Olympialaiset
Olympialaiset ovat urheilutapahtuma, jossa kilpaillaan monessa eri urheilulajissa. Olympialaisiin osallistuu urheilijoita monista maista ympäri maailmaa.
Olympialaiset järjestetään kahden vuoden välein. Vuoron perään pidetään kesäolympialaiset ja talviolympialaiset.
Olympiakisat järjestetään joka kerta eri maassa.
Talviolympialaiset 2026
Seuraavat olympialaiset järjestetään talvella 2026 Italiassa.
Pekingin talviolympialaisissa kilpaillaan 16 lajissa.
Olympialaisissa on uusi laji hiihtoalpinismi eli vuorihiihto. Hiihtoalpinismissa hiihdetään vuorisilla alueilla, joissa on jyrkkiä laskuja ja nousuja.
Pekingin olympialaisten lajit:
- alppihiihto
- ampumahiihto
- curling
- freestylehiihto
- hiihtoalpinismi
- jääkiekko
- kaukalopikaluistelu
- lumilautailu
- maastohiihto
- mäkihyppy
- ohjaskelkkailu
- pikaluistelu
- rattikelkkailu
- skeleton
- taitoluistelu
- yhdistetty
Penkkiurheilun juhlaa
Olympialaisia seurataan ahkerasti ympäri maailmaa.
Television lisäksi kisoja katsotaan tietokoneista, tableteista ja kännyköistä.
Lisäksi tapahtumista voi lukea ja tuloksia seurata eri lehdistä.
Suomalaisten katsojien suosikkilajeja talviolympialaisissa ovat
- maastohiihto
- jääkiekko
- lumilautailu
- freestylehiihto.
Suomalaiset olympialaisissa
Suomi on osallistunut olympialaisiin vuodesta 1908 alkaen.
Suomi on menestynyt olympialaisissa hyvin. Kesäolympialaisissa suomalaiset ovat saaneet eniten mitaleja yleisurheilussa ja painissa. Talviolympialaisissa Suomi on menestynyt parhaiten maastohiihdossa ja mäkihypyssä.
Suomalaisia olympiavoittajia ovat muun muassa:
- Lasse Virén
- Mikko Kolehmainen
- Marja-Liisa Kirvesniemi
- Tapio Korjus
- Matti Nykänen
- Marjut Rolig
- Heli Rantanen
- Paavo Nurmi
- Jouko Salomäki
- Iivo Niskanen
- Juha Mieto
- Satu Mäkelä-Nummela.
Olympialaisten historia
Olympialaisilla on pitkä historia.
Urheilukilpailuja järjestettiin jo antiikin Kreikassa Olympus-nimisessä paikassa. Antiikki eli vanha aika on ajanjakso Kreikan ja Rooman historiassa.
Olympialaiset ovat saaneet nimensä Olympus-kaupungin mukaan.
Nykyaikset olympialaiset järjestettiin ensimmäisen kerran Kreikassa vuonna 1896. Mukana oli tuolloin 241 urheilijaa 24 eri maasta.
Kaikissa olympialaisissa on ollut mukana kuusi lajia.
Nämä lajit ovat:
- miekkailu
- pyöräily
- uinti
- voimistelu
- ammunta
- yleisurheilu.
Vuosien varrella lajeja on tullut lisää ja nykyään niitä on paljon enemmän.
Teksti: Mira Vihmo
Kuva: Unsplash
