Uusimmat kysymykset

Hoitokissa

13.10.2021

Hei

Mikä on hoitokissa?

Vastaus:

Hei

Jos sinulla on hoitokissa, sinä hoidat eli huolehdit kissasta jonkin aikaa. Sinä et ole kissan omistaja eli kissa ei ole sinun omasi.

Seksin ehdottelu

13.10.2021

Onko oikein, että eräs miesasukas ehdottelee minulle seksiä?

En ole rohjennut ohjaajille kertoa tästä.

Vastaus:

Hei

Seksi on yksityinen asia. Seksiä ei voi ehdotella kenellä tahansa. Seksin ehdottelu voi tuntua loukkaavalta ja ahdistavalta.

Seksiä voi ehdottaa esimerkiksi omalle kumppanille.

Jos seksin ehdottelu tuntuu sinusta pahalta tai ahdistavalta, se on ehdottomasti väärin.

Voit pyytää asukasta lopettamaan ehdottelun.

Voisit myös jutella asiasta ohjaajille. Ymmärrän kyllä hyvin, että se voi tuntua vaikealta. Sinun ei kuitenkaan tarvitse hävetä asiaa. Et ole tehnyt mitään väärin.

Onko sinulla joku muu luotettava ihminen, jonka kanssa voisit jutella?

Voisitte miettiä yhdessä, miten tällaisessa tilanteessa kannattaa toimia.

Kylpyhuoneessa ikkuna

13.10.2021

Hei

Minä en ole ikinä nähnyt sellaista kylpyhuonetta tai vessaa, jossa on ikkuna.

Eli onko olemassa sellaista vessaa tai kylpyhuonetta, jossa on ikkuna?

Vastaus:

Hei

Minäkään en ole nähnyt montaa vessaa tai kylpyhuonetta, jossa on ikkuna. Mutta olen nähnyt joitakin sellaisia vessoja ja kylpyhuoneita.

Eli on olemassa vessoja ja kylpyhuoneita, joissa on ikkuna.

Samanlainen kuin muut

13.10.2021

Hei

Eihän se mene niin, että minun luullaan olevan samanlainen kuin muut asukkaat täällä minun asuntolassani? Niin kuin minun tukihenkilöni luulee ja sitten se tukihenkilöni sanoo tai pakottaa olemaan samanlainen kuin muut asukkaat täällä.

Eihän ketään saa pakottaa olemaan samanlainen kuin muut?

Vastaus:

Hei

Ei ole olemassa kahta samanlaista ihmistä. Olemme jokainen omanlaisiamme.

Ajattelemme asioista eri tavoin, pidämme erilaisista asioista ja tarvitsemme omanlaistamme apua ja tukea.

En tiedä, miten ketään voi pakottaa olemaan samanlainen kuin muut?

Juttele asiasta tukihenkilösi kanssa. Kerro, mitä ajattelet asiasta ja miltä sinusta tuntuu. Miettikää yhdessä, miten voisitte ratkaista asian.

Sijaiskoti kissoille

11.10.2021

Hei

Tarvitseeko minun tehdä mitään, jos minä ryhdyn sijaiskodiksi kissoille? Eli tarvitseeko minun ostaa kissoille ruokaa ja niin edelleen?

Mitä minä siitä hyödyn? Saanko minä siitä rahaa, jos minä ryhdyn sijaiskodiksi kissoille?

Vastaus:

Hei

Eläinsuojeluyhdistykset etsivät kodittomille kissoille sijaiskoteja. Sijaiskoti on kodittoman kissan tilapäinen hoitopaikka.

Jos ryhdyt sijaiskodiksi kissalle, sinun pitää hoitaa ja huolehtia kissasta.

Kodittomalla kissalla voi olla esimerkiksi sairauksia ja pelkoja, siksi se tarvitsee sijaiskodissa monenlaista hoitoa ja huolenpitoa.

Eläinsuojeluyhdistys maksaa kissan hoidon kulut, kuten kissan ruuan ja eläinlääkärin maksut.

Eläinsuojeluyhdistys ei maksa palkkiota sijaishoidosta. Eli jos ryhdyt sijaishoitajaksi, et saa siitä rahaa itsellesi.

 

Joudun syömään omassa huoneessa

9.10.2021

Kerroin sinulle aikaisemmin aikaisemmin, että eräs toinen asukas kiusaa minua asuntolassa erityisesti ruokapöydässä, kun minä istun hänen vieressään. Puhuin asiasta asuntolan hoitajien ja johtajan kanssa. Sanoin, että en uskalla syödä hänen vieressään ja haluan syödä rauhassa. Nyt joudun syömään yksin omassa huoneessani.

Onko tämä oikein?

Minun ja monen muun asukkaan mielestäni tämä ei ole totta, koska sen kiusaajan olisi pitänyt joutua omaan huoneeseen syömään, koska hän ei osaa käyttäytyä ruokailuissa kunnolla.

Olen kuullut, että hän on nyt alkanut kiusaamaan muita asukkaita, höpöttää ja nauraa itsekseen. Hän häiritsee muita asukkaita ruokailuissa, mutta hoitajat eivät komenna häntä olemaan kunnolla. Niin muut asukkaat ovat minulle kertoneet.

Vastaus:

Hei

Sanoivatko ohjaajat, miksi joudut syömään omassa huoneessasi?

Kerroit että toinen asukas kiusaa muita. Kerroit, että hän höpöttää ja nauraa itsekseen. Onko se kiusaamista?

Invalidi

9.10.2021

Onko kaikki kehitysvammaiset invalideja?

Vastaus:

Hei

Kaikki kehitysvammaiset ihmiset eivät ole invalideja.

Kehitysvamma tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää uusia asioita.

Invalidi tarkoittaa ihmistä, jolla on fyysinen eli ruumiillinen vamma.

Kaukainen sukulainen ja sokeriserkku

9.10.2021

Hei

Mikä on kaukainen sukulainen, entä sokeriserkku?

Vastaus:

Hei

Olipas taas kiinnostava kysymys.

Sokeriserkku olikin minulle aivan uusi sana. Etsin netistä tietoa siitä, mitä sokeriserkku tarkoittaa.

Kielikello-sivustolla kerrotaan, että sokeriserkku tarkoittaa kaukaista sukulaista.

Sokeriserkku ja kaukainen sukulainen tarkoittavat siis samaa asiaa.

Sokeriserkku eli kaukainen sukulainen voi olla esimerkiksi pikkuserkkua kaukaisempi sukulainen.

Vernerissä huijareita

8.10.2021

Hei Kerttu!

Luin juuri kirjeenvaihtopalstalta varoituksen huijareista. Todella ikävää, että heitä on liikkeellä Vernerissäkin.

Jotkut huijaavat myös treffeille pyytäessään. Minullekin on muutaman kerran tehty oharit.

Vastaus:

Hei

Valitettavasti netissä ja somessa on paljon huijareita.

Joskus huijari on ihminen. Joskus robotti poimii sähköpostiosoitteen netistä ja lähettää siihen huijausviestejä. Tämä on aika yleistä.

On tärkeää tunnistaa huijausviestit. Se ei ole aina helppoa.

Pyynnöt lähettää rahaa, salasanoja ja tunnuksia ovat huijauksia.

Omia salasanoja tai tunnuksia ei saa koskaan lähettää kenellekään sähköpostilla.

Tuntemattomalle ihmiselle ei myöskään kannata lähettää rahaa.

Jos epäilee huijausta, pitää kertoa luotettavalle ihmiselle. Asiaa ei tarvitse hävetä. Kuka tahansa voi tulla huijatuksi.

Lue lisää netin turvallisesta käytöstä

Onko noloa?

8.10.2021

Onko noloa, jos aikuisen pitää peitellä illalla, vaikka oon jo 25 vuotta? Tai se, että nukun yövalo päällä?

Vastaus:

Hei

Ei ole yhtään noloa, että sinut peitellään ja nukut yövalo päällä. Nämä ovat keinoja, jotka auttavat sinua nukahtamaan.

Me kaikki pelkäämme ja jännitämme erilaisia asioita.

Sinä ehkä pelkäät nukkumaan alkamista. Niin pelkää moni muukin.

On hienoa, että peittely ja yövalo auttavat sinua nukahtamaan. On hienoa, että sinulla on keinot, jotka helpottavat oloasi.

Eläinten viikko 2021

6.10.2021

Hei

Mikä on eläinten viikko ja milloin se on? Mitä siellä tehdään?

Vastaus:

Hei

Tämä viikko eli 4.-10.10. on Eläinten viikko.

Eläinten viikko on Suomen eläinsuojelu -yhdistyksen kampanja. Eläinten viikolla Suomen eläinsuojelu jakaa tietoa eläinten hyvästä kouluttamisesta.

Voit tehdä Eläinten viikon -testejä Suomen eläinsuojelun nettisivuilla.

Pääset Suomen eläinsuojelun sivuille tästä linkistä

Hauskanpito kielletään

4.10.2021

Hei

Miksi minulta koko ajan kielletään kaikki hauskanpito?

Koko ajan minun asuntolani ohjaajat kieltävär, kaikki ihmiset kieltävät.

He kieltävät tubettajia laittamasta videoita YouTubeen ja niin edelleen koko ajan?

Vastaus:

Hei

Oletko kysynyt asiaa suoraan ohjaajilta? Oletteko jutelleet siitä, millaisia videoita YouTubeen kannattaa laittaa?

Ehkä ohjaajat ovat huolissaan siitä, että joudut vaikeuksiin videoiden takia?

Voisitteko opetella videoiden tekoa ja julkaisua yhdessä ohjaajien kanssa?

Lue lisää netin turvallisesta käytöstä

Ahdistunut

4.10.2021

Hei

Miksi minulle sanotaan, että tule tuonne toisten luokse, vaikka minä olen ahdistunut? Haluaako minun asuntolani ohjaajat, että minusta tulee entistä ahdistuneempi? Miksi?

Vastaus:

Hei

Oletko kysynyt asiaa ohjaajilta?

Ehkä ohjaajat ajattelevat, että muiden seura parantaa sinun oloasi.

Oletko kertonut ohjaajille, että olet ahdistunut?

Voisitte miettiä yhdessä ohjaajien kanssa, mistä saisit ahdistukseen apua.

Esimerkiksi Mielenterveystalo-sivustolla on ohjeita ahdistuksen omahoitoon.

Pääset Mielenterveystalon sivuille tästä linkistä

Toivottavasti saat ahdistukseen apua.

Julkkis sukulaiset

4.10.2021

Hei

Mikä on julkkis sukulainen?

Vastaus:

Hei

Julkkis sukulainen tarkoittaa sukulaista, joka on julkkis eli julkisuuden henkilö.

Esimerkiksi minulla on sukulainen, joka esiintyy paljon julkisuudessa. Voin kutsua häntä julkkis sukulaiseksi.

Ilkeä ihminen ja ohjaajat

3.10.2021

Hei

Miksi minun asuntolani ohjaajat kehuvat vain ilkeitä ihmisiä minulle, vaikka minä tiedän, että tämä kyseinen ilkeä ihminen on haukkunut minua ja muitakin asukkaita ja ohjaajia koko ajan. Ja minun äitini on samaa mieltä kuin minä.

Miksi minun asuntolani ohjaajat ovat aina eri mieltä kuin minä ja minun äitini?

Vastaus:

Valitettavasti en osaa vastata ohjaajien puolesta. Sinun kannattaa kysyä asiaa suoraan heiltä.

Toivottavasti saatte juteltua.

Kummi ja serkku

2.10.2021

Hei

Mikä on kummi ja serkku?

Kun minusta tuntuu, että minun asuntolani ohjaajat eivät tiedä, mikä on kummi tai serkku?

Vastaus:

Hei

Lapsen vanhemmat voivat pyytää lapselleen kummia. Kummi on yleensä joku perheelle läheinen ihminen. Kummi auttaa lapsen kasvattamisessa.

Serkku on isän tai äidin sisaruksen lapsi. Serkuilla on yhteinen isoäiti tai isoisä.

Jos sinun isällä tai äidillä on sisaruksia, heidän lapsensa ovat sinun serkkujasi.

Koronavirus ja rajoitukset

2.10.2021

Sinustakin on varmasti hyvä, että vihdoinkin päästään eroon näistä kaikenmaailman koronarajoituksista?

Vastaus:

Hei

On tosi hyvä, että koronatilanne on helpottanut ja rajoituksia voidaan poistaa.

Lue lisää koronaviruksesta selkokielellä

Kauppaan

1.10.2021

Hei

Minulle sanottiin, että kauppaan voi mennä, vaikka kaupat ovat kiinni.

Eli miten kauppaan voi mennä, vaikka kaupat ovat kiinni?

Kerro minulle.

Vastaus:

Hei

Voiko olla, että joku on ymmärtänyt sinut väärin?
Tai voiko olla, että sinä olet ymmärtänyt jonkun väärin?

Voit vaikka kysyä asiaa uudestaan henkilöltä, jonka kanssa puhuit asiasta.

Koronavirus vai ei

1.10.2021

Hei

Miksi vieraat ihmiset luulevat, että minulla on koronavirus, vaikka minulla ei ole? Minä vain olin kipeä.

Vastaus:

Hei

Valitettavasti en osaa vastata muiden ihmisten puolesta.

Ehkä he vain pelkäsivät, että sinulla oli koronavirus?

Lue lisää koronasta selkokielellä

Koronavirus ja maskit

1.10.2021

Hei

Onko totta, että niistä maskeista luovutaan pian?

Minun asuntolani ohjaajat sanovat, että he pitävät niitä maskeja loppuikänsä.

Miksi minun asuntolani ohjaajat ovat aina eri mieltä, kuin minä. Kukaan ei ota minua todesta.

Vastaus:

Hei

Tuntuu varmasti kurjalta, jos ei oteta todesta.

Olet ihan oikeassa, että suositus maskien käytöstä muuttui juuri.

Maskia suositellaan yhä käyttämään sisätiloissa, joissa on paljon ihmisiä lähellä toisiaan.

Maskia suositellaan käyttämään julkisessa liikenteessä, kuten bussissa, junassa tai metrossa.

Suositusta on tärkeä noudattaa etenkin silloin, jos ei ole saanut kahta annosta koronarokotetta.

Asuntolan ohjaajille voi olla maskien käytöstä eri suositukset. Siksi he saattavat käyttää maskia pidempään ja eri tilanteissa kuin muut.

Autokoulu ja kehitysvamma

1.10.2021

Voiko kehitysvammainen mennä autokouluun?

Vastaus:

Hei

Jokaisella kehitysvammaisella aikuisella on omanlaisensa taidot ja kyvyt.

Siksi on vaikea vastata yleisesti, voiko kehitysvammainen aikuinen mennä autokouluun.

Tiedän kehitysvammaisia aikuisia, jotka ovat suorittaneet autokoulun. Mutta kehitysvamma voi vaikuttaa ajokykyyn ja se voi olla este autokoululle.

Jos sinulla on kehitysvamma ja haluat autokouluun, juttele asiasta lääkärin kanssa.

Lääkäri osaa arvioida, vaikuttaako kehitysvamma ajokykyyn.

Työskentely vartijana

1.10.2021

Voiko kehitysvammainen työskennellä vartijana?

Vastaus:

Hei

Jokaisella kehitysvammaisella nuorella on omanlaisensa kyvyt, taidot ja vahvuudet. Siksi on vaikea vastata yleisesti, voiko kehitysvammainen henkilö työskennellä vartijana.

Vartijana voi työskennellä, kun on suorittanut turvallisuusalan ammattitutkinnon.

Kehitysvammainen opiskelija voi saada opintoihinsa erityistä tukea. Hän voi opiskella ammatillisessa oppilaitoksessa tai ammatillisessa erityisoppilaitoksessa.

Kenen kanssa voisit jutella haaveistasi ja suunnitella opintojasi?

Lue lisää ammatillisesta erityisopetuksesta

Tykkääminen

30.9.2021

Hei

Eihän voi pakottaa tykkäämään jostain henkilöstä?

Kun minun asuntolani ohjaajat koko ajan pakottaa tykkäämään jostain henkilöstä.

Vastaus:

Hei

Kaikista ei voi eikä tarvitse tykätä. Mutta kaikkien kanssa on hyvä yrittää tulla toimeen.

Vammaiskortti

30.9.2021

Voiko saada vammaiskortin, jos ei tarvitse avustajaa?

Voit saada vammaiskortin, jos sinulla on jokin jo olemassa oleva virallinen päätös. Tällaisia ovat esimerkiksi Kelan vammaisetuudet.

Tarkempi lista virallisista päätöksistä on Vammaiskortti-sivustolla.

Pääset Vammaiskortti-sivustolle tästä linkistä (vammaiskortti.fi)

Lue lisää vammaiskortista

Lapsia

30.9.2021

Voivatko kehitysvammaiset hankkia lapsia eli nyt puhutaan seksistä?

Vastaus:

Hei

Kyllä kehitysvammainen aikuinen voi hankkia lapsia.

Lapsi tuo mukanaan paljon iloa, mutta vanhemmuus on myös vaativaa. Lapsi tarvitsee paljon hoivaa ja huolenpitoa, jotta hän kehittyy ja voi hyvin.

Lapsesta huolehtimiseen voi saada apua esimerkiksi

  • läheisiltä ihmisiltä
  • neuvolasta
  • päiväkodin ja koulun työntekijöiltä
  • sosiaalityöntekijältä
  • perhetyöntekijältä
  • järjestöistä.

Lapsen hankintaa pitää harkita hyvin ja rauhassa.

Vauvahaaveista kannattaa jutella

  • mahdollisen kumppanin kanssa
  • läheisten ihmisten kanssa
  • lääkärin kanssa
  • perhesuunnitteluneuvolassa.

Lue lisää vauvahaaveista

Lue myös Tukea vanhemmuuteen

Meikkaaminen

30.9.2021

Voiko miehet meikata?

Vastaus:

Hei

Kyllä miehet voivat meikata. Tunnen monia miehiä, jotka meikkaavat.

Tukihenkilö ja avustaja

29.9.2021

Onko tukihenkilö ja avustaja sama asia?

Vastaus:

Hei

Jos tarkoitat avustajalla henkilökohtaista avustajaa, niin avustaja ja tukihenkilö eivät ole sama asia.

Henkilökohtaista apua saa, kun se on vamman vuoksi välttämätöntä. Henkilökohtainen avustaja auttaa asioissa, joita vammainen henkilö ei pysty itse tekemään.

Henkilökohtaista apua voi saada päivittäisiin toimiin, opiskeluun, työhön ja vapaa-ajalle.

Oikeus saada henkilökohtaista apua perustuu vammaispalvelulakiin.

Tukihenkilön voi saada sosiaalihuoltolain perusteella.

Tukihenkilö auttaa pärjäämään niin, että arki sujuu.

Tukihenkilö voi tukea ihmissuhteissa, itsenäistymisessä ja vapaa-ajanvietossa. Tukihenkilön kanssa voi käydä esimerkiksi ostoksilla tai harrastuksissa.

Tukihenkilö voi olla esimerkiksi läheinen tai tuttu ihminen. Tukihenkilö voi olla myös ammattilainen, joka työskentelee esimerkiksi sosiaalialalla.

Henkilökohtaista apua ja tukihenkilöä haetaan molempia sosiaalitoimistosta.

Vanheneminen

29.9.2021

Hei Kerttu!

Minä olen 38 vuotta. Ne asiat, mitkä kiinnostivat ennen enemmän, kiinnostavat nykyään vähemmän tai eivät lainkaan.

Voisikohan tämä johtua iästä?

Vastaus:

Hei

Vanheneminen voi tosiaan vaikuttaa siihen, millaiset asiat ihmistä kiinnostavat.

Eli voi johtua iästä, että samat asiat eivät enää kiinnosta sinua.

Äänipalvelu

29.9.2021

Onko teillä käytössä äänipalvelu?

Vastaus:

Hei

Vernerin selkosivujen tekstit voi kuunnella.

Muuta äänipalvelua meillä ei ole.

Vartijakoulutus

29.9.2021

Löytyykö kehitysvammaisille vartijakoulutusta?

Vastaus:

Hei

Kehitysvammaisille opiskelijoille ei ole omaa vartijakoulutusta.

Mutta kehitysvammainen opiskelija voi saada ammatillisiin opintoihin erityistä tukea.

Kuka voisi auttaa sinua asian selvittämisessä?

Voit lukea lisää erityisestä tuesta Opintopolku-sivustolta (opintopolku.fi)

Poliisi

29.9.2021

Voiko kehitysvammainen työskennellä poliisina?

Vastaus:

Hei

Poliisina voi työskennellä, kun on suorittanut poliisin koulutuksen.

Poliisin opintoihin on hakuvaatimukset. Hakijalla ei saa olla vammaa, joka vaikeuttaa poliisina toimimista. Kehitysvamma voi olla tällainen vamma.

Voit tutustua poliisin opintojen hakuvaatimuksiin Poliisin sivuilla (poliisi.fi)

Poliisikoulu ja kehitysvamma

29.9.2021

Voiko kehitysvammainen mennä poliisikouluun?

Vastaus:

Hei

Poliisikouluun on hakuvaatimukset. Hakijalla ei saa olla vammaa, joka alentaa kykyä toimia poliisina. Kehitysvamma voi olla tällainen vamma.

Voit lukea lisää hakuvaatimuksista Poliisin sivuilta (poliisi.fi)

Pelottava asukas asuntolassa

29.9.2021

Kehitysvammaisten asuntolassa on asukas, jota minä pelkään.

Ruokailuissa jokaisella on omat paikat, jotka hoitajat ovat valinneet asukkaille. Tuo pelottava henkilö on laitettu istumaan minun viereen. Aina ruokailuissa hän tuijottaa minua, mutisee jotain itsekseen, nauraa itsekseen ja tönii minua.

Olen sanonut tästä hoitajille ja he huomaavat, että hän tekee ruokailuissa niin, mutta hän ei lopeta, vaikka he käskevät.

Toisetkin asukkaat ovat huomanneet, että hän kiusaa minua ruokailuissa ja huomauttavat asiasta hoitajille.

En ymmärrä, että miksi häntä ei laiteta eri paikalle syömään, kun hän kiusaa minua ruokailuissa. Minä ja muutkin asukkaat olemme sanoneet, että hänet pitkää laittaa eri paikalle syömään.

Miten pääsen syömään toiselle paikalle, mieluiten eri pöytään kuin hän? On inhottavaa, kun pitää pelätä joka aterialla.

Vastaus:

Hei

Juttele asiasta uudestaan ohjaajien kanssa.

Kerro ohjaajille, että sinua pelottaa.

Kysy, voisitko vaihtaa ruokailupaikkaa.

Toivottavasti asia selviää.

Kehitysvammaiset ihmiset mainoskuvissa

27.9.2021

Miksi kaikissa mainoskuvissa kehitysvammainen kuvataan ulkoisesti erilaisen näköisenä? Pitäisi lisätä tietoisuutta siitä, että ulkoisesti mitenkään poikkeavakin ihminen voi olla kehitysvammainen.

Vastaus:

Hei

Olet oikeassa. On tärkeää lisätä tietoisuutta siitä, että kehitysvamma ei aina näy ulkoisesti.

Onneksi ainakaan Verneri.netin kuvissa kehitysvammaisia ihmisiä ei aina kuvata ulkoisesti erilaisen näköisinä.

Miksi jotkut asukkaat eivät ymmärrä tätä?

27.9.2021

Olen asunut monta vuotta asuntolassa ja siellä on asunut monta vuotta samoja asukkaita, jotka ovat kaikki nämä vuodet polttaneet tupakkaa.

Hoitajat sanovat heille todella usein, että tupakoida saa vain tupakkapaikalla ja tupakan tumpit pitää laittaa siellä tupakkapaikalla olevaan roskikseen.

Kuitenkin tupakan polttajat polttavat tupakkaa pitkin pihaa ja heittelevät tupakan tumppeja pitkin maata.

Miksi he eivät usko hoitajia, vaikka nämä hokevat asiasta heille usein?

Piha on usein ruman näköinen, kun se on täynnä tupakan tumppeja. Ja kun hoitajat käskevät tupakan polttajia keräämään niitä pihalta, niin he eivät suostu, vaan suuttuvat ja sanovat, että ei se ole heidän tehtävä.

Vastaus:

Hei

Valitettavasti en osaa vastata tupakoitsijoiden puolesta, miksi he heittelevät tumppeja pitkin pihaa. Se on tietenkin epäreilua muita kohtaan.

Jos käskeminen ei toimi, ohjaajat voivat kokeilla jotain muuta.

Joskus ystävällinen pyyntö ja palkitseminen toimii käskemistä paremmin.