukupuolen kehossa. Hän voi kokea itsensä mieheksi, vaikka hänellä on naisen sukuelimet. Ihminen, jolla on miehen sukuelimet, voi kokea itsensä naiseksi.
Oman sukupuolen voi korjauttaa. Silloin kehoa muutetaan hormonihoidolla tai sairaalassa leikkauksien avulla. Joillekin käytetään kumpaakin hoitomuotoa. Tavoite on, että ihmisen keho ja mieli ovat sopusoinnussa keskenään.
Sukupuolen korjaukseen kuuluu myös uusi sosiaaliturvatunnus, ja moni sukupuolensa korjannut ihminen vaihtaa myös nimensä. Sukupuolen korjaaminen kestää monta vuotta, ja yleensä se on suuri elämänmuutos.
Transvestiitti
Transvestiitti kokee sukupuolensa vaihtelevan. Hän voi kokea itsensä välillä naiseksi ja välillä mieheksi. Hän voi toisinaan kokea itsensä myös joksikin muuksi, esimerkiksi sukupuolettomaksi.
Moni transvestiitti on tyytyväinen siihen sukupuoleen, joka hänelle on määritetty syntymässä. Jos ihmisen biologinen sukupuoli on mies, hän voi kuitenkin joskus ilmentää itseään naisena esimerkiksi pukeutumalla naisten vaatteisiin. Jos ihmisen biologinen sukupuoli on nainen, hän voi toisiaan ilmentää itseään miehenä esimerkiksi pukeutumalla miesten vaatteisiin.
Sukupuoleton
Sukupuoleton ihminen kokee, että hän ei ole mitään sukupuolta. Sukupuoleton tarkoittaa samaa asiaa kuin asukupuolinen.
Lisätiedot
Selkokielellä: Sukupuolen monimuotoisuus (www.seteke.fi)
Yleiskielellä:
- Seta (www.seta.fi)
- Setan tuki- ja neuvontapalvelu (www.sinuiksi.fi)
- Seksuaalisen suuntautumisen, sukupuoli-identiteetin ja seksin sanastoa (www.pirkanmaanseta.fi)
- Sukupuolen moninaisuus (www.seta.fi)
Teksti: Tuula Puranen, 2018