Adhd
Adhd on oirekuva, johon kuuluu aktiivisuuden ja tarkkaavuuden vaikeuksia.
Adhd voi aiheuttaa esimerkiksi
- vaikeutta keskittyä
- ylivilkkautta
- vaikeutta säädellä omia tunteita
- vaikeutta ohjata omaa toimintaa ja käyttäytymistä.
Adhd voi olla myös vahvuus.
Se voi näkyä esimerkiksi
- rohkeutena
- uteliaisuutena
- luovuutena
- kekseliäisyytenä
- kykynä huomata yksityiskohtia.
Oireet ovat perittyjä
Adhd johtuu keskushermoston erilaisesta toiminnasta.
Adhd on usein perinnöllistä. Jos yhdellä perheenjäsenellä on adhd, todennäköisesti toisellakin perheenjäsenellä on.
Adhd:n syntyyn voivat vaikuttaa myös raskauden ja synnytyksen aikaiset tapahtumat.
Oireet voivat muuttua
Adhd:n oireet alkavat lapsuudessa. Ne jatkuvat usein nuoruuteen ja aikuisuuteen.
Kun ihminen aikuistuu, oireet voivat lieventyä tai muuttua.
Aikuisilla adhd aiheuttaa yleensä vaikeuksia keskittyä.
Monenlaista apua ja tukea
Adhd:n aiheuttama haitta vaihtelee eri ihmisillä ja eri elämäntilanteissa.
Ympäristön vaatimukset ja muiden ihmisten tuki vaikuttavat siihen, miten paljon adhd:sta on ihmiselle haittaa.
Vaikeuksiin voi saada monenlaista apua ja tukea.
Koulusta voi saada tukea oppimiseen ja opiskeluun. Työpaikalta voi saada tukea työntekoon.
Terveydenhuollosta voi saada apua adhd:n tunnistamiseen ja hoitamiseen esimerkiksi lääkkeillä tai kuntoutuksella.
ADHD-liitosta saa tietoa, vertaistukea ja neuvontaa.
Pääset ADHD-liiton sivuille tästä linkistä (adhd.fi)
Teksti: Jenni Sipilä, 2024
Kuva: Unsplash