Uusimmat kysymykset

Miksi hoitajat eivät palvele vain minua?

4.12.2019

Miksi hoitajat asuntolassa eivät palvele koko ajan vain minua, vaan koko ajan muita asukkaita? Se asuntola on minun koti ja ne hoitajat ovat siellä minua varten, joten minua suututtaa, kun he eivät keskity pelkästään minuun.

Hoitajat sanovat, että jokainen saa vuorollaan palvelua, mutta kun minä haluan palvelua vain itselleni, koska asuntola on minun oma koti ja hoitajat ovat minun palvelijoitani.

Vastaus:

Asuntola on sinun kotisi. Mutta asuntola on myös muiden asuntolassa asuvien koti. Ohjaajat ovat asuntolassa sinua ja muita asukkaita varten. He eivät voi keskittyä vain sinuun, koska heidän tehtävänsä on tukea myös muita asuntolan asukkaita.

On hienoa, että tunnistat tunteesi noin hyvin. On hyvä, että tunnistat olevasi vihainen.

Viha ja suuttumus ovat tunteita, jotka tulevat ja menevät. Saat olla vihainen, mutta et saa purkaa vihaasi muihin.

Mikä sinua auttaa, kun olet vihainen?

Monia auttaa esimerkiksi reipas liikunta. Voisitko lähteä vaikka kävelylle, kun olet seuraavan kerran vihainen?

Tai tykkäätkö kuunnella musiikkia? Sekin voi helpottaa oloa silloin, kun oikein suututtaa.

Miksi vanhukset eivät pääse hoitokotiin?

28.11.2019

Miksi vanhukset eivät pääse hoitokotiin?

En ymmärrä tätä. Valaise asiaa hyvä Kerttu.

Ajatellaan, että on vammainen joka kävelee, syö, juo ja pukee itse ja silti pääsee ryhmäkotiin, mutta vanhus tarvitsee noissa apua ja ei pääse. Miksi? En ymmärrä.

Miksi jotkut pääsee ja toiset ei?

Jos on Alzheimerin tauti, niin eksyy helposti, eikä voi olla kotona. Eihän kehitysvammainenkaan voi olla silloin yksin kotona.

Mitä tämä on? Mistä voi lukea aiheesta?

Vastaus:

Suomessa on tavoite, että iäkkäät ihmiset voivat asua kotona ja saada sinne tarvitsemansa palvelut.

Kun iäkäs ihminen asuu kotona, hänen tukenaan on hyvä olla verkosto, jossa on mukana ammattilaisia, läheisiä ja vapaaehtoisia.

Kun iäkäs ihminen ei pärjää enää kotona, hän muuttaa yleensä palveluasuntoon. Palvelutaloissa on henkilökuntaa, joka auttaa asukkaita päivisin ja iltaisin.

Kun iäkäs ihminen ei selviä enää palvelutalossa, hän siirtyy laitoshoitoon. Laitoshoidossa hän saa hoitoa ja huolenpitoa ympäri vuorokauden eli myös öisin.

Voit lukea vanhusten asumispalveluista selkokielellä Helsingin seutu -sivustolta. Pääset Helsingin seutu -sivustolle tästä linkistä (www.helsinginseutu.fi)

Onko Verkko-Kertun vastauksista ollut sinulle apua?

28.11.2019

Hei!

Onko Verkko-Kertun vastauksista ollut sinulle apua?

Millaista apua Verkko-Kertun vastauksista on sinulle ollut?

Lähetä vastauksesi Verkko-Kertun kysymyslomakkeella. Pääset lomakkeelle tästä linkistä: Kysy Kertulta.

Voit lähettää vastauksen myös Vernerin sähköpostiosoitteeseen: verneri(at)kvl.fi.

Vastauksesi on meille tärkeä!

Käytämme vastauksia palvelumme kehittämiseen.

Kiitos avustasi!

Kuolleista ihmisistä unien näkeminen?

28.11.2019

Mistä mahtaa johtua, että minä näen kuolleista sukulaisista usein unta? He ovat aina elossa unessa, vaikka he olisivat kuolleet jo monta vuotta sitten.

He saattavat olla unessa vielä ihan erilaisia kuin oikeassa elämässä, mutta kuitenkin tiedän kyseessä olevan joku sukulainen, jonka tunnen unessa.

Tälläkin viikolla näin unta serkkuni pojasta, joka oli kuollessaan aikuinen, mutta unessa hän oli lapsi, minun isoveli. Minäkin olin lapsi ja meillä oli kaksi siskoa, vaikka minulla ei ole siskoja. Sitä paitsi pidimme kaikki kovasti askartelusta, vaikka minä en ole koskaan tykännyt siitä.

Vastaus:

En osaa sanoa, miksi näet usein unta juuri kuolleista sukulaisistasi.

Kukaan ei varmasti tiedä, miksi näemme sellaisia unia kuin näemme.

Asiasta on kyllä monia näkemyksiä:

Yhden näkemyksen mukaan unet ovat valmistautumista mahdollisiin uhkiin.

Toisen käsityksen mukaan on täysin sattumaa, millaisia unia näemme.

Kolmannen näkemyksen mukaan näemme yöllä unta kuluneen päivän tapahtumista.

Tiede ei ole pystynyt todistamaan yhtään näistä näkemyksistä.

Mikä minussa on vialla?

28.11.2019

Minä asuin eräässä kauniissa talossa, jossa asui muitakin ihmisiä, mutta sitten minä jouduin muuttamaan sieltä pois. Nyt minä kaipaan sitä taloa ja sen lähiympäristöä, kuten vaikka sen lähellä ollutta tietä, jonka ympärillä oli paljon isoja puita. Niitä ihmisiä en oikein kaipaa niin paljon.

Mikä minua oikein vaivaa, kun kaipaan taloa ja vaikka niitä kauniita puita enemmän kuin niitä muita ihmisiä?

Vaikka he eivät aina olleet minulle kovin kilttejä, niin silti luulisi, että kaipaisin heitä. Mutta olen vain oikeastaan helpottunut, kun minun ei tarvitse asua enää heidän kanssa.

Joskus minusta melkein tuntuu, että en edes ole ihminen samalla lailla kuin muut. Ajattelen, että olen syntynyt vahingossa ihmiseksi, vaikka minun pitäisi olla syntynyt eläimeksi, koska viihdyn paremmin luonnossa kuin kaupungissa. Ja eläinten kanssa viihdyn joskus paremmin kuin ihmisten kanssa.

Vastaus:

Ei sinussa ole mikään vialla.

Minusta on täysin ymmärrettävää, että kaipaat kaunista taloa ja luontoa.

Miksi sinun pitäisi kaivata ihmisiä, jotka eivät olleet sinulla kilttejä? On ymmärrettävää, että olet helpottunut, kun et enää joudu asumaan heidän kanssaan.

On hienoa, että tiedät, millaisissa ympäristöissä ja tilanteissa viihdyt. On hienoa, tunnet itsesi niin hyvin!

Tee ihmeessä niitä asioita, mistä nautit. Ole mahdollisimman paljon sellaisissa paikoissa ja tilanteissa, joissa viihdyt.

On paljon ihmisiä, jotka viihtyvät paremmin luonnossa kuin kaupungissa. On paljon ihmisiä, jotka viihtyvät joskus paremmin eläinten kun ihmisten kanssa.

Minäkin viihdyn parhaiten luonnossa ja nautin eläinten seurasta.

Me kaikki olemme juuri sellaisia kuin olemme. Tykkäämme erilaisista asioista ja viihdymme erilaisissa paikoissa ja tilanteissa. Ei meidän tarvitse olla keskenämme samanlaisia.

Olemme kaikki ihan oikeanlaisia juuri sellaisina kuin olemme.

Näyttelijä ja vastanäyttelijä

28.11.2019

Hei

Eihän kukaan voi lopettaa näyttelemistä, jos ei tule toimeen vastanäyttelijän kanssa, vai?

Vastaus:

Tuskin näyttelijä lopettaa näyttelemista kokonaan, jos ei tule toimeen jonkun yksittäisen vastanäyttelijän kanssa.

Mutta ehkä näyttelijä voi lopettaa näyttelemisen yksittäisessä näytelmässä tai elokuvassa, jos ei tule toimeen siinä elokuvassa/näytelmässä näyttelevän vastanäyttelijän kanssa.

En osaa vastata tätä tarkemmin.

Julkkiksen puhelinnumero

28.11.2019

Hei, minulle sanottiin, että joillakin on julkkiksen puhelinnumero, enkä tiedä, onko se totta?

Vastaus:

Kyllä jollain voi olla jonkun julkkiksen puhelinnumero.

Mutta yleensä julkkikset antavat oman puhelinnumeronsa vain ihmisille, jotka he tuntevat.

Alaikäiset ja äänestys

28.11.2019

Miksei alaikäiset saa äänestää?

Vastaus:

Suomessa äänioikeus on tosiaan 18-vuotta täyttäneillä eli täysi-ikäisillä. Joissain maissa jo 16-vuotiaat saavat äänestää.

Yksi syy 18-vuoden ikärajaan on se, että 16-17-vuotiaat tietävät politiikasta selvästi vähemmän kuin heitä vanhemmat. Heidän kiinnostuksensa politiikkaan on myös selvästi vähäisempää.

Toisaalta äänestysikärajan laskeminen 16-vuoteen voisi lisätä nuorten kiinnostusta politiikkaan. Se voisi lisätä myös äänestäjien määrää.

Poliitikot myös päättävät nuorten asioista, joten pitäisikö nuorilla itsellään siksi olla oikeus äänestää?

Kysymykseen oikeasta äänestysikärajasta ei olekaan yhtä oikeaa vastausta. Tässäkin asiassa on monta puolta.

Älykkyys ja kehitysvammaisuus

28.11.2019

Hei Kerttu.

Minua mietityttää tämmönen asia, että miten on mahdollista, että minulla on diagnoosi älyllisestä kehitysvammaisuudesta, vaikka minulla on niin sanotusti normaali äo eli väliltä 90-110?

Lapsena minulle diagnosoitiin mbd, nykyään add. Aikoinaan olin nuorena aikuisena työkykytesteissä ja siellä tuli diagnoosi lievästä älyllisestä kehitysvammaisuudesta.

Aikoinaan vaadin, että testit uusitaan. Ne uusittiin, jolloin kävi ilmi, että olen älyllisesti normaali, mutta silti tuota diagnoosia vissiin ei olla poistettu.

Eikös lievässä älyllisessä kehitysvammaisuudessa äo ole välillä 50-70? Minulla äo on välillä 90-110.

Vastaus:

Hei.

Kehitysvammadiagnoosiin tarvitaan kolme asiaa:

Ensinnäkin täytyy osoittaa, että henkilöllä on suuria oppimisen ja ymmärtämisen vaikeuksia. Näitä mitataan älykkyystesteillä ja ohjeeksi on annettu, että älykkyysosamäärän pitäisi jäädä suunnilleen alle 70. Tämä raja ei ole tarkka, koska testit eivät ole niin tarkkoja kuin luullaan.

Toiseksi täytyy osoittaa, että henkilöllä on suuria vaikeuksia jokapäiväisissä toiminnoissa. Puhutaan toimintakyvystä.

Kolmanneksi pitää tietää, että nämä vaikeudet ovat näkyvissä jo lapsuudessa ja nuoruudessa eli ne ovat enemmän tai vähemmän synnynnäisiä.

Tarkkaavuushäiriösi (ADD) voi selittää kehitysvammadiagnoosiasi jonkin verran. Tarkkaavuushäiriö voi haitata ihmisen toimintakykyä tosi paljon ja monessa asiassa.

Myöskään älykkyysosamäärä ei aina kerro kaikkea. Jokaisella meistä on heikkouksia ja vahvuuksia. Yksi vahvuus voi peittää näkyvistä monta vaikeutta, kun älykkyysosamäärää lasketaan.

Pitäisi siis katsoa erikseen vahvuuksia ja vaikeuksia ja arvioida sitten, miten mikäkin niistä vaikuttaa elämässä.

Voihan olla, että sinulla on ajateltu olevan sen verran tuen tarpeita elämänhallinnassa ja erilaisista tehtävistä selviytymisessä, että tarvitset kehitysvammadiagnoosin. Ilman diagnoosia et saisi tukipalveluita ja etuuksia.

Kyllä kehitysvammadiagnoosin saa purettua, jos se on tutkimusten perusteella perusteltua. Mutta kannattaa miettiä, mikä kaikki on diagnoosista kiinni ja mitä menettää, jos diagnoosi poistetaan.

Onko sinulla esimerkiksi eläke, joka on myönnetty tämän kehitysvammadiagnoosin perusteella? Miten
eläkkeelle käy, jos diagnoosi poistetaan?

Sitäkin kannattaa miettiä, onko kehitysvammadiagnoosista sinulle mitään haittaa.

Miksi minua kohdellaan asuntolassa epäreilusti?

28.11.2019

Kun vain osa asukkaista saa lääkkeitä ja pääsee sairaalaan, niin minusta minunkin pitää saada lääkkeitä ja päästä sairaalaan. Eikö asia ole niin?

Minua suututtaa, kun ohjaajat sanovat, että pitää olla sairas, jos ottaa lääkkeitä ja pääsee sairaalaan. Miten niin pitää olla sairas?

Kyllä minäkin haluan sairaalaan, mutta ohjaajat sanovat, että minä olen outo, kun haluan sellaista. Silloin minä suutun ja huudan, lyön, potkin, kiroilen, rikon tavaroita ja riehun.

Vastaus:

Suututtaako sinua se, ettet saa lääkkeitä ja pääse sairaalaan? Vai se, että ohjaajat sanovat, että olet outo?

Ohjaajat eivät saa sanoa, että olet outo.

Mutta ohjaajat ovat oikeassa siinä, että sairaalaan otetaan vain sairaita ihmisiä. Ja lääkärit määräävät lääkkeitä vain ihmisille, joilla on sairaus.

Sinun ohjaajasi eivät siis päätä sitä, pääsetkö sairaalaan vai et. Sen päättävät lääkärit.

On todella hyvä, että tunnistat tunteesi ja osaat kertoa niistä.

Osaisitko purkaa suuttumustasi muuten, kuin lyömällä ja rikkomalla tavaroita?

Oletko yrittänyt purkaa suuttumustasi puhumalla? Tai lähtemällä kävelylenkille? Tai harrastamalla jotain muuta reipasta liikuntaa?

Tunteista puhuminen ja liikunta auttavat monia silloin, kun he ovat vihaisia. Minuakin ne auttavat!

Saako mies käyttää värikkäitä vaatteita?

26.11.2019

Minä olen kyllästynyt siihen, kun melkein kaikki minun vaatteet ovat mustia ja harmaita. Haluaisin käyttää värikkäämpiä vaatteita. Mutta onko niitä värikkäitä vaatteita miehille olemassa ja saako mies käyttää sellaisia?

Jos miehen vaatteet ovat vaikka keltaisia, vaaleanpunaisia, violetteja tai vaikka oransseja, niin pidetäänkö häntä kummallisena?

Minulle on sanottu, että vain naiset ja homot saavat käyttää sellaisia vaatteita. Ja minut pistetään ostamaan aina samanvärisiä vaatteita, kun käyn ohjaajan kanssa vaatteita ostamassa, vaikka kuinka yritän selittää, että ne ovat rumanvärisiä.

Ja ohjaajat valehtelevat, kun sanovat, että minä en ole homo, koska minä olen. He sanovat, ettei autistinen voi olla homo.

Vastaus:

Kyllä sinä ja kaikki muut miehet saavat käyttää juuri sellaisia vaatteita, kuin itse haluavat.

Miehille on olemassa paljon värikkäitä vaatteita, eikä niiden käyttämisessä ole mitään kummallista tai väärää.

Ohjaajat eivät saa kieltää sinua ostamasta värikkäitä vaatteita. On tärkeää, että saat pukeutua sellaisiin vaatteisiin, kuin itse haluat.

Ohjaajat eivät saa myöskään väittää, että sinä et voi olla homo. Me kaikki olemme juuri sitä, mitä olemme. Kukaan ei saa puuttua toisen ihmisen seksuaaliseen suuntautumiseen.

Oletko puhunut asiasta ohjaajien esimiehelle? Tiedätkö, miten saat häneen yhteyden?

Voit sanoa ohjaajille, että haluat puhua heidän esimiehelleen. Sinulla on siihen oikeus. Sinun ei tarvitse kertoa ohjaajille, mitä asia koskee.

Miksi minun asuntolan ohjaajat määräilevät minua?

25.11.2019

Eihän minun tarvitse totella niitä vai mitä sanoo Kerttu? Minulle on kerrottu, että aikuinen saa tehdä mitä haluaa, eikä aikuisia saa määräillä. Ei minun asioihin saa puuttua ohjaajat, jos minä vaikka pummaan toisilta asukkailta tupakkaa tai rahaa, enkä maksa velkoja takaisin, mutta ohjaajat pakottavat maksamaan. Minulla on 27 tupakkaa ja 23 euroa velkaa muille, mutta ei tarvitse maksaa, kun tarvitsen itse minun tupakat ja rahat.

Vastaus:

Asiat ratkeavat yleensä parhaiten puhumalla.

Meillä aikuisilla on oikeuksia ja oikeuksien mukana tulee velvollisuuksia.

Sinulla on oikeus pummata tupakkaa ja rahaa. Ja toisilla asukkailla on oikeus saada tupakkansa ja rahansa takaisin. Hekin tarvitsevat tupakkansa ja rahansa.

Sinulla on siis velvollisuus maksaa velkasi takaisin, vai mitä?

Jos et maksa velkojasi takaisin, sinulle ei pian haluta enää lainatakaan.

Toivottavasti asiat ratkeavat puhumalla!

Meiliä Rowan Atkinsonille eli Mr Beanille

25.11.2019

Moi.

Osaisitko selvittää, mistä saisin Rowan Atkinsonin meilin? Haluisin lähettää fanipostia.

Vastaus:

Rowan Atkinson on tunnettu englantilainen näyttelijä. Hänen tunnetuimpia roolihahmojaan ovat Mr Bean ja Johnny English.

En löytänyt netistä sähköpostiosoitetta, mutta löysin tällaisen postiosoitteen:

Rowan Atkinson
PBJ Management
22 Rathbone Street
London, W1T 1LA
UK

En voi luvata täysin varmasti, että postiosoite on oikea.

Osoite on Englannissa. Kirje pitää siis lähettää Englantiin. Kirje pitäisi myös kirjoittaa englanniksi.

Saatko kirjeen kirjoittamiseen ja postittamiseen apua joltain tutultasi?

Tubettajat ja raha

25.11.2019

Hei

Minun äitini sanoi minulle, että ne tubettajat tekevät sitä tubetusta rahan vuoksi. Eli miksi äitini sanoo noin, kun ei tiedä mitään tubettamisesta. Onko se totta?

Vastaus:

Hei

Osa tunnetuista tubettajista saa tubettamisesta rahaa. Mutta eivät kaikki.

Tubettaja voi mainostaa videoissaan tuotteita tai palveluita. Mainostaminen voi olla jonkun tuotteen/palvelun esittelyä ja kehumista videolla.

Tubettaja voi saada tuotteen/palvelun myyjältä rahallisen korvauksen mainostamisesta. Tuotteen/palvelun myyjä siis sponsoroi tubettajaa eli maksaa hänelle rahaa mainostamisesta.

Yleensä tubettaja kertoo YouTube-tilillään, jos hänellä on sponsoreita, jos hän saa rahaa mainostamisesta.

Yleislakko tulossa

25.11.2019

Asuntolassa ohjaajat puhuvat, että yleislakko on tulossa ja kukaan ei tee sitten töitä. Minua pelottaa että mitä sitten käy? Sairaaloissa potilaita kuolee, kun kukaan ei heitä hoida, mistään ei tule kauppoihin ruokaa ja me asuntolassa emme pärjää ilman ohjaajia. Eivät kaikki asukkaat selviä ilman ohjaajien apua, emmekä me osaa toisiamme hoitaa, kun ohjaajat ovat lakossa. Ohjaajia vain nauratti, kun puhuin heille ja yksi heistä sanoi, että ei se sitten ole heidän ongelma.

Vastaus:

Nyt on käynnissä Postin lakko. Postin lakkoon liittyy myös tukilakkoja. Postin ja tukilakkojen takia kirjeet/paketit, linja-autot ja lentokoneet eivät kulje tavalliseen tapaan.

Ei ole tulossa sellaista yleislakkoa, jonka aikana kukaan ei tee töitä. Sairaista ja tukea tarvitsevista ihmisistä huolehditaan aina. Sinun ei tarvitse olla peloissasi.

Onko sinulla jotain tuttua tai läheistä ihmistä, jonka kanssa voisit jutella asiasta?

Voisitko puhua asiasta vielä uudestaan ohjaajalle ja kertoa, että sinua todella pelottaa?

Mutta kuten sanoin, ei ole tulossa sellaista lakkoa, jonka aikana kukaan ei tee töitä. Sinusta ja muista asukkaista huolehditaan aina.

Mä saan päättää minne meen asumaan

25.11.2019

Jos mua pelottaa joku ryhmäkoti, niin saan mennä toiseen ryhmäkotiin. Ei ole minulla mitään hätää. Yökkö auttaa, jos tulee hätä ja päivällä muut ohjaajat. Ei voi pakottaa ketään asumaan semmoiseen, mikä ei sovi. Eikö niin Verkko-Kerttu?

Vastaus:

Mikä sinua pelottaa? Oletko puhunut pelostasi jonkun kanssa?

Tunteista kannattaa aina puhua jollekin luotettavalle ihmiselle. Se helpottaa omaa oloa.

Kyllä sinulla on oikeus päättää, missä asut. Tästäkin asiasta sinun kannattaa jutella jonkun luotettavan ihmisen kanssa.

Alla on linkki lomakkeeseen, jota voit käyttää apuna, kun pohdit asumistasi. Lomake auttaa sinua kertomaan,
miten haluat asua.

Näin haluan asua -lomake

Lomakkeen on tehnyt Kehitysvammaisten Palvelusäätiö ja Kehitysvammaisten Tukiliitto.

Yleensä asiat ratkeavat, kun niistä puhuu luotettavalle ihmiselle ja pyytää apua.

Tsemppiä!

Julkkisten puhelinnumerot

25.11.2019

Hei

Eikö se ole niin, että julkkikset ei anna vieraille ihmisille puhelinnumeroita, jos ei ole joku tuttu? Niin väitettään, enkä tiedä onko se totta.

Vastaus:

Hei

Yleensä kukaan ei anna täysin tuntemattomalle ihmiselle omaa puhelinnumeroon.

Julkkiksetkaan eivät yleensä anna omaa puhelinnumeroaan tuntemattomille ihmisille.

Miten pitäisi syödä?

21.11.2019

Olen lukenut, että joskus tuhansia vuosia sitten ihmiset söivät paljon lihaa, kalaa, eläimissä olevaa rasvaa, marjoja ja yrttejä. Viljaa ei syöty ollenkaan ja maitoa juotiin vain vauvana.

Syövätkö ihmiset nykyään sitten hirveän huonosti, kun paljon pitäisi syödä viljoja, maitotuotteita ja kasvisten rasvaa?

Lukemani kirja väittää, että semmoinen ruoka, mitä nyt syödään, tekee ihmisistä lihavia ja sairaita. Nykyäänkin pitäisi kai sitten paljon syödä lihaa ja kalaa marjojen lisäksi, eikä mitään viljaa, sokeria tai muuta maitoa kuin äidinmaitoa vauvana. Mutta lihan kulutusta käsketään vähentämään ilmastonmuutoksen vuoksi.

Vastaus:

Omaa ruokavaliota voi tosiaan miettiä monelta eri kannalta.

Voi esimerkiksi miettiä, millaisesta ruuasta pitää ja millaisesta ruuasta itselle tulee hyvä olo. Voi miettiä, millaisella ruualla pysyy hyvässä kunnossa ja terveenä. Sitäkin voi miettiä, millainen ruokavalio on hyvä ympäristön kannalta.

Oletko jo tutustunut Selko.fi-sivuston selkokieliseen tietoon terveellisestä ruokavaliosta? Sivustolla on myös ruokaan liittyviä videoita, pelejä ja testejä.

Pääset Terveellinen ruoka -sivustolle tästä linkistä (www.selko.fi)

Jatkuva vitsailu

21.11.2019

Miksi jotkut ihmiset vitsailevat koko ajan kaikista asioista? Onko se muka kohteliasta vitsailla silloin, kun joku ihminen loukkaantuu tai sairastuu vakavasti? Tai jos joku on tosi surullinen sukulaisensa kuoleman vuoksi, saako siitä vitsailla?
Minusta kiva kuulla vitsejä silloin tällöin, mutta ei koko ajan.

Vastaus:

Vitsailu voi johtua monesta eri syystä. Joillekin vitsailu voi olla tapa käsitellä vaikeita tunteita.

Jos jonkun vitsailu pahoittaa sinun mielesi, voit pyytää häntä ystävällisesti lopettamaan. Voit kertoa, miltä vitsailu sinusta tuntuu. Yritä kuitenkin olla loukkaamatta vitsailijan tunteita. Ystävällinen pyyntö toimii yleensä parhaiten.

Ihmiset ei luota minuun

21.11.2019

Hei

Miksi ihmiset sanovat minulle, että he eivät luota minuun oli asia mikä hyvänsä? Tulee paha mieli.

Vastaus:

Hei

En osaa sanoa, kun en tunne sinua ja tuttujasi henkilökohtaisesti

Mitä sinä itse ajattelet? Mistä tämä muiden epäluottamus sinua kohtaan voisi johtua?

Oletko kysynyt muilta, miksi he eivät luota sinuun?

Puhutko muille rehellisesti omista tunteistasi ja omista asioistasi?

Entä miten muiden luottamusta sinuun voisi lisätä?

Voisitko jutella asiasta jonkun luotettavan ihmisen kanssa? Voisitte miettiä yhdessä, mistä epäluottamus johtuu ja miten luottamusta voisi yrittää lisätä.

Voisit aloittaa luottamuksen rakentamisen vaikka yhdestä ihmissuhteesta kerrallaan.

Tsemppiä!

Juttelupaikka, Instagram ja lakineuvonta

21.11.2019

Moikka Kerttu

Olis minulla semmoinen asia, että onko minun ikäisille tarkoitettu semmosia paikkoja, missä voin jutella ihan rauhassa? Ja mitenkä tuo Instagram toimii?

Ja sitten tarvisin apua sinulta, kun minä itse olen kehitysvammainen ja minusta on tehty pahoinpitelysyyte, niin mitä pitää tehdä?

Vastaus:

Moikka

Tunnetko jo Kaveripiirin?

Kaveripiiri on helppokäyttöinen yhteisöpalvelu, jossa voi tavata ystäviä tai tutustua uusin kavereihin. Kaveripiirissä on mahdollisuus myös chattailla ja lähettää postia.

Kirjoittamisessa voi käyttää tukena kuvia. Lisäksi sivuilla on äänituki, eli tekstit voi myös kuunnella.

Pääset Kaveripiiriin tästä linkistä (www.kaveripiiri.fi).

Ensi vuonna avataan myös uusi, helppokäyttöinen Kohdataan-palvelu. Palvelussa voi tutustua uusiin ihmisiin ja jutella tuttujen kanssa. Kerromme Vernerin selkosivuilla heti, kun Kohdataan-palvelu on avattu.

Vernerin selkosivuilla on ohjeet Instagramin käyttöön. Sivun loppuun on juuri lisätty selkokielinen verkkokirja, jossa on ohjeet kuvien ja videoiden lataamiseen Instagramissa. Tästä linkistä pääset Vernerin Instagram-sivulle.

Pahoinpitelysyytteestä kannattaa jutella heti jollekin luotettavalle ihmiselle. Lisäksi voit ottaa yhteyttä Kehitysvammaisten Tukiliiton lakineuvontaan:

Tästä linkistä pääset Kehitysvammaisten Tukiliiton lakineuvonnan sivulle (www.tukiliitto.fi)

Videopuhelu

20.11.2019

Hei

Mikä on videopuhelu? Ja miten se videopuhelu toimii?
Jos sieltä videopuhelusta jotain kysyy, niin vastaako tämä henkilö oikeesti?

Vastaus:

Hei

Videopuhelu tarkoittaa puhelua, jossa keskustelijat näkevät toisensa. Yleensä videopuheluita soitetaan tietokoneen, matkapuhelimen tai tabletti-tietokoneen kautta. Videopuheluun voi osallistua useita henkilöitä kerralla.

Videopuhelua varten laitteeseen pitää asentaa jokin palvelu, jonka kautta videopuheluita voi soittaa. Näitä ovat esimerkiksi Messenger ja Skype. Myös puhelun vastaanottajalla pitää olla sama palvelu omassa laitteessaan.

Videopuhelua varten laitteessa pitää olla myös mikrofoni, jonka kautta kuuluu ääni. Lisäksi laitteessa pitää olla kamera, jonka kautta videokuva näkyy.

Videopuhelun soittamiseen kannattaa pyytää ensimmäisillä kerroilla apua.

Minä en ymmärrä ohjaajia

19.11.2019

Asuntolassa minun oma ohjaaja on kieltänyt minulta päiväkahvilla käynnin ja kuitenkin ohjaajat yrittävät väkisin pakottaa minua kahville?

Vastaus:

Oletko puhunut asiasta ohjaajien kanssa? Oletko kertonut, ettet ymmärrä heitä?

Voisit kertoa ohjaajille, millaisia toiveita sinulla on kahvilla käynnistä.

Keskustelkaa ohjaajien kanssa asiasta ja yrittäkää löytää yhdessä ratkaisu, johon olet tyytyväinen.

Ehdotuksia Vernerin sivuille

19.11.2019

Moi Kerttu!

Voitaisiinko Vernerin sivuilla kertoa, miten laivalla matkustetaan ja miten satamassa pitää käyttäytyä? Miten laivassa löytää oikean hytin?

Minusta olisi kivaa, jos vapaa-aika-osiossa kerrottaisiin joulun lisäksi ainakin pääsiäisestä, äitienpäivästä, juhannuksesta, pyhäinpäivästä ja isänpäivästä. Nehän ovat kaikki tärkeitä juhlia.

Vastaus:

Moikka!

Kiitos hyvistä ehdotuksista. Otimme ideat talteen ja yritämme toteuttaa ainakin osan niistä.

Raskaaksi

19.11.2019

Voiko tulla raskaaksi, kun otetaan pois hormonikierukka?

Vastaus:

Hormonikierukka on ehkäisymenetelmä, joka sopii hyvin pitkäaikaiseen ehkäisyyn. Kun kierukka on poistettu, voi tulla raskaaksi.