Asumisen tuki

Vammaissopimuksen mukaan vammaisella ihmisellä on oikeus asua ja elää kuten hän itse haluaa.
Sinulla on siis oikeus valita, missä ja miten asut.
Hyvinvointialue voi järjestää vammaiselle ihmiselle tukea asumiseen.
Voit saada tukea esimerkiksi
- kotitöihin
- terveyden hoitoon
- kaupassa käyntiin
- liikkumiseen
- ihmissuhteisiin
- vapaa-aikaan
- muuttamiseen.
Eri hyvinvointialueet järjestävät asumisen tukea eri tavoin.
Voit asua esimerkiksi yksin tai yhdessä kaverin kanssa ja saada tukea kotiin. Voit asua myös yhteisöllisesti eli yhdessä muiden kanssa.
Asumisen tuki suunnitellaan yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa. Sosiaalityöntekijä kertoo sinulle, millaisia asuntoja on tarjolla ja millaista tukea voit saada. Sosiaalityöntekijä kirjaa suunnitelman asumisen tuesta asiakassuunnitelmaasi.
Jos haluat lisää tietoa asumisen vaihtoehdoista ja asumisen tuesta, juttele asiasta läheisen ihmisen tai ohjaajan kanssa. Voit ottaa yhteyttä myös sosiaalityöntekijään.
Voit kysyä asumisesta myös Verkko-Kertulta. Verkko-Kerttu vastaa kysymykseesi selkokielellä.
Teksti: Jenni Sipilä, 2025
Lisätietoa selkokielellä:
- Omannäköinen asuminen
- Monta tapaa asua
- Asiakassuunnitelma
- Asuminen (tukiliitto.fi)