Oman vammaisuuden tiedostaminen

Monet lievästi kehitysvammaiset ymmärtävät/tiedostavat olevansa kehitysvammaisia. He osaavat myös itse kertoa, että millaista apua he tarvitsevat missäkin asiassa.

Välillä mä vain mietin, että tiedostavatko vaikean kehitysvamma-diagnoosin saaneet olevansa kehitysvammaisia? Jos tiedostavat, niin kuinka hyvin he asian ymmärtävät?

En kysy tätä mitenkään pahalla, vaan ihan silkasta uteliaisuudesta.

Vastaus:

Meidän on vaikea tietää, mitä vaikeasti kehitysvammainen ihminen ajattelee. Yleensä vaikeasti kehitysvammainen ihminen ei pysty puhumalla kertomaan, mitä hän ajattelee. Hän kertoo ajatuksistaan muilla tavoin.

Vaikeasti kehitysvammaiset ihmiset elävät tässä hetkessä. He eivät mieti mennyttä tai tulevaa.

He voivat kokea avuttomuutta ja osaamattomuutta. He voivat huomata, että toiset pystyvät tekemään jotakin, mitä he eivät pysty.

Vaikeasti kehitysvammaiset voivat myös kokea, että he ovat samanlaisia kuin jotkut toiset vaikeasti vammaiset. Heillä voi olla tajua siitä, mihin joukkoon he kuuluvat.