Uusimmat kysymykset

Paniikkihäiriö

2.4.2020

Voisitteko kertoa, miten voi ehkäistä että paniikkia ei tulisi?

Minulla itselläni on tullut kotona aika hurjia paniikkikohtauksia. Ja on tullut paniikkia mulle omassa toiminnassa yhteiskokouksessa.  Yksi kommentoi minulle silleen, että mulle tuli itkut ja paniikki ja jouduin siirtymään pois.

Mulla on paljon asioita ja sen takia käyn terapiassa.

Vastaus:

Ikävä kuulla, että saat paniikkikohtauksia.

On hyvä, että käyt terapiassa. Se on hyvä apu paniikkikohtauksiin. Olethan puhunut kohtauksista terapeutille?

Paniikkikohtauksiin voi pyytää apua myös lääkäriltä. Voit varata ajan lääkärille omasta terveyskeskuksesta.

Tsemppiä!

Työt pyhäpäivinä

2.4.2020

Miksi jotkut väittävät, että jouluna ja pääsiäisenä kaikilla ihmisillä on vapaata?

Eihän se ole totta. Kyllä minä tiedän, että ainakin poliisit, sairaanhoitajat, lääkärit ja taksikuskit joutuvat töihin myös jouluna ja pääsiäisenä.

Vastaus:

Jouluna ja pääsiäisenä on pyhäpäiviä. Silloin suurella osalla suomalaisista on vapaata.

On totta, että osa ihmisistä on silloinkin töissä. Esimerkiksi poliiseja, lääkäreitä ja taksikuskeja tarvitaan silloinkin.

Pyhäpäivinä työskentelevät ihmiset pitävät vapaata toisina päivinä.

Ylisfestarit kesällä

1.4.2020

Onko elokuussa ne Ylisfestarit vai onko ne peruttu?

Vastaus:

Olen yrittänyt selvittää asiaa, mutta valitettavasti en ole saanut vielä vastausta.

Jatkan asian selvittelyä ja palaan asiaan.

Tilaajia YouTube-kanavalle

1.4.2020

Hei

Kerro minulle, millä minä saisin enemmän tilaajia ja katsojia minun YouTube-kanaville.

Vastaus:

Hei

YouTube on sosiaalisen median videopalvelu.

Tässä muutama vinkki YouTube-videoiden tekemiseen:

  1. Kirjoita videolle nimi, joka kuvaa videon sisältöä.
  2. Kirjoita videolle kuvaus, joka vastaa videon sisältöä.
  3. Julkaise videoita usein.
  4. Kerro videon lopussa, millaisen videon julkaiset seuraavalla kerralla.

Nämä keinot voivat lisätä katsojien ja tilaajien määriä YouTube-kanavalla.

Kesää kohti

31.3.2020

Nyt menemme jo kesää kohti, luonnossa jo on kevään merkit. Vai mitä tuumii Kerttu?

Vastaus:

Kyllä kevät on jo aika pitkällä. Kevään merkkejä on luonnossa paljon. Linnut laulavat ja kevään ensimmäiset kukat kukkivat.

Tosin juuri nyt täällä Etelä-Suomessa sataa lunta!

Mutta sellainenhan tämä Suomen kevät on.

Katujen nimet

31.3.2020

Kotikaupunkini on laajentunut kuntaliitoksen myötä ja niinhän se on ettei samassa kaupungissa voi olla kahta saman nimistä tietä tai katua. Vai mitä Kerttu?

Vastaus:

Juuri näin.

Kunnassa ei voi olla kahta samannimistä tietä tai katuja. Esimerkiksi postit menisivät helposti vääriin osoitteisiin, jos samannimisiä katuja olisi useita.

Minä en halua käydä päiväkahvilla

31.3.2020

Minä olen asuntolassa sanonut monta kymmentä kertaa ohjaajille ja toisille asukkaille, että minä en halua käydä päiväkahvilla. Silti minulle jankutetaan, että “Tule nyt kahville” ja sitten suututaan, kun minulle laitettu jäätelöannos menee hukkaan, kun minä en käy päiväkahvilla.

Onko se minun syy, jos minulle vaikka jäätelöä laitetaan, vaikka minä en mene päiväkahville ja sanon, että en halua jäätelöä?

Ohjaajien mielestä on, vaikka minä sanon ennen kahvia, että ei minulle laiteta sitä jäätelöä turhaa, kun minä en sitä syö.

Kahvilla käynti on vapaaehtoista ja minä en siksi siellä käy, koska minulla on oikeus olla käymättä.

Minä en pidä kahvista, teestä, kaakaosta tai niistä makeista jutuista, mitä minulle yritetään tarjota, kuten pulla tai jäätelö.

Haluan edes päiväkahvilla käymisestä päättää itse, kun en muuten saa päättää oikein mistään.

Vastaus:

Ei päiväkahvi ole pakollinen. Se kuuluu kyllä ateriapalveluun, josta sinä maksat.

Haluaisitko kahvin ja makean jälkiruuan tilalle jotain muuta? Vaikkapa mehua ja jonkun hedelmän tai vihanneksen?

Vai etkö ylipäätään pidä yhteisestä kahvihetkestä?

Yritän jutella asiasta ystävällisesti ohjaajien kanssa. Asiat selviävät parhaiten, kun niistä juttelee rauhallisesti ja ystävällisesti.

Tsemppiä!

Suojeluspyhimys

31.3.2020

Mikä on suojeluspyhimys? Liittyykö se jotenkin kirkkoon ja uskontoon?

Vastaus:

Kyllä suojeluspyhimys liittyy kirkkoon ja uskontoon.

Suojeluspyhimyksen uskotaan suojelevan esimerkiksi jotakin tiettyä paikkaa, kirkkoa tai ihmisryhmää.

Esimerkiksi Pyhä Lucia on sokeiden ihmisten suojeluspyhimys. Neitsyt Marian uskotaan suojelevan äitejä.

Kiusaamisen lopettaminen

30.3.2020

Minulle jankutetaan koko ajan, että muiden kiusaamisen on loputtava, vaikka minä en lopeta sitä koskaan.

Miksi sitä ei voida ymmärtää, että minä en sitä lopeta koskaan?

Miksi aikuiset ihmiset viitsivät jankuttaa koko ajan samaa asiaa.

Vastaus:

Olet lähettänyt monta kysymystä samasta aiheesta.

Olenkin jo vastannut, että kiusaaminen on väärin muita kohtaan. Siksi ohjaajat puuttuvat siihen.

Tuntuu, että asia vaivaa sinua kovasti. Ja minun erilaisista neuvoistani ei ole tainnut olla sinulle apua.

Voisitko jutella asiasta lääkärin tai psykologin kanssa? Se helpottaisi oloasi.

Voisit varata ajan lääkärille omasta terveyskeskuksestasi. Hän auttaa sinua asiassa eteenpäin.

Koronavirus ja Suomen rajat

30.3.2020

Moikka!

Onko ennusteita, että koska loppuu tämä vartiointi Suomen ja Ruotsin rajoilla, onko mitään hajua?

Vastaus:

Moikka!

Suomi on sulkenut suurimman osan maan ulkorajoista. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomeen ei saa matkustaa muista maista. Suomesta ei myöskään saa matkustaa muihin maihin.

Rajojen sulkeminen hidastaa koronaviruksen leviämistä.

Suomen hallitus on päättänyt, että rajat on suljettu 13. huhtikuuta asti. Hallitus ilmoittaa lähiaikona, pidentääkö se tätä aikaa.

Koronavirus ja kyläily

28.3.2020

Saako kaverin luona käydä?

Vastaus:

Koronavirus tarttuu, kun sairastunut ihminen aivastaa tai yskii.

Osa ihmisistä sairastaa koronaviruksen ilman oireita. Siksi oireetonkin ihminen voi tartuttaa muita.

Koronaviruksen leviämistä hidastetaan sillä, että ihmiset tapaavat toisiaan mahdollisimman vähän.

Suomen hallitus on määrännyt, että kaikkia turhia tapaamisia pitää nyt välttää. Eli jos kaverin luona kyläily ei ole pakollista, älä kyläile.

Jos sinulla on flunssan oireita tai kuulut koronaviruksen riskiryhmään, kyläily on kielletty.

Jos kaverillasi on flunssan oireita tai hän kuuluu riskiryhmään, kyläily on kielletty.

Kavereille ja läheisille ihmisille kannattaa nyt soitella puhelimella. Pidä yhteyttä myös vaikkapa sähköpostilla ja somessa.

Lue Vernerin Ajankohtaista-sivulta erilaisista tavoista pitää ihmisiin yhteyttä.

Jos asut asuntolassa tai ryhmäkodissa, kysy asiasta ohjaajilta. He tietävät, miten tartuntoja vältetään asuntolassa tai ryhmäkodissa.

Tilanne on kaikille nyt vaikea, mutta se menee ohi.

Pidetään toisistamme huolta!

Lue lisää koronavirus-sivulta.

Katso Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeet kansalaisille (thl.fi) Sivut eivät ole selkokieliset.

Kissan omistaminen

26.3.2020

Miksi vieraat ihmiset sanovat minulle, että minulle ei sovi kissa, vaikka minulla on ollut kissa? Tulee paha mieli.

Vastaus:

Ymmärrän hyvin, että sinusta tuntuu pahalta.

Oletko kysynyt perusteluja asialle? Eli oletko kysynyt, miksi sinulle ei sovi kissa?

Asiasta kannattaa kysyä suoraan niiltä ihmisiltä, joiden kanssa olet puhunut.

Jos et jostain syystä voi ottaa omaa kissaa, voisitko vaikkapa hoitaa jonkun toisen kissaa?

Tsemppiä!

Tuki raha-asioiden hoitoon

26.3.2020

Kuinka yleistä on, että lievästi älyllisesti kehitysvammainen ei ole tarvinnut edunvalvontaa? Ja ei tarvitse omaisten eikä muiden apua mihinkään raha-asioiden hoitoon?

Vastaus:

Valitettavasti en osaa vastata tarkasti. Mutta suurin osa lievästi kehitysvammaisista aikuisista tarvitsee apua raha-asioiden hoitoon.

Voi olla esimerkiksi niin, että osa raha-asioista hoituu hyvin ilman apua. Ja osaan asioista tarvitsee tukea.

Esimerkiksi laskujen maksu voi sujua hyvin ilman apua. Mutta vaikkapa veroilmoitukseen voi tarvita tukea.

Tukea voi saada muiltakin kuin edunvalvojalta. Esimerkiksi työhönvalmentaja voi auttaa vaikkapa veroasioissa.

Minä en ymmärrä köyhyyttä

26.3.2020

Miksi Afrikan maat ovat köyhiä? Ei ole rahaa kouluun eikä terveydenhuoltoon, Suomessa on.

Mutta kyllä täälläkin on köyhiä, mutta ei niin köyhiä kuin Afrikassa vai onko?

Vastaus:

Köyhyyttä onkin vaikea ymmärtää. Se on niin monimutkainen asia. En minäkään ymmärrä köyhyyttä kovin hyvin.

Jonkin maan tai yksittäisen ihmisen köyhyyteen on aina monia erilaisia syitä.

Kaikki Afrikan maat eivät ole köyhiä, mutta moni on.

Afrikan maissa köyhyyttä aiheuttavat esimerkiksi seuraavat asiat

  • sodat
  • huono hallinto
  • huono hygienia ja sairaudet
  • koulutuksen puute
  • luonnon onnettomuudet, kuten tulvat, kuivuus ja maanjäristykset.

Köyhyys on kierre. Köyhyyden syitä ja seurauksia on vaikea erottaa toisistaan.

Esimerkiksi huono terveydenhuolto on yksi köyhyyden syy. Eli huono terveydenhuolto lisää köyhyyttä.

Toisaalta huono terveydenhuolto on köyhyyden seuraus. Eli huono terveydenhuolto johtuu köyhyydestä.

Suomi on tosiaan rikas maa. Mutta osa suomalaisista on silti köyhiä.

Köyhyyden syitä Suomessa ovat esimerkiksi

  • koulutuksen puute
  • työttömyys eli työn puute
  • pitkäaikaissairaudet.

Myös vamma voi lisätä köyhyyden riskiä. Vammaisen ihmisen voi olla muita vaikeampi saada töitä.

Köyhyys on niin monimutkainen asia, että sitä on vaikea mitata ja verrata.

Kevät

24.3.2020

Pajunkissat jo näkyvillä, se on sitten kevät. Vai mitä Kerttu tuumii?

Vastaus:

Kyllä, pajunkissoja on jo näkyvillä. Muitakin kevään merkkejä on jo paljon. Valon määrä on lisääntynyt, tiaiset laulavat ja leskenlehtiäkin on jo näkynyt.

Kevät on tosiaan tullut. Se on mukavaa!

Koronavirus ja biologinen sota

24.3.2020

Moni minun uskossa oleva tuttu on sanonut, että tämä koronavirus voi olla biologinen sota. Kerro rehellisesti ja suoraan, mitä tarkoittaa biologinen sota?

Vastaus:

Biologinen sota tarkoittaa sotaa, jossa aseena käytetään esimerkiksi tarttuvia tauteja. Biologiset aseet on kielletty lähes kaikkialla maailmassa.

Koronavirus ei ole biologista sotaa.

Koronaviruksesta leviää paljon väärää tietoa, huhuja ja valheita.

Joskus voi olla vaikea erottaa väärä tieto oikeasta. Tieto voi myös herättää huolta ja pelkoa. Asioista kannattaa kysyä ja jutella luotettavien ihmisten kanssa.

Koronavirus ja ostokset

24.3.2020

En tajua sitä, että mikä ihme siinä on, kun ihmiset hamstraavat vessapaperia ja elintarvikkeita. Ei tässä uhkaa mikään sähkökatko tai luonnonmullistus tai sota. Uhkanahan on virus, jota emme vielä kunnolla tunne.

Itse ostin tänään tavalliset viikonlopun tarvikkeet, esimerkiksi ruokaa, juomaa ja shampoota. Tavallisia tarvikkeita, mutta vain sen verran kuin tarvitsen. Onneksi on kauppa ja apteekkikin lähellä, niin ei tarvitse pitkälle mennä.

On tässä hyviäkin puolia. En varmaan koskaan ole pessyt käsiä niin paljon kuin nyt, vaikka olenkin hygieniastani tarkka.

Ostin vain yhden paketin sitä vessapaperia, koska voin käyttää myös pidee-suihkua.

Onneksi asun yksin, itsenäisesti, niin ei tule isompia rajoituksia elämään.

Jopa minä lievästi kehitysvammainen nainen ymmärrän, että tavaroita ei saisi hamstrata mutta kaikki ei näemmä ymmärrä.

Vastaus:

Hamstraaminen tarkoittaa suuren tavaramäärän ostamista varastoon.

Ihmiset tosiaan hamstraavat nyt vessapaperia ja elintarvikkeita. Siihen on varmaankin monia syitä.

Ehkä ihmiset hamstraavat elintarvikkeita siksi, että he ovat huolissaan ja epävarmoja.

Ihmiset ehkä ajattelevat, että elintarvikkeet voivat loppua kaupasta. Kaupat ovat kuitenkin sanoneet, että näin ei käy.

Ihmiset voivat myös varautua siihen, että he eivät pääse kauppaan sairastumisen takia. Siksi he haluavat ostaa elintarvikkeita varastoon.

Hamstraaminen myös tarttuu. Kun ihmiset näkevät, että muut ostavat paljon vessapaperia varastoon, he alkavat tehdä samoin. Ihmisten siis seuraavat toisten esimerkkiä.

Uusien asioiden kokeilu

23.3.2020

Miksi jotkut eivät ikinä halua kokeilla uusia asioita? Minusta ainakin on kivaa kokeilla uusia asioita.

Yksi tuttuni ei ikinä halua kokeilla uusia lautapelejä. Hän haluaa pelata vain Kimbleä ja Afrikan Tähteä. Jos hänelle ehdottaa jotain uutta peliä, niin hän alkaa haukkua kysyjää tyhmäksi.

Minulla on 10 lautapeliä ja tiedän, että Inkan aarre on melkein samanlainen kuin Afrikan tähti. Sekään ehdotus ei kelvannut tutulleni. Mikä ihme tuttuani vaivaa?

Vastaus:

Me ihmiset olemme keskenämme erilaisia. Tykkäämme erilaisista asioista. Toiset tykkäävät tehdä tuttuja ja turvallisia asioita. Toiset tykkäävät kokeille uusia juttuja.

Yritetään kunnioittaa toisiamme juuri sellaisina kuin olemme. Kaikkien ei tarvitse tykätä samoista asioista.

Voisitko ehdottaa uuden pelin pelaamista jollekin toiselle tutulle?

Toivottavasti löydät itsellesi pelikaverin!

Koronavirus ja Kiina

22.3.2020

Hei

Miksi minua haukutaan valehtelijaksi, kun minä sanon, että se koronavirus lähti Kiinasta?

Vastaus:

Koronavirus tosiaan lähti leviämään Kiinasta vuoden 2019 lopussa. Nyt virus on levinnyt eri puolille maailmaa.

En osaa vastata, miksi sinua on haukuttu valehtelijaksi. Ehkä asiaan liittyy väärinkäsitys?

Korona ja ihmisten kokoontumiset

22.3.2020

Vaikka olen seurannut tiedotustilaisuuksia ja uutisia, niin multa on jäänyt epäselväksi, että koskeeko 10 henkilön raja pihatapahtumiakin, ettei vai sisätapahtumia? Ja tuo mua pisti nyt vihaksi,  kun Lapissa laitettiin nyt vasta hiihtokeskukset kiinni. Olisi saanut jo 2-3 viikkoa sitten laittaa ovet säppiin.

Vastaus:

Kyllä 10 henkilön raja koskee myös ulkotapahtumia. Eli hallitus on kieltänyt yli 10 ihmisen kokoontumiset sisällä ja ulkona.

Uusiin sääntöihin liittyy paljon epäselvyyttä. Siksi hallitus jakaa kaikille suomalaisille postitse kirjeen. Kirje sisältää ohjeet siitä, miten koronavirukselta pitää suojautua.

On todella tärkeää, että kaikki noudattavat uusia sääntöjä. Kun noudatamme sääntöjä, koronaviruksen leviäminen hidastuu. Kun tauti leviää hitaasti, sairaalat pystyvät hoitamaan kaikki sairastuneet hyvin.

Tärkeintä on

  • välttää muiden ihmisten turhaa tapaamista
  • pitää muihin ihmisiin ainakin 2 metrin etäisyys
  • pestä kädet usein ja hyvin saippualla
  • yskiä ja aivastaa hihaan tai nenäliinaan.

Lue lisää koronaviruksesta Vernerin selkosivuilta.

Tilanne on monille vaikea, mutta se menee ohi.

Koronavirus ja sairastuneiden hoito

20.3.2020

Onko totta, että jos oikein moni sairastuu koronaviruksen vuoksi vakavasti, niin kaikkia ei voida hoitaa, vaan osan potilaista annetaan kuolla?

Minulle sanottiin, että koska minulla on astma ja minä joutuisin tehohoitoon, niin minua ei kehitysvamman vuoksi laiteta hengityskoneeseen, jos niistä on pulaa. Minun siis annettaisiin kuolla koronan aiheuttamiin hengitysvaikeuksiin, koska minä olen kehitysvammainen.

Vastaus:

Suomessa on maailman paras terveydenhuolto. Suomessa hoidetaan kaikki potilaat. Vammaisuus ei ole tehohoidon rajaamisen peruste.

Juuri nyt on käynnissä monia toimia, joilla koronaviruksen leviämistä hidastetaan. Kun tauti leviää hitaasti, terveydenhuolto pystyy hoitamaan kaikki potilaat hyvin.

Koronaviruksesta on liikkeellä monenlaista tietoa. Osa tiedoista ei pidä paikkaansa.

Terveydenhuoltoon liittyvissä kysymyksissä luotettavin lähde on Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL.

Pääset THL:n selkokieliselle koronavirus-sivulle tästä linkistä (thl.fi)

Koronavirus herättää monissa huolta ja kysymyksiä. Tilanteesta kannattaa jutella luotettavien ihmisten kanssa.

Vaikka tilanne tuntuu nyt vaikealta, se menee ohi.

Pidetään toisistamme huolta!

Lue lisää koronaviruksesta.

Koronavirus ja Suomen talous

19.3.2020

Mitä jos talous menee kuralle?

Riittääkö rahaa enää terveydenhoitoon ja että pääsee lääkäriin ja saa eläkettä ja voi asua ryhmäkodissa?

Uutisissa sanotaan että mennään taantumaan.

Vastaus:

Koronavirus tosiaan huonontaa Suomen taloudellista tilannetta. Mutta vaikutus on tilapäinen. Taloudessa tapahtuu aina muutoksia. Välillä taloustilanne on huonompi, sitten taas parempi.

Suomen hallitus voi parantaa taloustilannetta monin tavoin.

Kyllä rahaa riittää terveydenhoitoon ja pääset lääkäriin. Saat myös eläkettä ja voit asua ryhmäkodissa.

Voit olla ihan rauhallisin mielin. Sinun ei tarvitse olla huolissasi Suomen taloustilanteesta.

Korona

18.3.2020

Onko korona Kertun mielestä paha juttu?

Vastaus:

Koronavirus on mielestäni kurja juttu. Mutta on siinä jotain hyvääkin.

On kurjaa, että koronavirus aiheuttaa ihmisissä paljon huolta.

Onneksi suurin osa ihmisistä kuitenkin sairastaa koronaviruksen lievänä. Vain harva saa vakavia oireita.

Onneksi Suomessa on myös hyvät mahdollisuudet hoitaa sairastuneita.

Lisäksi Suomessa on ryhdytty toimiin, jotka hidastavat taudin leviämistä.

Hyvää on sekin, että tässä vaikeassa tilanteessa suomalaiset haluavat auttaa toisiaan.

On tärkeää, että kukaan ei jää yksin. Jos koronavirus pelottaa, asiasta kannattaa puhua läheisten ihmisten ja vaikkapa ohjaajien kanssa.

Jos et pääse tapaamaan läheisiä ihmisiä, soita heille puhelimella.

Vaikka tilanne on juuri nyt monille vaikea, se menee ohi.

Pidetään toisistamme huolta!

Lue lisää koronaviruksesta

Koronavirus ja Verneri.net

18.3.2020

Vastataanko täällä kysymyksiin vaikka Suomi meni kiinni?

Suomi meni koronaviruksen vuoksi kuukaudeksi kiinni, niin tarkoittaako se sitä, että täällä selkokielisillä sivuilla ei vastata Verkko-Kertun tai Seksuaalineuvojan kysymyksiin? Ja julkaistaanko niitä kirjeenvaihtoilmoituksia?

Vastaus:

Suomessa on tosiaan ryhdytty moniin toimiin, jotka hidastavat koronaviruksen leviämistä.

Esimerkiksi

  • työ- ja päivätoiminnat on suljettu
  • kirjastot, museot ja harrastustilat on suljettu
  • yli 10 ihmisen kokoontumiset on kielletty.

Nämä toimet vähentävät ihmisten välisiä tapaamisia ja hidastavat koronaviruksen leviämistä.

Koko Suomi ei kuitenkaan ole kiinni. Asioita vain hoidetaan monissa paikoissa eri tavalla kuin yleensä.

Monissa paikoissa työntekijät tekevät töitä etätyönä eli omassa kodissaan.

Esimerkiksi sairaalat, ryhmäkodit ja asuntolat ovat kuitenkin auki. Näiden paikkojen työntekijät tulevat töihin työpaikoilleen.

Näissä paikoissa koronaviruksen tarttumista hidastetaan esimerkiksi

  • rajoittamalla vierailuja
  • vähentämällä ihmisten välisiä kontakteja
  • hyvällä käsienpesulla
  • yskimällä oikein.

Me Verneri.netin toimittajat teemme nyt etätöitä.

Verkko-Kerttu ja seksuaalineuvoja vastaavat kysymyksiin ihan tavalliseen tapaan. Eli lähettäkää meille kysymyksiä. Olemme täällä teitä varten.

Julkaisemme myös sähköpostilla lähetetyt kirjeenvaihtoilmoitukset normaalisti. Kirjepostina lähetettyjä ilmoituksia tai vastauksia emme valitettavasti pysty julkaisemaan.

Tämä poikkeustilanne on voimassa ainakin huhtikuun puoliväliin asti.

Lue lisää koronaviruksesta

Silmälasit ja näkövamma

16.3.2020

Onko silloin näkövammainen, jos käyttää silmälaseja ja näkee normaalisti?

Vastaus:

Jos näkökyky pystytään korjaamaan silmälaseilla normaaliksi, ihmistä ei luokitella näkövammaiseksi.

Määrittely perustuu Maailman terveysjärjestön eli WHO:n luokitukseen.