Minua kuullaan
Olen Jani Hirvi, selkolehti Leijan toimitusneuvoston jäsen. Tämä on minun mielipiteeni itsemääräämisoikeudesta.
Jokainen saa päättää omista asioistaan
Itsemääräämisoikeus tarkoittaa, että jokainen päättää itse asioistaan.
Vammaisella ihmisellä on oikeus olla läsnä, kun hänen asioistaan päätetään. Päätöksiä ei saa tehdä selän takana. Työntekijät eivät saa päättää asioista keskenään.
Jos tehdään vaikka päätös kuntoutuksesta, pitää vammaisen henkilön olla itse paikalla.
Ollaan mukana päätöksenteossa
Minulla on hyviä kokemuksia, sillä minua on kuunneltu.
Minä olen saanut sanoa oman mielipiteeni, kun minua koskevia asioita on päätetty.
Olkaa kärkkäästi mukana päätöksenteossa. Työntekijät eivät saa jyrätä meitä.
Me olemme kuin muutkin kansalaiset. Maksamme veroja kuin muutkin.
Ei meitä saa lokeroida mihinkään muottiin.
Teksti: Jani Hirvi, 2023
Kuva: Laura Vesa
