Olet tässä:
 

Oikeus lukea

Jokaisella on oikeus lukea.

Lukemalla saat tietoa asioista, jotka ovat sinulle tärkeitä. Lukeminen on myös mukava tapa viettää aikaa.

Selkokieltä on helppo lukea

Selkokieli on selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Sitä on helppo lukea.

Selkokielellä on kirjoitettu

  • kirjoja
  • lehtiä
  • esitteitä ja oppaita
  • verkkosivuja.

Lainaa selkokirjoja kirjastosta

Voit lainata selkokirjoja kirjastosta. Monessa kirjastossa on selkokirjoille oma hylly.

Tunnistat selkokirjat selkologosta, jossa on musta nuoli.

Uutisia selkokielellä

Selkosanomat on selkokielinen uutislehti. Selkosanomissa on tietoa ajankohtaisista asioista Suomessa ja ulkomailla.

Selkosanomat ilmestyy netissä ja painettuna.

Katso video Selkosanomista:

Pääset selkosanomien verkkolehteen tästä linkistä (selkosanomat.fi)

Myös Yleisradion verkkosivuilla on uutisia selkokielellä.

Pääset Ylen selkouutisiin tästä linkistä (yle.fi)

Papunetissa on verkkokirjoja

Papunetissa voit lukea selkokielisiä verkkokirjoja.

Pääset Papunetin verkkokirjoihin tästä linkistä (papunet.net)

Kun lukeminen ei suju

Kaikki eivät osaa lukea itse. Silloin voi pyytää toista ihmistä lukemaan ääneen. Ääneen lukemista on mukava kuunnella, vaikka osaisi itsekin lukea.

Äänikirja on kirja, jonka voit kuunnella. Äänikirjat ovat yleensä cd-levyjä tai tiedostoja, jotka tallennetaan tietokoneelle.

Äänikirjoja voit lainata kirjastoista ja ostaa kaupoista.

Uudet selkokirjat

Selkokirjaesitteessä kerrotaan uusista selkokirjoista.

Esitteessä on selkokirjoja, jotka sopivat aikuisille, nuorille ja lapsille. Kirjat voivat olla hauskoja, jännittäviä tai pelottavia. Niissä on mukana myös historiaa, taikaa ja supervoimia.

Tutustu selkokirjaesitteeseen (pdf-tiedosto)

Teksti: Jenni Sipilä, 2026