Liiku usein

Liikkuminen lisää terveyttä ja hyvää oloa.

Arjessa voi liikkua monin tavoin. Kaikenlaisesta liikunnasta on hyötyä.

Tällä sivulla on vinkkejä liikkumiseen. Vinkit perustuvat UKK Instituutin liikkumisen suosituksiin.

Liikkuminen lisää hyvää oloa

Liikkuminen parantaa oloasi heti.

Kun liikut

  • mielesi virkistyy
  • rentoudut
  • aivosi toimivat paremmin
  • tapaat muita ihmisiä
  • nukut paremmin.

Liikkuminen lisää terveyttä

Liikkuminen ehkäisee monia sairauksia ja auttaa niiden hoidossa.

Liikkuminen parantaa myös kuntoa ja lihasvoimaa. Jaksat tehdä kotitöitä ja muita arjen asioita paremmin.
Nuku tarpeeksi

On tärkeää nukkua tarpeeksi, jotta jaksat liikkua. Unen aikana keho ja mieli lepäävät.

Kuuntele kehoasi. Nuku päiväunet ja lepää, kun olet väsynyt.

Vähennä istumista ja pidä taukoja

Kun istut tai olet paikallasi, pidä taukoja ja liiku välillä.

Nouse ylös, oikaise selkä ja liiku.

Liiku mahdollisimman usein

Harrasta kevyttä liikuntaa mahdollisimman usein:

  • tee kotitöitä
  • kävele töihin, kauppaan tai kahvilaan
  • valitse hissin sijaan portaat
  • ulkoile.

Liiku monipuolisesti joka päivä tai melkein joka päivä.

Kuinka paljon pitäisi liikkua?

Liiku reippaasti ainakin 2 tuntia 30 minuuttia viikossa tai rasittavasti ainakin 1 tunti 15 minuuttia viikossa.

Liikkuminen on reipasta, kun hengästyt jonkin verran. Reipasta liikkumista ovat esimerkiksi vauhdikas kävely ja pyöräily.

Liikkuminen on rasittavaa, kun hengästyt paljon. Rasittavaa liikkumista ovat esimerkiksi portaissa kävely ja juoksu.

Lisäksi kehitä lihaskuntoa ja tasapainoa ainakin 2 kertaa viikossa.

Esimerkiksi seuraavat lajit kehittävät lihaskuntoa ja tasapainoa:

  • kuntosaliharjoittelu
  • jumppa
  • jooga
  • tanssi
  • pallopelit
  • keilaaminen
  • vesijumppa.

Muista myös venytellä!

Kun etsit itsellesi sopivaa tapaa liikkua, kysy apua ammattilaisilta. He voivat auttaa myös apuvälineiden etsimisessä.

Liiku niin kuin pystyt, oman vointisi mukaan.

Tekstin toimitus: Jenni Sipilä, 2023
Kuva: Istock

Tutustu selkokielisiin liikkumisen suosituksiin UKK Instituutin sivuilla (ukkinstituutti.fi)