Uusimmat kysymykset

Mistä löydän seurustelukumppanin?

20.5.2019

Hei! Miltä sivulta voisin löytää seurustelukumppanin?

Vastaus:

Vernerin kirjeenvaihto-palstalla on paljon ilmoituksia. Oletko lukenut niitä? Sieltä voi löytyä kiinnostava ihminen. Voit myös lähettää oman ilmoituksen.

Pääset Vernerin kirjeenvaihto-palstalle tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Miksi monet eivät puhu minulle?

14.5.2019

Monet ihmiset eivät koskaan puhu minulle ja ovat kuin minua ei olisi olemassa. Vaikka yritän itse puhua heille, niin he eivät vastaa tai puhu minulle, kävelevät vain pois. Olen alkanut pelkäämään, että minulla on harhoja ja että näen ihmisiä, joita ei ole olemassa. Mutta kyllä muutkin ihmiset näkevät heidät ja puhuvat heidän kanssaan, heille nuo ihmiset puhuvat mutta eivät minulle.

Vastaus:

Mieti seuraavia kysymyksiä. Missä tilanteessa ja paikassa monet ihmiset eivät puhu sinulle? Onko tilanne jatkunut pitkään? Onko paikalla monta ihmistä kun yrität puhua? Tapaatko ihmisiä kahden kesken vai vain joukossa? Puhuvatko ihmiset sinulle, jos olet kahden kesken?

Onko tapahtunut jotain, joka voisi vaikuttaa puhumattomuuteen? Mitä olet tehnyt, että itse jaksat tämän tilanteen?

Mikä on lobotomia?

13.5.2019

Minulle on sanottu, että minulle tehdään sellainen leikkaus, että en olisi enää hullu.

Vastaus:

Lobotomia on aivoleikkaus, jolla hoidettiin ennen vanhaa psyykkisiä sairauksia. Yleisin syy tehdä ihmiselle lobotomia oli, että hän sairasti skitsofreniaa. Lobotomia-leikkauksia tehtiin 1945-1970-luvuilla. Noin 1700 ihmistä joutui leikkaukseen. Niitä ei tehdä nykyisin ollenkaan. Kuka ikinä sinulle on niin sanonut, on puhunut höpöjä.

Työtön eläkeläinen

13.5.2019

Hei, kysyn onko yleensä mahdollista vielä päästä työelämään tai jonnekkin kurssille, kun olisin halukas. Olen eläkkeellä olen 62-vuotias nainen. Haluaisin jotain tehdä, kun aika ei kulu kotona ollessa. Kykenen tekemään töitä, olin töissä, mutta nyt työtön.

Vastaus:

Sinä voit kysyä apua TE-toimistosta eli työ- ja elinkeinotoimistosta.

Jos sinulla on vamma tai jokin pitkäaikaissairaus, voit kysyä apua oman kuntasi vammaispalveluista.

Laitan alle kaksi linkkiä, joista voit lukea TE-toimistojen palveluista.

Linkki TE-palvelujen selkokieliseen Työttömyysturva -oppaaseen (www.te-palvelut.fi).

Linkki TE-palvelujen selkokieliseen Kiinni työelämään -oppaaseen (www.te-palvelut.fi).

Toivottavasti löydät itsellesi uuden työn tai muuta kivaa tekemistä.

Jeesus tiellä olevia?

6.5.2019

Tunnetko ketään lievästi älyllisesti kehitysvammaista sinkkumiestä minulle, joka on uskossa ja lukee Raamattua ja on 36 vuotta?

Vastaus:

Minä en tunne henkilökohtaisesti ketään uskossa olevaa sinkkumiestä. Mutta Verneri.netin kirjeenvaihtopalstalla on yksi ilmoitus, jossa 30-vuotias uskovainen mies etsii seuraa. Kirjeenvaihtoilmoituksen otsikko on “Etsin uskovaista tyttöystävää”.

Pääset Vernerin kirjeenvaihtopalstalle tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Englannin kielen puhuminen

30.4.2019

Miten voisin oppia puhumaan englantia paremmin? Minusta englannin kielen lukeminen ja kirjoittaminen on aika helppoa. Mutta aina kun yritän puhua englantia, lausun melkein kaikki sanat väärin. Se on tosi ärsyttävää.

Vastaus:

Puhumaan oppii puhumalla. Kannattaa myös olla välittämättä siitä, jos sanoo sanoja väärin. Me suomalaiset olemme usein liian arkoja. Ajattelemme myös usein, että voimme puhua vain, jos osaamme sanoa kaiken oikein.

Netistä löytyy paljon erilaisia opetusvideoita. Etsipä vaikka YouTubesta haulla Learn to speak English.

Kommandona kulkeminen kesällä?

30.4.2019

Mitä mieltä olet, voiko kesällä kun on oiken kuuma ilma niin olen ajatelut kulkea kommandona eli hame tai mekko päällä mutta jätäisin pikkuhousut pois jalasta. Olen kuulut, että kun niin tekee olo on hyvä ja alapää saa hengittää.

Vastaus:

Enpä ole ikinä kuullut tuota ilmaisua: kulkea kommandona. Mutta tietysti se on ok, jos se tuntuu sinusta itsetä hyvältä. Olet oikeassa, että alapäälle tekee hyvää välillä tuulettua.

Ruotsalainen Verneriä vastaava sivusto?

29.4.2019

Onko tätä vastaavaa sivustoa Ruotsissa tai ruotsinkielisenä? Itse puhun Ruotsia pääasiassa. Olisi kiva tietää onko ruotsinkielistä tai ruotsalaista vastaavaa sivustoa olemassa.

Vastaus:

Minulla ei ole tiedossa, että olisi olemassa samanlaista ruotsinkielistä sivustoa kuin Verneri.net. Ruotsinkielinen selkokeskus FDUV ei myöskään tiedä. Olen kysynyt asiaa Ruotista, mutta en ole saanut kysymykseeni vastausta.

Verovähennys

29.4.2019

Mitä tarkoittaa verovähennys?

Vastaus:

Verovähennys on rahamäärä, joka vähentää maksettavan veron määrää. Erilaisia veronvähennyksiä ovat esimerkiksi

  • matkakulut kodin ja työn välillä.
  • asuntovelan korot
  • kotitalousvähennys
  • opintolainavähennys.

Osan verovähennyksistä verohallinto tekee automaattisesti. Osan vähennyksistä sinun pitää vaatia itse.

Voit lukea Suomen verotuksesta selkokielellä tästä linkistä (www.vero.fi).

Ulosotto

29.4.2019

Mitä silloin tapahtuu, jos lasku jää maksamatta ja menee ulosottoon? Kenelle siitä ilmoitetaan?

Vastaus:

Jos lasku jää sinulta maksamatta, se ei mene heti ulosottoon. Ensin saat laskusta maksumuistutuksen. Jos sinulla on vaikeuksia maksaa lasku, kannattaa ottaa yhteyttä laskun lähettäjään. Voit esimerkiksi yrittää sopia laskun maksamisesta erissä.

Jos et ole maksumuistutuksen jälkeen maksanut laskua, siirtyy lasku perintään. Se tarkoittaa sitä, että saat laskusta kaksi maksuvaatimusta. Jos et edelleenkään maksa laskua, siirtyy asia käräjäoikeuteen. Kärjäoikeuden tekemän päätöksen jälkeen lasku voi siirtyä ulosottoon.

Ulosotossa laskun summa peritään sinun palkastasi. Jos sinulla ei ole tuloja, voidaan sinulta ulosmitata omaisuutta.

Jos käräjäoikeus toteaa, että lasku on jäänyt maksamatta eli saat tuomion, saat maksuhäiriömerkinnän luottotietoihisi. Se on huono asia, koska sen jälkeen sinun voi olla vaikea esimerkiksi saada itsellesi vuokra-asuntoa.

En nyt ihan ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla, että kenelle siitä ilmoitetaan. On tärkeää ymmärtää, että laskut kannattaa aina maksaa niin pian kuin mahdollista. Mutta ei tarvitse säikähtää, jos olet unohtanut maksaa laskun. Ei ole vaarallista, jos ehdit saada maksumuistutksen. Lasku on tällöin hieman suurempi, koska maksumuistuksen aiheuttamat kulut lisätään laskuun.

Jos tämä asia vaivaa sinua, jutelle siitä esimerkiksi ohjaajasi tai vanhempiesi kanssa.

Maksetaan videoiden julkaisemisesta rahaa?

29.4.2019

Onko totta, että jos joku julkaisee Youtubessa videon ja sitten aina kun joku katsoo sen, niin sen julkaisija saa siitä rahaa? Jos se on totta, niin minäkin haluaisin julkaista siellä videoita, mutta en tiedä, että miten ne rahat voitaisiin lähettää minulle, kun en halua lähettää Youtubelle tilinumeroa enkä sitä, että edunvalvoja ottaa ne itselleen eikä anna niitä minulle.

Vastaus:

Kyllä on mahdollista, että YouTubessa tienaa videoilla rahaa. Raha tulee siitä, että YouTubessa esitetään mainoksia. Mainosten tekijät maksavat videoiden tekijöille rahaa, kun videoissa on mukana mainoksia.

Rahan tekeminen YouTube-videoilla ei kuitenkaan ole helppoa. Sinulla pitää olla YouTube-tili, jolla on 1000 tilaajaa, ja sinun videoitasi pitää olla katsottu 4000 tuntia ennen kuin voit alkaa tienata mainoksilla rahaa. Yleensä yhtä videota pitää olla katsottu tuhat kertaa, että siitä saa euron.

En voi puhua ja minua pelottaa

29.4.2019

Vastasit kysymykseeni, että mitä pitää tehdä kun loukkasin kahta ihmistä ja pelkään, että he ovat minulle vihaisia. Kyllä he ovat aikuisia ja minä asun heidän luonaan vaikka en ole heille sukua.

En voi puhua tästä heidän kanssaan, se ei vain onnistu. Se on mahdotonta ja minua pelottaa paljon koska tiedän, että he ovat vihaisia eivätkä ole antaneet anteeksi minulle. He käyttäytyvät melko kiltisti mutta vihaisia ovat, kun minä heille rumasti sanoin. He rankaisevat minua. En ole saanut tarpeeksi ruokaa joka päivä, joudun tekemään ikäviä tehtäviä ja he ovat ajamassa minua pois luotaan, pakottavat minun kävelemään pitkiä matkoja ja olemaan paljon poissa heidän luota. Päivätoimintaan joudun kävelemään ja sieltä takaisin, vaikka matka on 4 kilometriä. Minulle liian pitkä matka.

Yksin olen, koska ei ole ketään, jonka kanssa voin puhua. Kun yritän puhua esimerkiksi minua pelottavista asioista, vaikka päivätoimintapaikassa ohjaajien kanssa, niin sanotaan, että ei sellaisista saa puhua. Kaikki ovat vihaisia minulle, katsovat vihaisesti, jättävät yksin eivätkä halua minulle puhua.

Vastaus:

Onpa todella ikävää, että olet yksin ja sinua pelottaa. Kehotan sinua ottamaan yhteyttä sosiaalitoimiston omatyöntekijään. Jokaisella vammaistyön asiakkaalle on nimetty oma sosiaalityöntekijä. Myös sinulla on omatyöntekijä. Sosiaalityöntekijän tehtävä on valvoa, että asiakkaan oikeudet toteutuvat ja että häntä kohdellaan oikein.

Jos et tiedää kuka on sinun sosiaalityöntekijäsi, soita sosiaalitoimistoon ja kysy nimeä. Sosiaalitoimiston työntekijät etsivät sinulle oikean henkilön. Juttele hänen kanssaan asiasta.

Miten saan luottamuksen takaisin?

23.4.2019

Minä tein tyhmästi ja suututin kaksi ihmistä. Nyt vaistoan, että he ovat minulle vihaisia, eivätkä enää luota minuun, vaikka he sanovat, että eivät ole vihaisia. Tiedän heidän hautovan kostoa. Miten saisin heidän taas luottamaan minuun ja antamaan anteeksi? He ovat minulle tärkeitä, koska heidän kuuluu pitää minusta huolta ja auttaa minua selviämään arjessa. He eivät ole minun vanhemmat tai muutenkaan minulle sukua, mutta ovat silti minulle melkein kuin vanhemmat. Olen pahoillani, että he ovat nyt minulle niin vihaisia.

He määräävät minun tekemään koko ajan asioita, joista en pidä. He tietävät sen, joten ehkä he rankaisevat minua niin? Kuinka saada anteeksi, kun olen pyytänyt sitä, eikä asiasta kuitenkaan saisi puhua?

Vastaus:

Kertomasi ihmiset ovat ilmeisesti aikuisia ihmisiä. En usko, että he hautovat sinulle kostoa. Aikuiset ihmiset eivät käyttäydy niin.

Sanoit, että et saisi puhua tekemästäsi asiasta. Rohkaisen sinua kuitenkin kertomaan heille, miltä sinusta tuntuu. Asioista pitää voida puhua. Asioista pitää sopia ja antaa anteeksi.

Onko sinulla ketään muuta turvallista ihmistä, kenen kanssa voisit puhua? Voisiko hän auttaa sinua asian selvittämisessä näiden kahden ihmisen kanssa?

Olenko minä poika vai mies?

23.4.2019

Olen kuullut, että armeijassa tehdään pojista miehiä. Minä en ole käynyt armeijaa, koska minut vapautettiin sieltä. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että minä en ole mies, vaan pysyn aina poikana vaikka olen aikuisen ikäinen? Lisäksi olen sinkku eli poikamies.

Vastaus:

Kyllä sinä olet mies. Tapana on ollut sanoa, että armeijassa tehdään pojista miehiä. Tämä on vanhanaikainen tapa ajatella. Nykyisin moni mies ei käy armeijaa, silti he ovat kaikki miehiä eivätkä poikia.

Kesänopeudet

23.4.2019

Luovutaanko niistäkin samalla, kun kesäajasta luovutaan?

Vastaus:

Ei luovuta kesänopeuksista tieliikenteessä. Kesällä saa jatkossakin ajaa moottoriteillä lujempaa kuin talvella.

Toimintarajoite

15.4.2019

Onko sellainen lievästi kehitysvammainen toiminrajoitteinen, joka pystyy kävelemään?

Vastaus:

Nämä asiat ovat aina hyvin yksilöllisiä. Toimintarajoite on paljon muutakin kuin se, pystyykö ihminen kävelemään. Toimintarajoitteinen ihminen voi tarvita apua asioiden ymmärtämisessä. Toimintarajoite voi liittyä huonoon näköön tai huonoon kuuloon. Meillä kaikilla voi olla toimintarajoitteita, joihin tarvitsemme ja pyydämme apua. Toiset saavat apua epävirallisesti ystäviltä ja läheisiltä. Toiset saavat virallisesti apua ohjaajilta tai tukihenkilöiltä.

Toimintarajoitteinen sana kuulostaa pahemmalta kuin mitä se on. Kun saa apua itselle vaikeisiin asioihin, niin siitä voi oppia ja voimaantua. Sen seurauksena toimintarajoite voi pienentyä tai jopa kokonaan poistua ainakin joiltain osin.

Evakkojen jälkeläiset

15.4.2019

Haluisin tietää asuuko Venäjällä vielä niiden evakkojen jälkeläisiä, jotka lähtivät pakoon esimerkiksi Viipurista? Jos asuu niin puhuvatko he suomea ollenkaan ja pitäisikö heitä kutsua suomalaisiksi vai venäläisiksi?

Vastaus:

Kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestä. En valitettavasti pysty vastaamaan tähän kysymykseen. Vastauksen tekeminen veisi liian paljon aikaa. Suosittelen, että menet kirjastoon ja kysyt mistä voisit saada tietoa tähän asiaan. Toinen vaihtoehto on, että yrität etsiä tietoa netistä.

Metsän eläimet pelottavat minua

15.4.2019

Että jos vaikka ketut, sudet ja ilvekset tulevat kaupunkeihin ja alkavat syömään ihmisiä.

Vastaus:

Monet ihmiset pelkäävät susia. Mutta sudet, ketut tai ilvekset eivät syö ihmisiä. Sudet eivät myöskään normaalisti hyökkää ihmisten kimppuun. Viimeksi susi on purrut ihmistä vuonna 2007. Susi on tappanut ihmisen viimeksi 1800-luvun lopulla.

Kevättervehdys

11.4.2019

Keväinen tervehdys. Vielä ne kelitkin vaihtelee, mutta kyllä ne kesäksi muuttuu. Pääsiäistä ja vappuaikaa taikaa, vai mitä Kerttu?

Vastaus:

Kyllä, keväällä sää vaihtelee kovasti. Välillä on lämmintä ja aurinkoista ja sitten taas sataa räntää.

Pian on jo pääsiäinen ja vappu pian sen jälkeen.

Pysyvä kesäaika

11.4.2019

Olisi minusta parempi, mutta asia on jo päätetty EU:ssa.

Vastaus:

Ei asiaa ole päätetty EU:ssa. Jokainen maa saa itse päättää, kumpaan aikaan haluavat jäädä. Suomessa on asiaa kysytty kansalaisilta. Mielipiteet ovat jakautuneet niin, että hieman suurempi määrä ihmisiä haluaa pysyvän talviajan.

Ymmärtääkseni sitä ei olla vielä päätetty, kumpi aika Suomessa valitaan.