Uusimmat kysymykset

Verneri onnea

16.8.2022

Verneri, Verneri onnea nimipäivänä!

Syksyn jatkoa.

Vastaus

Kiitos! Huomenna 17. elokuuta on tosiaan Vernerin nimipäivä.

Verneri on meidän kaikkien yhteinen palvelu, joten onnea meille kaikille!

Ja hyvää syksyn jatkoa sinullekin.

Kehitysvamma ja matemaattinen lahjakkuus

16.8.2022

Miksi Kehitysvammaisten Tukiliitto ei suostu selvittämään, kuuluuko joillakin lievän älyllisen kehitysvamman saaneilla vahvuuksiin matemaattinen lahjakkuus ja numerosarjojen luetteleminen ulkomuistista?

Vastaus

Hei

En valitettavasti osaa vastata Tukiliiton puolesta.

Kun puhuit asiasta heidän kanssaan, kertoivatko he sinulle syyn?

Vernerin nimipäivä

16.8.2022

Milloin on Vernerin nimipäivä?

Vernerin nimipäivä, onnea toimitus, syysaikaa, taikaa.

Vastaus

Hei, hauskaa! Vernerin nimipäivä on huomenna 17.8. En ollut huomannut tätä itse.

Kiitos paljon onnitteluista koko toimituksen puolesta.

Onnea myös sinulle ja kaikille muille Vernerin lukijoille! Verneri on meidän kaikkien yhteinen palvelu.

Mennyt kesä

16.8.2022

Mitä mieltä Kerttu on menneestä kesästä? Satoiko liikaa, aurinko, lämpötila?

Hyvää jatkoa!

Vastaus

Hei

Minusta mennyt kesä oli hyvä. Tykkään siitä, että Suomessa sää vaihtelee.

Kiitos samoin oikein hyvää jatkoa sinulle!

Itsenäinen liikkuminen

15.8.2022

Hei Kerttu

Monesti luullaan, että me, joilla on keskivaikea kehitysvamma, ei osata liikkua. Minä osaan hyvin liikkua kotikaupungissa ja vieraissakin kaupungeissa. Osaan liikkua, kunhan kyselen neuvoa.

Minä olen ihan onnellinen ja tyytyväinen nainen. Ja se on vain keskivaikea kehitysvamma. Ei sen kummempaa, kuin että tiikerilläkin on raidat.

Vastaus

Hei

Mukava kuulla, että olet tyytyväinen ja osaat liikkua hyvin kaupungeissa. Hyvä, että kysyt neuvoa!

Kehitysvamma ei tosiaan kerro paljoakaan siitä, mitä ihminen osaa tai ei osaa.

Me kaikki osaamme eri asioita. Ja tarvitsemme tukea eri asioihin.

Monia asioita voi myös oppia, vaikka ei vielä osaisi. Ja opetteluun kannattaa pyytää apua.

Olemme tosiaan jokainen omanlaisiamme, ihan kuten tiikerit raitoineen.

Pakko laulaa

15.8.2022

Hei

Onko pakko osata laulaa, jos menee näyttelemään johonkin elokuvaan? Kun tietääkseni minulle sanottiin, että ei ole pakko osata laulaa, jos menee näyttelemään oikeasti johonkin elokuvaan.

Vastaus

Hei

Joissain elokuvissa näyttelijät laulavat, joissain ei.

Eli joissain elokuvissa näyttelijän pitää osata laulaa. Jossain elokuvissa näyttelijän ei pidä osata laulaa.

Äänitesti

15.8.2022

Hei

Miksiköhän minua ei ole kutsuttu äänitestiin esimerkiksi Shrek-elokuviin?

Vastaus

Hei

Yleensä elokuvissa ääninäyttelee ammattinäyttelijät. Eli näyttelijät, jotka ovat opiskelleet näyttelijän ammatin.

Jos ääninäyttelijä ei ole ammatiltaan näyttelijä, hänellä on yleensä muuta kokemusta esiintymisestä.

Kesälomasi

15.8.2022

Hei

Miten meni kesälomasi?

Vastaus

Hei

Kiitos kysymästä!

Kesäloma meni hyvin. Kävin mökillä ja sukulaisten luona. Uin ja kävelin luonnossa.

Miten sinun kesälomasi meni?

Syysloma 2022

15.8.2022

Hei

Onko sinulla lainkaan syyslomaa?

Vastaus

Hei

Olen ole syyslomalla 13.-20. lokakuuta. Mutta minulle voi lähettää kysymyksiä myös silloin.

Onko sinulla syyslomaa?

Kiitollinen

15.8.2022

Iso kiitos Sinulle Kerttu hyvistä vastauksista, ne lohduttavat ja antavat toivoa. On ihana asia, että olet olemassa. Teet hyvin tärkeää työtä.

Vastaus

Hei

Kiitos paljon palautteestasi. Siitä tuli todella hyvä mieli.

Saan vastaamiseen apua Kehitysvammaliiton työntekijöiltä. Välitän kiitoksesi myös heille.

Kysymykset ja niihin vastaaminen on meille tärkeää. On ihana kuulla, että vastauksista on apua.

Kehitysvammaisten Tukiliitto totta vai ei

15.8.2022

Hei

Minun äidille ainakin sanottiin, että sitä Kehitysvammaisten Tukiliittoa ei ole olemassa, koska minun äitini on soittanut puhelimella sinne.

Vastaus

Hei

Kehitysvammaisten Tukiliitto on olemassa.

Lisäksi on Kehitysvammaliitto.

Pääset Kehitysvammaisten Tukiliiton sivuille tästä linkistä (tukiliitto.fi)

Kehityvammaliiton sivuilla pääset tästä linkistä (kehitysvammaliitto.fi)

Roskien keräily

15.8.2022

Hei

Miksiköhän minulle sanotaan, että se keräily on vain lasten juttu?

Ja sitten sanotaan, että kerää roskat. Eihän se ole sama asia kuin keräily?

Vastaus

Hei

Asioiden keräily on tosiaan eri asia kuin roskien kerääminen.

Asioiden keräily ei ole vain lasten juttu. Moni aikuinen harrastaa keräilyä.

Aikuiset keräilevät esimerkiksi kortteja, postimerkkejä ja tarroja.

Keräiletkö sinä jotain?

Shrek Tittelintuure veitikka, söpö, suloinen ja hassu

15.8.2022

Hei

Onkohan se Jani Alkio Tittelintuure Shrekistä livenäkin veitikka, söpö, suloinen ja hassu? Ettei vaan televisiossa?

Vastaus

Hei

En ole koskaan tavannut Jani Alkiota livenä. En valitettavasti osaa sanoa, millainen hän on livenä.

Koulutusasioista

12.8.2022

Moi

Kysyisin koulutusasioita. Olen haaveillut IT-tukihenkilön työstä, mutta vanhempani eivät tajua, että pystyisin mihin vaan. Ja sitten ihmetellään, että minulla on työturvallisuuskortti.

Ensin äitini sanoi, että ei sinulla ole muuta mahdollisuutta kuin mennä työ- ja toimintakeskukseen. Vähän aikaa sitten äitini sanoi, että pystyisin tekemään oikeita töitä.

Isäni väittää, että minun muka pitää tietää paljon tekniikasta. Kyllä minä tiedän tekniikasta.

Luulevatko vanhempani, että koska minulla on lieväasteinen kehitysvamma, että en pystyisi mihinkään?

Vastaus

Hei

Hienoa että olet kiinnostunut koulutuksesta ja palkkatöistä!

Ammattikoulut-sivustolla on tietoa Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnosta eli IT-tukihenkilön opinnoista.

Pääset Ammattikoulut-sivustolle tästä linkistä (ammattikoulut.fi)

Voit ottaa yhteyttä myös sinua lähellä olevaan ammattikouluun. Ammattikoulusta saat tietoa mahdollisuuksista suorittaa ammattitutkinto.

Voit opiskella IT-alaa myös erilaisilla kursseilla ja hankkia työkokemusta vaikkapa vapaaehtoistyössä.

Esimerkiksi järjestöt tarjoavat IT-alan kursseja. Järjestöissä voi tehdä myös vapaaehtoistyötä tai toimia kokemusasiantuntijana.

Palkkatyöllistymiseen saat tukea esimerkiksi oman kuntasi työhönvalmentajalta. Voit kysyä työhönvalmennuksesta omalta sosiaalityöntekijältäsi.

Tsemppiä!

Eikö autismi ole kehitysvamma?

11.8.2022

Minusta minun autismi on sosiaalisten taitojen kehitysvamma.

Olen sosiaalisilta taidoiltani kehitysvammainen, koska en ole oppinut niitä hyvin, enkä siksi osaa esimerkiksi olla kenenkään ystävä ja siksi kukaan ei ole koskaan ollenkaan halunnut olla minulle ystävä.

Minun älykkyys on vaikka matematiikassa ja kielellisissä taidoissa normaalin rajoissa, mutta sosiaalisissa taidoissa olen minusta vaikeasti kehitysvammainen ja minulla on niissä pahoja rajoituksia.

Vastaus

Hei

Lääketieteen mukaan autismi ja kehitysvammaisuus ovat kaksi eri asiaa. Eli autismi ei ole kehitysvamma.

Toki ihmisellä voi olla sekä kehitysvamma että autisminkirjon häiriö.

Voiko minulla olla ADHD?

11.8.2022

Minulla todettiin lapsena 1980-luvulla MBD. Tämä diagnoosi ei enää nykyään ole käytössä.

Olen lukenut, että nykyään sen sijaan käytetään ADHD-diagnoosia.

Mistä saan tietää, että onko minulla sitä?

Vastaus

Hei

MBD-diagnoosi on tosiaan poistunut käytöstä.

Voisit kysyä asiaa lääkäriltä. Lääkäri osaa kertoa, mitä diagnooseja sinulla mahdollisesti on. Lääkäri voi myös kertoa, mitä ne tarkoittavat.

Pankkikortti ja edunvalvoja

11.8.2022

Voiko edes olla pankkikortti, jos on edunvalvoja.

Vastaus

Hei

Kyllä voi olla pankkikortti, kun on edunvalvoja.

Yleensä edunvalvoja hankkii pankkikortin, jolla voi nostaa rahaa automaatilta ja maksaa ostokset kassalla.

Älykkyys

11.8.2022

Hei

Täällä joku kirjoitti älykkyydestä. Minustakin kehitysvammainen henkilö voi olla älykäs.

Minulla on keskiasteinen kehitysvamma, mutta olen kuulemma sosiaalisesti älykäs.

Vastaus

Hei

Juuri näin. Älykkyyttä on monenlaista.

Kehitysvamma on vain yksi ihmisen ominaisuus. Se kertoo vain vähän siitä, millainen ihminen on.

Jollekin esimerkiksi matikka voi olla vaikeaa, mutta muiden ihmisten tunteiden ymmärtäminen helppoa.

Joku toinen taas voi olla hyvä laskemaan, mutta muiden tunteiden ymmärtäminen voi olla hänelle vaikeaa.

Me kaikki osaamme erilaisia asioita ja kukaan ei osaa kaikkea. Koska osaamme erilaisia asioita, voimme auttaa ja tukea toisiamme. Yhdessä osaamme enemmän.

Älykäs kehitysvammainen

11.8.2022

Minunkin mielestäni kehitysvammainen voi olla älykäs. Itseäni pidetään tyhmänä, vaikka olen mielestäni älykäs.

Vastaus

Hei

Minulla on paljon älykkäitä ystäviä, joilla on kehitysvamma.

Kurja kuulla, että joku pitää sinua tyhmänä vamman takia. Tärkeintä on, että tiedät itse, että olet älykäs.

Eikö kehitysvammainen voi olla älykäs?

10.8.2022

Minusta kehitysvammainen voi olla älykäs. Tunnen itse monia kehitysvammaisia, jotka ovat monissa asioissa minusta älykkäitä. Vaikka itse olen kehitysvammainen, niin minulle ollaan sanottu, että olen silti älykäs. Mutta jotkut ihmiset tuntuvat ajattelevan, että kehitysvammaiset eivät ole älykkäitä ja kehitysvammaiset eivät ymmärrä mitään. Että minäkään en edes ymmärtäisi ollenkaan mistään mitään, kun olen lievästi kehitysvammainen.

Vastaus

Hei

Kyllä kehitysvammainen ihminen voi olla älykäs.

Älykkyyttä on monenlaista.

Minullakin on monia kehitysvammaisia ystäviä, jotka ovat monin tavoin älykkäitä.

Kehitysvamma on vain yksi ihmisen ominaisuus muiden ominaisuuksien joukossa. Se kertoo vain vähän siitä, millainen ihminen on. Olemme jokainen omanlaisiamme ja arvokkaita juuri sellaisina kuin olemme.

Miksi ihmiset luulevat, että autismi on kehitysvamma?

10.8.2022

Kun kyse on kuitenkin eri asioista. Vaikka autistinen henkilö voi olla kehitysvammainen, niin ei hän aina sitä ole. Esimerkiksi minä olen autistinen, mutta en kehitysvammainen, mutta silti jotkut ihmiset eivät usko sitä, vaan inttävät, että kyllä minä olen kehitysvammainen, jos heille kertoo, että testien mukaan en ole sitä. He väittävät vaikka, että olen kehitysvammainen, koska kommunikoin paremmin kirjoittamalla kuin puhumalla. He sanovat, että koska en osaa puhua, niin minulla on päässä vikaa ja että olen kehitysvammainen.

Vastaus

Hei

Asiat ovat usein vaikeita ymmärtää. Etenkin sellaiset asiat, jotka eivät ole itselle tuttuja.

Kaikki ihmiset eivät tunne kehitysvammaisuutta tai autismin piirteitä. Nämä asiat ovat heille vieraita ja siksi he ehkä sekoittavat kehitysvammaisuuden ja autismin kirjon toisiinsa.

Joillain kehitysvammaisilla ihmisillä on myös autistisia piirteitä. Tämäkin voi sekoittaa ihmisiä.

Meistä jokainen on joka tapauksessa omanlaisensa. Ajattelemme, tunnemme ja käyttäydymme eri tavoin. Autistiset piirteet tai kehitysvammaisuus on vain yksi ihmisen ominaisuus. Se kertoo vain vähän siitä, millainen ihminen on.

Vantaan kaupunki

10.8.2022

Hei

Mikä on Vantaan kaupunki, kun minun äitini on soittanut puhelimella sinne silloin, kun minä olin kipeä ja kun minun äitini oli töissä, eikä pystynyt hoitamaan minua?

Eihän Vantaan kaupungille noin vain soiteta, jos on kipeä tai jotain, kerro minulle?

Vastaus

Hei

Vantaa on kaupunki Suomessa. Vantaan kaupunki tarjoaa Vantaalla asuville ihmisille erilaisia palveluita. Näitä ovat esimerkiksi terveydenhuolto ja sosiaalipalvelut.

Vantaan kaupungin asukkaat voivat soittaa esimerkiksi Vantaan kaupungin sosiaalitoimistoon, kun he tarvitsevat apua.

Tukihenkilö ilman palvelua

9.8.2022

Voiko saada tukihenkilön ilman palvelua?

Vastaus

Hei

Tukihenkilö voi tarkoittaa monia eri asioita.

Tukihenkilön voi saada esimerkiksi kunnan palveluna. Myös yhdistykset järjestävät tukihenkilötoimintaa. Joku voi nimittää myös läheistä ihmistä tukihenkilöksi.

Ei voi saada kahta tukihenkilöä

8.8.2022

Hei

Minulle oikeasti sanottiin niin, että ei voi olla kahta tukihenkilöä itselläni, koska Vantaan kaupunki sanoo niin, samoin minun asuntolani ohjaajat ja pomo sanovat minulle niin.

Vastaus

Hei

Hyvä että olet saanut asiaan vastauksen kaupungilta, ohjaajilta ja asuntolan pomolta.

Jokaisen tilanne on aina omanlaisensa. Eri kunnissa on erilaiset palvelut ja eri ihmiset käyttävät erilaisia palveluita.

Messenger julkkikset

8.8.2022

Hei

Onko noilla julkkiksilla oikeasti Messenger, esimerkiksi Jani Alkiolla?

Vastaus

Hei

Joillain julkkiksilla on Messenger, mutta ei kaikilla. Kaikki julkkikset eivät myöskään vastaa fanien Messenger-viesteihin, mutta jotkut vastaavat.

Palveluseteli vain vanhuksille

8.8.2022

Hei

Minulle sanottiin, että vain vanhukset saavat sen palvelusetelin. En minä, eikä myöskään kukaan lukijoista saa palveluseteliä lainkaan, koska he eivät ole vanhuksia, vaan he ovat nuoria kehitysvammaisia ihmisiä. Eikö asia ole niin oikeasti?

Vastaus

Hei

Eri kunnissa on käytössä erilaisia palveluseteleitä erilaisiin palveluihin.

Myös kehitysvammaiset ihmiset voivat saada palvelusetelin ainakin joissain kunnissa.

En valitettavasti tiedä, millaisia palveluseteleitä sinun kunnassasi on käytössä. Voisit kysyä asiaa esimerkiksi omalta sosiaalityöntekijältäsi.

Shrek Tittelintuure erinäköinen

8.8.2022

Hei

Minusta se Shrekin Tittelintuure ole ihan erinäköinen kuin joku toinen Tittelintuure vai onko asia näin? Miksei kukaan voi koskaan olla samaa mieltä?

Vastaus

Hei

Olen samaa mieltä!

Minustakin Tittelintuure on erinäköinen eri ohjelmissa ja kirjoissa.

Animaation teko itse

8.8.2022

Hei

Voiko niitä animaatio-elokuvia tehdä itse ja jos voi, niin miten oikeasti esimerkiksi niitä Shrek-elokuvia?

Vastaus

Hei

Kyllä animaatioita voi tehdä itsekin.

Voit esimerkiksi piirtää elokuvan hahmot ja tapahtumat ja kuvata animaation vaikkapa ipadilla.

Netissä on paljon ohjeita animaation tekoon.

Kenen kanssa voisit kokeilla animaation tekoa? Voisitte etsiä yhdessä ohjeet animaation tekoon netistä.

Tässä on linkki yhteen ohjevideoon YouTubessa:

Animaatio-opas (youtube.com)

Palveluseteli oikeasti

8.8.2022

Hei

Miksiköhän minä en saa palveluseteliä niin kuin muut asukkaat saavat. Mitä tein väärin, olenko liian vanha saamaan sellaista?

Vastaus

Hei

En valitettavasti osaa vastata, kun en tunne tilannettasi.

Voisit kysyä asiasta esimerkiksi ohjaajalta tai omalta sosiaalityöntekijältäsi.

Kalastuslupa

8.8.2022

Moi Kerttu

Saako kalastusluvalla kalastaa mato-ongella, jos on kalastusluvat kunnossa?

Mä oon kuullu, että saa. Onko se totta?

Vastaus

Hei

Perinteisellä mato-ongella onkimiseen ei tarvitse kalastuslupaa. Eli mato-ongelmalla saa kalastaa myös ilman maksullista kalastusoikeutta.

Töykeä ihminen ja käyttäytyminen

8.8.2022

Hei

Miksiköhän jotkut ihmiset ovat niin töykeitä minulle ja väittävät minulle kaikenlaista, vaikka minä puhun totta, oikeasti?

Vastaus

Hei

En valitettavasti osaa vastata muiden puolesta. Seuraavalla kerralla voit vaikka sanoa ystävällisesti, että toisen käytös tuntuu sinusta töykeältä.

Emme yleensä pysty muuttamaan muiden ihmisten käytöstä, mutta voimme vaikuttaa omaan käytökseemme.

Olen huomannut, että kun olen itse ystävällinen muille, se lisää myös muiden ystävällistä käytöstä.

Tsemppiä!

Kiinnostuminen

8.8.2022

Hei

Minä pelkään, että minua ei huomata lainkaan. Ihan kuin kukaan julkkis tai pojat eivät ole oikeasti kiinnostuneita minusta. Eli mitä minun pitäisi tehdä, että minut huomataan? Esimerkiksi Shrekin Tittelintuure tai joku julkkis oikeasti?

Vastaus

Hei

Julkkiksilla on paljon faneja. Valitettavasti he eivät yleensä ehdi tai pysty tutustumaan faneihinsa.

Haluaisitko tutustua muihin kuin julkkiksiin? Voisitko tutustua ihmisiin esimerkiksi harrastuksissa tai tapahtumissa?

Sherk Tittelintuure

8.8.2022

Hei

Vastaakohan se Jani Alkio Tittelintuure oikeasti minun viesteihin, joita olen lähettänyt hänelle netissä, koska minä olen huolissaan?

Vastaus

En valitettavasti osaa vastata toisen henkilön puolesta.

Julkkikset saavat varmasti todella paljon viestejä netissä. He eivät varmasti pysty vastaamaan kaikille.

Riippuu myös ihan julkkikselta, vastaileeko hän faneille vai ei. Kaikki eivät vastaa.

Moskova

8.8.2022

Lempilaulajani asuu Moskovassa. Olisi kiva päästä käymään siellä, mutta taitaa jäädä haaveeksi.

Vastaus

Hei

Haaveita ja unelmia on hyvä olla.

Onneksi eri kaupunkeihin voi tutustua myös netissä ja kirjojen kautta.

Myös monen laulajan elämää voi seurata netissä ja somessa.

Viikkoraha 2022

8.8.2022

Hei

Onkohan toi viikkoraha joku uusi juttu?

Kun tietääkseni minä en saanut pienenä tyttönä lainkaan viikkorahaa.

Vastaus

Hei

Viikkoraha ei ole uusi juttu. Mutta kaikki lapset eivät ole saaneet tai saa viikkorahaa.

Eri perheissä on erilaisia tapoja. Joissain perheissä maksetaan viikkorahaa, joissain ei.