Uusimmat kysymykset

Kerttu on kesälomalla

18.6.2020

Hei

Olen kesälomalla 22.6.-31.7.

Voit lähettää minulle kysymyksiä myös loman aikana. Vastaan niihin elokuussa.

Alla on lista palveluista, joissa voit keskustella tai kysyä neuvoa kesällä.

Hyvää kesää!

Ystävällisin terveisin,

Verkko-Kerttu

Kohdataan-some

Kohdataan on somepalvelu, jossa voit tutustua uusiin ihmisiin.

Kohdataan-somessa voit viestiä kirjoittamalla, kuvilla, videoilla ja ääniviesteillä.

Palvelu toimii kännykällä, tabletilla ja tietokoneella.

Kohdataan-some on tarkoitettu kaikille yli 15-vuotiaille!

Linkki palveluun on Kohdataan-sivulla (kohdataan.fi)

Meikäläisen juttu: 050 407 0833

Meikäläisen juttu on Me Itse -yhdistyksen puhelinpalvelu.

Voit soittaa Meikäläisen juttu -puhelimeen missä asiassa tahansa. Voit jutella vaikkapa harrastuksistasi tai omasta tilanteestasi koronaviruksen aikana.

Puhelinpalvelu on vertaistukitoimintaa.

Puhelimessa ei anneta esimerkiksi lakineuvontaa. Lakineuvontaa saat Kehitysvammaisten Tukiliiton lakineuvonnasta.

Puhelimeen vastaavat arkisin Me Itsen jäsenet:

  • Jaana Nordlund kello 12-15
  • Esa Peltonen kello 15-18

Jos puhelinpäivystäjä ei pysty heti vastaamaan, hän soittaa sinulle takaisin.

Me itse -ryhmä Facebookissa

Me Itse -ryhmässä Facebookissa voit jutella vanhojen ja uusien kavereiden kanssa.

Osallistuminen ei maksa mitään.

Löydät ryhmän Facebookista näin:

  1. Avaa Facebook.
  2. Ylhäällä on haku, kirjoita siihen “Me Itse -ryhmä”.
  3. Ryhmän nimi näkyy hakutuloksissa. Klikkaa nimeä ja näet ryhmän.
  4. Klikkaa kohtaa “Liity ryhmään”.

Seuraavaksi ryhmän ylläpitäjä hyväksyy pyyntösi ja olet mukana ryhmässä.

Valtakunnallinen puhelinneuvonta koronasta: 0295 535 535

Puhelinneuvonnasta saa yleistä tietoa koronaviruksesta, mutta ei terveysneuvontaa.

Puhelin on auki arkisin kello 8–21 ja lauantaisin kello 9–15.

Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät voi puhua puhelimessa.

Tekstiviestipalvelu: 050 902 0163

Palvelu perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivujen tietoihin.

Juttukorva: 045 341 0504

Juttukorva-puhelin tarjoaa keskusteluseuraa kaikille.

Puheluihin vastaavat HelsinkiMission työntekijät.

Puhelin on auki arkipäivisin kello 13–15.

Puhelin on auki heinäkuun loppuun.

MIELI ry:n Kriisipuhelin: 09 2525 0111

Kriisipuhelimesta saat keskusteluapua koronaviruksen aiheuttamiin huoliin tai mihin tahansa muihin murheisiin.

Puhelin on auki joka päivä ympäri vuorokauden.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

EHYT ry:n päihdeneuvonta: 0800 900 45

Päihdeneuvonta antaa tietoa ja keskusteluapua niille, joita huolestuttaa oma tai läheisen päihteidenkäyttö.

Voit soittaa neuvontapuhelimeen joka päivä ympäri vuorokauden.

Puhelut ovat maksuttomia.

Puheluihin vastaavat päihdetyön ammattilaiset. Soittaminen on luottamuksellista.

Kirkon Palveleva puhelin: 0400 221 180

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua sekä henkistä ja hengellistä tukea.

Puhelin on auki päivittäin kello 18-24.

Helle ja ukkonen

17.6.2020

Kerttu ja toimitus, hyvää kesää.

Kesäistä jatkoa voi olla, että lämpöaallon jälkeen sataa, ukkostaa, niinpä sellainen on kesäaika yleensä.

Vai mitä, Kerttu?

Vastaus:

Kiitos!

Hyvää kesää sinullekin.

Juuri näinhän se on, että helteen jälkeen voi tulla ukkonen ja vesisade.

Itse pidän myös ukkosesta ja sateesta.

Pidätkö sinä?

Hänksilät ja naiset

17.6.2020

Voivatko naiset käyttää hänksilöitä eli henkseleitä?

Vastaus:

En tiennytkään ennen tätä kysymystä, että hänksilät ovat henkselit.

Olipa kiva oppia uusi sana!

Kyllä naiset voivat käyttää hänksilöitä ihan samalla tavalla kuin miehetkin.

Joskus aiemmin henkselit olivat miesten asusta. Mutta ajat ovat muuttuneet.

Hänksilät

16.6.2020

Haluan tähän vastauksen: Voiko naiset käyttää hänksilöitä?

Vastaus:

Valitettavasti en osaa vastata.

Mitä hänksilät ovat?

Ohjaajilta kysyminen

16.6.2020

Hei

Miksi sinä aina sanot minulle, että kysy ohjaajalta, vaikka se asia ei kuulu ohjaajille lainkaan? Ja jos heille sanoo jotain asiasta, niin he sanovat minulle, että kyllä se asia kuuluu heille, vaikka se asia ei kuulu heille.

Eli parempi puhua äidin kanssa?

Vastaa:

Hei

Saan paljon kysymyksiä, jotka liittyvät suoraan ohjaajiin. Usein kysymykset liittyvät esimerkiksi ohjaajien puheisiin.

Pystyn harvoin vastaamaan ohjaajien puolesta, miksi he ovat sanoneet niin kuin ovat. En ole ollut itse tilanteessa paikalla. En tiedä asiasta tarpeeksi, että osaisin vastata.

Jos minulla on asiasta tietoa, kerron sen.

Lisäksi neuvon kysymään asiasta suoraan ohjaajilta. Asiat selviävät yleensä parhaiten puhumalla.

Ohjaajille kannattaa kertoa omista ajatuksista, tunteista ja toiveista. Lisäksi on tärkeää kuunnella rauhassa, mitä sanottavaa ohjaajilla on.

Myös perheenjäsenien kanssa kannattaa jutella.

Miksiköhän tulen toimeen paremmin naisten kanssa?

15.6.2020

Olen mies ja minua on jo pitkään mietityttänyt, että miksi usein tulen toimeen naisten kanssa paremmin kuin miesten kanssa? Tietenkin poikkeuksiakin on, mutta melko usein minun ystävät ovat naisia eivätkä miehiä. Monet miesten kiinnostuksen kohteet, kuten armeija tai autot eivät kiinnosta minua.

Mistäköhän tämä johtuu? Voinko minä olla syntynyt vahingossa väärään sukupuoleen?

Vastaus:

Jokainen ihminen on omanlaisensa. Meillä kaikilla on omat kiinnostuksen kohteet.

Moni nainen käy nykyään armeijan. Toisaalta moni mies suorittaa armeijan sijaan siviilipalveluksen, koska ei halua armeijaan.

Jotkut miehet ovat kiinnostuneita autoista, toisia kiinnostaa enemmän vaikkapa ruuanlaitto tai kukkien hoito.

On hienoa, että tunnet itsesi. Tiedät mikä sinua kiinnostaa ja mikä ei. Tiedät myös, millaisten ihmisten seurassa viihdyt.

Tärkeintä on kuunnella omia tunteita ja elää niin, kuin itsestä hyvältä tuntuu.

Koronavirus ja istuminen samassa pöydässä

15.6.2020

Miksi hoitajat saavat istua samassa pöydässä korona-aikaan, mutta asukkaat eivät?

Vastaus:

Nyt en valitettavasti osaa vastata. Sinun kannattaa kysyä asiaa suoraan ohjaajilta.

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii. Siksi korona-aikana on tärkeää huolehtia riittävästi välimatkasta muihin ihmisiin. Riittävä väli on 1-2 metriä.

Olisiko sinulle tärkeää syödä samassa pöydässä muiden kanssa?

Kehitysvammainen mies ja ajokortti

15.6.2020

Olen lievästi kehitysvammainen nainen ja itse en saa ajokorttia. Tunnetko Kerttu kehitysvammaisia miehiä, jotka olisivat saaneet ajokortin ja oman auton?

Vastaus:

En henkilökohtaisesti tunne kehitysvammaisia miehiä, joilla on ajokortti ja oma auto. Mutta tiedän, että joillain kehitysvammaisilla ihmisillä on ajokortti.

Ajokortin saa, jos käy autokoulun ja läpäisee sen jälkeen kirjallisen kokeen ja ajokokeen.

Tabletti ja oma nimi

15.6.2020

Hei

Miksi minun tablettitietokoneeni väittää, että se tietää minun nimeni, vaikka en ole kertonut heille nimeäni?

Vastaus:

Hei

Valitettavasti en osaa vastata.

Keneltä voisit pyytää apua asian selvittämisessä? Voisiko esimerkiksi ohjaaja auttaa?

Toivottavasti asia selviää.

Miten esiintymispelosta pääsee?

15.6.2020

Miten pääsen eroon esiintymispelosta, kun pelkään mokaavani?

Vastaus:

Suurin osa ihmisistä jännittää tai pelkää esiintymistä. Et siis ole ainoa.

Melkein kaikki tekevät myös virheitä ja mokailevat esiintyessään. Se ei haittaa. Mokat kuuluvat elämään.

Alla on muutama vinkki, joilla jännittämistä ja pelkäämistä voi vähentää.

Hengitä rauhallisesti

Jännitys ja pelko tuntuvat kehossa. Keho rauhoittuu hengittämällä. Kun keho rauhoittuu, jännitys ja pelko vähenevät.

Laita ensin kädet vatsallesi.

Hengitä sitten syvään ja rauhallisesti.

Seuraa, miten kätesi nousevat ja laskevat hengityksen mukana.

Miltä hengittäminen tuntuu? Muuttuuko olosi toisenlaiseksi?

Puhu jännityksestä ja pelosta

Vaikeista tunteista kannattaa puhua luotettavien ihmisten kanssa. Puhuminen helpottaa oloa.

Jännittämisestä kannattaa kertoa myös yleisölle esiintymisen alussa.

Jännittämistä tai pelkäämistä ei tarvitse hävetä tai peitellä. Melkein kaikki jännittävät esiintymistä.

Yleisössäkin on monia, jotka jännittävät. Heille on helpottavaa kuulla, että sinuakin jännittää.

Harjoittele esiintymistä

Esiintymistä voi harjoitella yhdessä vaikkapa kaverin tai perheenjäsenen kanssa.

Kun esiintymistä harjoittelee, siihen tottuu. Kun esiintymiseen tottuu, jännitys ja pelko vähenee.

Valmistele lyhyt esitys helposta ja tutusta aiheesta.

Harjoittele esitystä etukäteen yksin.

Esitä sitten esitys sellaiselle ihmiselle, jonka seurassa sinun helppo ja turvallinen olla. Voit esittää esitystä useita kertoja.

Kun olet esittänyt esityksen tutulle ihmiselle, kokeile esittämistä jollekin vähän vieraammalle ihmiselle.

Tsemppiä!

WhatsAppin viestit ja puhelut

15.6.2020

On kiva lueskella näitä ihmisten kysymyksiä ja sinun vastauksia.

Lueskeltuani heräsi kysymys WhatsAppista. Minulla on itsellänikin kyseinen palvelu. Olen miettinyt, että onko se operaattori, joka sitten maksaa siellä viestittelyn ja videopuhelut, kun se on kerta ilmaista?

Vastaus:

Kiitos!

Onpa mukava kuulla, että kysymyksistä ja vastauksista on iloa.

WhatsApp on somepalvelu, jossa voi lähettää viestejä ja soittaa ääni- ja videopuheluita.

WhatsApp käyttää puhelimesi nettiyhteyttä. Se ei siis kuluta nettiliittymäsi puheaikaa tai tekstiviestien määrää.

Ihmisillä on puhelimissa erilaisia nettiliittymiä. Nettiliittymästä maksetaan yleensä kuukausimaksu.

Nettiliittymä sisältää yleensä nettiyhteyden, puheaikaa ja tekstiviestejä.

Joihinkin nettiliittymiin kuuluu rajaton määrä tekstiviestejä ja puheaikaa. Joihinkin liittymiin kuuluu vain tietty määrä viestejä ja puheaikaa.

Jos nettiliittymään kuuluu rajoitettu määrä puheaikaa tai tekstiviestejä, WhatsApp on hyvä vaihtoehto puheluihin ja viestittelyyn.

Vasta vai vitsa?

15.6.2020

Kerttu, kumpi on oikea sana, vasta vai vitsa?

Vastaus:

Vasta ja vitsa ovat molemmat oikeita sanoja.

Vastasta käytetään myös nimeä vihta.

Vasta eli vihta on oksakimppu, jota käytetään joskus saunomisessa.

Vastalla vatsotaan tai vihdotaan eli lyödään omaa ihoa saunassa. Nykyään vasta tai vihta tehdään lähes aina koivusta.

Vitsa taas on ohut, taipuisa puun oksa. Ennen vanhaan lapsille saatettiin antaa vitsalla piiskaa. Nykyisin lasten piiskaaminen on onneksi kielletty.

Asuntolan ohjaajat

15.6.2020

Hei

Miksi minun asuntolani ohjaat suuttuvat, jos minä kysyn heidän sukunimiään. Kun jotkut ohjaajat kertovat sukunimensä ja toiset ohjaat eivät, vaan suuttuvat minulle.

Miksi pitää suuttua pikku asiasta minulle?

Vastaus:

Sinun kannattaa jutella asiasta ohjaajien kanssa.

Voit kysyä, miksi he suuttuivat. Voit kertoa, miksi halusit tietää sukunimen. Voit myös kertoa, miltä sinusta tuntuu, kun he suuttuvat.

Toivottavasti saatte juteltua asiasta!

Alkoholi ja humala

15.6.2020

Kun juo liikaa alkoholia, miksi tulee känniin?

Vastaus:

Alkoholi vaikuttaa aivojen toimintaa, se lamauttaa aivoja. Mitä enemmän alkoholia juo, sitä enemmän aivojen toiminta muuttuu.

On tärkeää tuntea omat rajat. On tärkeä tietää, kuinka paljon voi juoda alkoholia ilman, että tulee liian humalaan eli känniin.

Minusta ei tykätä

15.6.2020

Hei

Eikö se Chucky tykkää minusta, jos se ei halua tavata minua?

Vastaus:

Chucky ei voi tavata sinua, koska Chuckya ei ole oikeasti olemassa. Chucky on hahmo elokuvassa.

Verikokeen pistokohta

11.6.2020

Verikokeessa neula työnnetään suoraan ihon läpi suoneen. Kuinka pian se reikä umpeutuu pistoksen jälkeen? Ajattelin, että voiko sen kautta mennä likaa tai taudinaiheuttajia suoneen?

Vastaus:

Kysyin asiaa sairaanhoitajalta. Hän vastasi näin:

Pistokohta puhdistetaan ennen verikoetta.

Verikokeen jälkeen pistokohdan suojaksi laitetaan yleensä lappu. Sairaanhoitaja kertoo, kuinka kauan lappua kannattaa pitää suojana.

Pistokohdan umpeutuminen alkaa heti piston jälkeen. Pistokohta umpeutuu hyvin pian.

Koulun alku ja tulkki

11.6.2020

Minulla on tulkki ja Kela laittoi viestiä, että tarvitsee päätöksen kouluun pääsystä ja opiskelutulkkauksesta.

Voiko Kela kieltää sen, kun se on kerran mulle myönnetty?

Vastaus:

Sinun kannattaa kysyä asiaa Kelasta.

Voitko laittaa Kelaan viestiä?

Voit myös käydä missä tahansa Kelan palvelupisteessä lähellä sinua.

Kelaan voi myös soittaa arkisin kello 9–16. Numero on 020 692 205.

Kelan sivuilla on pikaopas tulkkauspalveluihin (kela.fi)

Toivottavasti asia selviää!

Epilepsiakohtaus ja huijaaminen

8.6.2020

Miksi minulle sanotaan, että huijaan epilepsian, vaikka en oikeasti huijaa? Eilen tuli viimeksi kohtaus ja kerkesin kuulla, et hoitaja kysyi, tuleeko kohtaus. Yleensä ne aiheutuu, jos minua ahdistaa tai jotain. En haluaisi, että hoitajat luulee, että huijaan.

Ja nyt kohtaukset ovat alkaneet yöllä. Pissaan sänkyyn, kun saan kohtauksen, jos minua ei herätetä. Onko se noloa pissata sänkyyn yöllä?

Vastaus:

Oletko jutellut asiasta ohjaajien kanssa? Oletko kysynyt, miksi sinua ei uskota? Oletko kertonut miltä sinusta tuntuu, kun sinua ei uskota?

Onko sinulla joku luotettava ihminen, jolta voisit pyytää apua asian selvittämiseen? Voisitteko jutella yhdessä ohjaajien kanssa?

Voit jutella asiasta myös ohjaajien esimiehen eli pomon kanssa.

Ei ole noloa pissata sänkyyn yöllä. Se on hyvin ymmärrettävää.

Toivottavasti saat puhuttua asiasta, tsemppiä!

Epilepsiakohtauksen tunnistaminen

8.6.2020

Miten tunnistaa epilepsiakohtauksen halvaantuneella ihmisellä, joka voi liikuttaa vain päätään?

Vastaus:

Epilepsiakohtauksen oireet vaihtelevat paljon eri ihmisillä.

Vaikeassa kohtauksessa ihminen voi menettää tajunnan ja kouristella voimakkaasti. Lievässä kohtauksessa ihmisen toimintakyky laskee vain hetkeksi.

Halvaantuneella ihmisellä kohtauksen voi tunnistaa esimerkiksi tajunnan menetyksestä tai toimintakyvyn laskusta.

Tyypin 1 ja 2 diabetes

8.6.2020

Mitä eroa on 1- ja 2-tyypin diabeteksellä?

Vastaus:

Diabetes on sairaus, jossa haima tuottaa liian vähän insuliinia tai insuliini vaikuttaa elimistössä puutteellisesti. Insuliini on hormoni, joka säätelee sokerin määrää veressä.

Tyypin 1 diabeteksessä haima ei tuota insuliinia ollenkaan. Oireita ovat virtsan määrän lisääntyminen, jano, laihtuminen ja väsymys.

Tyypin 1 oireet kehittyvät nopeasti ja diabetes todetaan yleensä alle 40-vuotiaana.

Tyypin 2 diabeteksessä haima tuottaa insuliinia, mutta insuliini vaikuttaa elimistössä heikosti tai sitä ei ole tarpeeksi. Oireita voivat olla esimerkiksi väsymys ruokailun jälkeen, jalkasäryt, lihaskouristelut ja uupumus, johon uni ei auta.

Tyypin 2 diabetes kehittyy hitaasti ja puhkeaa yleensä yli 40-vuotiaana.

Hoitajat haukkuvat minua

6.6.2020

Minä joudun käyttämään vaippaa ja hoitajat nimittelevät minua sen takia. Saavatko hoitajat haukkua minua? Olen kannellut heidän pomolleen, mutta hän ei usko vaan nimittelee itsekin.

Vastaus:

Kaikenlainen loukkaava nimittely on kiellettyä.

Ohjaajien pomollakin on pomo eli esimies, johon voi ottaa yhteyttä.

Onko sinulla joku läheinen ihminen, jolta voit pyytää apua asian selvittämiseen?

Voit pyytää apua myös omalta sosiaalityöntekijältä.

Tsemppiä!

Kesä 2020

4.6.2020

Kesä on tullut, maisemat ovat hienoja, kun luonto muuttui kesäksi.

Vai mitä, Kerttu?

Vastaus:

Luonto on tosiaan hyvin kaunis juuri nyt.

Puissa ja pensaissa on paljon vihreän eri sävyjä. Kukat kukkivat eri väreissä.

Mukavaa kesää kaikille!

Tinkiä

4.6.2020

Hei

Kerro minulle, mitä on tinkiminen? Kun minulle sanotaan, että saa tinkiä.

Vastaus:

Tinkiminen tarkoittaa sitä, että myyjä ja ostaja neuvottelevat hinnasta.

Jos ostat esimerkiksi kirpputorilta vaatteen, voit yrittää tinkiä eli neuvotella hintaa pienemmäksi.

Miten WhatsApp lausutaan?

4.6.2020

Sanotaanko se whatsapp vai whotsapp?

Vastaus:

WhatsApp on viestipalvelu, jossa voi lähettää esimerkiksi viestejä, kuvia ja videoita kavereille. WhatsAppissa voi myös soittaa puheluita ja videopuheluita ilmaiseksi.

Ei varmaan ole yhtä oikeaa tapaa lausua WhatsApp. Olen kuullut ainakin seuraavia tapoja: whotsäpp, whotsapp, whatsapp.

Miten sinä lausut WhatsApp?

Poissaolokohtaus

4.6.2020

Kysyn sinulta, että mikä auttaa, jos saan poissaolokohtauksen ja se laittaa minut ihan sekasin, että voisin tehdä itselleni jotain?

Vastaus:

En valitettavasti osaa vastata.

Voisitko kysyä neuvoa esimerkiksi lääkäriltä?

Juttele asiasta myös jonkun luotettavan ihmisen kanssa.

Tsemppiä!