Olet tässä:
 

Oikeus osallistua

Vammaissopimuksen mukaan vammaisella ihmisellä on oikeus osallisuuteen. Osallisuus tarkoittaa osallistumista ja vaikuttamista omiin ja yhteisiin asioihin.

Sinulla on oikeus

  • asua siellä missä muutkin
  • osallistua lähiyhteisösi toimintaan
  • käyttää samoja palveluita kuin muut
  • päättää omista asioista
  • vaikuttaa yhteisiin asioihin
  • saada riittävästi tukea osallistumiseen.

Yhdessä muiden kanssa

Vammaissopimuksen mukaan sinulla on oikeus asua ja elää siellä, missä muutkin. On tärkeää, että voit osallistua lähiyhteisösi toimintaan.

Lähiyhteisö tarkoittaa aluetta, jossa asut ja liikut päivittäin. Se tarkoittaa kotisi lähellä olevia palveluita ja ihmisiä, jotka asuvat lähelläsi.

Palveluita ovat esimerkiksi kaupat, kirjasto ja uimahalli. Palveluiden pitää olla esteettömiä eli sellaisia, että kaikki voivat käyttää niitä.

Tietoa mahdollisuuksista

Sinulla on oikeus saada tietoa sinulle tärkeistä asioista, kuten asumisen vaihtoehdoista ja mahdollisuuksista harrastaa.

On tärkeää, että saat tietoa juuri sinulle sopivalla tavalla. Voit saada tietoa esimerkiksi selkokielellä, kuvilla tai tulkattuna.

Kun saat riittävästi tietoa mahdollisuuksista, sinun on helpompi tehdä päätöksiä ja osallistua.

Tukea osallistumiseen

Osallistuminen yhteisiin asioihin ei ole aina helppoa. Siksi sinulla on oikeus saada tukea osallistumiseen.

Voit saada tukea esimerkiksi

  • valintojen ja päätöksien tekemiseen
  • kaupassakäyntiin
  • ihmisten tapaamiseen
  • harrastuksiin
  • äänestämiseen.

Voit saada tukea esimerkiksi

  • kaverilta
  • naapurilta
  • tukihenkilöltä
  • avustajalta
  • ohjaajalta.

Oma ääni kuuluviin

Sinulla on oikeus kertoa mielipiteesi ja vaikuttaa sinulle tärkeisiin asioihin.

Voit vaikuttaa esimerkiksi

  • kertomalla kokemuksistasi
  • osallistumalla järjestöjen toimintaan
  • kirjoittamalla mielipidekirjoituksen.

Sinulla on oikeus osallistua myös poliittiseen toimintaan. Voit esimerkiksi äänestää ja asettua ehdokkaaksi vaaleissa.

Teksti: Jenni Sipilä, 2023

Kysyttävää vammaisten oikeuksista tai osallisuudesta?

Kysy Kertulta

Lähteet ja lisätietoa selkokielellä: