Ystävyys

Anna aikaa ja tilaa

22.8.2025

Anna aikaa ja tilaa.

Unelmille,
jotka voivat toteutua.

Oppimiselle,
joka voi johtaa
uusien ajatusten
ja taitojen
äärelle.

Ystävyydelle,
jonka pohjana
on kunnioitus
ja rakkaus.

Kirjoitta: Pia

Peili

12.8.2025

Runo
on peili.

Sanoitan
mitä näen,
mitä koen,
mitä ajattelen.

Mitä kuulen,
mitä tunnen.

Runo
on peili,
josta voin nähdä
itseni,
sinut,
maailman.

Kirjoittaja: Pia

Yksinäisyys

27.5.2025

Joukossa
voi olla yksinäinen.

Yksin ollessa
voi olla
hyvässä seurassa.

Miten iloinen
olenkaan,
kun toisinaan
ajatukset kohtaavat
eikä joukossakaan
ole enää yksin.

Kirjoittaja: Pia

Yhteinen kieli

21.3.2025

Voin kertoa asian
suomeksi
tai englanniksi
tai ranskaksi.

Osaan siis kieliä!

Eri asia on,
saanko viestini perille.

Miten kokemukseni
tavoittaisivat
sinun kokemuksesi?

Ehkä
voimme kulkea
jonkin matkaa
yhdessä?

Ehkä voimme
käydä kävelyllä
tai kahvilla
tai ostoksilla
tai elokuvissa?

Ehkä
voimme rakentaa
yhteistä
kokemusmaailmaa
ja yhteistä kieltä.

Toiminnan kautta.

Kirjoittaja: Pia

Ihmeitä

18.3.2025

Autistina,
maailma
on täynnä
ihmeitä.

On ihme, kun
jaksaa
nousta ylös
ja syödä
aamupalaa.

Jaksaa
käydä
kävelyllä.

Jaksaa
kirjoittaa
runon.

Jaksaa
soittaa
selloläksyt.

Jaksaa
kirjoittaa
viestin.

Yksi
suurimmista
ihmeistä:
keskustelu
ja sosiaalinen
osallisuus.

Kirjoittaja: Pia

Pisara meressä

29.1.2025

Yksinäisyydessä,
ajatusten aallokossa,
voi kadota
suhteellisuudentaju.

Suurenmoisinkin idea
on vain
yksi näkökulma.

Oivallus,
että eri tilanteet
vaativat
eri näkökulmia.

Ja että
kaikilta
voi oppia.

Pisarat
itse asiassa
muodostavat
valtameren.

Samoin
eri näkökulmat
ajatusten avaruuden.

Kirjoittaja: Pia

Suurella pensselillä

11.10.2024

Maalaan
suurella pensselillä
oivalluksia
elämästä.

Ripaus myötätuntoa,
kokemus toimintaperiaatteesta.

Haaveena innoittaminen,
tavoitteena
toisen ihmisen
kunnioittava
arvostaminen.

Ja kohtaaminen
tältä pohjalta.

Kirjoittaja: Pia

Olennaisen äärellä

20.9.2024

Sisälläni
vallitsee
kirkkaus ja ilo,

sisälläni
loistaa
aurinko ja valo,

kun olen
olennaisen
äärellä:

musiikin,
yhteyden,
rukouksen

ja syvemmin:

uskon,
toivon
ja rakkauden.

Kirjoittaja: Pia

Nähty, kuultu, rakastettu

11.9.2024

Mummuni aina sanoi,
että kaikki lastenlapset
ovat yhtä rakkaita.

Hänen mallillaan
yritän
osaltani
antaa ihmisille
ymmärretyksi, nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen kokemuksia.

Kristillisellä rakkaudella.
Teorioita soveltaen.
Tarpeita nähden.
Tunneälyä käyttäen.

Autismini raameissa.

Kirjoittaja: Pia

Ylellisyyttä

4.9.2024

Runsaasti
ystäviä.

Tasaisia
päiviä.

Joukkoon
kuulumista.

Ylellisyyttä,
jota
minulla
ei juurikaan
ole.

Osani
on
selkokieli
ja
tieteen
teoriat.

Ylellisyyttä,
jota
toisaalta
valtavirta
ei ehkä
jaa
kanssani.

Kirjoittaja: Pia

Palautuspiste

2.9.2024

Tietokoneissa
on palautuspiste
eli aiempi tila,
joka on
vielä vakaa
tietokoneen
kaatuessa.

Minun
palautuspisteeni
ihmisenä
on armo.

Kun kaikki
kaatuu päälle,
armo jää.

Armon suoja
jää.

Kirjoittaja: Pia

Sanoin ja teoin

22.4.2024

Kiitos, kun välität.

Kiitos, kun autat.

Olet tervetullut.

Välittämistä
käytännössä.

Sanoin ja teoin.

Kirjoittaja: Pia

Silmälasit

2.4.2024

Jos linssien
vahvuus
on vaikka
miinus kuusi,
kauas ei näe
ilman laseja.

Jos linssien
vahvuus
on vaikka
plus kolme,
lähelle ei näe
ilman laseja.

Sanat
toimivat samoin.

Kuusi miljardia ihmistä
auttaa näkemään kauas.

Yhdenvertaisuus
auttaa näkemään lähelle.

Rakkaus
osuu suoraan
elämän ytimeen.

Kirjoittaja: Pia

Ennakoiva ajotapa

31.8.2023

Liikenteessä
neuvotaan suosimaan
ennakoivaa ajotapaa.

Voisiko
tämä toimia
myös ihmissuhteissa?

Valmistaudun
kohtaamaan sinut,
tilanteesi todentaen,
sikäli kun sen tunnen,
ja yhteistä maaperää
etukäteen miettien.

Toivottavasti
paikannuslaitteeni
toimii!

Kirjoittaja:
Pia

Musiikkia asenteisiin

1.8.2023

Soi hienot hiphopit stereoista,
kirjoitan nyt asenteista noista.

Ikävä kuulla väkivallasta ja kiusauksesta,
voitteko lopettaa sekä nauttia lähimmäisen seurasta?

Se voi toista satuttaa ja jättää syvälle arpia sydämiin,
sanoilla ja teoilla on niin monta merkitystä ihmisiin.

Voidaanko kunnioittaa ja arvostaa toisiamme?

Ollaan tasaveroisia yhdessä,
maailmaa voimme tehdä parempaa tiimissä.

Annetaan jokaisen olla sitä mitä on
sekä tsempataan toista,
jokainen tahtoo nauttia ja saada sitä yhdenvertaisuutta.

Meistä jokainen haluaa kantaa asennearvoa,
eihän meistä kukaan halua olla yksin maailmassa,
jossa kaikki alkaa turpoa.

Nyt käytöstavat kunniaan,
enkä tahdo mitään selitystä, mutinaa.

Kirjoittaja: Esa Peltonen

Väärinkäsitys

5.4.2023

Olen luullut,
että Luoja loi minusta
erakkoravun,
kotina
tyhjä kotilo,
kilometrien päässä
muista.

Mutta olenkin
löytökissa,
joka etsii
rakastavaa kotia,
takan lämpöä,
vastalääkettä
tuiskulle ja tuiverrukselle,
satamaa
maailman myrskyille.

Sitä odotellessa.

Kirjoittaja: Pia

Kiitollisuus

4.1.2023

Joskus
aaltopituudet kohtaavat
kuin laivat yössä.

Ymmärrän
sumutorvesi viestin
ja kaikuluotaimesi
signaalin.

Ilo, kiitollisuus
päällimmäisinä.

Vetää
hiljaiseksi ja nöyräksi.

Kirjoittaja: Pia

Tähtitaivas ja silta

16.11.2022

Olen saari,
joka kaipaa siltoja
mantereelle,
toisten luo.

Sillalta katsottuna
tähdet näyttävät
tuikkivan kirkkaammin,
kun saan ne jakaa
kanssasi.

Hyvästi autiosaari!

Kirjoittaja: PH

Muuttomatka

10.8.2022

Sääksien pesässä
alkaa olla jo hiljaista,
kun poikaset ovat oppineet
lentämään.

Ilma on jo kirpeä aamuisin,
pian tulee ruska ja
lintujen muuttomatka,
Afrikkaan kai,
alkaa.

Minun muuttomatkani
on ehkä pidempi:
ihmisen matka
toisen luo.

Kirjoittaja: Pia

Ymmärrän

10.7.2022

Olen miettinyt tarkkaan,
mitä sanon.
Mutta kun kerron asiani,
vastassa on
ymmärtämättömyyden muuri.

Jään miettimään, miksi.

Luultavasti siksi,
että on joskus vaikea
ymmärtää
toisen näkökulmaa.
Samalla empatia ehkä katoaa.

Tarvitaan enemmän
toisen rakastamista
samalla itseään rakastaen.

Oma näkökulma,
toisen näkökulma,
valtavasti empatiaa
että viestit
menisivät perille –
molempiin suuntiin.

Kirjoittaja: PH

Mittarit

6.4.2022

Mittarimato
mittaa matkaa
lehdeltä toiselle.

Mikä mittaisi
matkaa
erilaisuudesta toiseen?

Kunnioitus, arvostus,
rakkaus?

Kirjoittaja: PH

Ystäväni

14.2.2022

Ystäväni on kuin kaunis kukka,
ei häneltä puutu kuin ruusun kukka.
Ystäväni on kuin aurinko,
tuo ilon ja onnen valo.
Ystäväni on kuin kitara,
sulosointujen kimara.

Kirjoittaja: Suvi O-P

Yhteinen ilo

19.4.2021

Voimme nyt iloita siitä,
kun kohta alkaa sulkujen purkua.
Emme sitä yhtään jää surulla kaipaamaan
kun puemme nyt ilon pukua.
Me voimme nyt alkaa ilolla hymyilemään toisillemme.

Älkää olko kellekään vihaisia
sillä voimme nyt yhdessä tätä juhlia.

Nyt olemme voiton puolella,
kun saamme piikkejä nyt reilusti.

Voimme kohta taas mennä syömään yhdessä kunnolla,
kun pääsemme nauttimaan antimista nätisti.

Kirjoittaja: Esa Peltonen

Kohtaaminen

8.4.2021

Mummini tykkäsi
Laittaa ruokaa ja siivota.

Taipumukset eivät ole periytyneet.

Minä mittailen aaltopituuksia
Fysiikassa ja ihmisten välillä.

Heitän kiven veteen.
Ja toisen viereen.
Aallot kohtaavat,
Syntyy uutta kuviota.

Lyhin matka ihmisten välillä
On sama aaltopituus.

Nimimerkki: PH

Yksin

1.4.2021

Yksinäisyys teki pesän
kaipuu vuorasi sen
kaipuun kajo näkyy
taivaan ranta punertaa.

Se värittää toivoa
pilvi karavaanit vaeltavat
äärettömyyden erämaata kohti
lähden sen mukaan.

Siellä tapaan ystävän
en harhaile enää
olen löytänyt tähden
sen loistoon jään.

Kirjoittaja: Pekka Makkonen

Poroja

23.3.2021

Tiellä oli poro, menkhää pois sielthä.
Sit ne porot sano; plöö.
Minä ruokin niitä.
Minä taputan niitä.
Lähemmä lenkille, Antin kanssa.
Otetaan Viljo mukhaan.
Nyt kävellään siellä käs käes.
Ja puhutaan niitä näitä.
Ja sit myö mentiin kothiin ja
sit hän saatteli.
Sit menthiin nukhumaan ja pesthiin hampaat.

Nimimerkki: AP

Allekirjoita

8.1.2021

Pelkään.
Saanko kirjoittaa näitä
sanoja syviä, itsekkäitä.
Kuvailla taivaita pilvekkäitä.
Sanoa asioita minulle mielekkäitä.

Tartun kynään ja nimeni rustaan.
Kun olen sanani sanonut katoan usvaan.
Unettomuuden kuiluun mustaan.
Jos joku kirjani huolii ja minut lukee,
istuttaa tuoliin ja vaatteisiin puhtaisiin pukee.
Siistii mustetahrat käsistä näistä.
Nostaa minut pois järven hyisistä jäistä.

Olen itsekäs.
Tahdon vain itseni puhua.
Olen hullu joka kestä ei huhuja.
Kirjoitan, olenhan kömpelö puhuja.

Älä minun kimppuuni käy.
Olen ihmisenä yksin ei turvaa näy.
Lue sanani ja niitä mieti.
Sillä sanoissa lepää tämän kirjailijan mieli.

Salassapitosopimus tässä sinulle.
Allekirjoita suojaksi minulle.

Kirjoittaja: Eetu Sneck

Ystävänpäivä on aina

15.2.2016

Ystävänpäivä on aina voimassa
kesä, syys, talvi, kevät.
Muista tää,
kun sataa tai tuulee, ukkostaa,
merellä, järvillä, tuntureilla, maantiellä, metsäpoluilla
kulkiessa.

Nimimerkki: Ystävänpäivä on aina

Ollaan hyviä toisillemme

7.9.2015

Rakastetaan toisiamme.
Välitetään toisistamme.
Yksi hyvä teko päivässä.
Voi olla jo hyvä alku elämässä.
Hyvät teot luovat ympärille hyvää.
Ehkä jopa laittavat hyvän kiertämään.
Muistetaan katsoa jokaisen sydämeen.
Sieltä voit löytää valoa huomiseen.
Kiusaaminen jättää haavan.
Siitä toipuminen voi viedä kauan aikaa.
Joten eihän kiusata lainkaan.

Nimimerkki: Kaisuli

Ystäväin

7.4.2015

Oi ystäväin kevät saapuu,
lumet sulaa.
Metsäpolulla käyskennellen,
oravaakin jutellen.

Nimimerkki: Ystäväin

Onni

29.9.2014

Iloita sä ja mä saamme,
kun yhteisen ajan jaamme.

Nimimerkki: Mirkku

Nättiä

12.3.2014

Nättiä tää talvi.
Kaverin kaa vaa lenkille,
se on ystävänteko reilu.
Puut vaan ne heiluu, tuulessa,
hymy huulessa.

Nimimerkki: Nättiä

Ystävä on mukava asia

15.1.2014

Ystävyys on kaunista,
kun sitä osaa oikein vaalia.

Ystävä on sellainen,
joka kuuntelee toista.

Nimi: Vesa

Lenkkipolulla

3.9.2012

Lenkkipolulla kun taivaltaa,
ystäviä  muistelee,
mattoja kun puistelee,
hyvä ystävä on aina hyvä olla,
muuten tulee kirjaan nolla.

Nimimerkki:
Ystäwä

Mitä mieltä Kerttu on talvipotkupallosta?

8.2.2012

Mitäs Kerttu  tuumii lumikenkä- ja talvipotkupallosta, lumi siinä vaan pöllyää, vai mitä?

Vastaus:

Viime viikonloppuna järjestettiin Hyrynsalmella umpihankifutiksen maailmanmestaruuskisat. Se vaikutti kiinnostavalta lajilta. Olisi hauska joskus mennä katsomaan kisoja. Pelaajilla pitää olla kova kunto, että he jaksavat juosta hangessa.

Ystävyys tärkeä asia

31.10.2011

On ystävyys tärkeä asia,
se on kuin lasia,
hoida sa ystävyyttä hyvin,
niin tiedoin, taidoin, jyvin.

Nimimerkki: Talvikenkä

Ystävänpäivä

25.10.2011

Ystävänpäivä  on  aina voimassa.
Oli tuulta tai sadetta,
hymy sua piristää, silmiä kun siristää.
Reipast kevään kohinaa,  lenkillä ken taivaltaa.

Nimimerkki: Orawa