Tee vapaaehtoistyötä
Tällä sivulla voit tutustua vapaaehtoistyöhön. Sivulla on myös vinkkejä siihen, miten voit aloittaa vapaaehtoistyön.
Jokainen voi auttaa
Vapaaehtoistyö on auttamista, jota tehdään ilman palkkaa. Vapaaehtoistyö voi olla vaikkapa yhdessäoloa tai tapahtumissa auttamista.
Tuetussa vapaaehtoistyössä saat tukea esimerkiksi tukihenkilöltä tai toiselta vapaaehtoiselta. Mukana vapaaehtoistyössä voi olla myös henkilökohtainen avustaja.
Miten sinä haluat auttaa?
Meillä kaikilla on omat vahvuutemme, joita voimme hyödyntää vapaaehtoistyössä.
Jos haluat aloittaa vapaaehtoistyön, pohdi seuraavia kysymyksiä:
- Mikä sinulle on tärkeää?
- Miten haluat auttaa?
- Missä olet hyvä?
- Millaiset tehtävät sinua kiinnostavat?
- Millaista tukea saatat tarvita?
Voit pohtia omia toiveitasi yhdessä vaikkapa läheisen ihmisen kanssa.
Ota yhteyttä vapaaehtoistyön järjestäjään
Vapaaehtoistyötä voi tehdä esimerkiksi monissa järjestöissä ja seurakunnissa.
Ota rohkeasti yhteyttä oman paikkakuntasi vapaaehtoistyön järjestäjään. Pyydä tarvittaessa apua vaikkapa läheiseltä ihmiseltä.
Vapaaehtoistyö-sivustolla on tietoa eri paikkakuntien vapaaehtoistyöstä (vapaaehtoistyo.fi)
Kerro vapaaehtoistoiminnan järjestäjälle toiveistasi. Kerro, mitä haluaisit tehdä. Kerro myös, missä saatat tarvita tukea.
Voit myös mennä tutustumaan järjestöjen ja seurakuntien vapaaehtoistoimintaan.
Vapaaehtoistoimintaa pääkaupunkiseudulla
Kehitysvammatuki 57 -yhdistys järjestää vapaaehtoistoimintaa pääkaupunkiseudulla. Vapaaehtoisena voit esimerkiksi auttaa järjestämään tapahtumia, ilahduttaa yksinäisiä tai opettaa muille omia taitojasi.
Tutustu vapaaehtoistoimintaan (kvtuki57.fi)
Teksti: Jenni Sipilä, 2020
Kuva: Satu Timperi, Kehitysvammatuki 57 ry
Lue lisää selkokielellä: Sinä voit olla vapaaehtoinen (papunet.net)
