Uusimmat kysymykset

Makkara ja pitsa

12.6.2024

Kyllä makkaraa ja pitsaa voi syödä joka päivä. Et sä sitä kyllä voi kieltää.

Vastaus

Hei

Makkaraa tai pitsaa ei kannata syödä joka päivä. Se on terveydelle ja hyvinvoinnille haitallista.

Terveelliset ruuat lisäävät terveyttä ja hyvinvointia. Niistä tulee hyvä olo.

Käykää vastaamassa Minun mielestäni -palstalla, millaiset ruuat teidän mielestänne on hyviä ja terveellisiä.

Minun mielestäni

Valikoiva puhumattomuus

12.6.2024

Mitä tarkoittaa valikoiva puhumattomuus?

Minusta se kuulostaa siltä, että ihminen käyttää itsemääräämisoikeutta väärin.

Eihän kukaan ihminen voi päättää, että puhuu vain kotona ja ruokakaupassa, mutta ei puhu koulussa tai töissä.

Vastaus

Hei

Valikoiva puhumattomuus tarkoittaa sitä, että ihmisen on vaikea puhua joissain tilanteissa.

Ihminen ei päätä tai valitse olla puhumatta. Hän ei pysty puhumaan tietyissä tilanteissa.

Ihminen voi esimerkiksi pelätä puhumista koulussa ja töissä. Kun hän pelkää, puhumiseen tarvittavat lihakset jännittyvät, eikä hän pysty puhumaan.

Turvallisessa tilanteessa ja turvallisten ihmisten seurassa puhuminen onnistuu.

Puhumattomuus ei ole itsemääräämisoikeuden käyttämistä väärin.

Ketään ei saa syyttää tai syyllistää siitä, ettei hän pysty puhumaan.

Karvat hävettävät

12.6.2024

Minulla on luultavasti PCOS ja sen takia paljon tummia karvoja leuassa ja huulten yläpuolella sekä mahassa. Olen tummahiuksinen muutenkin.

Onko jotain lääkettä, jolla ne saa pois tai auttaako, jos pudottaa painoa? Vai pitääkö minun aina vaan kantaa partakonetta mukana joka paikkaan?

Nolottaa mennä ystävän luo yökylään, kun se kuulee sen koneen äänen, kun melkein joka aamu joudun ajamaan leukaa.

Minulla on myös hieman kuukautisten häiriöitä, mutta se ei ole haitannut.

Vastaus

Hei

PCOS eli munasarjojen monirakkulatauti on naisten hormonihäiriö. Häiriö on melko yleinen.

Suosittelen juttelemaan asiasta lääkärin kanssa. Lääkäri osaa vastata parhaiten kysymyksiisi lääkkeistä ja hoidosta.

Sinun ei tarvitse hävetä tai salata karvoja tai niiden ajelua. Meillä kaikilla on omat häiriöt, vammat ja vaikeudet. Ne kuuluvat elämään.

Oletko jutellut asiasta ystäväsi kanssa? Ystävän kanssa juttelu voisi helpottaa häpeän tunteeseen.

Voisit kertoa, että asia painaa mieltäsi ja hävettää sinua.

Tsemppiä!

Syömisestä päättäminen

12.6.2024

Kun sanoit, että pitsaa ei saa syödä joka päivä, eikö sitä itse saa päättää, mitä syö?

Vastaus

Hei

Jokainen tosiaan päättää itse, mitä syö.

Esimerkiksi asuntolassa on kuitenkin tarjolla ruokaa, joka on terveellistä ja sopii kaikille asukkaille.

Asuntolan ruuan lisäksi voi ostaa esimerkiksi välipalaa, josta tykkää.

Pitsa on epäterveellistä, eikä sitä kannata syödä joka päivä.

Seurustelu julkkiksen kanssa

12.6.2024

Hei

Miksi sinä väität, että jotkut haluavat seurustella julkkisten kanssa. Mutta aina kun minä olen kysynyt joltain, he sanovat, että heitä ei kiinnosta julkkikset.

Vastaus

Hei

Ihmiset haaveilevat erilaisista asioista.

Jotkut haaveilevat seurustelusta julkkiksen kanssa, jotkut eivät.

Taistelulajien alkuperät

12.6.2024

Mistä maista tulevat jujutsu, hapkido ja iaido?

Onko thainyrkkeily tullut Thaimaasta?

Mistä tulevat tavallinen nyrkkeily ja potkunyrkkeily?

Vastaus

Hei

Jujutsu ja iaido tulevat Japanista.

Hapkido tulee Koreasta.

Thainyrkkeily tulee Thaimaasta ja on Thaimaan kansallisurheilulaji.

Tavallinen nyrkkeily sai alkunsa Englannissa 1700-luvulla.

Potkunyrkkeily kehitettiin alun perin Japanissa, myöhemmin myös Yhdysvalloissa.

Hoitajat eivät tottele

10.6.2024

Päivästä toiseen minä hoitajille huudan, että minä tarvitsen paljon hyvää ruokaa asuntolassa. Sellaista, kuten pizza, hampurilaiset, makkara, makkaraperunat, juusto, paistetut kananmunat ja ennen kaikkea paljon lihaa pitää olla.

Miksi hoitajat eivät tottele, vaikka minä koko ajan huudan kovaa hoitajille?

Vastaus

Hei

Ymmärrän hyvin, että haluat vain hyvää ruokaa.

Asuntolan hoitajat eivät päätä asuntolan ruuista. Sinun ei siis kannata huutaa hoitajille.

Asuntolan ruoka sellaista, että se sopii kaikille asukkaille. Asuntolan ruoka on terveellistä ja monipuolista.

Pizza, hampurilaiset ja makkara ovat epäterveellisiä. Niitä ei voi syödä joka päivä.

Onko jotain terveellisiä ruokia, joista tykkäät?

Voit ostaa asuntolan ruokien lisäksi itsellesi välipalaa kaupasta.

Tsemppiä!

Kesätöiden saaminen

10.6.2024

Hei

Onko totta, että kesätöitä on vaikea saada?

Vastaus

Hei

Kyllä kesätöitä voi olla vaikea saada. Kesätyöpaikkojen määrä on vähentynyt.

Yleensä kesätöitä kannattaa hakea jo aikaisin keväällä.

Kesätöitä voi kuitenkin saada myös kesällä.

Esimerkiksi tutuilta ihmisiltä kannattaa kysyä vinkkejä kesätöiden hakemiseen.

ADHD ja autismi

10.6.2024

Miksi muita, joilla on kehitysvamma, ei kiinnosta ottaa selville mitä ADHD:n tai autismin oireet ovat? Että he ymmärtäisivät meitä, joilla ADHD tai autismi aiheuttaa ongelmia kehitysvammapuolella.

Vastaus

Hei

Ihmisiä kiinnostavat erilaiset asiat.

ADHD ja autismin kirjo kiinnostavat ihmistä yleensä silloin, kun hänellä itsellään tai jollain hänen läheisellä ihmisellä on ADHD:n tai autismin kirjon piirteitä.

Oletko kertonut muille ihmisille, miten ADHD ja autismi vaikuttavat sinun elämääsi?

Lisäämme viimeistään syksyllä tietoa ADHD:stä ja autismin kirjosta Vernerin selkosivuille.

ADHD-liiton sivuilla on tietoa ADHD:sta

Autismiliiton sivuilla on tietoa autismin kirjosta

Vapun ja äitienpäivän vietto

10.6.2024

Hei

Miten meni vappu ja äitienpäivä? Ja miten vietit ne?

Vastaus

Hei

Vappu ja äitienpäivä menivät mukavasti, kiitos.

Vappuna grillasin naapureiden kanssa.

Äitienpäivää vietin perheen kanssa. Söin kakkua.

Miten vappu ja äitienpäivä menivät sinulla?

Juhannuksen viettäminen

9.6.2024

Hei

Miten aiot viettää juhannusta, entä muut lukijat?

Vastaus

Hei

Aion mennä juhannuksena mökille ja tavata sukulaisia. Syön hyvää ruokaa ja katselen ehkä juhannuskokkoa.

Miten sinä aiot viettää juhannusta?

Pellen sylissä

6.6.2024

Hei

Olenko minä istunut kenenkään Iik-viikon pellen sylissä?

Vastaus

Hei

Nyt en valitettavasti osaa vastata.

Odotatko jo Iik-viikkoa kovasti?

Tutustuminen kaverina

6.6.2024

Jos toisella ihmisellä on kehitysvamma ekko ja toisella ihmisellä ei, kannattaako silloin tutustua edes kaverina?

Itselläni on todettu olevan kehitysvamma ekko -oire, johon ei ole lääkehoitoa.

Onkohan muita, joilla on kehitysvamma ekko myös?

Vastaus

Hei

Kyllä kannattaa tutustua uusiin kavereihin.

Meillä kaikilla on erilaisia oireita, vammoja ja sairauksia. Olemme kaikki omanlaisiamme ja keskenään erilaisia. Maailmassa ei ole kahta samanlaista ihmistä.

Kavereina voimme jakaa asioita, oppia toisiltamme ja tukea toisiamme.

On varmasti muitakin, joilla on kehitysvamma ekko.

Ekko tarkoittaa erityistä kiinnostusta johonkin asiaan.

Kehitysvamma-ekko

5.6.2024

Minun kohdallani on todettu kehitysvamma ekko, kun muut autismin kriteerit eivät täyty.

Lääkäri sanoi silloin, että jos ei täyty autismi-diagnoosin kriteerit, silloin on kyse kehitysvamma ekko -jutusta.

Voitko kirjoittaa Verneri-sivulle, mitä on kehitysvamma ekko, että ne, joilla ei ole kehitysvamma ekko, ymmärtävät niitä, joilla on ekko?

Vastaus

Hei

Ekko tarkoittaa erityistä kiinnostusta jotain tiettyä asiaa kohtaan. Kiinnostuksen kohteita voi olla yksi tai useampi yhtä aikaa. Kiinnostuksen kohteet voivat myös vaihdella.

Erityinen kiinnostuksen kohde voi olla esimerkiksi kehitysvammaisuus. Jos ihminen on erityisen kiinnostunut kehitysvammaisuudesta, hän haluaa esimerkiksi lukea ja puhua siitä paljon ja usein.

Lasu

5.6.2024

Mikä ihme on lasu?

Vastaus

Hei

Lasu tarkoittaa lastensuojelua tai lastensuojeluilmoitusta.

Lastensuojelu turvaa lapsen hyvinvointia.

Lastensuojeluilmoitus tehdään, jos on huoli lapsen hyvinvoinnista.

Papuri ja yleiskielen kirjat

5.6.2024

Voiko Papuri-sivulle lukea yleiskielen kirjoja ääneen?

Vastaus

Hei

Papuri on työkalu, jolla voit tehdä itse verkkokirjoja.

Voit lisätä verkkokirjaan tekstiä, kuvia, lyhyitä videoita ja ääntä. 

Voit lukea verkkokirjaan ääneen mitä haluat. Voit lukea myös yleiskielen kirjoja.

Pääset Papuriin tästä (papunet.net)

Hoitovastike

5.6.2024

Mikä on sitten hoitovastike?

Vastaus

Hei

Hoitovastike on maksu, jonka asunnon omistaja maksaa asunto-osakeyhtiölle. Hoitovastikkeella maksetaan esimerkiksi talon lämmitystä ja siivousta.

Hoitovastike kuuluu yhtiövastikkeeseen. Hoitovastike on siis osa yhtiövastiketta, jonka asunnon omistaja maksaa asunto-osakeyhtiölle.

Asunnon omistaja maksaa yhtiövastikkeen yleensä kerran kuussa.

Yhteisövastike

5.6.2024

Mikä on yhteisövastike?

Vastaus

Hei

Yhteisövastike on sama asia kuin yhtiövastike.

Yhtiövastike on maksu, jonka asunnon omistaja maksaa asunto-osakeyhtiölle. Yhtiövastikkeella maksetaan asunto-osakeyhtiön yhteisiä menoja, kuten lämmityskuluja ja huoltotöitä.

Parisuhteen kieltäminen

4.6.2024

Kaksi minun tuntemaa kehitysvammaista ihmistä ovat parisuhteessa.

Miksi esimerkiksi heidän äidit eivät kiellä sitä heiltä?

Vastaus

Hei

Aikuiset ihmiset päättävät itse parisuhteestaan.

Oikeus päättää omasta parisuhteesta on ihmisoikeus. Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille.

Lue myös: Vammaisten oikeudet

Kiukkuaminen

4.6.2024

Hei Kerttu

Olemme siis kihloissa. Puolison käytös huolettaa välillä jopa häntä itseään. Ja kun mä alan sitten potkia tuota sänkyä.

Toisinaan hän kiukkuaa myös minulle. Ja sitten en ymmärrä, kun mä alan murisemaan. Siitä tulee minullekin tosi paha mieli.

Enkä ymmärrä, että miksi mä heti pillahdan itkuun. Eikä siinä tilanteessa minullakaan monestikaan ole mitään keinoa, miten lohduttaa häntä. Vaikka lähes kaikkea olemme jo kokeilleet.

Vastaus

Hei

Hyvä, että olet miettinyt asiaa ja kysyt neuvoa!

Läheiset ihmiset kiukkuavat ja riitelevät välillä. Se kuuluu läheisiin ihmissuhteisiin.

Kiukkuamisesta voi tulla molemmille huono olo. Itkeminen on hyvä tapa purkaa huonoa oloa.

Kiukkuamisesta ja riidoista kannattaa jutella yhdessä. Juttelu onnistuu yleensä parhaiten silloin, kun pahin kiukku on mennyt ohi.

Voisitte esimerkiksi miettiä yhdessä

  • mistä kiukku johtuu
  • mitä kiukkuisena saa tehdä
  • mitä kiukkuisena ei saa tehdä
  • mikä kiukkuun auttaa, mikä helpottaa oloa?

Voitte jutella asiasta kahdestaan tai pyytää mukaan jonkun luotettavan ihmisen. Joskus asioista on helpompi jutella, kun mukana on muitakin.

Tsemppiä!

Lue myös: Ratkaise riidat

Oikeus parisuhteeseen

4.6.2024

Onko totta, että kaksi ihmistä saavat olla parisuhteessa keskenään, jos he ovat aikuisia ja vapaaehtoisesti suhteessa, eikä kumpaakaan pakoteta siihen? Siis saavat olla, vaikka jotkut muut ihmiset eivät jostain syystä sitä hyväksy?

Vastaus

Hei

Kyllä aikuiset ihmiset saavat olla parisuhteessa keskenään, jos he molemmat haluavat sitä.

Jokaisella on oikeus päättää omista ihmissuhteistaan.

Katuminen ja itsensä syyttäminen

4.6.2024

Miten pääsee eroon siitä, että katuu jotain asiaa ja syyttää siitä itseään?

Minä esimerkiksi menin vahingossa sekoittamaan unirytmini ja minulla lähti siitä käyntiin niin paha unettomuus, että jouduin sairaalaan.

Pelkään etten nuku enää ikinä. Ja syytän tästä itseäni niin paljon, että kyyneleet tulevat silmiin.

Vastaus

Hei

Itseään ei kannata syyttää virheistä liikaa.

Kaikki tekevät virheitä ja vääriä valintoja. Kaikille sattuu vahinkoja. Ne kuuluvat elämään.

Virheet voi myös yleensä korjata. Uskon, että unirytmisi palautuu ajan kanssa takaisin.

Virheissä on myös monia hyviä puolia. Virheistä voi esimerkiksi oppia uusia asioita.

Mitä sanoisit kaverille, joka on tehnyt virheen? Miten lohduttaisit häntä? Voisitko sanoa samalla tavoin itsellesi?

Tsemppiä!

Bestman

4.6.2024

Saako lapsi olla bestman?

Vastaus

Hei

Bestman avustaa sulhasta häissä. Sulhanen valitsee bestmanin itse. Yleensä bestman on sulhasen ystävä tai sukulainen.

Bestman on yleensä aikuinen. Mutta kyllä bestman voi olla lapsikin, jos sulhanen näin haluaa.

Sulhanen voi valita itselleen myös sulhaspojan, joka on yleensä lapsi. Myös sulhaspoika voi auttaa sulhasta häissä.

Sperman luovutus

3.6.2024

Voiko lievästi kehitysvammainen luovuttaa spermaa eli siittiöitään, jos ei ole tehty mitään toimenpiteitä penikselle ja ikä on sopiva, eikä ole muita sairauksia?

Vastaus

Hei

Siittiöiden luovutuksen voi estää sairaus tai vamma, joka voi periytyä.

Jos kehitysvammaisuuden syy ei ole periytyvä, se ei välttämättä estä siittiöiden luovutusta.

Kehitysvammaisuus

3.6.2024

Merkitseekö älyllinen kehitysvamma sitä, että on tyhmä?

Vastaus

Hei

Kehitysvamma ei tarkoita sitä, että on tyhmä.

Kehitysvamma tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää uusia asioista.

Poistettu hammas

3.6.2024

Minulta poistettiin hammas. Mitä sille poistetulle hampaalle tehtiin? Ei kai sitä heitetty roskiin? Jotenkin outo ajatus, että osa minusta joutuu kaatopaikalle?

Vastaus

Hei

Kyllä poistetut hampaat heitetään yleensä roskiin, jos ei potilas pyydä hammasta itselleen.

Koiran pitäminen vapaana

3.6.2024

Hei

Minua avustetaan suomen kielessä ja kirjoittamisessa. Osaan paremmin suomea.

Minulla on pitkäkarvainen susikoira, jonka nimi on Heidi.
Heidi ei ymmärrä suomea, mutta pidin sitä vapaana.

Tottelee kyllä, mutta Suomessa ei saa vissiin pitää koiraa vapaana?

Otin koiran kiinni, kun käskin. Ja muut käski myös.
Mielestäni tein oikein ja en tiennyt suomen lakia.

Vastaus

Hei

Teit oikein, kun otit koiran kiinni.

Suomessa koiraa ei saa pitää vapaana taajamassa. Taajama tarkoittaa rakennettua aluetta, jossa asuu yli 200 ihmistä.

Myös taajaman ulkopuolella koiran pitää olla kiinni maaliskuun alusta 19. elokuuta asti.

Kirjojen äänien lukeminn

29.5.2024

Itsellä on lievä älyllinen kehitysvamma ja sosiaalinen kömpelyys.

En osaa olla ihmisten kanssa, mutta luen yksin yleiskielen kirjoja ääneen.

Miksi ne, joilla on lievä älyllinen kehitysvamma, ei saa lukea äänikirjoja ääneen työkseen?

Vastaus

Hei

Mukava kuulla, että tykkäät lukea kirjoja ääneen.

Äänikirjoja lukevat yleensä näyttelijät. He ovat opiskelleet näyttelemistä ja äänen käyttöä.

Tunnetko Papurin?

Papurilla voit tehdä itse kirjoja ja äänittää kirjojen äänet.

Pääset Papuriin tästä linkistä (papunet.net)

Uskon takia pilkkaaminen

29.5.2024

Miksi jotkut ihmiset ovat ilkeitä ja pilkkaavat minua siksi, kun minä uskon Jumalaan?

Vastaus

Hei

Ketään ei saa pilkata mistään syystä.

Jokaisella on oikeus uskoa Jumalaan tai olla uskomatta.

Toisen pilkkaaminen on aina väärin.

Oulun sijainti

29.5.2024

Onko Oulu pohjoisessa?

Vastaus

Hei

Kyllä Oulu on pohjoisessa.

Oulu on Pohjois-Suomen vanhin kaupunki.

Teakki

28.5.2024

Mä sanoin teakki en teak, niin mitä teakki tarkoittaa?

Vastaus

Teakki on sama asia kuin Teak eli työllistymistä edistävä ammatillinen kuntoutus.

Myös Teatterikorkeakoulusta käytetään lyhennettä Teak tai Teakki.

Teak

27.5.2024

Mikä ihme on Teakki?

Vastaus

Hei

Teakki eli Teak tarkoittaa työllistymistä edistävää ammatillista kuntoutusta.

Työllistymistä edistävässä ammatillisessa kuntoutuksessa saa tukea valmentajalta. Valmentaja voi auttaa löytämään työpaikan tai perustamaan yrityksen.

Kuntoutuksessa on 3 erilaista vaihtoehtoa:

  • työkokeilu
  • työhönvalmennus
  • työkokeilun ja työhönvalmennuksen yhdistelmä.
    Kela auttaa sinua valitsemaan sinulle sopivan vaihtoehdon.

Työllistymistä edistävää ammatillisesta kuntoutusta järjestää Kela.

Lue lisää Teakista Kelan sivuilta (kela.fi)

Kummin ikä

27.5.2024

Voiko alaikäinen olla kummi?

Vastaus

Hei

Kyllä alaikäinen voi olla kummi.

Kummi voi olla, jos on täyttänyt 15 vuotta ja käynyt rippikoulun.

Kehitysvammadiagnoosi aikuiselle

27.5.2024

Olen nuori aikuinen, jolla puutteita arkielämän selviytymisessä. Kuitenkin älykkyysosamääräni on 122 psykologisten testien mukaan.

Miten saada apua?

Vastaus

Hei

Aikuinen saa erittäin harvoin diagnoosin kehitysvammaisuudesta.

Arjesta selviytymistä voivat vaikeuttaa monenlaiset asiat, kuten tarkkaavuuden vaikeudet ja mielenterveyden häiriöt.

Syyt vaikeuksiin kannattaa selvittää terveydenhuollossa. Voit varata ajan esimerkiksi koulun terveydenhoitajalle tai terveyskeskukseen.

Esimerkiksi hyvinvointialue tai kunta voi järjestää palveluita, jotka auttavat arjessa. Myös monet järjestöt tarjoavat tukea arkeen.

Voit pyytää tukea ja apua myös läheisiltä, kavereilta ja naapureilta.

Tärkeintä on, ettet jää vaikeuksien kanssa yksin.

Tsemppiä!

Hyvä kaveri

24.5.2024

Miten voin olla hyvä kaveri?

Vastaus

Hei

Aina ei ole helppoa olla hyvä kaveri.

Onneksi kaveritaitoja voi oppia.

Olemme kysyneet Vernerin lukijoilta vinkkejä, miten voi olla hyvä kaveri.

Lue vinkit täältä: Hyvä ystävä

Tsemppiä!