Vaalit

Tällä sivulla on tietoa vaaleista, äänestämisestä ja ehdokkuudesta vaaleissa.

Puolueet vaikuttavat yhteiskuntaan

Puolueet ovat aatteellisia yhdistyksiä, jotka vaikuttavat yhteisiin asioihin. Puolueet yrittävät muuttaa yhteiskuntaa omien ajatustensa ja mielipiteidensä mukaiseksi.

Suomen puolueita ovat esimerkiksi

  • Kansallinen Kokoomus
  • Perussuomalaiset
  • Suomen Sosialidemokraattinen Puolue
  • Suomen Keskusta
  • Vihreä liitto
  • Vasemmistoliitto
  • Suomen ruotsalainen kansanpuolue
  • Suomen Kristillisdemokraatit
  • Liike Nyt.

Edustajat valitaan äänestämällä

Jokaisella puolueella on vaaleissa ehdokkaita eli henkilöitä, jotka haluavat tulla valituiksi esimerkiksi eduskuntaan. Vaaleissa voit äänestää sitä ehdokasta, jonka haluat päättämään yhteisistä asioista.

Suomessa on viidet poliittiset vaalit:

  • Kuntavaaleissa valitaan valtuutetut kuntien valtuustoihin.
  • Aluevaaleissa valitaan valtuutetut aluevaltuustoihin.
  • Eduskuntavaaleissa valitaan kansanedustajat eduskuntaan.
  • Europarlamenttivaaleissa valitaan Suomen edustajat Euroopan unionin parlamenttiin.
  • Presidentinvaalissa valitaan Suomen presidentti.

Jokainen täysi-ikäinen saa äänestää

Jokainen 18-vuotias Suomen kansalainen saa äänestää vaaleissa.

Saat tietoa puolueiden ja ehdokkaiden ajatuksista ja mielipiteistä lehdistä, televisiosta ja somesta. Voit myös tavata ehdokkaita esimerkiksi vaalitilaisuuksissa.

Vaalit ovat vapaat ja salaiset. Saat siis äänestää, ketä haluat. Sinun ei tarvitse kertoa, ketä äänestät, jos et halua.

Voit saada äänestämiseen myös apua vaalivirkailijalta tai avustajalta, jonka olet itse valinnut.

Edunvalvonta ei ole este ehdokkuudelle

Lähes jokainen äänioikeutettu voi myös itse asettua ehdolle vaaleissa.

Kehitysvammaisuus ei estä ehdokkuutta vaaleissa. Ehdolle voi asettua myös henkilö, jolla on edunvalvoja.

Vajaavaltaiseksi julistettu henkilö ei voi olla ehdokkaana vaaleissa. Vajaavaltaisuus on kuitenkin harvinaista.

Ehdokkaaksi voi tulla kahdella tavalla: joko puolueen ehdokkaana tai valitsijayhdistyksen ehdokkaana.

Jos haluat jonkun puolueen ehdokkaaksi, ota suoraan yhteyttä puolueeseen.

Jos haluat ehdolle vaaleissa, mutta et halua minkään puolueen ehdokkaaksi, sinun tai kannattajiesi pitää perustaa valitsijayhdistys.

Teksti: Jenni Sipilä, 2023