Olet tässä:
 

Jouluruokien vinkit

Joulun perinteisiä ruokia ovat riisipuuro, lohi, laatikot, rosolli ja piparit.

Tällä sivulla on helppoja ohjeita perinteisten jouluruokien valmistamiseen.

Riisipuuro

Riisipuuron valmistaminen kestää noin tunnin.

Aineet 6 annoksen valmistamiseen:

  • 2 desilitraa vettä
  • 2 desilitraa puuroriisiä
  • 1 desilitra voita
  • 1 litra maitoa
  • ripaus suolaa

Näin valmistat riisipuuron

Laita vesi ja voi kattilaan. Kiehauta ne.

Lisää kattilaan riisit ja maito. Sekoita niin kauan, että puuro alkaa kiehua.

Pienennä hellan levyn lämpö ykköselle. Sekoita puuroa niin kauan, että puuro lopettaa kiehumisen.

Anna puuron hautua hellan levyllä 45 minuuttia. Sekoita puuroa välillä.

Lisää suola.

Tarjoile riisipuuro kanelin ja sokerin kanssa.

Joululohi

Joululohen valmistaminen kestää noin 45 minuuttia.

Aineet 6 annoksen valmistamiseen:

  • 700 grammaa lohta tai kirjolohta fileenä
  • puoli teelusikallista mustapippuria
  • 2 teelusikallista kirveliä
  • 1 desilitra kermaa
  • 50 grammaa sinihomejuustoa
  • 50 grammaa piparkakkuja

Näin valmistat lohen

Laita uuni lämpiämään 200 asteeseen.

Ripottele lohen päälle pippuri ja kirveli.

Voitele uunivuoka voilla. Laita lohi uunivuokaan.

Murenna sinihomejuusto ja piparit pieniksi palasiksi. Sekoita palaset kerman joukkoon. Levitä kerma lohen päälle.

Laita lohi uuniin alimmalle tasolle. Paista 200 asteessa noin 30 minuuttia.

Lanttulaatikko

Lanttulaatikon valmistaminen kestää reilun tunnin.

Aineet 6 annoksen valmistamiseen:

  • 1 paketti (500 grammaa) lanttusosetta
  • 1 desilitra kermaa
  • puoli desilitraa korppujauhoja
  • 1 kananmuna
  • 2 ruokalusikka siirappia
  • puoli teelusikallista suolaa
  • ripaus maustepippuria

Näin valmistat lanttulaatikon

Laita uuni lämpiämään 175 asteeseen.

Kaada kerma ja korppujauhot kulhoon. Sekoita lusikalla niin kauan, että korppujauhot turpoavat. Tämä kestää noin 3 minuuttia.

Lisää kulhoon lanttusose, kananmuna, siirappi ja mausteet. Sekoita.

Kaada seos uunivuokaan. Ripottele pinnalle korppujauhoja.

Laita vuoka uuniin. Paista 175 asteessa noin tunti.

Kalkkuna lanttu-omenasoseella

Ruuan valmistus kestää noin 15 minuuttia.

Aineet 6 annoksen valmistamiseen:

  • 500 grammaa lanttusosetta (voit ostaa soseen valmiina kaupasta)
  • 1 teelusikallinen omenasosetta
  • 1 ruokalusikka siirappia
  • puoli teelusikallista mustapippuria
  • ripaus suolaa
  • puoli desilitraa kevytkermaa
  • 1 savustettu kalkkunafilee.

Näin valmistat kalkkunan

Laita lanttusose ja omenasose kattilaan. Lämmitä ne. Sekoita koko ajan. Varo kuuman soseen roiskumista.

Lisää kattilaan siirappi, suola ja pippuri. Lisää kattilaan kerma ja sekoita.

Omenasose on valmis. Laita sose tarjoiluastiaan.

Leikkaa kalkkuna ohuiksi viipaleiksi. Laita viipaleet lautaselle.

Lanttu-omenasose sopii myös joulukinkun ja muiden liharuokien kanssa.

Rosolli

Rosollin valmistus kestää noin 1,5 tuntia.

Aineet 6 annoksen valmistamiseen:

  • 2 porkkanaa
  • 2 perunaa
  • 2 desilitraa punajuurikuutioita (voit ostaa valmiina kaupasta)
  • 1 desilitraa maustekurkkukuutioita (voit ostaa valmiina kaupasta)
  • 1 omena
  • 1 punasipuli

Aineet kastikkeen valmistamiseen:

  • 1 purkki kermaviiliä
  • 1 ruokalusikka punajuurikuutioiden lientä
  • ripaus sokeria
  • ripaus suolaa

Näin valmistat rosollin

Keitä porkkanat ja perunat kuorineen kypsiksi. Anna niiden jäähtyä.

Kuori porkkanat ja perunat. Pilko ne pieniksi kuutioiksi.

Valuta nesteet pois punajuuri- ja maustekurkkukuutioista.

Poista omenasta siemenkota. Kuori omena. Pilko omena kuutioiksi.

Kuori punasipuli. Pilko sipuli pieniksi palasiksi.

Laita rosollin ainekset kulhoon ja sekoita.

Näin valmistat rosollin kastikkeen

Kaada kermaviili tarjoiluastiaan.

Kaada punajuurikuutioiden liemi kerman sekaan.

Lisää sokeri ja suola.

Sekoita.

Piparkakut

Piparien valmistaminen kestää noin tunnin.

Piparien valmistamiseen tarvitset paketin piparkakkutaikinaa pakastealtaasta.

Näin valmistat piparit

Sulata taikina pakkauksen ohjeen mukaan.

Ripottele puhtaalle pöydälle jauhoja.

Laita taikina jauhojen päälle. Kauli taikina ohueksi.

Irrota taikinasta pipareita piparimuotilla.

Nosta piparit uuninpellille, jossa on leivinpaperi.

Paista uunissa 175 asteessa 7-10 minuuttia.

Teksti: Jenni Sipilä, 2025
Kuva: Unsplash