Uusimmat kysymykset

Turvallisuus netissä

10.12.2018

Ei ole turvallista pitää kehitysvammaisten Kaveripiiriä netissä. Kuinka moni lievästi kehitysvammainen käyttää nettiä ja kuinka moni on lukenut netissä, että Oulussa päin ja Helsingissä on tytöt ja naiset somen kautta joutuneet ulkomaalaisten turvapaikanhakijoiden raiskaamiksi? Ovat raiskanneet tyttöjä, jopa alle 15-vuotiaan tytön. Täysi-ikäinen nainen myös ja jopa ulkona päivällä puistossa on raiskauksia tapahtunut.

Ei ole turvallista laittaa netiin Vernerin sivulle näkyviin kirjeenvaihtoilmoituksia, pelkästään Leija-lehteen. Koska kehitysvamnaiset voi ihan hyvin tulla raiskatuksi, jos somessa on chat-sivu ja noihin rikkolliset voi myös päästä.

Vastaus:

Olet nostanut esiin tärkeän asian: turvallisuuden netissä. Viimeisten päivien uutiset siitä, että maahanmuuttajat ovat etsineet sosiaalisen median kautta nuoria tyttöjä ja sitten raiskanneet heidät ovat pelottavia.

Eri palvelujen sulkeminen ei ole oikea ratkaisu tähän vaaraan. Netti on nykyään tärkeä väline kaikille ihmisille, jotka haluavat sitä käyttää. On tärkeää opetella toimimaan turvallisesti netissä. Turvataidot ovat tärkeitä myös kehitysvammaisille ihmisille.

Alla on kerrottu tärkeimpiä turvaohjeita.

  • Älä kerro sosiaalisessa mediassa liian henkilökohtaisia asioita itsestäsi.
  • Älä esimerkiksi kerro kotiosoitettasi tai puhelinnumeroasi kenellekään, ketä et tunne.
  • Muista, että sinun ei tarvitse aina miellyttää muita eli tehdä niin kuin muut haluavat. On normaalia tehdä omia päätöksiä ja sanoa “ei”.
  • Jos jokin asia netissä loukkaa tai ahdistaa sinua, kerro asiasta luotettavalle henkilölle.
  • Ota yhteys keskustelupalstan ylläpitäjään, jos joku käyttäjä kirjoittaa loukkaavasti.
  • Arvioi aina, voitko luottaa keskustelukumppaniisi. Netissä on helppo valehdella ikä tai sukupuoli. Jopa valokuva voi olla väärä.
  • Jos päätät tavata uuden tuttavasi, järjestä tapaaminen yleisellä paikalla, esimerkiksi ostoskeskuksessa tai kahvilassa. Älä koskaan tapaa uutta tuttavaasi autossa tai hänen kotonaan. Kerro tapaamisesta myös jollekin luotettavalle henkilölle. Hyvä tapa on pyytää ensitapaamiseen mukaan joku ystävä.
  • Kaikki, mitä näet tai luet, ei ole aina totta. Chatissa on myös häirintää sekä huijareita ja rikollisia.

Vernerin kirjeenvaihtoilmoituksissa ei julkaista kotiosoitteita ja puhelinnumeroita. Syy siihen on juuri se, että kukaan vieras ei saa osoitteita tietoonsa.

Jouluaatto

10.12.2018

On Suomessa aina samana päivänä 24.12. Muissa kuukausissa tuo 24. päivä on ihan tavallinen päivä. Juhannusaatossa on kuitenkin se hyvä puoli, että se on aina samana perjantaina.

Vastaus:

Kyllä, jouluaatto on aina 24.12. Juhannusaatto on aina perjantai ennen juhannuspäivää. Juhannusaaton päivämäärä vaihtelee eri vuosina. Se voi olla mikä vain päivämääristä 18.6.-25.6. Vuonna 2019 juhannusaatto on perjantaina 21.6.

Aikaisemmin juhannuspäivä oli aina 24.6. eli juhannusaatto oli 23.6.

Itsenäisyyspäivä ja joulu

10.12.2018

Miten aiot viettää itsenäisyyspäivää? Entä joulua ja uutta vuotta? Entä muut lukijat?

Vastaus:

Itsenäisyyspäivä jo menikin. Olin kotona perheen ja ystävien kanssa. Söimme hyvin ja katsoimme linnan juhlia.

Jouluna lähden perheeni kanssa omien vanhempieni luokse. Uutena vuotena juhlimme ystäväperheen kanssa.

Jos haluat keskustella muiden Vernerin lukijoiden kanssa tästä asiasta, voit lähettää kysymyksen Minun mielestäni -palstalle. Voit samalla kertoa, miten itse juhlit.

Pääset Minun mielestäni -palstalle tästä linkistä (www.verneri.net/selko).

Hei miksi

10.12.2018

Olen kuullut, että te syrjitte kehitysvammaisia kaaleita miksi teette näin?

Vastaus:

Kysymyksesi on hieman epäselvä. Ketä kehitysvammaisia me syrjimme? Mistä olet näin kuullut?

Miten saan äidin uskomaan, että en varasta häneltä?

10.12.2018

Äiti väittää, että minä varastan häneltä lääkkeitä, vaikka en tee niin. Miten saan hänet ymmärtämään, että en ole lääkkeitä varastanut? Hän sanoo, että olen lääkkeitä ottanut, koska lääkepurkki on vain puolillaan. Mutta kun minä tiedän, että hänelle on määrätty sellaisia lääkkeitä, että se purkki on jo ostettaessa vain puolillaan niitä eikä täynnä.

Miten saan äidin uskomaan tämän? Minua suututtaa, kun äiti väittää minua varkaaksi enkä halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä ennen kuin hän pyytää minulta anteeksi. Olen yrittänyt olla hänelle kiltti ja auttavainen niin tässä on kiitos. Saan vain haukkuja niskaani mitä enemmän yritän auttaa vanhaa ihmistä.

Vastaus:

Onpa ikävää, että äitisi ei usko sinua. Onko hänellä mahdollisesti ongelmia muistin kanssa? Voit kysyä häneltä, miksi hän ei muista, että lääkepurkit ovat aina puoliksi tyhjiä. Sano, että voitte mennä vaikka apteekkiin kysymään, miksi lääkepurkit eivät ole täysiä. Toivottavasti saat äitisi uskomaan sinua.

 

Päivänseisaukset ja -tasaukset

10.12.2018

Minä tiedän, että vuodessa on kaksi päivänseisausta ja kaksi päiväntasausta. Mistä minä saan selville, että milloin ne ovat?

Vastaus:

Tieto näistä päivistä löytyy esimerkiksi Yliopiston almanakasta.

Kevätpäiväntasaus voi olla:

  • 19.3.
  • 20.3.
  • 21.3.

Vuonna 2019 kevätpäiväntasaus on 20.3.

Kesäpäivänseisaus voi olla:

  • 20.6.
  • 21.6.
  • 22.6.

Vuonna 2019 kesäpäivänseisaus on 21.6.

Syyspäiväntasaus voi olla:

  • 22.9.
  • 23.9.

Vuonna 2019 syyspäiväntasaus on 23.9.

Talvipäivänseisaus voi olla:

  • 21.12.
  • 22.12.

Vuonna 2019 talvipäivänseisaus on 22.12.

Oma lapsuus

10.12.2018

Minä en tunne ketään toista, joka olisi kiinnostunut omasta lapsuudesta. Tunnetko sinä?

Vastaus:

Kyllä minä tunnen montakin ihmistä, ketä kiinnostaa oma lapsuus. Uskon, että hyvin moni ihminnen on kiinnostunut omasta lapsuudesta. Minä olen. Oletko sinä?

Minua ei kunnioiteta asuntolassani

10.12.2018

Minusta tuntuu, että minua ei kunnioiteta lainkaan täällä minun asuntolassani. Minua ei kuunnella lainkaan. He eivät päästä minua muutamaan pois minun asuntolastani.
Koska minun pitää puhua siitä muutamisesta minun äidin kanssa. Minulla ei saisi olla olenkaan itsemäärämisoikeutta lainkaan ja minusta se on väärin minua kohtaan?

Vastaus:

Sinulla on itsemääräämisoikeus. Jos et ole tyytyväinen nykyisessä asuntolassa, sinun kanssa pitää asiasta puhua. Sinun äitisi pitää kuunnella sinua ja sinun ohjaajiesi pitää kuunnella sinua.

Itsenäisyyspäivää

3.12.2018

Itsenäisyyspäivää, talven tuntua on jo ilmassa, kaupoissa, metsissä, pelloilla. Vai mitäs tuumii Kerttu?

Vastaus:

Kyllä, talvinen on sää ollut viime päivät. Hieman on jo luntakin maassa. Tällä viikolla torstaina vietämme itsenäisyyspäivää. Suomi täyttää 101 vuotta.

Musta perjantai

3.12.2018

Mitä ihmettä tarkoittaa musta perjantai? Liittyykö se johonkin kamalaan tapahtumaan? Minä näin telkkarissa jotain mainoksia alennusmyynneistä, jotka liittyivät mustaan perjantaihin.

Vastaus:

Musta perjantai on alennusmyyntipäivä. Se on tullut Suomeen Pohois-Amerikasta, jossa päivää kutsuutaan englanninkielellä Black Friday. Mustasta perjantaista alkaa kauppojen joulumyynti. Nykyään alennuksia on erityisesti verkkokaupoissa.

Black Friday eli Musta perjantai -nimitys juontaa 1950-1960-luvulle. Se kuvastaa sitä, että mustana perjantaina on niin paljon ihmisiä liikenteessä, että vaara joutua onnettomuuksiin kasvaa paljon. Tästä johtuen poliiseilla on paljon töitä.

Suomessa Musta perjantai -ostospäivä on ollut ensimmäisen kerran vuonna 2011. Silloin ralliautoilija Marcus Grönholm piti alennusmyyntijuhlat omassa kauppakeskuksessaan Inkoossa.

Silmien väristä

27.11.2018

Olen kuullut, että kaksi ruskeasilmäistä ihmistä ei voi saada sinisilmäistä lasta. Minun vanhemmilla ja sisaruksilla on ruskeat silmät, mutta minulla on siniset silmät. Enkö minä olekaan vanhempieni lapsi? Miksi sitten minut oli laitettu asumaan heidän luokseen ja minulle on valehdeltu, että vanhempani ovat oikeat vanhempani ja sisarukseni ovat sisaruksiani?

Vastaus:

Kyllä voi kaksi ruskeasilmäistä ihmistä saada sinisilmäisen lapsen. Sinulla on siniset silmät, koska olet saanut molemmilta vanhemmiltasi geenin, joka tuottaa siniset silmät.

Vanhempasi ovat itse ruskeasilmäisiä, mutta heillä on myös sinisilmäisyyttä tuottava geeni. Ruskeasilmäisyyttä tuottava geeni on vahvempi kuin sinisilmäisyyttä tuottava geeni. Sen takia vanhempasi ovat ruskeasilmäisiä. Sinulla on kuitenkin kaksi sinisilmäisyyttä tuottavaa geeniä. Sinun sisaruksesi ovat saaneet ruskeasilmäisyyttä tuottavan geenin joko molemmalta vanhemmalta tai vain toiselta.

Toivottavasti saat selvää vastauksesta. Tämä on hieman hankala asia esittää kovin selvästi. Mutta kukaan ei voi väittää, että et ole vanhempiesi lapsi, koska sinulla on siniset silmät.

Vernerin joululoma

26.11.2018

Milloin se on ja miten pitkä, jos sellaista pidetään?

Vastaus:

Verneri on joululomalla 21.12.2018-7.1.2019.

Kevään liikuntakurssit

26.11.2018

Mistä löytyisi ensi keväälle liikuntakurssi tai urheiluleiri?

Vastaus:

On vaikea vastata, kun en tiedä, mistä päin olet. Toimiiko omalla alueellasi joku järjestö, joka järjestää leirejä? He kertovat varmasti nettisivuillaan, mitä leirejä keväällä järjestetään.

Kylmä asunto

26.11.2018

Nyt kun on tullut syksy, niin asuntoni on muuttunut melko kylmäksi. Miten saan sen lämpenemään? Olen yrittänyt säätää pattereita, mutta vaikka ne ovat lämpimiä, niin asunto on kylmä. Kesällä täällä oli liian kuuma ja hikoilin koko ajan. Nyt taas on liian kylmä, melkein täytyisi pitää käsineitä kädessä, kun ne ovat niin kylmät ja aamulla paleltaa niin että tärisen kylmästä. Minua myös yskittää usein. Muutkin ovat huomanneet, että minun asunto on kylmä, mutta kukaan ei ole halunnut auttaa.

Vastaus:

Sinun kannattaa kutsua huoltomies paikalle. Huoltomies mittaa asuntosi lämpötilan. Sen jällkeen huoltomies selvittää, mitä asunnon lämpötilalle voi tehdä.

Koirien värit

19.11.2018

Minä tiedän, että koiria on monen värisiä. Joskus mietin, että voiko koiralla oikeasti olla punainen turkki? Minä en ainakaan ole nähnyt koiraa, jolla olisi kirkkaan punainen turkki.

Vastaus:

Ei ole koiria, joilla on kirkkaan punainen turkki. Silloin ainoastaan, jos turkki on värjätty kirkkaan punaiseksi.

Kun sanotaan, että koiran väri on punainen tarkoitetaan ruskean punaista. Tätä väriä kutsutaan myös nimellä soopeli.

Haukkuminen asuntolassa

19.11.2018

Miten saisin minun asuntolani ohjaat lopettamaan minun ja minun äidin haukkumisen. Vaikka heille kuinka sanon, niin mikään ei auta. Oli asia mikä hyvänsä niin he eivät lopeta sitä haukkumista?

Vastaus:

Jos keskustelu ohjaajien kanssa ei auta, ottakaa yhteyttä ohjaajien esimieheen. Kertokaa hänelle, mitä ohjaajat tekevät. Jos tästä ei ole apua, ottakaa yhteyttä esimiehen työnantajaan. Tehkää palvelun tarjoajalle valitus asiasta.

Olet kirjoittanut Verkko-Kertulle paljon ongelmista sinun ja asuntolasi ohjaajien välillä. En tiedä, mistä ongelmat johtuvat. Mutta minusta tuntuu, että et viihdy nykyisessä asuinpaikassasi. Oletko miettinyt, että muuttaisit jonnekin muualle? Sinulla on oikeus päättää itse, missä haluat asua. Aina asuinpaikkaa ei voi kokonaan itse valita, mutta vaihtoehtoja pitää olla. Kehoitankin sinua miettimään olisiko aika muuttaa uuteen kotiin?

Haaveet kaatuivat

19.11.2018

Minulle tarjottiin rivitalokaksiota, mutta en saa muuttaa siihen, kun saan toimeentulotukea, eikä Kela hyväksy isompaa vuokraa. Masentaa tosi paljon. Nykyinen asunto on muuten hyvä, mutta tässä ei ole varastoa, missä voisi säilyttää polkupyörää ja muuta tavaraa. Mitä voisin tehdä?

Vastaus:

Onpa ikävä tilanne. Tuntuu varmasti kurjalta, jos uusi asunto olisi toteuttanut sinun haaveesi.

Säännöt ovat tosiaan hyvin tukat. Jos saat toimeentulotukea ja asumistukea, ei vuokra voi olla suurempi kuin säännöt sallivat.

Sinulla on muutama vaihtoehto:

Voit kysyä asiasasta oman kuntasi sosiaaliasiamieheltä. Voit varmistaa häneltä, että olet saanut Kelalta oikeaa tietoa. Saat oman kuntasi sosiaalitoimesta sosiaaliasiamiehen yhteystiedot.

Voit kysyä Kelalta suoraan, minkä kokoisen asunnon voit hankkia. Yritä sitten etsiä oikean kokoinen asunto, jossa on kaipaamasi varastotila.

Tsemppiä sinulle!

Tietoa mustalaisten tavoista

19.11.2018

Mistä minä saisin tietää mustalaisten tavoista, kun ne kiinnostaa minua?

Vastaus:

Sinun kannattaa mennä kirjastoon ja kysyä sieltä. Jos haluat tutustua romanikulttuuriin netissä, voit tutustua alla olevaan linkkiin. Sivusto ei ole selkokielinen.

Pääset romanit.fi-sivulle tästä linkistä (www.romanit.fi).

Joulukalenteri 2018

19.11.2018

Oletko sinä jo hankkinut joulukalenterin, jos olet millaisen joulukalenterin?

Vastaus:

En ole hankkinut vielä joulukalenteria. Minä pidän joulukalenteri kynttilöistä. Sellaisesta, joka laitetaan palamaan aina adventtina: ensimmäinen adventti, toinen adventti, kolmas adventti ja neljäs adventti. Ikkunalla neljä kynttilää, jotka ovat eri pituisia.

Joulukin lähestyy

19.11.2018

Joulu näkyy jo kaupoissa, mutta tää onkin nykyaikaa, taikaa jouluisen. Kohta varmaan joulukinkunkin saa heinäkuussa hankkia. Voi tätä mun juttua. Vai mitä Kerttu?

Vastaus:

Sinäkin ihmettelet sitä, että joulu tuntuu tulevan joka vuosi aikaisemmin kauppoihin. Minusta tuntuu samalta. Voi olla, että heinäkuussa ihmiset eivät vielä joulukinkkua halua. Silloin on vielä liian pitkä aika jouluun. Ostaisitko sinä joulukinkun heinäkuussa?