Olet tässä:
 

Oikeus omannäköiseen asumiseen

Vammaissopimuksen mukaan vammaisella ihmisellä on oikeus asua ja elää, kuten hän itse haluaa.

Sinulla on siis oikeus valita

  • missä asut
  • miten asut
  • kenen kanssa asut.

Monenlaisia vaihtoehtoja

Ihmiset viihtyvät erilaisissa kodeissa ja haluavat elää eri tavoin.

Voit asua esimerkiksi

  • yksin omassa kodissa
  • yhdessä ystävän tai puolison kanssa
  • ryhmäkodissa yhdessä muiden kanssa.

Osa muuttaa vanhempiensa luota omaan kotiin jo nuorena, osa aikuisena.

Omannäköinen arki

Oma koti on paikka, jossa saat elää omannäköistä elämää.

Sinulla on oikeus päättää esimerkiksi

  • milloin alat nukkumaan ja milloin heräät
  • milloin peseydyt
  • milloin ja missä syöt
  • milloin siivoat ja teet muita kotiaskareita
  • mitä tekee vapaa-ajalla
  • milloin tulet kotiin.

Sinulla on oikeus tehdä myös virheitä ja vääriä valintoja. Niistä oppii.

Tukea asumiseen

Omannäköinen asuminen ja arki onnistuu, kun saat oikeanlaista tukea.

Voit saada tukea esimerkiksi

  • kotitöihin
  • laskujen maksamiseen
  • kaupassa käyntiin
  • opiskeluun
  • työntekoon
  • harrastamiseen
  • ihmissuhteisiin.

Voit saada tukea

  • kaverilta
  • naapurilta
  • läheiseltä
  • ohjaajalta
  • tukihenkilöltä
  • avustajalta.

Jos kaipaat lisää tukea, juttele asiasta esimerkiksi läheisen ihmisen, sosiaalityöntekijän tai ohjaajan kanssa. Miettikää yhdessä, miten tuki järjestyy.

Tukea muuttamiseen

Sinulla on oikeus saada tukea myös silloin, kun suunnittelet muuttoa ja muutat uuteen kotiin.

On tärkeää, että saat riittävästi tietoa siitä, millaisia asumisen vaihtoehtoja sinulla on. Voit jutella tarjolla olevista asunnoista ja palveluista esimerkiksi sosiaalityöntekijän tai ohjaajan kanssa.

Hyvinvointialue voi järjestää sinulle muuttamista varten myös valmennusta. Valmennuksessa voit valmistautua muuttoon ja opetella muuttoon liittyviä taitoja.

Valmennuksessa voit opetella ja harjoitella esimerkiksi

  • siivoamista
  • ruuanlaittoa
  • digipalveluiden käyttämistä
  • raha-asioiden hoitamista
  • joukkoliikenteen käyttämistä.

Näin minä haluan asua

Alla on asumiseen ja arkeen liittyviä kysymyksiä. Kysymysten avulla voit pohtia, onko arkesi sellaista kuin haluat.

Pohdi ensin, millainen sinusta on hyvä päivä:

  • Monelta heräät?
  • Mitä syöt aamupalaksi?
  • Missä käyt töissä tai opiskelemassa?
  • Keitä tapaat ja mitä teet vapaa-ajalla?
  • Milloin siivoat?
  • Mitä syöt päivälliseksi ja iltapalaksi?
  • Monelta alat nukkumaan?

Sujuvatko päiväsi niin kuin itse haluat? Haluatko muuttaa arjessasi jotain?

Jos toivot asumiseen tai arkeen muutosta, juttele asiasta läheisen ihmisen, sosiaalityöntekijän tai ohjaajan kanssa. Miettikää yhdessä, miten muutos onnistuu.

Lähteet ja lisätietoa selkokielellä:

Kuva: iStock