Kokemuksia palkkatyöstä

Tällä sivulla nuoret ja aikuiset kertovat kokemuksiaan palkkatöistä ja antavat vinkkejä työnhakuun.

Sanna: Toimistoapulaisena Alkossa

 

Sanna Sepponen on töissä Alkon pääkonttorissa toimistoapulaisena.

Kysyimme Sannalta, millaisia työ on ja miten hän sai työpaikan.

Mitä teet työksesi?

Mä tiskailen ja laitan astioita paikoilleen. Vien myös pulloja hävitykseen.

Mikä työssäsi on parasta?

Pullojen heitto, saa paiskoa! Mä nautin siitä. Mulla on suojalasit ja kuulosuojaimet korvilla.

Millainen työaika sinulla on?

Olen töissä maanantaista torstaihin, en perjantaisin.

Teen neljän tunnin päiviä. Työt alkavat yhdeltätoista ja pääsen kolmelta.

Saatko palkan lisäksi eläkettä?

Kyllä. Jos palkka nousee eläkerajan yli, laitan eläkkeen lepäämään.

Saatko työntekoon tukea?

Kaksi naista keskustelevat pöydän ääressä.Joo, saan työhönvalmentajalta tukea.

Työhönvalmentaja on Helsingin kaupungin tuetun työllistymisen palvelusta.

Työhönvalmentaja käy tarpeen mukaan, jos esimerkiksi työtehtävät muuttuvat.

Miten sait työpaikan?

Olin työhaastattelussa. Se oli helppoa.

Haastattelija kysyi, mitä pystyn tekemään ja mikä on mun aikaisempi työkokemus.

Oliko joku mukanasi työhaastattelussa?

Työhönvalmentaja oli mukana.

Mulla oli CV:kin mukana.

Auttoiko joku sinua CV:n eli ansioluettelon tekemisessä?

Kirjoitettiin CV yhdessä työhönvalmentajan kanssa. Mietittiin, mitä osaan tehdä.

Missä olet erityisen hyvä?

Mä oon rohkea ja sosiaalinen, kaikkien kaveri. Pystyn näyttämään asioita muillekin.

Mitä olet opiskellut?

Olen käynyt Helsingin Diakonissaopistossa kolmevuotisen linjan, josta valmistuin keittiöalalle.

Millaisia palkkatöitä olet tehnyt aiemmin?

Olin kesätyössä Stockmannilla, kahvilan puolella. Olin kylmäkkönä. Tein leipiä ja salaatteja.

Olen ollut myös kolmessa Mäkkärissä töissä.

Sitten menin eduskuntaan SDP-puolueelle toimistohommiin apulaiseksi.

Sitten mut valittiin tänne Alkon pääkonttoriin.

Miten pääsit ensimmäiseen palkkatyöhön?

Mä soitin työhönvalmentajalle, että mä haluan oikeisiin palkkatöihin.

Miksi palkkatyö on sinulle tärkeää?

Oon käynyt työtoiminnassa kokeilemassa. Ei ollut mun juttu.

Palkkatyö on sitä, että saa enemmän liksaa, vaikka saakin eläkettä.

Palkkatyön ansiosta saan elää omaa elämää. On oma arki, työ ja kaverit.

Suositteletko palkkatyötä muille?

Kyllä. Palkkatyön avulla voi muuttaa pois kotoa, itsenäistyä ja oppia uusia asioita.

Millaisen ohjeen annat kehitysvammaiselle nuorelle, joka haluaa palkkatyöhön?

Ota yhteyttä sinne, mihin haluat mennä töihin.

Tai ota yhteyttä työhönvalmentajaan. Työhönvalmentaja räätälöi sinulle sopivan työn. Sellaisen työn, mikä kiinnostaa.

Teksti: Jenni Sipilä, 2022

Eliel: Laitoshuoltajana Tammenlehväkeskuksessa

Eliel Nikkola työskentelee laitoshuoltajana Tammenlehväkeskuksessa.

Videon on tehnyt Kehitysvammaisten Palvelusäätiö.

Saku, Juha ja Iris: Välinehuoltajana Hyvinkään sairaalassa

Saku Sormunen, Juha Uusitalo ja Iris Rasi työskentelevät Hyvinkään sairaalan välinehuoltokeskuksessa.

Lue lisää: Polkuja palkkatyöhön (tukiliitto.fi)