Nauti musiikista
Musiikista voi nauttia monin tavoin.
Musiikin kuuntelu vaikuttaa esimerkiksi tunteisiin ja oppimiseen. Musiikkia kuuntelemalla voi vaikkapa rentoutua.
Lue Pia Hämäläisen vinkit musiikin kuunteluun.
Musiikista voi nauttia monin tavoin
Musiikkia voi kuunnella monin tavoin. Voit keskittyä musiikin eri puoliin.
Kun kuuntelet musiikkia, mieti esimerkiksi seuraavia asioita:
- Onko musiikki hiljaista vai kovaa?
- Millainen sävel musiikissa on?
- Millainen on musiikin rytmi?
- Millainen on musiikin tyylilaji? Tyylilaji voi olla vaikkapa rock, pop tai virsi.
- Mikä on musiikin sanoma eli mistä musiikki kertoo?
Musiikin kuuntelu voi innostaa laulamaan, rummuttamaan rytmiä tai soittamaan soittimia, kuten nokkahuilua ja pianoa.
Voit opetella soittamaan soittimia esimerkiksi kuvionuottien avulla.
Soitonopetusta voit saada esimerkiksi
- Resonaarista
- yksityisopetuksena vaikka musiikin opiskelijalta
- musiikkiopistosta.
Musiikin tahdissa voi myös tanssia ja liikkua.
Musiikki voi innostaa myös maalaamaan ja piirtämään.
Innostutaan äänistä ja musiikista!
Kirjoittaja: Pia Hämäläinen, 2023
Lähde: Linnankivi, Marja. Tenkku, Liisa. Urho, Ellen. Musiikin didaktiikka. WSOY. 1988.
