Uusimmat kysymykset

Koronavirus: Miksi jotkut tulevat ihan lähelle?

29.11.2020

Koronan vuoksi täytyy pitää turvaväliä, toiseen ei saa mennä kiinni ilman lupaa, enkä minä tykkää, jos joku tulee ilman lupaa viereen. Silti asuntolassa yksi asukas ei usko, kun sanon hänelle, vaan suuttuu.

Miksi jotkut eivät usko, että turvaväli täytyy pitää ja toiseen ei saa mennä kiinni ilman lupaa?

Vastaus:

Hei

Jotkut tykkäävät olla lähellä muita. Joidenkin voi olla vaikea ymmärtää, että nyt tarvitaan turvavälejä.

Oletko jutellut asiasta ohjaajien kanssa? Oletteko miettineet yhdessä, miten asian voisi ratkaista?

Jos asukas ei usko, kun sanot hänelle asiasta, kannattaa kokeilla jotain muuta.

Millaisia uusia tapoja voisit kokeilla?

Korona: Mitä pahaa maskin käytössä on?

29.11.2020

Käytän julkisilla paikoilla kasvomaskia koronan takia. Miksi jotkut nauravat minulle tai pilkkaavat minua sen vuoksi? Mitä pahaa on siinä kun haluaa, etteivät muut sairastu?

Vastaus:

Hei

Maskin käytössä ei ola mitään pahaa, päinvastoin.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelee nyt kaikkia terveitä aikuisia käyttämään maskia julkisissa paikoissa.

On hienoa, että haluat suojata muita sairastumiselta.

Kurjaa, jos joku on pilkannut sinua maskin takia. En osaa sanoa, miksi hän on tehnyt niin.

Tärkeintä on, että tiedät itse, että maskin käyttäminen on hyvä juttu.

Puhutaan rakkaudesta: Miten Villiklubille pääsee kauempaa?

27.11.2020

Omalla paikkakunnalla ei järjestetä Villiklubia, enkä saa taksikorttia lähimpään Villiklubiin.

Bussilla matka kestäisi kauan ja tulisi kalliiksi.

Vastaus:

Taksikorttien säännöt ovat valitettavasti melko tarkat ja tiukat. Yleensä niitä myönnetään oman kunnan sisällä tapahtuviin ajoihin.

Joskus voi saada luvan käyttää korttia kahden kunnan välillä. Asiasta kannattaa jutella oman sosiaalityöntekijän kanssa.

Puhutaan rakkaudesta: Ohjaaja auttamaan tutustumisessa

27.11.2020

Voiko ohjaaja auttaa tutustumaan uusiin ihmisiin?

Vastaus:

Hei

Ohjaajan kanssa voi ainakin jutella tutustumiseen liittyvistä kysymyksistä. Ohjaajan kanssa voi myös harjoitella tutustumiseen liittyviä asioita ja tilanteita.

Sivuillamme on uusia sarjakuvia yksinäisyydestä ja tutustumisesta.

Pääset Puhutaan yksinäisyydestä -sivulle tästä linkistä

Miksi pelkään tyhmiä asioita?

27.11.2020

Influenssarokotetta pelkäsin turhaan, koska se ei sattunut ja muutenkin pelkään ihan turhia asioita.

Vastaus:

Hei

Onpa mukava kuulla, ettei rokote sattunut.

Moni pelkää tai jännittää rokotuksia.

Pelkääminen ja jännittäminen ovat tärkeitä tunteita, eikä niitä voi välttää.

Minuakin jännitti, kun kävin ottamassa rokotteen. Vaikka tiesin, että rokottaminen nipistää vain hetken.

Minua helpotti, kun sanoin hoitajalle etukäteen, että minua jännittää.

Minusta oli hyvä, että kirjoitit minulle etukäteen rokotuksesta. Kysyit miltä se tuntuu ja kerroit, että pelottaa. Juuri näin kannattaa tehdä.

Peloista kannattaa jutella ja kirjoitella muiden kanssa. Se helpottaa oloa.

On hyvä kuulla ja huomata, että muutkin pelkäävät. Eri ihmiset pelkäävät vähän eri asioita. Mutta kaikki me pelkäämme jotain.

Lue lisää huolista ja peloista

Mitä näet kun lähetän viestin?

27.11.2020

Uteliaisuuttani kysyn, että mitä sinulle näkyy siitä, kun lähetän viestin tai kysymyksen? Näkyykö kuka on lähettänyt ja mistä päin kysymys tulee?

Vastaus:

Hei

Hyvä kysymys!

Kun minulle lähettää kysymyksen kysymyslomakkeella, en näe kuka kysymyksen on lähettänyt tai mistä päin kysymys tulee.

Puhutaan rakkaudesta: Ihmisiin tutustuminen

25.11.2020

Miten löydän seuraa ja rakkautta?

Vastaus:

Kiitos tästä hyvästä ja tärkeästä kysymyksestä. Samaa asiaa pohtii moni muukin.

Kaikkihan me tarvitsemme rakkautta, läheisyyttä ja hyviä hetkiä muiden ihmisten kanssa.

Läheisyyttä ja rakkautta voi kokea monen eri ihmisen kanssa.

Läheisyyttä ja rakkautta voi kokea vaikkapa

  • perheen ja sukulaisten kanssa
  • ystävien ja kavereiden kanssa
  • niiden ihmisten kanssa, joita näkee päivittäin
  • kumppanin kanssa parisuhteessa.

Usein hyvät hetket ja läheisyys syntyvät siitä, että on toisille ystävällinen.

Ystävällisyys ja toisten ihmisten auttaminen saavat aikaan hyvää oloa. Yhdessä koettu hyvä olo lähentää ihmisiä.

Kaipaatko lisää ihmisiä elämääsi?

Yleensä ihmisiin tutustuu paikoissa, joissa viettää itse aikaa.

Ihmisiin voi tutustua vaikkapa

  • koulussa
  • työpaikalla
  • harrastuksissa
  • illanvietossa
  • ravintoloissa ja kahviloissa
  • netissä.

Kun tapaat kiinnostavan ihmisen, kerro hänelle, että haluat tutustua paremmin.

Jos tunne on molemminpuolinen, voitte alkaa viettää aikaa yhdessä.

Voitte käydä yhdessä vaikkapa kahvilla, kävelyllä tai elokuvissa.

Tutustuminen vaatii kiinnostusta toista ihmistä kohtaan. Uudelta tuttavuudelta kannattaa kysyä, millaiset asiat häntä kiinnostavat ja mikä hänelle on tärkeää.

Kysymisen lisäksi kannattaa kuunnella, mitä toisella on sanottavaa.

Myös ystävällisyys ja pienet hyvät teot lähentävät ihmisiä.

Saako aikuinen leikkiä pehmoleluilla?

23.11.2020

Saako aikuinen leikkiä pehmoleluilla välillä jos haluaa?

Vastaus:

Hei

Kyllä aikuinen saa leikkiä pehmoleluilla, jos haluaa.

Leikkiminen tekee hyvää meille kaikille: aikuisille ja lapsille.

Pehmolelut ovatkin ihania. Joskus on ihana vaikkapa silittää tai halata pehmolelua.

Puhutaan rakkaudesta: Rakkautta on monenlaista

20.11.2020

Mitä rakkaus on?

Vastaus:

Rakkaus voi olla eri ihmisille eri asioita.

Rakkautta voi kokea monien eri ihmisten kanssa.

Rakkautta, läheisyyttä ja hyviä hetkiä voi kokea

  • perheen ja sukulaisten kanssa
  • ystävien, kavereiden ja tuttujen kanssa
  • kumppanin kanssa parisuhteessa.

Puhutaan rakkaudesta -lähetyksen osallistujien mielestä rakkaus on

  • ihanaa
  • ystävyyttä
  • sitä, että on jollekin tärkeä
  • yhdessäoloa
  • välittämistä
  • luottamusta
  • hyvää oloa
  • hyviä tekoja.

Mitä rakkaus on sinulle?

Puhutaan rakkaudesta: Mistä löydän miehen?

20.11.2020

Haluan saada elämääni miehen, jolla ei ole edunvalvontaa ja jota ei kukaan holhoa taloudellisesti, koska silloin on tasa-arvoinen parisuhde. Itse olen itselleni edunvalvojana.

Mistä löydän miehen, joka on itse itsensä edunvalvojana myös? Ja jolla on ADHD/ ADD?

Vastaus:

Hei

Voisiko suhde olla tasavertainen, vaikka kumppanilla olisikin edunvalvoja?

Jos sinulla on ADHD/ADD, pitääkö kumppanillakin olla?

Meillä jokaisella on omat vaikeutemme ja vahvuutemme. Tasavertaisessa parisuhteessa kumppanit vahvistavat ja tukevat toisiaan.

Usein ihmisiin tutustuu paikoissa, joissa viettää itse paljon aikaa.

Ihmisiin voi tutustua esimerkiksi

  • koulussa
  • työpaikalla
  • illanvietossa
  • ravintoloissa ja kahviloissa
  • harrastuksissa
  • netissä.

Kun tapaat kiinnostavan ihmisen, kerro että haluaisit tutustua häneen paremmin.

Jos hänkin haluaa tutustua sinuun, voitte alkaa viettää aikaa yhdessä. Voitte käydä vaikka kahvilla, kävelyllä ja elokuvissa.

Tutustuminen vaatii kiinnostusta toista ihmisistä kohtaan. Voit kysyä, millaiset asiat toista kiinnostavat, mikä hänelle on tärkeää.

Muista myös kuunnella, mitä toisella on sanottavaa.

Tutustuminen ja lähentyminen vaatii myös ystävällisyyttä. Puhu toiselle ystävällisesti. Ole kohtelias ja huomaavainen.

Voisitko tehdä toiselle jotakin hyvää, auttaa häntä jotenkin?

Auttaminen ja hyvät teot saavat aikaan hyvää oloa ja lähentävät ihmisiä.

Tsemppiä!

Puhutaan rakkaudesta: Hömppää

20.11.2020

Onko rakkaus hömppää?

Vastaus:

Kyllä rakkaus voi olla hömppää.

Rakkaus voi olla ruusunpunaista tunnelmaa ja tunnetta siitä, että pää on pilvissä.

Puhutaan rakkaudesta: Rakkauden alkaminen

20.11.2020

Mistä rakkaus alkaa?

Vastaa:

Usein rakkaus alkaa siitä, että kaksi ihmistä ovat kiinnostuneita toisistaan ja tutustuvat toisiinsa.

Puhutaan rakkaudesta -lähetyksen osallistujien mielestä rakkaus voi alkaa esimerkiksi pitkistä kirjeistä. Kirjeissä voi kysyä toiselta asioita ja kertoa itsestään.

Osallistujien mielestä rakkaus voi alkaa myös treffeiltä ja ihan yllättäen.

Puhutaan rakkaudesta: Riitely

20.11.2020

Kuinka kauan suhde voi kestää ilman riitoja?

Vastaus:

Riidat kuuluvat kaikkiin läheisiin ihmissuhteisiin.

Riippuu ihan suhteesta, milloin riidat alkavat.

Riidat kertovat siitä, että kumppanit ovat tulleet toisilleen läheisiksi.

Yleensä riidat eivät kerro siitä, että rakkaus olisi loppunut tai loppumassa.

Mutta jos riitoja on paljon ja jatkuvasti, kannattaa niiden selvittämiseen pyytää apua luotettavalta ihmiseltä.

Puhutaan rakkaudesta -lähetyksen osallistujien mielestä riidoissa on tärkeää

  • puhuminen
  • luottamus
  • kärsivällisyys
  • rehellisyys.

Puhutaan rakkaudesta: Kehuminen ja rakkaus

20.11.2020

Onko kehuminen rakkautta?

Vastaus:

Kehuminen ja kohteliaisuudet saavat aikaan hyvää oloa.

Kehuminen aiheuttaa hyvää oloa ihmiselle, jota kehutaan. Kehuminen aiheuttaa hyvää oloa myös kehujalle.

Jaettu hyvä olo lähentää ihmisiä.

Ystävällisyys, kehut ja kohteliaisuudet voivat johtaa rakkauteen.

Tarinan julkaisu

19.11.2020

Hei

Miksi minun tarinaa ei ole julkaistu?

Vastaus:

Hei

Tarina on nyt julkaistu.

Olemme saaneet niin paljon kysymyksiä, blogeja ja tarinoita teiltä julkaistavaksi, että meillä on ollut kiirettä.

Moni on joutunut vähän odottamaan omien juttujensa julkaisua.

Kiitos kaikille kärsivällisyydestä!

On tosi hienoa, että olette lähettäneet meille paljon juttuja. Jatkakaa samaan malliin!

Nenäpäivä

19.11.2020

Hei

Mitä mieltä olet Nenäpäivästä?

Minusta Nenäpäivä on hyvä juttu ja katselen sitä ohjelmaa nyt.

En koskaan enää valita siitä, että olen lievästi, keskiasteisesti kehitysvammainen.

Afrikassa ja muissa vaikeissa maissa lapsia kuolee ja he eivät voi käydä koulua.

Minä olen voinut käydä koulua ja valita eri asioiden välillä. Esimerkiksi sen että muutin 18-vuotiaana pois kotoa.

Minä saan valita ja minä saan liikkua ulkona ja saan nauttia elämästäni.

Välillä itken ja välillä nauran, kun katson Nenäpäivä-ohjelmaa.

Vaikka vammani ei olekaan ihan lievin, niin se minun lievä, keskivaikea kehitysvamma on sittenkin vain ominaisuus ja saan olla onnellinen. Minulla on hyviä ja turvallisia ihmisiä lähelläni.

Hyvää loppu vuotta ja nautitaan siitä, mitä ollaan eli ollaan ihmisiä.

Vastaus:

Hei

Minustakin on hyvä, että Nenäpäivä auttaa maailman lapsia.

Meillä tosiaan on moni asia todella hyvin täällä Suomessa. Meillä on monia asioita, joista meidän kannattaa olla kiitollisia.

Silti jokaisen ihmisen elämään kuuluu myös vaikeita ja ikäviä asioita. Jokaisella on joskus paha olla.

Kun on paha olla, kannattaa jutella läheisten ihmisten kanssa. Ja tehdä asioita, joista tykkää.

Myös toisten auttaminen voi helpottaa omaa oloa.

Pahaan oloon voi auttaa sekin, että miettii, mikä kaikki omassa elämässä on hyvin. Juuri kuten sinä kirjoituksessasi teit.

Me kaikki tosiaan olemme hyviä ja tärkeitä juuri sellaisina kuin olemme. Meillä kaikilla on omat vaikeutemme ja omat vahvuutemme.

Kiitos samoin hyvää loppuvuotta sinulle ja kaikille muille!

Joulukalenteri 2020

19.11.2020

Aiotko sinä hankia joulukalenterin? Jos aiot, millaisen joulukalenterin aiot hankkia?

Vastaus:

Hei

Ostin naapurin pojalta partiolaisten joulukalenterin. Se on piirretty kuvakalenteri.

Hankitko sinä joulukalenterin? Millaisen?

Onko influenssarokotus pakko ottaa?

19.11.2020

Perusterve ihminen kuulemma ei tarvitse influenssarokotetta.

Pitääkö se sitten ottaa jos ei halua?

Vastaus:

Hei

En valitettavasti voi vastata terveydenhoitoon liittyviin kysymyksiin.

Sinun kannattaa kysyä asiaa omasta terveyskeskuksestasi.

Tykkään tytöistä

19.11.2020

Mulla on tyttöystävä. Vaikka itse olen myös tyttö tai oikeastaan ollaan molemmat jo naisia.

Saako olla tyttöystävä?

Hoitajat sanovat, että se on kiva juttu, mutta silti käskevät huoneeseen, jos pussataan.

Miksi ei saa pussata?

Vastaus:

Mukavaa, että olet löytänyt oman kumppanin.

Kyllä tytöllä saa olla tyttöystävä.

Oletko kysynyt hoitajilta, miksi he käskevät huoneeseen pussailemaan?

Syitä voi olla monia.

Ihmisillä on oikeus pussailla muuallakin kuin omassa huoneessa. Mutta pussailutapoja on monenlaisia.

Tervehdyspusu on erilainen kuin intohimoinen pusu. Intohimoinen pussailuhan voi johtaa myös seksiin. Siksi intohimoinen pussailu voi tuntua muista kiusalliselta tai hankalalta.

Kannattaa jutella asiasta hoitajien kanssa asiasta.

Pojat ei ole kiinnostunut minusta

18.11.2020

Hei

Miksi minusta tuntuu, että kukaan poika ei ole kiinnostunut minusta lainkaan? Vaikka kävisin joissakin tapahtumissa, niin kukaan poika ei ikinä tule juttelemaan vaan minä?

Vastaus:

Hei

Tuntemattomalle ihmiselle juttelu vaatii rohkeutta.

Ehkä pojat eivät ole uskaltaneet tulla juttelemaan sinulle?

Sehän on hienoa, että sinä olet jutellut pojille.

Onko sillä niin väliä, kuka aloitteen tekee?

Kehitysvammaiset lapset

18.11.2020

Hei

Onko olemassa kehitysvammaisia lapsia, ei vain aikuisia?

Vastaus:

Hei

Kyllä on kehitysvammaisia lapsia.

Vauvalla voi olla kehitysvamma jo syntyessään. Kehitysvamma voi tulla myös synnytyksen aikana tai lapsuudessa.

Tiktokin ikäraja

18.11.2020

TikTok on sosiaalisen median palvelu. Tiktokissa julkaistaan lyhyitä videoita.

Videoilla usein tanssitaan, lauletaan tai vitsaillaan.

Tiktokin ikäraja on 13 vuotta.

Tiktokissa voi nähdä videoita, jotka eivät sovi lapsille. Videot voivat liittyä esimerkiksi seksiin tai päihteisiin.

Joku voi myös pyytää lapsia lähettämään itsestään alastonkuvia tai -videoita.

Somen käyttöä kannattaa opetella yhdessä esimerkiksi vanhempien tai muiden luotettavien aikuisten kanssa.

Lue lisää netin turvallisesta käytöstä

Itsensä hyväksymisestä

18.11.2020

Kiitos kun silloin vastasit minun itseni hyväksymisasiaan.

Kirjoitin hieman miltä nyt tuntuu. Tällainen olen ja päätän, että hyväksyn sen mikä olen.

Olen nuori nainen, asun tuetusti ryhmäkodin yhteydeäsä. Minulla on keskivaikea kehitysvamma. Minun älykkyys on välillä 35-49.

Ennen olisin varmaan asunut keskuslaitoksesa. Asun kuitenkin tuetusti ja minulla on monia taitoja.

Osaan kulkea matkan toimintakeskukseen. Osan käyttää julkisia liikennevälineitä. Osaan liikkua kotikaupungissani.

Tunnen kellonajat melko hyvin.

Osaan tehdä iltapalan ja aamupalan ja helppoja ruokia.

Osaan vaihtaa puhtaat vaatteet päälleni. Osaan mennä vessaan, kun tulee hätä.

Asioita joita en osaa:

En osaa kunnolla käyttää rahaa. En tunne rahan arvoa. En osaa käyttää nettipankkia, vaikka minulla on oma kone huoneessani.

En osaa käydä vaateostoksilla, vaan ohjaajan kanssa käydään ostoksilla.

Minulla oli syksyn aikana kausi, jona en hyväksynyt itseäni. Mutta muiden kanssa puhuminen ja vahvojen puolien miettiminen sai minut taas positiiviseksi ja hyväksymään itseni.

Olen kuitenkin kaunis, nuori nainen. Ja tykkään pitää värikkäitä vaatteitta.

Ja minulla on hyviä ystäviä, jotka ovat myös kehitysvammaisia nuoria naisia ja he hyväksyvät minut sellaisena kuin olen.

Vaikka minulla olisi mahdollisuus joskus asua tavallisessa kerrostalossa vammattomien kanssa, en sitä haluaisi, koska minun on hyvä olla täällä, missä asun.

Olen täällä hyväksytty yksi muiden joukossa ja minulla on vertaisia kavereita ja kukaan ei pidä minua outona, vaikka leikin prinsessaleikkejä.

Hyväksyn jatkossa sen, että olen lievästi, keskivaikeasti kehitysvammainen ja siinä ei ole mitään pahaa tai hävettävää. Ja olen yksi muiden joukossa.

Ei minun elämäni ole vaikeaa. Minun elämäni on loppujen lopuksi ihanaa.

Ja se älykkyys 47-49 on vaan numeroita. En anna sen enää rajoittaa elämääni. Se on luku vaan ja opin ja kehityn koko ajan, vaikka hitaammin kuin muut.

On kiva, kun tämä sivu on.

Vastaus:

Kiitos!

Onpa mukava kuulla, että vastauksesta on ollut sinulle apua.

Hienoa, että olet puhunut tunteistasi muiden kanssa ja pohtinut vahvuuksiasi. Mukava kuulla, että se on auttanut ja sinun on nyt parempi olla.

Osaat todella monenlaisia asioita.

Osaat myös kirjoittaa hyvin siitä, kuka sinä olet, miltä sinusta tuntuu ja mitä osaat.

Puhumisen lisäksi kirjoittaminen onkin hyvä tapa käsitellä omia tunteita.

Kun minulla on paha olla, käyn kävelyllä luonnossa, kirjoitan päiväkirjaa ja juttelen läheisten ihmisten kanssa. Nämä asiat auttavat minua.

Ohjaajat ja hauskanpito

18.11.2020

Hei

Miksi minun asuntolani ohjaajat kieltävät minulta kaiken hauskanpidon koko ajan? Ja lääkärikään ei voi auttaa siinä asiassa lainkaan?

Vastaus:

Hei

Kurja kuulla, että sinusta tuntuu tältä.

Sinun kannattaa jutella asiasta ohjaajien kanssa.

Kerro heille, miltä sinusta tuntuu. Kerro, mitä haluaisit tehdä. Kerro, miksi se on sinulle tärkeää.

Kysy ohjaajilta, miksi he kieltävät asioita. Kuuntele, mitä he ajattelevat asiasta. Heillä on kieltämiseen varmasti jokin syy.

Miten voisitte yhdessä ratkaista asian?

Tsemppiä!

Koska joululauluja saa kuunnella?

17.11.2020

Onko nyt liian aikaista kuunnella joululauluja, kun on vasta marraskuun puoliväli?

Minä ainakin olen kuunnellut niitä omassa huoneeseensa jo ainakin viikon.

Vastaus:

Hei

Ei ole liian aikaista kuunnella joululauluja. Sinä saat kuunnella juuri niitä lauluja, joita itse haluat. Voit kuunnella joululauluja vaikka kesällä, jos haluat.

Minä olen kova hyräilemään ja laulamaan. Minua naurattaa, kun laulan joululauluja keskellä kesää.

Mikä on sinun lempi joululaulusi?

Minä lempi joululaulu on Varpunen jouluaamuna. Siinä on aika surullinen, mutta kaunis tunnelma.