Uusimmat kysymykset

Shrek 5 julkaisu

30.11.2022

Hei

Meneeköhän toi uusi Shrek-elokuva ensi vuoden puolelle?

Vastaus

Hei

Netissä luki, että Shrek 5 julkaistaan ehkä toukokuussa 2023. Tämä ei kuitenkin ollut varmaa tietoa.

Se on kuitenkin varmaa, että Shrek 5 ei ilmesty enää tänä vuonna.

Jostain syystä elokuvan julkaisu on viivästynyt todella paljon.

Tiktok-kirjat

30.11.2022

Hei

Onko toi TikTok nyt suosittu, kun siitä on tehty niin monta kirjaakin?

Vastaus

Hei

Kyllä TikTok on nyt tosi suosittu sosiaalisen median palvelu.

Onko skitsofreniaa sairastava ihminen vammainen?

30.11.2022

Minulla on skitsofrenia, niin olenko minä vammainen?

Minulle on sanottu, että olen kehitysvammainen siksi, koska olen aikuisena sairastunut skitsofreniaan, vaikka en lapsena ole ollut kehitysvammainen.

Vastaus

Hei

Skitsofrenia ei ole vamma vaan sairaus. Skitsofrenia ei aiheuta kehitysvammaisuutta.

Minulle kaikki asukkaiden lääkeet

30.11.2022

Miksi asuntolassa hoitajat eivät anna kaikkia asukkaiden lääkkeitä minulle, kun kyllä minä ne jaksaisin ottaa?

Haluaisin kaikki lääkkeet ottaa itse, kun ei ole kivaa, kun muut aina lääkkeitä saavat, mutta minä en koskaan. Kun kyllä minullakin voisi olla vaikka sokeritauti, astma ja vaikka kipu, niin voisin insuliinin, kipulääkkeet ja vaikka kaikki mahalääkkeet itse ottaa.

Vastaus

Hei

Hoitajat eivät saa antaa sinulle muiden lääkkeitä.

Lääkärin määräämät lääkkeet ovat aina henkilökohtaisia. Muiden lääkkeiden syöminen voi olla vaarallista.

 

Käyttäjätunnuksiin lupa

30.11.2022

Hei

Täytyykö näihin käyttäjätunnuksiin olla joku lupa, jos rupeaa käyttämään Snapchatia, Tiktokia tai Instagramia?

Vastaus

Hei

Käyttäjätunnus luodaan, kun perustaa käyttäjätilin esimerkiksi Spapchattiin, TikTokiin tai Instagramiin.

Käyttäjätunnukseen ei tarvitse lupaa. Voit itse valita tai keksiä käyttäjätunnuksen.

Snapchattiin, TikTokiin ja Instagramiin on ikärajat.

Tilin perustamiseen kannattaa pyytää apua luotettavalta ihmiseltä.

Ystäväkirja aikuisille

30.11.2022

Hei

Eikö se ole niin, että aikuisillakin voi olla ystäväkirja, ettei vain lapsilla?

Vastaus

Hei

Juuri niin! Aikuisillakin voi olla ystäväkirja.

Minäkin voisin taas tehdä tai ostaa ystäväkirjan.

Ystäväkirja

30.11.2022

Hei

Onko sinulla ystäväkirjaa?

Onko sinulla ikinä ollut ystäväkirjaa?

Vastaus

Hei

Minulla ei ole ystäväkirjaa tällä hetkellä. Mutta minulla on ollut ystäväkirja.

Mielestäni ystäväkirjat ovat ihania!

Voisin taas tehdä tai hankkia ystäväkirjan.

Onko sinulla ystäväkirja?

Joululauluja

30.11.2022

Hei

Miksiköhän kaupoissa ei ole soitettu joululauluja, vaikka pitäisi joka joulu soittaa joululauluja?

Vastaus

Hei

Ehkä kaupat alkavat soittaa joululauluja joulukuussa. Huomenna on joulukuun ensimmäinen päivä.

Joululahjaostoksilla

30.11.2022

Hei

Oletko käynyt jo joululahjaostoksilla?

Vastaus

Hei

Olen käynyt ostamassa joululahjaksi suklaita. Olen myös kutonut joululahjaksi sukkia.

Joko sinä olet ostanut tai tehnyt joululahjoja?

Yksin asuville rentoutusmenetelmä?

29.11.2022

Auttaako lievän älyllisen kehitysvamman saaneilla Mindfulness- rentoutus?

Vastaus

Hei

Netistä ja YouTubesta löytyy paljon erilaisia harjoituksia rentoutumiseen. Monia harjoituksia voi ladata myös omaan kännykkään.

Mindfulness-harjoituksia ja muita harjoituksia voi kokeilla kuka vain.

Mindfulness-harjoituksista on apua monille.

Jos harjoitukset tuntuvat vaikeilta, niitä voi tehdä yhdessä jonkun kanssa.

Rentoutusharjoituksia voi tehdä myös ryhmissä.

Oman paikkakunnan liikuntapaikoista kannattaa kysyä, järjestävätkö he rentoutusryhmiä.

Oma huone asunto?

29.11.2022

Hoitaja sanoi minun huonetta asuntolassa asunnoksi.

Voiko 1 huone talon sisällä olla muka asunto?

Asunto on mielestäni koko asuntola, kaikki sen huoneet yhdessä.

Vastaus

Hei

Tähän kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta.

Yleensä sanotaan, että asuntolassa asukkaan asunnon muodostaa oma huone ja sen yhteydessä oleva vessa tai kylpyhuone.

Lisäksi asukkailla on yhteiset tilat, kuten keittiö ja olohuone.

Voi myös sanoa, että ryhmäkoti on yksi iso asunto, joka sisältää monta pientä asuntoa eli jokaisen asukkaan omat tilat.

Epilepsia ja asuminen

29.11.2022

Saako epileptikot asua yksin?

Vastaus

Hei

Jos epileptikko saa usein kohtauksia ja tarvitsee niihin apua, yksin asuminen ei välttämättä onnistu. Jos lääkkeet auttavat kohtauksiin ja kohtauksia ei juurikaan ole, epileptikko voi asua yksin.

Keittiön ovi lukossa asuntolassa

29.11.2022

Miten saan hoitajat jättämään keittiön oven auki asuntolassa, että pääsen sinne syömään ruokaa aina kun on nälkä?

Ovi on lukossa, eikä minulle anneta avainta sinne, eikä ovea tulla aukaisemaan vaikka komennan, kun on nälkä ja haluan ruokaa.

Tiedän, että siellä on paljon ruokaa kaapeissa ja haluan monta kertaa päivässä paljon syödä. Kun ei neljä kertaa päivässä riitä, kun aterioilla ei edes anneta syödä niin paljon kuin söisin.

Vastaus

Hei

Jos sinulle jää aterioilla nälkä, juttele asiasta ohjaajien kanssa. Miettikää yhdessä, miten voitte ratkaista asian.

Valitettavasti et voi käydä keittiöstä syömässä aina kun haluat.

Sirin hyöty

29.11.2022

Hei

Miksiköhän pitää olla Siri, kun pitää koko ajan komentaa? Mitä hyötyä siitä Siristä on oikeasti?

Vastaus

Hei

Siri on ohjelma, jolla voit esimerkiksi kirjoittaa viestejä ja etsiä tietoa netistä. Sirille annetaan käskyjä puhumalla.

Siristä on monenlaista hyötyä esimerkiksi silloin, kun kirjoittaminen on vaikeaa.

Sytytän nuotioita asuntolan pihalle

29.11.2022

Sytyttelen nuotioita asuntolan pihalle. En ymmärrä, että miksi hoitajat yrittää kieltää sen koko ajan?

Vastaus

Hei

Hoitajat kieltävät nuotion sytyttämisen asuntolan pihalle, koska se on kiellettyä.

Nuotiosta voi syttyä tulipalo.

Mitä muuta voisit tehdä asuntolan pihalla?

Voiko oireyhtymä olla ilman kehitysvammaa?

29.11.2022

Jos on oireyhtymä, johon kuuluu kehitysvammaisuus, niin voiko sellainen oireyhtymä olla silti ilman kehitysvammaa?

Eli voiko ihmisellä olla vaikka Downin oireyhtymä ilman kehitysvammaa, vaikka siihen yleensä kuuluu kehitysvammaisuus?

Vastaus

Hei

Sana oireyhtymä tarkoittaa samaan aikaan esiintyviä oireita, jotka liittyvät johonkin tiettyyn häiriöön, vammaan tai sairauteen.

Kaikkiin kehitysvammaoireyhtymiin liittyy aina kehitysvammaisuus.

Downin oireyhtymään liittyy aina kehitysvammaisuus.

On myös oireyhtymiä, joihin voi liittyä kehitysvammaisuus, mutta oireyhtymä voi olla myös ilman kehitysvammaisuutta.

Esimerkiksi CP-vammaan eli Cerebral palsy -oireyhtymään voi liittyä kehitysvammaisuus. CP-vamma voi kuitenkin olla myös ilman kehitysvammaa.

CP-vamma on aivovamma, joka vaikeuttaa liikkumista.

CP-vamma ja kehitysvamma voivat esiintyä yhdessä, mutta ne ovat kuitenkin kaksi erillistä oireyhtymää.

Päiväkirjat aikuisille

29.11.2022

Hei

Eikö se ole niin, että aikuinenkin voi tehdä päiväkirjaa ihan niin kuin lapsikin?

Minä olen tehnyt päiväkirjaa lapsesta asti, mutta kukaan ei usko lainkaan.

Ja minä tiedän, että päiväkirja on salaisuus ja sitä saa näyttää vain parhaille ystävilleen. Vai onko asia näin?

Vastaus

Hei

Kyllä aikuinenkin voi kirjoittaa päiväkirjaa. Ja niin moni aikuinen tekeekin.

Mielestäni päiväkirjan kirjoittaminen on hyvä tapa. Se auttaa käsittelemään omia tunteita ja ajatuksia. Päiväkirja on myös hyvä tapa pistää asioita muistiin.

Moni kirjoittaa päiväkirjaan henkilökohtaisia ja salaisiakin asioita. Siksi moni ei halua näyttää päiväkirjaansa muille.

Jokainen voi kuitenkin itse päättää, kenelle näyttää päiväkirjansa.

Toisen päiväkirjaa ei saa lukea ilman lupaa.

Päiväkirja

29.11.2022

Hei

Oletko sinä ikinä tehnyt päiväkirjaa esimerkiksi lapsena?

Vastaus

Hei

Kyllä minä olen kirjoittanut päiväkirjaa. Olen kirjoittanut päiväkirjaa lapsena aikuisena.

Minusta päiväkirjan kirjoittaminen on hyvä tapa käsitellä omia ajatuksia ja tunteita. Kirjoitan päiväkirjaan myös tapahtumista, jotka haluan muistaa.

Olen usein vihainen

28.11.2022

Asuntolassa olen vihainen asukkaille ja hoitajille koko ajan.

Huudan, itken, kiroilen, uhkailen, heittelen tavaroita, pilkkaan ja lyön heitä. Kyllä saan tehdä niin.

Vastaus

Hei

Kurja kuulla, että olet usein vihainen.

Mikä sinua suututtaa?

Jos haluat jutella asiasta jonkun kanssa, voit soittaa Kehitysvammaliiton puhelimeen. Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä. Voit puhua hänen kanssaan luottamuksella.

Kehitysvammaliiton puhelin on auki maanantaisin kello 15-17 ja torstaisin kello 10-12.

Kehitysvammaliiton numero on 09 348 09 348.

Etsin tietoa ihmisestä nimen perusteella

28.11.2022

Jos vaikka tubettajalla on oma nimi videoillaan näkyvissä, niin onko väärin, kun etsin hänestä tietoa, mitä löytyy netistä?

Vastaus

Hei

Et tee väärin, jos etsit vaikkapa tubettajasta tietoa netistä hänen nimellään.

Moni etsii netistä tietoa eri ihmisistä.

Verkkopankki ja rahan laittaminen tilille

28.11.2022

Jos toisella on verkkopankki ja toisella ei, pystyykö sen tilille laittamaan rahaa?

Vastaus

Hei

Kyllä rahaa voi siirtää myös sellaisen ihmisen tilille, jolla ei ole verkkopankkia.

Pikkujoulut 2022

28.11.2022

Hei

Miten meni pikkujoulusi ja miten vietit pikkujoulusi?

Minä söin pikkujouluna puuroa ja kinkkua.

Vastaus

Hei

Kiva kuulla! Taisi olla mukavat pikkujoulut.

Minä en ole vielä ollut pikkujouluissa.

Asukkaat seurustelevat keskenään

28.11.2022

Hei

Minun asuntolani ohjaajat sanovat minulle, että asukkaat eivät saa seurustella keskenään. Vaikka minä tiedän, että jotkut asukkaat seurustelevat täällä keskenään.

Vastaus

Hei

Ohjaajat eivät voi päättää asukkaiden seurustelusta.

Asuntolassa on kuitenkin hyvä olla yhteiset säännöt sille, miten yhteisissä tiloissa ollaan, kun seurustellaan. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yhteisissä tiloissa saa pussailla, mutta pidemmät suutelut kuuluvat omaan huoneeseen.

Minua ei totella

28.11.2022

Komennan asuntolassa asukkaita ja hoitajia, koska olen asuntolan johtaja, mutta minua ei totella ollenkaan.

Miten saan asukkaat ja hoitajat tottelemaan?

Ei niin saa tehdä, että ei tottele minua.

Vastaus

Hei

Ymmärrän hyvin, että haluaisit saada muut tottelemaan sinua.

Muut asukkaat päättävät kuitenkin itse omista asioistaan.

Hoitajat tekevät asuntolassa työtään. Heillä on oma esihenkilö ja omat säännöt, joita he työssään noudattavat.

Väärä diagnoosi

28.11.2022

Olen aikoinaan matkustellut yksin ulkomailla. Voinko siis olla kehitysvammainen, kun edellisessä asuinpaikassa sain sellaisen diagnoosin? Lapsena olen saanut ADHD-diagnoosin.

Vastaus

Hei

Diagnooseja tekee vain lääkäri, ei asuinyksikkö.

En valitettavasti voi ottaa kantaa kenenkään diagnooseihin.

Diagnooseista voi kysyä omalta lääkäriltä.

Miksi ihmiset tykkäävät myrkystä?

28.11.2022

Tupakassa on myrkkyä, alkoholi on isoina annoksina myrkkyä, samoin kofeiini, jos sitä saa liikaa ja huumeetkin ovat myrkkyä.

Miksi ihmiset käyttää myrkkyjä ja tykkää niistä?

Vastaus

Hei

Tupakka, alkoholi, kofeiini ja huumeet voivat saada aikaan hyvää oloa. Nämä kaikki aineet herättävät myös riippuvuutta. Jos on riippuvainen esimerkiksi tupakasta, ei pysty lopettamaan tupakointia, vaikka haluaisi.

Lue lisää päihteistä

Ihminen töihin asuntolaan

28.11.2022

Hei

Minusta on ihan typerää, kun aina, kun minä tilaan jonkun ihmisen töihin tänne minun asuntolaani, niin sitten se ihminen ei tulekaan töihin minun asuntolaani. Ja sitten kun kysyy, mikset ole tullut, niin minulle ei ikinä tule vastausta.

Eikö tuollainen ole epäkohteliasta minua kohtaan?

Vastaus

Hei

Nyt en valitettavasti osaa vastata.

Mitä tarkoitat sillä, että tilaat ihmisen asuntolaasi töihin?

Miten ennen vanhaan selvittiin ilman sähköjä?

28.11.2022

Nykyään puhutaan siitä, että voi tulla sähkökatkoja ja miten siitä selvitään. Ennen vanhaan ei kuitenkaan ollut sähköjä ollenkaan.

Miten sitten selvittiin ilman niitä?

Eihän kai kaikilla ole niitä nytkään maailmassa.

Vastaus

Hei

Ennen ei tosiaan ollut sähköä ollenkaan. Silloin mitkään laitteet tai palvelut eivät toimineet sähköllä.

Nykyisin monet laitteet ja palvelut toimivat sähköllä. Esimerkiksi valot, lämmitys ja netti toimivat sähköllä.

Joskus kotiin voi tulla sähkökatko. Sähkökatkon aikana sähkölaitteet eivät toimi. 

Yleensä sähkökatkot kestävät vain hetken, eikä niistä tarvitse huolestua.

Joskus sähkökatko voi kestää kauemmin ja siksi sähkökatkoon kannattaa varautua etukäteen.

Voit ladata ohjeet sähkökatkon varalle seuraavasta linkistä:

Mitä tehdä, jos sähkökatko yllättää (pdf)

Jos olet huolissasi sähkökatkoista, voit kysyä neuvoa esimerkiksi läheiseltäsi tai tutulta naapurilta.

Tykkääminen oikeasti

28.11.2022

Hei

Tykkääköhän se Shrekin Tittelintuure minusta oikeasti?

Vastaus

Hei

Shrekin Tittelintuure on piirretty hahmo elokuvassa. Siksi Tittelintuure ei voi tykätä sinusta oikeasti.

Sinä voit kuitenkin haaveilla ja unelmoida siitä, että Tittelintuure tykkää sinusta.

Kihloissa ja avoliitossa

28.11.2022

Jos on kihloissa, eihän se tarkoita, että on avoliitossa?

Vastaus

Hei

Kihloissa oleminen tarkoittaa sitä, että pariskunta on päättänyt yhdessä, että he menevät naimisiin.

Avoliitto tarkoittaa parisuhdetta, jossa kaksi ihmistä asuu yhdessä, mutta he eivät ole naimisissa eli avioliitossa keskenään.

Kihloissa oleminen ja avoliitto ovat kaksi eri asiaa. Mutta kihloissa olevat ihmiset voivat olla myös avoliitossa.

Jos kihloissa olevat ihmiset asuvat yhdessä, he ovat myös avoliitossa.

Jos kihloissa olevat ihmiset eivät asu yhdessä, he eivät ole avoliitossa.

Jokaisella oma nimi

28.11.2022

Miksi jokaisella maailman ihmisellä ei voi olla omaa nimeä, jota ei kenelläkään toisella ole?

Minusta ei oikein, että monilla ihmisillä on sama etunimi tai sukunimi kuin minulla. Niiden pitäisi olla kokonaan minun.

Vastaus

Hei

Hauska idea, että kaikilla olisi eri nimi.

Ehkä jokaiselle maailman ihmiselle olisi kuitenkin vaikea keksiä oma nimi?

Voisi olla myös vaikeaa muistaa kaikki erilaiset nimet.

Yhteisissä nimissä on ainakin se hyvä puoli, että voimme juhlia nimipäiviä.

Ihmisten haisteleminen

28.11.2022

Miksi ihmiset suuttuvat, kun heitä haistelee?

Ei siinä minusta ole mitään pahaa, että menen haistelemaan ihmisiä, että miltä he haisevat.

Vastaus

Hei

Toisten haisteleminen ei kuulu hyviin tapoihin. Haisteleminen tuntuu toisista ihmisistä loukkaavalta.

Hoitaja keittävät kahvia

28.11.2022

Miksi hoitajat asuntolassa keittää kahvia, vaikka minä karjun, että ei sitä saa keittää, koska en minä juo kahvia?

Sitten kun kaadan kahvit viemäriin, niin hoitajat ja muut asukkaat suuttuu. Mutta ei kahvia saa olla, koska minä en juo kahvia.

Vastaus

Hei

Sinun ei tarvitse juoda kahvia, jos et halua.

Hoitajien pitää kuitenkin keittää kahvia niille asukkaille, jotka haluavat juoda kahvia.

Joulu 2022

24.11.2022

Hei

Onko sinusta kivaa, kun tulee taas joulu?

Vastaus

Hei

Kyllä minusta on kivaa, kun tulee joulu.

Tykkään joulun tunnelmasta.

Onko sinusta kivaa, että tulee joulu?

Kaikki ihmiset ovat erilaisia

24.11.2022

Hei

Miksiköhän minun asuntolani ohjaajat luulevat, että minä olen samanlainen kuin muut asukkaat täällä minun asuntolassa?

Vastaus

Hei

Olet ihan oikeassa, kaikki ihmiset ovat erilaisia. Jokainen meistä on omanlaisensa.

En valitettavasti osaa vastata ohjaajien puolesta.

Sinun kannattaa jutella asiasta heidän kanssaan.