Henkilökohtaisen avun saaminen
Millaisissa tilanteissa henkilökohtainen apu ei sovellu vammaisen tukitoimeksi? Mikä estää jotakin henkilöä saamasta henkilökohtaista apua?
Vastaus:
Tämä on melko hankala kysymys. Olen kysynyt siihen apua lakimieheltä. Hän antoi esimerkkejä, milloin henkilökohtaista apua ei tarvitse myöntää.
Henkilökohtaista apua ei tarvitse myöntää vammaiselle henkilölle:
- Joka asuu laitoksessa.
- Joka tarvitsee apua ikääntymisen tuomien sairauksien vuoksi.
- Joka ei ole vaikeavammainen.
- Joka ei kykene itse tuomaan esille, mihin apua tarvitsee.
Henkilökohtaisen avun saamisen voi estää:
- Henkilö ei ole oikeutettu saamaan henkilökohtaista apua.
- Henkilökohtaista apua järjestetään tavalla, joka ei sovellu vammaiselle henkilölle. Tällöin on apua tarjottava jollain muulla palvelulla.