Vinkit vapaa-aikaan

Kaipaatko kivaa tekemistä? Etsitkö uutta harrastusta?

Lue Vernerin käyttäjien vinkit vapaa-aikaan.

Kysy kaverilta

Kysy kavereilta ja tutuilta, mitä he harrastavat. Kysy, voitko lähteä mukaan tutustumaan harrastukseen.

Kysy eri paikoista

Harrastuksia ja vapaa-ajan toimintaa järjestävät esimerkiksi

  • kunnat
  • yhdistykset
  • seurakunnat
  • urheiluseurat
  • työväenopistot.

Kysy lähellä olevista yhdistyksistä ja seurakunnista, millaista toimintaa he järjestävät.

Lue oman kuntasi nettisivuilta, millaista vapaa-ajan toimintaa kunta järjestää.

Kysy vinkkejä vapaa-aikaan omasta kirjastosta.

Jos olet alle 30-vuotias, saat tietoa harrastuksista myös nuorisotyöntekijöiltä.

Käy tutustumassa

Kun olet löytänyt sinua kiinnostavan harrastuksen, mene käymään tai soita harrastuksen järjestäjälle. Kerro, että haluat tutustua harrastukseen.

Ota kaveri mukaan

Jos uuden harrastuksen aloittaminen jännittää, ota mukaan kaveri tai vaikka tukihenkilö.

Tukea vammaispalvelusta

Jos tarvitset harrastuksen aloittamiseen tukea vamman vuoksi, kysy neuvoa ohjaajalta tai vammaispalveluista.

Ole kärsivällinen

Uuden harrastuksen löytäminen ei ole aina helppoa. Kokeile kärsivällisesti erilaisia harrastuksia ja puuhia.

Jos uusi juttu ei tunnu heti kivalta, anna sille vähän aikaa. Joskus uusi harrastus muuttuu mukavaksi vasta, kun se on tullut tutuksi.

Harrasta ilmaiseksi

Osa harrastuksista on maksullisia. Mutta monia asioita voi tehdä myös ilmaiseksi.

Kokeile esimerkiksi näitä ilmaiseksi:

  • Käy kävelyllä.
  • Kuuntele musiikkia.
  • Kävele kuntoportaita.
  • Katso jumppavideoita netistä.
  • Tee käsitöitä.
  • Lainaa kirjastosta kirjoja, lehtiä tai äänikirjoja.
  • Piirrä tai maalaa.
  • Tulosta kirjastossa värityskuvia ja väritä.
  • Hoida tutun koiraa tai kissaa.
  • Kerää kukkia.
  • Bongaa eli tunnista lintuja.
  • Tee vapaaehtoistyötä.
  • Ota valokuvia ja lähetä ne Vernerin selkosivuille.
  • Kirjoita runoja Vernerin selkosivuille.

Vinkit kerättiin Vernerin Instaliveistä.

Teksti: Jenni Sipilä, 2023