Paralympialaiset

Paralympialaisten tunnusmerkki.
Paralympialaiset ovat vammaisurheilijoiden urheilutapahtuma. Ne järjestetään kuukausi olympialaisten päättymisen jälkeen samassa paikassa kuin olympialaiset.
Paralympialaisia järjestetään kesällä ja talvella kahden vuoden välein.
Seuraavat paralympialaiset järjestetään vuonna 2026 Italiassa.
Paralympialaisten lajeja
Ensimmäiset paralympialaiset olivat kesäparalympialaiset. Ne järjestettiin vuonna 1960 Roomassa, Italiassa.
Ensimmäiset talviparalympialaiset järjestettiin vuonna 1976.
Paralympialaissa kilpaillaan muun muassa:
- näkövammaisten jalkapallossa
- istumalentopallossa
- pyörätuolimiekkailussa
- bocciassa
- pyörätuolitenniksessä
- kelkkajääkiekossa
- pyörätuolicurlingissa.
Lisäksi mukana on monia olympialaisista tuttuja lajeja.
Näitä ovat esimerkiksi
- uinti
- ratsastus
- soutu
- yleisurheilu
- hiihto
- alppihiihto.
Suomalaiset paralympialaisissa

Toni Piispanen voitti kultaa 100 metrin kelauksessa Lontoossa 2012. Kuva: Maiju Torvinen
Suomalaiset ovat menestyneet hyvin paralympialaisissa.
Menestystä on tullut esimeriksi
- hiihdossa
- keihäänheitossa
- maalipallossa
- 100 metrin kelauksessa
- ammunnassa.
Suomalaisia kultamitalisteja ovat muun muassa
- Jere Forsberg
- Toni Piispanen
- Markku Niinimäki
- Minna Leinonen
- Pentti Sankilampi
- Leo-Pekka Tähti
- Jouko Grip
- Kirsti Pennanen
- Alli Hatva.
Teksti: Mira Vihmo
Kuvat: Suomen Paralympiakomitea/Maiju Torvinen