Olet tässä:
 

Tietoa palkkatyöstä

Moni kehitysvammainen nuori ja aikuinen haluaa palkkatyöhön.

Tällä sivulla on tietoa palkkatyöstä ja palkkatyön sekä avotyötoiminnan eroista.

Työnantaja maksaa palkan

Palkkatyössä olet työsuhteessa työnantajaan. Olet siis tehnyt työnantajan kanssa työsopimuksen. Saat työstä palkkaa ja maksat palkasta veroa.

Palkan suuruus vaihtelee työtehtävän ja työajan mukaan. Palkkaan vaikuttaa myös työpaikalla noudatettava työehtosopimus.

Palkka voi olla esimerkiksi 12 euroa tunnissa. Jos teet töitä esimerkiksi 5 tuntia päivässä, saat palkkaa 60 euroa päivässä.

Palkkatyössä sinulle kertyy myös palkallista lomaa ja työeläkettä. Palkkatyössä sinulle kuuluu myös työterveyshuolto.

Avustavia tehtäviä

Moni kehitysvammainen nuori tai aikuinen on palkkatyössä avustavissa tehtävissä esimerkiksi kaupassa, kahvilassa tai toimistossa.

Suosittuja aloja ovat

  • koti- ja laitostalous
  • siivous
  • keittiö ja ravitsemus
  • kiinteistönhoito.

Pohdi:

  • Millaisia töitä sinä haluat tehdä?
  • Millaisia taitoja sinulla on? Missä olet hyvä?
  • Mitä olet opiskellut?
  • Mitä haluaisit oppia ja opiskella?

Voit tehdä palkkatyötä ja saada eläkettä

Voit tehdä palkkatyötä kokoaikaisesti tai osa-aikaisesti.

Kun olet palkkatyössä, voit saada työkyvyttömyyseläkettä tai voit jättää eläkkeesi lepäämään eli tauolle. Voit työskennellä myös täysin ilman työkyvyttömyyseläkettä.

Jos olet työkyvyttömyyseläkkeellä, voit ansaita palkkaa enintään 986,30 euroa kuukaudessa ilman, että menetät eläkettä.

Jos ansaitset kuukaudessa yli 986,30 euroa, voit jättää eläkkeen lepäämään eli tauolle.

Eläke voi olla tauolla vähintään kolme kuukautta ja enintään kaksi vuotta kerralla.

Työhönvalmentaja auttaa työllistymään

Moni kehitysvammainen työnhakija työllistyy työhönvalmentajan tuella.

Työhönvalmentaja tukee

  • sopivan työpaikan etsimisessä
  • työn hakemisessa
  • neuvotteluissa työnantajan kanssa
  • työsopimuksen tekemisessä
  • työpaikkaan ja työkavereihin tutustumisessa
  • työtehtävien oppimisessa
  • työssä kehittymisessä.

Työhönvalmennusta järjestävät hyvinvointialueet ja kuntien muodostamat työllisyysalueet.

Kysy työhönvalmennuksesta lisää sosiaalityöntekijältä tai työllisyysalueelta.

Pohdi:

  • Millaista tukea tarvitset työllistymiseen?
  • Kuka voisi auttaa sinua työllistymään?

Avotyötoiminnasta ei makseta palkkaa

Palkkatyössä ja avotyötoiminnassa työtehtävät ovat usein samanlaisia. Palkkatyö ja avotyötoiminta ovat kuitenkin eri asioita.

Jos olet palkkatyössä, olet työsuhteessa työnantajaan ja työnantaja maksaa sinulle palkkaa. Voit saada palkkaa esimerkiksi 12 euroa tunnissa. Palkkatyöstä sinulle kertyy palkallista lomaa ja työeläkettä.

Jos olet avotyötoiminnassa, et ole työsuhteessa, etkä saa palkkaa. Avotyötoiminta on hyvinvointialueen järjestämä palvelu, josta hyvinvointialue voi maksaa työosuusrahaa 0-12 euroa päivässä. Avotyötoiminnassa sinulle ei kerry palkallista lomaa tai työeläkettä.

Katso, mitä Karoliina Olkkonen ajattelee avotyötoiminnasta:

Pohdi:

  • Pitääkö sinun mielestäsi työstä saada palkkaa?
  • Milloin avotyötoiminta on sinun mielestäsi hyvä vaihtoehto?

Teksti: Jenni Sipilä, 2025
Kuva: Jenni Sipilä

Lähteet ja lisätietoa selkokielellä: