Olet tässä:
 

Vertaisavustajana teatterissa

Samppa Siiskonen on vertaisavustaja teatteriryhmä Sankareissa. Ryhmä kokoontuu Narrin näyttämöllä Helsingissä kerran viikossa.

Hirmu kiva teatteriryhmä

Olen Samppa, 31 vuotta. Olen positiivinen ja onnellinen nuori mies.

Asun Helsingissä, Kalasatamassa, meren rannalla.

Olen töissä ravintola Factoryssa neljänä tai viitenä päivänä viikossa.

Työskentelen myös vertaisavustajana Narrin näyttämöllä.

Meillä on Narrissa hirmu kiva, pieni teatteriryhmä. Meitä on kuusi innokasta nuorta ja kaksi vertaisavustajaa.

Me tuetaan toisiamme ja annetaan vinkkejä, miten voi näytellä.

Meillä nuoret saavat itse suunnitella ja ideoida näytelmiä.

Joka kausi uusi näytelmä

Kausi alkaa syksyllä siitä, kun me suunnitellaan, mitä me halutaan esittää. Me mietitään yhdessä joku aihe ja millaisia kohtauksia näytelmässä olisi.

Sitten joskus tammi-helmikuussa aletaan kirjoittaa käsikirjoitusta. Kirjoitetaan nuorten ideoiden pohjalta.

Sitten aletaan harjoitella näytelmää.

Keväällä, kun on treenattu, näytelmä esitetään.

Me pyritään siihen, että meillä on 3-4 näytöstä. Narrin näytöksiin on kaikille vapaa pääsy, joten yleisöön voi tulla kuka vain.

Kyllähän se tuntuu pitkän toimintakauden jälkeen hienolta, kun saadaan vetää valmis teos.

Tänne kannattaa tulla!

Olen käynyt Narrissa kauan. Mulla on paljon kokemusta teatterin tekemisestä.

Nykyisin annan muille vertaistukea ja kerron, mitä se näytteleminen on.

Mä olen itse aina tykännyt esiintyä. Siinä on jotain hohtoa.

Joskus istun ohjaamossa ja ajan meidän valoja. Saatan etsiä puvustosta vaatteita näyttelijöille. Autan myös käsikirjoittamisessa.

Parasta on ehkä se, että näkee, miten käsikirjoitus syntyy. Mitä vaiheita se käy läpi.

Täältä oon löytänyt myös kavereita.

Täällä on joka syksy avoimia paikkoja. Tänne voi laittaa vaikka viestiä.

Tänne kannattaa tulla! Sisään vaan!

Teksti: Jenni Sipilä, 2024

Lisätiedot: