Ilmoita syrjinnästä
Suomessa kaikki ihmiset ovat yhdenvertaisia eli samanarvoisia.
Ketään ei saa syrjiä esimerkiksi vamman tai seksuaalisen suuntautumisen takia.
Syrjintää on se, että ihmistä kohdellaan huonommin kuin muita jonkin henkilökohtaisen ominaisuuden takia.
Syrjintä kielletään ihmisoikeussopimuksissa ja Suomen lainsäädännössä.
Erilainen kohtelu on sallittua
Ihmisiä on lupa kohdella eri tavoin kuin muita, jos tarkoitus on hyvä. Esimerkiksi vammainen ihminen voi saada palveluja, joita muut eivät saa.
Haluatko ilmoittaa syrjinnästä?
Sinulla on oikeus valittaa, jos olet kokenut syrjintää. Voit ottaa yhteyttä yhdenvertaisuusvaltuutettuun.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu auttaa ja antaa neuvoja. Apu ei maksa mitään.
Voit soittaa yhdenvertaisuusvaltuutetun puhelinpalveluun numeroon 0295 666 817. Puhelinpalvelu on auki arkipäivisin kello 10-12.
Voit lähettää kirjeen yhdenvertaisuusvaltuutetun toimistoon:
Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto
PL 24
00023 Valtioneuvosto
Voit lähettää sähköpostin osoitteessa yvv(at)oikeus.fi.
Tai voit täyttää lomakkeen Yhdenvertaisuusvaltuutetun nettisivuilla.
Pääset yhdenvertaisuusvaltuutetun sivuille tästä linkistä (turvaviesti.om)
Ota yhteyttä mahdollisimman pian syrjinnän jälkeen.
Jos olet kokenut syrjintää työpaikallasi tai kun olet hakenut töitä, ota yhteyttä työnsuojeluviranomaiseen.
Jos olet kokenut syrjintää terveydenhuollossa tai sosiaalihuollossa, voit tehdä kantelun paikalliselle potilas- tai sosiaaliasiamiehelle.
Jos koet, että viranomaiset ovat syrjineet sinua, voit tehdä kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle.
Jos olet epävarma, keneltä kysyä apua, ota yhteyttä yhdenvertaisuusvaltuutettuun.
Teksti: Mira Vihmo
Kuva: Jenni Sipilä
Lue lisää selkokielellä: Ketään ei saa syrjiä (tukiliitto.fi)
