Olet tässä:
 

Runot

Tällä sivulla on Vernerin lukijoiden runoja.

Voit lähettää oman runosi julkaistavaksi lomakkeella: Lähetä runo

Lue myös vinkit runojen kirjoittamiseen: Vinkit runojen kirjoittamiseen

Elämänviisaus

Lapsena
aikaa
tuntuu olevan
loputtomasti,
lomat loputtomia,
samoin arkipäivät.

Nuorena
eletään unelmoiden,
kaikki tuntuu
mahdolliselta.

Aikuisena
ruuhkavuodet,
elämä
jonglöörauksena.

Kun ikää
vielä karttuu,
oppii ehkä
elämään hetkessä
ja ottamaan asiat
sellaisina,
kuin ne tulevat.

Oppia ikä kaikki.

Elämänkaariviisautta.

Kirjoittaja: Pia

Lokki

Aamuaurinko laineiden sinessä kimalsi,
vielä hellästi verkkaan rantaan talsi.
Me reippaina riennettiin sisälle talaan,
sieltä tervavene, ja luodolle kalaan.
Tytär ja minä, aina into piukassa,
vaikka kalan saanti on välillä tiukassa.

Rantakalliolla ystävä äänteli meille.
Luullen kai menneensä pahoille teille?
Sinne käännettiin heti veneemme kokkaa,
samalla tarkkailtiin lintumme nokkaa.
Oltiin Lokkimme nimeksi ristitty Siiri.
Niin kauniisti laulunsa aamuisin kiiri!

Vilustunut yöllä, näinkö äänensä tärveli?
Nokassa roikkui omituinen härveli?
Tyttäreni silloin sen hetkessä keksi.
tunnisti heti tuon uistimeksi.
Mutta miksi se nokassaan kanteli tuota,
ja kiireellä linkutti rantakiven luota?

Sen koommin ei Siiriä nähty enää?
Niinpä katiskoille meno ei tehnyt tenää.
Ja kun tullessa palasimme rantakiven luota,
siinä Siiri taas nokassaan ravisti tuota,
– uistinta, jonka irti temmata vois.
Nähdessään meidät, taas linkutti pois.

Ei luottanut, uskonut avuntuojaan,
vaan kiireellä häipyi pajukon suojaan.
Luovuttiin hetkessä kykymme sietoon,
ja päätettiin luottaa kännykän tietoon.
Soitimme palokuntaan, hätäpuhelulla,
josta luvattiin kiireellä apuun tulla.

Ei kauaa mennyt, paatti laineilla ui.
Pian veneemme viereen rantautui.
Tunnin, kaksikin koettivat etsiä,
haavit käsissään lähirantametsiä.
Mutta harmillisesti, tällä erää,
joutuivat vetämään ”vesiperää”.

Illalla päätimme etsiä vielä,
säälimme raukkaa, jossain siellä.
Nähtiin rannalla, takana ruohikon
jotain valkeaa, tiesin mikä se on?
Kiinni kaulasta, siimalla, puun juurakon alla
kai kärsimys helpottui, kuristumalla!
Kun uistinta irrotin, ei vastarintaa!
Sai haudalleen kultaista hiekkaa pintaan.

Siiman heikkous joskus taistelun ratkaisi.
Ehkä Kuha tai Hauki sen hetkessä katkaisi?
Leukapielessä uistin, kala kuolemaan ui.
Jossain kaislikon reunassa, rannalla kellui.
Hiljaiseen hautaansa, aaltojen tuomaa,
lentäessään yli myös Siiri sen huomaa.

Ei kovinkaan montaa maukasta palasta
lokki ennättänyt nauttia pehmeästä kalasta,
kun takertui karmeaan, kiduttavaan loukkuun,
kippuraan siimaan, ja terävään koukkuun.
Toivoi apua meiltä, luotto ihmiseen puuttui,
lopulta pajukon juurakkoon juuttui.
Tätä uistinta säilytän verkkovajassa,
roikkuu siimastaan, muistona katonrajassa.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Talvi

Lumi peittää maan.
Puut ovat valkoisia.
Jää kimaltelee joessa.
Tuuli puhaltaa kylmästi.
Lapset leikkivät lumessa.
Talvi on kaunis ja hiljainen.

Kirjoittaja: Elina Jääskeläinen

Ystävyys

Ystävyys kivasti kurkistaa,
ystävyys hellii ja lohduttaa.
Ystävyys käden suo lämpöisen,
ystävyys lahja on jokaisen.
Ystäväni, jos voisin antaa sinulle yhden ominaisuuden,
antaisin sinulle kyvyn nähdä itsesi,
kuten muut sinut näkevät.
Silloin voisit havaita, miten verraton olet.
Toivon Sinun polullesi onnenkukkaa monta,
monta ilon aamua ja iltaa surutonta.

Kirjoittaja: Jemppu

Lintu

Lintu lensi oksalle
Sanna pada Vaasa
edesmennyt.

Kirjoittaja: Pasi Haapa-aho

Enkelitähdet

Tähti, taivas, maa ja kuu.
Varjoissa tähtien linnut lentää,
enkeleitä ne nimeltään ovat.
Tähdet ympärillä laulaa enkelten laulua.
Kellot kilahtaa,
kun tähdeltä toivoo.
Tähti heittää toivomuksen juuttisäkkiin.
Tulee jättiläinen Yö-nimeltään
ja heittää säkin olalleen.
Maahan ne pilvien välistä heittää ihmisille.
Maan laulu enkelten siivistä roikkuvat kellot,
ne heijastavat tähtien varjoja päälle maan.

Kirjoittaja: Särkynyt enkeli

Tähtiportaat

Kosmoksen linnunrataa kiertäen tähtiportaat kohosivat kuuhun.
Kuukansa asteli kuuhun Kirahvin jälkiä seuraten.
Varjoissa vaeltaen.
Tähtien varjoissa keihäitä yhteen lyöden.
Khoi-kansa kuun pimeyden.
Esi-isäin jälkiä seuraten.
Kuu hymyili taivaalla.
Varjoille maan.
Muinaisuuden riittien mukaan Afrikan vanhojen laulujen myötä.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Erilainen

Dumbolla
on isot korvat,
että se voi lentää.

Rumasta
ankanpoikasesta
kasvaa
upea valkea joutsen.

Albatrossi
on kömpelö
maalla,
mutta
liitää uljaasti
merten yllä.

Erilaisuus
voi olla siunaus
valepuvussa.

Erilainen,
ei vähempiarvoinen.

Ehkä jopa
erityiskyvyillä
varustettu.

Kirjoittaja: Pia

Kesäloma

Kesällä on Sankareiden kesätoiminta
Se on kivaa

Kirjoittaja: Masi

Mitä Ystävyys on?

Aito ystävä on se,
joka kuuntelee silloinkin,
kun sanat jäävät kesken.

Se, joka näkee sinun hymyn takaa väsymyksen
ja pysyy silti vierellä.

Ystävä ei lupaa helppoa tietä,
mutta kulkee sen kanssasi.
Jakaa naurun,
kantaa hiljaisuuden,
eikä kysy vastapalveluksia.

Kun maailma tuntuu liian suurelta,
ystävä muistuttaa kuka olet.
Kun unohdat oman arvosi,
hän näkee sen puolestasi.

Ystävyys ei ole täydellisyyttä,
vaan aitoa läsnäoloa.
Ja siksi se on yksi elämän
kauneimmista lahjoista,
jonka olet saanut kokea elämäsi varella.

Kirjoittaja: Valtteri Knuutinen