Tietoa nuuskasta

Tällä sivulla on tietoa nuuskasta ja nuuskan käytön lopettamisesta.

Nuuskassa on myrkkyjä

Nuuska on jauhettua tupakkaa, joka laitetaan huulen alle.

Nuuskassa on samoja myrkkyjä kuin savukkeissa. Myrkyt ovat haitallisia ihmisen terveydelle.

Nuuskan myrkkyjä ovat

  • arsenikki
  • lyijy
  • nikotiini.

Nuuskassa on enemmän nikotiinia kuin savukkeissa.

Jos ei ole tottunut käyttämään nuuskaa, se voi aiheuttaa nikotiinimyrkytyksen.

Myrkytys voi aiheuttaa

  • huimausta
  • päänsärkyä
  • pahoinvointia.

Nuuskaa ei kannata siis edes kokeilla.

Nuuska on haitallista terveydelle

Nuuskan käyttö on monin tavoin haitallista terveydelle:

  • Ikenet ja hampaat menevät huonoon kuntoon.
  • Kunto heikkenee.
  • Nuuskan käyttö rasittaa sydäntä.
  • Nuuskan käyttäjä voi sairastua sairauksiin, kuten diabetekseen ja verenkierron sairauksiin.

Nuuskasta ei tule savua, kuten tupakasta. Nuuska voi silti olla tupakkaa haitallisempaa.

Nuuska aiheuttaa riippuvuutta

Nuuskassa on paljon nikotiinia. Nikotiini aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden. Nuuskasta riippuvainen ihminen ei pysty lopettamaan nuuskan käyttöä vaikka haluaisi.

Nuuskassa on enemmän nikotiinia kuin savukkeissa. Siksi nuuska aiheuttaa riippuvuuden voimakkaammin ja nopeammin kuin tupakka.

Riippuvuus nuuskaan voi syntyä jopa muutaman kokeilun jälkeen. Siksi nuuskaa ei kannata edes kokeilla.

Näin riippuvuus syntyy:

  • Ihminen käyttää nuuskaa.
  • Nikotiini imeytyy verenkiertoon ja aivoihin.
  • Nikotiini aiheuttaa aivoissa mielihyvän tunnetta.
  • Aivot tottuvat nikotiiniin.
  • Aivot tarvitsevat yhä enemmän nikotiinia,
    jotta mielihyvän tunne palaa.

Jos riippuvainen ihminen ei saa nikotiinia, hänelle tulee vieroitusoireita.

Vieroitusoireita ovat esimerkiksi:

  • keskittymisvaikeudet
  • univaikeudet
  • päänsärky
  • makean himo
  • ruokahalun lisääntyminen.

Riippuvuus voi liittyä myös tunteisiin

Jotkut käyttävät nuuskaa, kun on epävarma olo.
Heistä tuntuu, että he saavat nuuskasta itsevarmuutta.

Jotkut käyttävät nuuskaa, kun on levoton olo.
Heistä tuntuu, että nuuska rauhoittaa heitä.

Pohdi seuraavia kysymyksiä:

  • Mistä sinä saat itsevarmuutta ilman nuuskaa?
  • Miten palkitset itsesi, kun selviydyt vaikeasta tilanteesta tai onnistut hyvin?
  • Miten sinä rentoudut ilman nuuskaa?

Lopettamiseen saa apua

Nuuskaamisen lopettaminen voi olla vaikeaa, mutta se kannattaa. Lopettamiseen saa apua.

Apua saa esimerkiksi

  • terveysasemalta
  • nuorisoasemalta
  • oppilaitoksen terveydenhuollosta.

Apua saa myös Stumpin neuvontapuhelimesta: 0800 148 484.

Neuvontapuhelimeen soittaminen ei maksa mitään.

Neuvontaan voi soittaa

  • maanantaina ja tiistaina kello 10-18
  • torstaina kello 13-16.

Nuuskan käytön lopettaminen onnistuu samalla tavoin, kun tupakoinnin lopettaminen.

Lue ohjeet tupakoinnin lopettamiseen:

Näin lopetat tupakoinnin

Nuuskan myynti on kiellettyä

Nuuskaa ei saa myydä Suomessa. Nuuskaa saa tuoda ulkomailta vain omaan käyttöön.

Omaa nuuskaa ei saa myydä muille. Nuuskaa ei saa edes antaa ilmaiseksi kaverille.

Laki kieltää nuuskan käytön alle 18-vuotiailta.

Teksti: Milla Ruuska, Ehyt ry 2021

Lähteet ja lisätietoa yleiskielellä: