Oikeus seksuaalisuuteen
Seksuaalioikeudet ovat ihmisoikeuksia. Ne kuuluvat kaikille.
Sinulla on oikeus esimerkiksi
- nauttia seksuaalisuudesta
- päättää omaan seksuaalisuuteen liittyvistä asioista
- saada tietoa seksuaalisuudesta.
Myös toisilla ihmisillä on samat oikeudet. Toisten oikeuksia pitää kunnioittaa eli niitä ei saa loukata.
Oikeus omaan seksuaalisuuteen
Sinulla on oikeus olla seksuaalisesti oma itsesi.
Saat nauttia seksuaalisesta suuntautumisestasi. Saat olla kiinnostunut kenestä haluat ja juuri niin kuin itse haluat.
Sinulla on oikeus ilmaista seksuaalisuuttasi esimerkiksi pukeutumalla niin kuin haluat.
Sinua ei saa syrjiä sukupuolen tai seksuaalisuuden takia. Kukaan ei saa nimitellä tai kiusata sinua.
Oikeus nauttia
Sinulla on oikeus nauttia omasta kehosta ja omasta seksuaalisuudesta.
Voit nauttia seksuaalisuudestasi yksin tai yhdessä toisten kanssa. Voit käyttää myös seksivälineitä ja saada niistä tietoa, jos haluat.
Oikeus päättää
Sinulla on oikeus päättää seksuaalisuuteesi liittyvistä asioista ja omasta kehostasi.
Sinä päätät, kuka sinuun koskee ja miten sinua kosketaan. Kukaan ei saa koskea sinuun ilman lupaasi.
Voit päättää itse, haluatko seurustella tai mennä naimisiin. Sinulla on myös oikeus erota suhteesta ja olla yksin.
Sinulla on oikeus päättää, hankitko lapsia vai et. Jos et halua lapsia, voit käyttää ehkäisyvälineitä.
Oikeus turvallisuuteen
Sinulla on oikeus elää turvassa.
Kukaan saa painostaa tai pakottaa sinua seksiin tai seksuaalisiin tekoihin.
Kukaan ei saa häiritä sinua seksuaalisesti. Seksuaalista häirintää voi olla esimerkiksi seksuaaliset puheet ja koskettelu tai seksuaalisten viestien ja kuvien lähettely.
Oikeus yksityisyyteen
Sinulla on oikeus yksityisyyteen ja omaan seksielämään. Saat nauttia seksuaalisuudesta ja seksistä omassa rauhassa.
Sinun ei tarvitse kertoa seksuaalisuuteen ja seksiin liittyviä asioita muille, jos et halua.
Oikeus tietoon
Sinulla on oikeus saada tietoa seksuaalisuuteen liittyvistä asioista.
Sinulla on oikeus saada tietoa sellaisessa muodossa, että ymmärrät sen. Voit saada tietoa esimerkiksi selkokielellä tai kuvilla tuettuna.
Sinulla on oikeus saada opetusta ja ohjausta seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa koko elämäsi ajan.
Oikeus saada apua
Sinulla on oikeus saada apua seksuaalisuuteen liittyvissä kysymyksissä ja ongelmissa.
Voit saada apua esimerkiksi
- terveydenhoitajalta
- lääkäriltä
- seksuaaliterapeutilta
- seksuaalineuvojalta.
Oikeus vaikuttaa
Sinulla on oikeus kertoa omat mielipiteesi. Voit osallistua toimintaan, joka lisää seksuaalista hyvinvointia yhteiskunnassa.
Pohdi ja keskustele
Omasta seksuaalisuudesta ja omista oikeuksista kannattaa jutella luotettavien ihmisten kanssa.
Voit jutella esimerkiksi seuraavista asioista:
- Toteutuvatko seksuaalioikeudet sinun elämässäsi?
- Jos eivät toteudu, miksi?
- Mitä haluaisit muuttaa elämässäsi?
- Miten muutos onnistuisi?
Onko sinulla kysyttävää seksuaalisuudesta tai seksistä?
Teksti: Jenni Sipilä ja Henna Kekkonen, 2023
Lisätietoa selkokielellä:
- Seksuaalisuus
- SelkoSeks: Seksuaalioikeudet (pdf-tiedosto)
