Uusimmat kysymykset

Hanson-fanit

28.9.2020

Hei

Miksi kukaan muu ei kysy Hanson-yhtyeestä yhtään mitään? Missä ovat kaikki Hanson-fanit?

Vastaus:

Hei

En tiedä, onko Verkko-Kertun lukijoissa muita Hanson-faneja.

Voisit kysyä muiden mielipidettä Hansoneista vaikkapa Vernerin mielipidepalstalla:

Minun mielestäni -palsta

Kieltäminen

28.9.2020

Hei

Miksi minua aina kiellettään oli asia mikä hyvänsä. Jos minä pyydän jotain, niin aina kielletään.

Miksi kukaan ei ajattele positiivisesti?

Vastaus:

Hei

Hieno homma, että kiinnität huomiota positiiviseen eli myönteiseen ajatteluun.

Muiden ihmisten ajattelua ja käytöstä on vaikea muuttaa. Mutta jokainen voi vaikuttaa omaan ajatteluun ja käytökseen.

Myönteinen ajattelu ja ystävällinen käytös voi myös tarttua. Kun itse ajattelee ja puhuu positiivisesti, muut voivat alkaa tehdä samoin.

Chucky TV-sarja

28.9.2020

Hei

Mistä tämä Chucky TV-sarja kertoo?

Vastaus:

Hei

Luin netistä, että sarjassa Andy-niminen poika saa Chucky-nuken syntymäpäivälahjaksi äidiltään.

Andy on juuri muuttanut, eikä hänellä ole vielä kavereita. Chucky-nuken ansiosta Andy ystävystyy naapurissa asuvien lasten kanssa.

Chucky-nukke muuttuu kuitenkin väkivaltaiseksi ja alkaa suojella Andya.

Elokuvan ikäraja on 18-vuotta, koska se on hyvin väkivaltainen.

Aspan asunnot

25.9.2020

Hei

Lähetin Aspa-säätiöön kysymyksen niistä Aspan asunnoista aikoja sitten. Miksi he eivät ole vastanneet minulle?

Vastaus:

Hei

Kiva, että olet kysellyt asunnoista Aspasta.

En tiedä, miksi he eivät ole vielä vastanneet.

Varmistitko, että lähetit sähköpostin oikeaan osoitteeseen: asunnot(at)aspa.fi

Voit myös soittaa Aspan maksuttomaan palvelunumeroon arkisin kello 9-15: 0800 302 003

Omistusasunnon maalaaminen

23.9.2020

Mä haluan tietää, saanko mä maalata seiniä sisältä? Mä asun omistusasunnossa.

Vastaus:

Jos omistat itse asuntosi, saat maalata asunnon sisäseiniä.

Sopivan maalin valitsemiseen ja maalaamiseen kannattaa pyytää apua, jos sitä tarvitsee.

Itse en tiedä kovin paljon maaleista ja maalaamisesta, joten pyysin oman kotini maalaamiseen apua.

Huumori

23.9.2020

Hei

Miksiköhän minun asuntolani ohjaajat eivät ymmärrä niiden tubettajien huumoria lainkaan, vaan haukkuu niitä tubettajia?

Ja pitävät itseään parempina kuin jotain tubettajia, samoin asukkaat. Ja sitten he sanovat minulle niistä tubettajista kaikenlaista, joka ei pidä paikkaansa.

Vastaus:

Hei

Eri ihmisillä on tosiaan erilainen huumorintaju. Ja ihmiset tykkäävät erilaisista asioista.

On hienoa, että tiedät itse, mistä tykkäät.

Onko asuntolassasi ketään, jota kiinnostaa samanlaiset asiat?

Kannattaako sellaisten ihmisten mielipiteestä edes välittää, jotka haukkuvat?

Juttele tubettajista ennemmin sellaisten ihmisten kanssa, jotka myös seuraavat tubettajia.

Muista myös kysellä muilta, mikä heitä kiinnostaa? Mitä tubettajia muut seuraavat? Millaisia videoita muut tykkäävät katsella?

Tsemppiä!

Maalaus

22.9.2020

Jos asuu vuokralla, voiko seiniä maalata ja vaihtaa väriä?

Vastaus:

Hei

Lain mukaan vuokralainen ei saa maalata vuokra-asunnon seiniä ilman vuokranantajan lupaa.

Jos siis haluat maalata seinät, sovi siitä vuokranantajasi kanssa.

Puolukka

21.9.2020

Puolukka on hyvä marja, maistuu puolukkamehuna tai puolukkasoseena.

Vai mitä Kerttu tuumii?

Vastaus:

Hei

Olen ihan samaa mieltä.

Puolukka on hyvää tuoreena, mehuna ja soseena. Myös piirakkaan puolukka sopii mielestäni hyvin.

Puolukka on myös tosi terveellistä.

Puolukka vähentää tulehdusta, ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja ja tukee suoliston hyvinvointia.

Negatiivinen palaute

21.9.2020

Hei

Miksi minä saan aina negatiivista palautetta oli asia mikä hyvänsä? Miksei mitään positiivista?

Vastaus:

Hei

Positiivinen eli myönteinen palaute onkin hyvä ja tärkeä asia. Me kaikki tarvitsemme ja ansaitsemme kehuja ja kiitosta.

Keneltä saat negatiivista eli kielteistä palautetta? Oletko kysynyt asiasta häneltä? Oletko kertonut, että haluaisit saada myös positiivista eli myönteistä palautetta?

Onko jotain, mitä voisit muuttaa omassa toiminnassasi? Millaisista asioista haluaisit ja voisit saada positiivista palautetta?

Millaista palautetta sinä annat muille?

Tukihenkilö pakottaa oikeesti

21.9.2020

Hei

Minun tukihenkilöni pakottaa minua vaikka minne, vaikka kävelylle. Ja jos sille sanoo jotain, niin minun tukihenkilöni vain pakottaa edelleen. Koska minun tukihenkilöni ei kuuntele minua lainkaan. Ei usko minua lainkaan, haukkuu vaan minua valehtelijaksi. Kenelläkään ei voi puhua asiasta.

Mitä minä tekisin, että minua oikeasti kuunnellaan? Ettei koko ajan vain haukuta minua, koska mikään ei auta.

Vastaus:

Hei

Jos et ole tyytyväinen tukihenkilöösi, ota yhteyttä omaan sosiaalityöntekijääsi.

Sosiaalityöntekijän kanssa voit puhua myös siitä, miten voit vaikuttaa enemmän omiin asioihisi.

Tsemppiä!

Helppolukuiset kirjat

16.9.2020

Miten löytäisin kirjastosta helppolukuisia kirjoja, jotka eivät ole mitään selkokirjoja eivätkä lastenkirjoja?

Niiden pitäisi olla aikuisten tai nuorten kirjoja, suomenkielisiä ja mieluiten suomalaisen kirjailijan kirjoittamia. Ei mitään hirveän ohuita tai paksuja kirjoja, ehkä noin 150-300 sivuisia.

Vastaus:

Hei

Sinulla on hyvät ja selkeät toiveet siitä, millaisia kirjoja haluat lukea.

Kerro toiveesi kirjastonhoitajalle. Hän auttaa sinua löytämään sopivia kirjoja.

Mukavia lukuhetkiä!

Kirjeenvaihto englanniksi

14.9.2020

Hei

Minulle sanottiin, että pitää osata englantia, jotta voi lähettää kirjeitä näille kirjeenvaihtoystäville. Ja että se maksaa jotain 20 euroa. Onko tämä totta?

Vastaus:

Hei

Tarkoitatko Vernerin kirjeenvaihtopalstaa? Jos tarkoitat, kumpikaan ei ole totta.

Vernerin kirjeenvaihtopalstan ilmoituksiin vastataan suomeksi.

Kirjeenvaihtopalstalla ilmoittaminen ei maksa mitään. Ilmoituksiin vastaaminen ei myöskään maksa mitään.

Mielipiteitä voi kertoa ja kysyä mielipidepalstalla

14.9.2020

Hei

Minulle on lähetetty mielipiteitä erilaisista asioista. Minulle on lähetetty myös kysymyksiä siitä, mitä mieltä muut ovat asioista.

Omia mielipiteitä voi kertoa Vernerin Minun mielestäni -palstalla. Palstalla voi kysyä myös muiden mielipiteitä.

Pääset Minun mielestäni -palstalle tästä linkistä

Minä olen huonossa kunnossa

14.9.2020

Miten saan ihmiset uskomaan, että olen henkisesti huonossa kunnossa, kun muut sanovat minun voivan ihan hyvin?

Kukaan ei kuuntele minua, eikä ota todesta.

Vastaus:

Hei

Ikävä kuulla, että olet huonossa kunnossa.

Tuntuu varmasti pahalta, jos kukaan ei kuuntele tai ota todesta.

Saatko apua tai hoitoa huonoon oloosi?

Jos et saa apua huonoon oloosi, voit ottaa yhteyttä omaan terveyskeskukseesi.

Mietin myös, onko tärkeää saada muut uskomaan, että olet huonossa kunnossa?

Mihin se vaikuttaa, että toiset eivät usko? Mitä jos et enää kerro näille henkilöille huonosta olostasi?

Tärkeintä on, että tiedät itse, miltä sinusta tuntuu. Ja että saat apua tai hoitoa vointiisi.

Koronavirus: Missä se rokote viipyy?

14.9.2020

Miksi koronarokotetta ei ole tullut vieläkään, vaikka syksy on jo mennyt hyvän aikaa?

Vastaus:

Koronavirukseen kehitetään rokotteita niin nopeasti kuin mahdollista. Rokotteen kehittämisessä on kuitenkin monia vaiheita ja se kestää kauan. Rokotteen teho ja turvallisuus pitää testata hyvin.

Vielä ei tiedetä, milloin rokotteita saadaan käyttöön. Jos kaikki menee hyvin, ensimmäiset rokotteet voivat olla käytössä tämän vuoden lopussa. Mutta se ei ole vielä varmaa.

Toivotaan, että kaikki menee hyvin!

Chucky TV-sarja

9.9.2020

Hei

Miksiköhän he tekivät TV-sarjan Chuckysta? Kerro lisää?

Vastaus:

Hei

Valitettavasti en tiedä, miksi TV-sarja Chuckysta tehtiin.

Löysin sarjasta vain vähän tietoa netistä.

TV-sarja jatkaa alkuperäisten Child’s Play -elokuvien tarinaa.

Sarja esitetään ensi vuonna Yhdysvalloista. Siitä ei ole vielä tietoa, milloin sarja tulee mahdollisesti Suomeen.

Tukihenkilön hakeminen

9.9.2020

Minä en halua minkään sossun kautta hakea tukihenkilöä. Voiko sitä muuta kautta hakea?

Vastaus:

Tukihenkilöä haetaan oman asuinalueen sosiaalityön toimipisteestä, kehitysvammaisten sosiaalityön sosiaalityöntekijältä.

Miksi et halua hakea tukihenkilöä sosiaalityöntekijältä?

Voit pyytää asiaan apua vaikkapa läheiseltä ihmiseltä.

Voitte arvioida yhdessä sosiaalityöntekijän ja sinulle tärkeiden ihmisten kanssa, millaista tukea tarvitset.

Tsemppiä!

Koronavirus: Milloin päättyy?

9.9.2020

Milloinka tuo korona-aika päättyy?

Jää paljon pois, kun ei pääse kunnolla harrastuksiin. Vai mitä Kerttu?

Vastaus:

Valitettavasti kukaan ei tiedä, milloin korona-aika päättyy.

Todennäköisesti koronavirus leviää Suomessa vielä jonkin aikaa. Se vaikuttaa meidän kaikkien elämään. Joudumme tekemään monia asioita uudella tavalla.

Sinulta on jäänyt koronan takia harrastuksia pois. Voisitko keksiä harrastuksien tilalle jotain muuta, jotain uutta?

Millaiset asiat sinua kiinnostavat? Mistä tulet iloiseksi, mistä nautit?

Kirjoita ylös asioita, joita haluaisit tehdä tai kokeilla.

Kerro toiveistasi vaikkapa ohjaajille tai läheisille ihmisille. Miettikää yhdessä, miten voisit toteuttaa toiveesi.

Haluaisitko esimerkiksi

  • tutustua uusiin ihmisiin
  • tehdä jotain uutta netissä tai somessa
  • ottaa valokuvia
  • kirjoittaa runoja
  • kokkailla ruokaa
  • pelata pelejä
  • piirtää tai maalata
  • käydä kävelyllä luonnossa tai kaupungilla
  • käydä museoissa tai tapahtumissa.

Oletko jo osallistunut Lempipaikkani-kuvakisaan?

Lue lisää Lempipaikkani-kilpailusta

Tsemppiä uusien asioiden kokeiluun!

    Tukihenkilö

    8.9.2020

    Hei

    Eihän tukihenkilö ole avustaja?

    Vastaus:

    Hei

    Tukihenkilö ei ole avustaja.

    Tukihenkilö voi tukea kehitysvammaista henkilöä ihmissuhteissa, itsenäistymisessä ja vapaa-ajanvietossa.

    Tukihenkilön kanssa voi esimerkiksi käydä ostoksilla, asioimassa tai harrastuksissa.

    Jos toivot itsellesi tukihenkilöä, ota yhteyttä omaan sosiaalityöntekijään. Sosiaalityöntekijän kanssa arvioitte, millaista tukea tarvitset.

    Julkkiksen kanssa seurustelu

    8.9.2020

    Hei

    Tunnetko ketään fania, joka on oikeasti kiinnostunut julkkiksista niinkuin minä eli haluaisi seurustella julkkiksen kanssa?

    Vastaus:

    Hei

    Moni fani haaveilee seurustelusta julkkiksen kanssa.

    Haaveilu on hauskaa ajanvietettä. Haaveilu voi olla myös tulevaisuuden suunnittelua.

    Mielestäni haaveilussa on hienoa se, että haaveilulle ei tarvitse asettaa mitään rajoja. Haaveilla voi ihan mistä vain.

    Lemmikki Aspaan

    8.9.2020

    Hei

    Onko totta, että sinne Aspaan saa ottaa oman lemmikkieläimen? Olen yrittänyt etsiä tietoa heidän nettisivuilta.

    Vastaus:

    Hei

    Löysin Aspan Asumisen aikana -sivulta seuraavan tiedon:

    Aspan asunnoissa saa pitää lemmikkejä. Ulkoalueilla koirat ja kissat on pidettävä lain mukaan kytkettyinä. Sinulla on vastuu lemmikkisi käyttäytymisestä ja sen pito ei saa tuottaa häiriötä talon muille asukkaille.

    Tästä linkistä pääset Aspan Asumisen aikana -sivulle (aspa.fi)

    Voit kysyä Aspan asunnoista lisää Aspasta.

    Tästä linkistä pääset Aspan Ota yhteyttä -sivulle (aspa.fi)

    Kaksi uutta Chucky-elokuvaa 2020

    8.9.2020

    Hei

    Eikö tänä vuonna 2020 pitänyt tai pitäisi ilmestyä kaksi uutta Chucky-elokuvaa?

    Vastaus:

    Hei

    En valitettavasti löytänyt Googlesta tietoa, mikä uusien Chucky-elokuvien tilanne on.

    Koronaviruksen takia moni elokuva on jäänyt kesken.

    Löysin kuitenkin tiedon, että ensi vuonna ilmestyy Chucky-sarja. Sarja ehdittiin saada valmiiksi ennen koronaviruksen leviämistä.

    Julkkikset

    8.9.2020

    Hei

    Tunnetko sinä ketään, joka on oikeesti kiinnostunut julkkiksista niinkuin minä? Jos tunnet, niin kuka se on? Sillä minä en tunne.

    Vastaus:

    Hei

    En ole varma, ymmärsinkö kysymyksesi oikein.

    Millä tavalla olet kiinnostunut julkkiksista?

    Tunnen monia ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita julkkisten elämästä. He seuraavat julkkisten elämää esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja lehdissä. Jotkut käyvät myös katsomassa ja tapaamassa julkkiksia erilaisissa tapahtumissa.

    Valitettavasti en voi mainita ketään ihmistä nimellä.

    Aspa-säätiö

    7.9.2020

    Hei

    Mikä on Aspa-säätiö?

    Vastaus:

    Aspa on vammaisjärjestöjen perustama säätiö. Aspa tarjoaa koteja ja yksilöllisiä palveluja.

    Aspa tekee työtä sen eteen, että jokaisella olisi mahdollisuus itsenäiseen elämään.

    Pääset Aspan sivuille tästä linkistä (aspa.fi)

    Omaishoitaja sairaalaan

    7.9.2020

    Jos omaishoitaja joutuu sairaalaan, niin miten sitten hoidettava saa apua kotiinsa? Jos omaishoitaja ei kerro, että kotona on hoidettava.

    Vastaus:

    Tilanteeseen on monta ratkaisua.

    Jos omaishoitaja pystyy puhumaan, hän varmasti kertoo asiasta sairaalassa.

    Sairaalassa sosiaalityöntekijä huolehtii, että hoidettava saa apua kotiin. Sosiaalityöntekijä voi myös etsiä esimerkiksi läheisestä ryhmäkodista paikan siksi aikaan, kunnes omaishoitaja palaa kotiin.

    Jos omaishoitaja lähtee sairaalaan ambulanssilla, ambulanssin henkilökunta voi ilmoittaa sosiaalityöntekijälle, että kotiin jäi hoidettava ihminen.

    Myös sukulaiset ja naapurit yleensä huolehtivat, että hoitoa tarvitseva ihminen saa apua. He voivat auttaa joko itse tai ilmoittaa asiasta sosiaalityöntekijälle.

    Yleensä omaishoitaja on myös valmistautunut tällaiseen tilanteeseen etukäteen. Hänellä voi olla esimerkiksi kotona ja lompakossa lappu, jossa hän kertoo olevansa omaishoitaja.