Blogi

Kehitysvammainen nuori mies käyttää ipadia.Blogi on päiväkirjan kaltainen verkkosivu, johon yksi tai useampi henkilö kirjoittaa säännöllisesti.

Yleensä blogin kirjoittajat kertovat itseään kiinnostavista ajankohtaisista asioista. Blogeja voi perustaa myös eri aiheiden ympärille.

Blogin aihe voi olla esimerkiksi

  • eläimet
  • ruoka
  • politiikka
  • urheilu.

Blogi voi olla erinomainen vaikuttamisen väline. Asioista kerrotaan usein vahvasti omasta näkökulmasta. Blogissa voi ilmaista helposti omat mielipiteensä. Siksi blogeja on luettava kriittisesti: kyseessä on mielipidekirjoitus, ei uutinen.

Helppo perustaa, vaativa ylläpitää

Kuka tahansa voi perustaa oman blogin. Internetissä on paljon blogisivustoja, joihin voi rekisteröityä ilmaiseksi.

Jos blogi on kiinnostava, se saa lukijoita. Blogiin on kirjoitettava säännöllisesti, jotta yleisön mielenkiinto säilyy.

Blogista voi antaa palautetta. Lukijat voivat halutessaan myös kommentoida tekstejä suoraan blogin kirjoittajalle.

Blogin voi perustaa ilmaiseksi

Useat eri sivut tarjoavat mahdollisuuden perustaa blogin maksutta.

Aluksi blogisivustolle pitää rekisteröityä. Sen jälkeen omaa blogisivustoa käytetään käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Käyttäjä voi valita ne itse.

Blogin päivittäminen ei vaadi suurta teknistä osaamista. Blogin voi perustaa ilmaiseksi esimerkiksi seuraaville sivuille:

  • www.blogit.fi
  • www.vuodatus.net
  • www.wordpress.com

Perusta blogi Vernerin selkosivuille

Myös Vernerin selkosivuille voi perustaa oman blogin. Vernerin toimittaja auttaa sinua blogin perustamisessa ja julkaisemisessa.

Jos haluat perustaa Verneriin oman blogin, mieti ensin seuraavia kysymyksiä:

  • Mistä kirjoitat blogissasi eli mikä on blogin aihe?
  • Kuinka usein kirjoitat blogia?
  • Julkaisetko blogissasi kuvia?
  • Tarvitsetko apua blogin kirjoittamiseen?

Jos haluat perustaa Vernerin selkosivuille oman blogin, lähetä meille sähköpostia: verneri(at)kvl.fi

Kerro sähköpostissa

  • nimesi
  • yhteystietosi (nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero)
  • blogin aihe.

Lue Vernerin blogeja.

Teksti: Laura Kotila, Leija-lehti