Uusimmat kysymykset

Kotisairaanhoito

22.1.2020

Saako kysyä asiakas kotisairaanhoitajan, auttaako se yleensä asiakasta suihkussa pesuissa, vaipanvaihdossa?

Vastaus:

Yleensä kotisairaanhoitaja tekee vain sairaanhoidollisia tehtäviä eli hoitaa esimerkiksi haavoja ja huolehtii lääkkeistä.

Kotisairaanhoidossa voi kuitenkin olla eroja eri kunnissa. Siksi kannattaa kysyä esimerkiksi kotisairaanhoitajalta, mitä asioita hän on tulossa tekemään tai mitä hän voi tehdä.

Valehtelu

22.1.2020

Hei

Minusta tuntuu, että minulle valehdellaan koko ajan. Että on jonkun julkkiksen puhelinnumero ja sitten minun asuntolani ohjaat sanovat minulle, että ei heillä ole julkkiksen puhelinnumeroa, kun toiset ohjaat väittää toista.

Minusta minulle pitää olla rehellinen, eikä valehdella minulle päin naamaa. Oli kuka julkkis tahansa?

Vastaus:

Voisiko kyseessä olla väärinkäsitys, ei valehtelu?

Eri ohjaajilla on eri ihmisten puhelinnumeroita.

Siksi jollain ohjaajalla voi olla jonkun julkkiksen puhelinnumero, vaikka toisella ohjaajalle ei ole.

Tubettajat

22.1.2020

Hei

Minun asuntolani väittää, että he muka tuntevat jonkun tubettajan. Mutta jotkut ohjaajat sanoo, että he eivät tunne tubettajia. Mutta toiset ohjaat väittää, että he tuntevat tubettajat?

Vastaus:

Voi hyvin olla, että jotkut ohjaajat tuntevat tubettajia ja toiset ohjaajat eivät tunne.

Jokaisella ohjaajalla on omat kaverinsa ja tuttunsa. Joku ohjaaja voi siis tuntea jonkun tubettajan, jota toinen ohjaaja ei tunne.

Julkkiksen puhelinnumero

22.1.2020

Minun asuntolani väittää, että heillä on jonkun julkkiksen puhelinnumero, vaikka sinä sanoit, että julkkikset ei anna puhelinnumeroita vieraille ihmisille.

Vastaus:

Yleensä julkkikset eivät anna omia puhelinnumeroitaan ihmisille, joita he eivät tunne. Mutta on varmasti poikkeuksiakin. Eli voi olla, että asuntolassasi jollain on jonkun julkkiksen puhelinnumero.

Miksi ohjaajat valehtelevat minulle?

22.1.2020

Miksi ne ohjaajat valehtelevat, että he eivät ole minun äitejä tai isiä? Kyllä he ovat jokainen hoitaja minun äiti tai isä, he eivät saa muita asukkaita hoitaa, minua vain, koska minä olen heidän lapsi.

Enkä minä halua asuntolassa muiden asuvan. Ja minä haluan, että hoitajat ajavat ne muut kadulle asumaan.

Miksi he eivät tottele minua, vaikka minä huudan ja komennon niille lujaa?

Vastaus:

Sinua suututtaa, kun ohjaajat tukevat muitakin asuntolan asukkaita. Haluaisit, että ohjaajat ovat vain sinun kanssasi, vain sinua varten. Ihan kuten äiti ja isä ovat omia lapsiaan varten.

Sinä huudat, koska sinua suututtaa. Yrität komentamalla saada ohjaajat tottelemaan sinua.

Ohjaajat eivät tosiaan ole sinun vanhempiasi. Ohjaajien tehtävä on tukea kaikkia asuntolan asukkaita. He ovat asuntolassa sinua ja muita asukkaita varten.

Mutta ymmärrän hyvin tunteesi ja toiveesi.

Komentaminen ei auta sinua. Ja se tuntuu kurjalta myös ohjaajista.

Mikä muu voisi auttaa, kun olet vihainen?

Pystyisitkö kertomaan ohjaajille tunteistasi ja toiveistasi rauhallisesti, ystävällisesti?

Omista tunteista ja toiveista kannattaa myös kirjoittaa. On hyvä, että kirjoitit kysymyksen minulle. Helpottiko kirjoittaminen oloasi?

Kun minulla on kurja olla, lähden kävelylle. Tai menen lämpimään suihkuun. Myös tunteista puhuminen helpottaa oloani.

Monia auttaa musiikin kuuntelu tai vaikkapa piirtäminen.

Mikä helpottaa sinun oloasi, kun olet vihainen tai harmissasi?

Mämmiä jo kaupoissa

22.1.2020

Mämmiä oli kaupoissa. Mitäs Kerttu siitä tuumii?

Vastaus:

Tosiaan kevät ja pääsiäinen on tulossa. Ja pääsiäisen perinteisiin kuuluu mämmin syöminen.

Pidän pääsiäisestä. Mutta en niin paljon mämmistä.

Pidätkö sinä mämmistä? Odotako jo pääsiäistä?

Naimisissa ja lapsia

22.1.2020

Hei

Mistä sitten tietää, että sillä Chuckylla on vaimo ja lapsi? Onko myös tällä nykyajan Chucky:lla vaimo ja lapsia?

Vastaus:

Nyt en osaa varmasti vastata. En ole katsonut Chucky-elokuvia. En tiedä, onko Chuckyllä elokuvissa vaimo ja lapsia. Luulen, että ei ole, koska Chucky on elokuvissa lasten lelu, nukke.

Chuckyä ei ole oikeasti olemassa. Chucky on elokuvien mielikuvitushahmo.

Verneri Chat

22.1.2020

Milloin tänne tulee uusi chat?

Vastaus:

Verneriin ei ole tulossa uutta chattia. Mutta tänä vuonna avataan uusi, helppokäyttöinen sosiaalisen median palvelu, jossa voi kohdata uusia ihmisiä ja jutella.

Kohdataan-palvelun julkaisun tarkkaa ajankohtaa ei ole vielä päätetty, mutta kerromme Vernerissäkin heti, kun palvelu on avattu. Toivottavasti pian!

Haluatko vastata kysymyksiin Verkko-Kertun neuvonnasta?

16.1.2020

Verneri.net etsii haastateltavia. Kysymme haastateltavilta kysymyksiä Verkko-Kertun neuvonnasta.

Kysymme seuraavat kysymykset:

  • Oletko lukenut Verkko-Kertun vastauksia?
  • Oletko kysynyt Verkko-Kertulta?
  • Oletko saanut Verkko-Kertun vastauksista uutta tietoa?
  • Onko Verkko-Kertun vastauksista ollut sinulle apua tai hyötyä?

Jos haluat vastata kysymyksiimme, lähetä meille nimesi, sähköpostiosoitteesi ja/tai puhelinnumerosi osoitteeseen verneri(at)kvl.fi. Voit lähettää tietosi myös Verkko-Kertun kysymyslomakkeella.

Käytämme vastauksia Verkko-Kertun neuvonnan kehittämiseen.

Kiitos avustasi! Vastauksesi ovat meille tärkeitä.

Miksi ihmiset eivät ymmärrä minua?

14.1.2020

Minulla vain on oikeus lyödä muita, mutta muilla ihmisillä ei ole sellaista oikeutta. Mikä siinä on vaikea ihmisten ymmärtää?

Vastaus:

Kenelläkään ei ole oikeutta lyödä muita.

Oletko yrittänyt muita tapoja käsitellä vihan ja suuttumuksen tunteita?

Kun olet seuraavan kerran vihainen, yritä olla lyömättä ja koita sen sijaan jotain seuraavista keinoista:

  • hengitä 10 kertaa syvään
  • vetäydy omaan rauhaan
  • kerro tunteistasi rauhallisesti
  • kirjoita tunteista
  • lähde liikkumaan, vaikkapa kävelylle
  • käy suihkussa
  • kuuntele musiikkia.

Onko sinulla joku, jonka kanssa voisit harjoitella muita tapoja purkaa vihaa ja suuttumusta?

Vastuu asukkaista

14.1.2020

Hei

Eikö se ole niin, että ohjaajilla on vastuu asukkaista. Mutta minun asuntolani ohjaajilla ei ole, kun he esimerkiksi jättävät minut yksin kauppaan vaikka heillä on vastuu?

Vastaus:

Hei

Ohjaajien vastuu riippuu siitä, millaisiin asioihin asukas tarvitsee ohjausta. Vastuusta on sovittu yhdessä ohjaajien ja asukkaan kanssa. Ohjaajilla on siis eri asukkaista erilainen vastuu.

Voisiko olla, että ohjaajien mielestä sinä pärjäät kaupassa hyvin yksinkin? Voisiko olla, että he yrittävät tukea sinun itsenäistymistäsi?

Ohjaajien tehtävä on auttaa asukasta suoriutumaan asioista mahdollisimman itsenäisesti.

Voisit jutella ohjaajien kanssa siitä, missä asioissa sinä tarvitset ohjausta ja missä et.

Julkkiksen tapaaminen

14.1.2020

Hei

Tiedätkö ketään julkkista, joka haluaa oikeasti tavata minut? Sillä minä en tunne, joten kerro minulle kuka julkkis. Jos et tunne, ala kyselemään kaikilta julkkiksilta, haluaako ne tavata minut, sillä minä haluan tavata julkkiksen.

Vastaus:

Hei

Julkkikset tapaavat fanejaan yleensä tapahtumissa, joissa he esimerkiksi esiintyvät. Tapahtuman yhteydessä voi olla mahdollisuus pyytää julkkikselta vaikkapa nimikirjoitus.

Valitettavasti en voi alkaa kysellä julkkiksilta tapaamisista. Voin vain vastata kysymyksiin Verneri.netin sivuilla.

Voisitko selvittää yhdessä vaikkapa kaverin tai ohjaajan kanssa, missä voisit nähdä julkkiksen? Jos sinulla on mielessä joku tietty julkkis, voisitte yrittää selvittää, tapaako hän jossain fanejaan.

Onko Verkko-Kertun vastauksista ollut sinulle apua?

13.1.2020

Hei

Onko Verkko-Kertun vastauksista ollut sinulle apua? Millaista apua vastauksista on ollut? Oletko saanut vastauksen kysymykseesi?

Voit lähettää vastauksesi Verkko-Kertun kysymyslomakkeella tai sähköpostitse osoitteeseen verneri(at)kvl.fi.

Kiitos avustasi, vastauksesi on meille tärkeä!

Apu

13.1.2020

Mitä varten sä väitit, että kaikki vammaiset tarvitsee apua. Etkö sä tajua, ettei kaikki vammaiset tarvitse apua?

Vastaus:

Kirjoitin aiemmassa vastauksessa, että me kaikki tarvitsemme muiden apua ja tukea. Tarkoitin, että ihan jokainen tarvitsee apua. Meistä kukaan ei pärjää yksin. Kirjoitin siis kaikista ihmisistä, en vain vammaisista.

Minä tarvitsen esimerkiksi naapureitani, perhettäni, työkavereitani ja ystäviäni. Esimerkiksi työkaverini auttavat minua vastaamaan näihin Verkko-Kertun kysymyksiin. Ystäväni auttavat esimerkiksi kuuntelemalla ja juttelemalla kanssani. Mieheni puolestaan auttaa minua tietokoneen käytössä.

Tässä ihan vain muutama esimerkiksi, mihin kaikkeen minä tarvitsen apua. Tarvitsen muita ihmisiä ja muiden apua moneen muuhunkin asiaan.

Pidempi Chucky elokuva?

13.1.2020

Hei

Tiedätkö onko se uusi Chucky-elokuva pidempi elokuva, jos niitä elokuvia tulee kaksi peräkkäin? Vai onko ne elokuvat samanpituisia kuin ennen, mutta eri vuonna tehty vai?

Vastaus:

Valitettavasti en löytänyt netistä tietoa siitä, minkä pituisia uudet elokuvat tulevat olemaan. Siihenkään en osaa vastata, minä vuonna elokuvat ilmestyvät.

Odotatko uusien elokuvien julkaisua?

Chucky

13.1.2020

Hei

Haluuko se Chucky edes tavata minut?

Vastaus:

Chucky on elokuvan mielikuvitushahmo. Chuckya ei siis ole oikeasti olemassa.

Oletko katsonut paljon Chuckystä kertovia elokuvia?

Voiko minulla olla psykoosi?

9.1.2020

Olen lukenut, että jos sairastaa psykoosia, niin ei tiedä että mikä on totta ja mikä ei. Voiko minulla olla sellainen tauti, kun minä en aina ole varma, että onko vaikka joku minun lapsuuden muisto tapahtunut oikeasti vai ei? Tai onko joku lukemani asia totta? En ole varma, onko asia minun oma muisto, jonkun toisen kertoma asia vai kenties vain uni.

Vastaus:

Ole huoleti, psykoosista ei ole kysymys. Ihmisen muisti vain on juuri tuollainen kuin sinä kuvasit.

Muisti ei ole mikään kamera tai nauhuri, joka tallentaa tapahtumat sellaisenaan. Muisti on oikeastaan aika luova kyky. Muistamme ehkä jonkin yksityiskohdan sieltä ja toisen tuolta ja sitten muisti rakentaa niistä kokonaisen tarinan, minkä me sitten muistamme.

Aika moni meidän lapsuudesta muistamamme asia onkin sellaista, mitä muut ovat meille kertoneet. Äiti on kertonut joitakin tapahtumia meidän lapsuudestamme ja isä on kertonut jotakin muuta. Kumpikaan ei ole ehkä muistanut tapahtumaa aivan oikein. Mutta ne voivat olla silti hyviä tarinoita.

Meidän muistikuvamme varsinkin lapsuudesta ovat juuri tällaisia
tarinoita. Jos ne tuntuvat hyviltä tarinoilta, iloitaan niistä.

Miten tämä on mahdollista?

9.1.2020

Minulle on sanottu, että minä olen joillakin elämän osa-alueilla lievästi kehitysvammainen, mutta joillakin alueilla taas en ole. Eli minä olen tavallaan kehitysvammainen kuitenkaan olematta sitä täysin. Miten se voi olla mahdollista? Miten voi olla samaan aikaan jossain kehitysvammainen, mutta ei kuitenkaan aina ole?

Minusta tuntuu, että en ole mitään, kun en kuulu kunnolla vammaisiin enkä vammattomiin.

Vammaisten joukossa olen liian vähän vammainen, kun taas vammattomien joukossa en ole täysin vammaton eikä minua hyväksytä siksi kenenkään joukkoon.

Joskus vaikka uusia asioita suunnitellessa en ymmärrä ilman muiden apua, mitä pitää tehdä. Mutta osaan lukea ja kirjoittaa liian hyvin ollakseni kehitysvammainen. Siksi en voi saada kehitysvammadiagnoosia. Mutta en aina ymmärrä asioita niin hyvin kuin normaaliälyiset ymmärtävät.

Vastaus:

Ihan varmasti tuollaisten asioiden kuuleminen tuntuu omituiselta. Olet ilmeisesti ollut testeissä ja sinulle on sitten selostettu, millä tavoin olet missäkin tehtävässä suoriutunut. Aika kömpelösti se on kyllä tehty.

Jotkut testien osa-alueet ovat sinulta sujuneet niin kuin muiltakin ihmisiltä. Jotkut alueet ovat sujuneet samalla tavoin kuin sellaisilla ihmisillä, joita pidetään kehitysvammaisina.

Mutta päätöstä kehitysvammadiagnoosista ei saisi tehdä pelkästään tuollaisten testien perusteella. Lisäksi pitäisi selvittää tarkasti, missä asioissa ja miten paljon tarvitset apua ja
tukea. Pitäisi myös selvittää, miten apu ja tuki voidaan sinulle järjestää.

Jos sinun avun ja tuen tarpeesi ovat paljon suuremmat kuin ihmisillä yleensä, sinulle pitäisi antaa kehitysvammadiagnoosi. Diagnoosi tarvitaan tukipalveluita varten.

Tällaisissa rajatapauksissa päätös pitää aina tehdä toimintakyvyn ja tuen tarpeiden perusteella eikä tuijottaa vain testeihin.

Kerroit, että sinua ei ole hyväksytty kehitysvammaisten eikä vammattomien joukkoon. Se tuntuu varmasti pahalta.

Vamma on kuitenkin vain yksi ihmisen ominaisuus. Me kaikki tarvitsemme muiden ihmisten apua ja tukea. Joku tarvitsee paljon tukea, joku toinen vähän vähemmän. Olemme kaikki omanlaisiamme ja arvokkaita juuri sellaisina kuin olemme.

Olipa sinulla kehitysvammadiagnoosi tai ei, sinä olet sinä. Olet hyvä ja tärkeä juuri sellaisena kuin olet.

Kolmas maailmansota

9.1.2020

Nyt kun on alkanut kolmas maailmansota, niin joudummeko me vammaiset miehetkin mukaan sotaan? Entä kuka hoitaa apua tarvitsevia ihmisiä, jos miehet ovat suihkussa ja kaikki naiset hoitavat haavoittuneita sotilaita?

Vastaus:

Ei ole alkanut kolmas maailmansota, eikä ole alkamassa. Voit olla ihan rauhallisin mielin.

Lemmikki asuntolassa

8.1.2020

Miksei ole tehty semmosta asuntolaa, jossa asukas saa ottaa lemmikin?

Vastaus:

On tärkeää, että jokainen viihtyy omassa kodissaan. On myös tärkeää, että jokainen saa vaikuttaa siihen, missä ja miten asuu.

Asumiseen on monia vaihtoehtoja. Joku haluaa asua asuntolassa, joku toinen vuokra-asunnossa.

Asumiseen voi saada monenlaista tukea. Tukea voi saada esimerkiksi omista asioista päättämiseen, raha-asioiden hoitamiseen, ruuanlaittoon ja siivoamiseen.

Asumispalveluiden avulla kehitysvammainen nuori tai aikuinen voi elää sellaista elämää, kuin itse haluaa.

Jos haluat kotiisi lemmikin, juttele asiasta jonkun luotettavan ihmisen kanssa. Miettikää ja selvittäkää yhdessä, miten asia olisi mahdollista ratkaista.

Ainakin Aspan vuokra-asuntoihin on mahdollista ottaa lemmikki.

Lue lisää erilaisista asumisen vaihtoehoista Verneristä.

Häät

8.1.2020

Saako mennä naimisiin monta kertaa?

Vastaus:

Suomessa voi olla naimisissa yhden ihmisen kanssa kerralla. Jos avioliitto päättyy avioeroon, voi mennä uudestaan naimisiin.

Chucky-elokuva

8.1.2020

Hei

Mistä sinä löydät tietoa niistä Chucky-elokuvista? Jos tulee uusi Chucky-elokuva tai on suunnitteilla. Sillä minä en löydä netistä, vaikka olen yrittänyt etsiä tietoa?

Vastaus:

Hei

Löysin YouTubesta englanninkielisen videon, jossa kerrottiin, että suunnitteilla on kaksi uutta Child’s Play eli Chucky -elokuvaa.

Etsin hakusanoilla Child’s Play 2020.

Julkkisasiat

7.1.2020

Hei

Minä en ymmärrä, miksi minun asuntolani ei voi ottaa julkkisasioista selvää, miksi?

Vastaus:

Hei

Oletko kysynyt asiaa asuntolasi ohjaajilta? En valitettavasti osaa vastata heidän puolestaan.

Ohjaajat haukkuu asukkaita

7.1.2020

Hei

Minusta tuntuu, että että minun asuntolani ohjaat ovat menneet liian pitkälle, sillä minun asuntolani ohjaat ovat ruvenneet haukkumaan minua ilman mitään syytä. Ja toiset ohjaajat ei huomaa, että toiset ohjaajat haukkuvat minua esimerkiksi valehtelijaksi. Oli asia mikä hyvänsä, he eivät kuuntele, syyttävät vain valehtelijaksi.

Vastaus:

Oletko kertonut tunteistasi ohjaajille? Oletko jutellut asiasta heidän kanssaan?

Voisit kertoa kyseisille ohjaajille, miltä sinusta tuntuu. Voisitte miettiä yhdessä, miten saisitte ratkaistua tilanteen.

Voisit puhua asiasta myös sellaisen ohjaajan kanssa, jonka et koe haukkuneen sinua.

Kun juttelet asiasta, yritä pysyä rauhallisena. Yritä myös välttää muiden syyttelyä. Syyttely yleensä vaikeuttaa asioiden ratkaisemista.

Kerro sen sijaan ystävällisesti, miltä sinusta tuntuu. Kerro, miten toivot ohjaajien muuttavan käytöstään.

Mieti myös, voitko muuttaa jotenkin omaa käytöstäsi. Miten saisit ohjaajat kuuntelemaan sinua paremmin? Yleensä ihmiset kuuntelevat, kun heille puhuu ystävällisesti. Voit kysyä myös ohjaajilta, mitä he toivovat sinulta.

Tsemppiä! Toivottavasti saatte asian ratkaistua!

Ruotsin ja Suomen vammaispalveluiden erot

7.1.2020

Hei

Kirjoitan tämän jutun, koska olen Ruotsin kansalainen ja muutettiin parisen vuotta siten tilapäisesti Suomeen vanhempieni työn takia.

Ruotsin ja Suomen vammaispalveluissa on ero kuin yö ja päivä. Ruotsisa meitä kunnioitetaan ihmisinä ja se on ihmiskeskeistä. Kun Suomessa kaikki on vammaiskeskeistä.

Olin yhden viikonlopun tilapäishoidosa asuntolassa ja siellä ne juttelivat kuin pienelle lapselle.

Kun olisin illalla halunnut jutella työntekijä kanssa, niin se vain sanoi: “Menepäs nyt Maria laittamaan yöpaita päälle ja huoneeseen nukkumaan”.

Ja kun oli sauna, niin ohjaaja halusi riisua minut ja pukea minut, vaikka sanoin, “ei, osaan itse”.

Onneksi se on jo historia ja asun itsekseni tällä hetkellä.

Ja on kummallista, kun työssä ruoka maksaa enemmän kuin palkka.

Täällä halutaan pukea vammaiset naiset tietyn mallin mukaan eli pinkkiin.

Ruotsissa minua kohdeltiin ihmisenä. Täällä olen vain vammainen nainen. Ihmetyttää tällainen kohtelu, vaikka olen siinä rajalla älyllisesti. Eli sain joskus niin ison älykkyysosamäärän, mitä vammainen voi saada. Olikohan se 70 muistaakseni.

Ensi vuonna onneksi muutetaan takaisin Ruotsiin. Siellä olen Maria, jolla on lievä kehitysvamma ja joka on ihminen ihmisten keskellä.

Puhun ja kirjoitan hyvää suomea, koska vanhempien iso vanhemmat aikoinaan muuttivat Suomesta Ruotsiin.

Vastaus:

Kiitos tärkeästä ja kiinnostavasta mielipiteestä. Julkaisin kirjoituksesi myös Vernerin selkosivujen Minun mielestäni -palstalla, koska kyseessä on enemmän mielipidekirjoitus kuin kysymys.

Minun mielestäni -palstalle pääsee tästä linkistä.

Lähettäkää muutkin mielipiteitänne Minun mielestäni -palstalle.