Olet tässä:
 

Yhdenvertainen kansalaisuus

Pohjois-Karjalan Me Itse -ryhmä teki julkilausuman yhdenvertaisesta kansalaisuudesta.

Yhdenvertainen kansalaisuus

Yhdenvertainen kansalaisuus tarkoittaa, että jokainen kohdataan ihmisenä. Ihmistä ei ajatella diagnoosin, tuen tarpeen tai oletusten kautta.

Jokaisella on oikeus elää hyvää, omannäköistä elämää. Se tarkoittaa omaa kotia, läheisiä ihmissuhteita sekä mahdollisuutta opiskella.

Jokaisella on oikeus olla oma itsensä. Yhdenvertainen kansalaisuus tarkoittaa myös oikeutta tehdä työtä. Tehdystä työstä kuuluu saada asianmukainen korvaus.

Yhdenvertaisuus näkyy myös pienissä asioissa, kuten siinä, miten minua tervehditään. Kohdataan toisemme ystävällisesti.

Valitettavasti meillä kaikilla on huonoja kokemuksia. Olemme huomanneet, että joskus muut tekevät päätöksiä meidän asioistamme vain yleisten linjausten pohjalta.

Meille kuuluu oikeus osallistua päätöksentekoon omissa asioissamme ja yhteiskunnassa. Päätöksentekoa varten tarvitsemme tietoa oikeuksista ja palveluista, jotta voimme tehdä valintoja. Joskus tarvitsemme tukea. Se on mahdollistaja, ei rajoite.

Yhdenvertainen kansalaisuus ei ole etuoikeus – se on perusoikeus.

Julkilausuma: Pohjois-Karjalan Me Itse -ryhmä, 2026
Kuva: Laura Vesa