Uusimmat kysymykset

Kesäaika

7.5.2021

Ensin syys. Sitten talvi. Maistuu viili, jugurtti, hedelmät ja kävelyt. Vappuna ajelin vanhat autot, oli autoja, moottoripyöriä, ihmisiä vaan oli kohtalaisesti, katsomassa. No, siitäpä se kesäkin koittaa, kun talven, kevään, se voittaa.

Vastaus:

Näinhän se on, että kesä koittaa pian.

Oletko lähettänyt runoja julkaistavaksi Runoja-sivulle?

Tämä Kesäaikakin sopisi todella hyvin sinne.

Pääset Runot-sivulle tästä linkistä

Riippukeinu

7.5.2021

Onko riippukeinu ja riippumatto sama asia?

Vastaus:

Hei

Riippumatto on kankainen makuualusta, joka kiinnitetään vaikkapa kahden puun väliin. Riippukeinu voi tarkoittaa samaa asiaa.

Riippukeinu voi tarkoittaa myös korimaista keinua, joka riippuu katosta.

Äidin puuttuminen

5.5.2021

Onko mun äidillä mitään oikeutta puuttua aikuisen ihmisen elämään? Täytän 4 vuoden päästä 50 ja se edelleen holhoaa ja määräilee mua kuin pikku lasta. Ihan kuin mulla ei olis omaa elämää ollenkaan.

Vastaus:

Hei

Ymmärrän hyvin tunteesi.

Oletko puhunut asiasta äitisi kanssa? Oletko kertonut, miltä sinusta tuntuu?

Voisitteko sopia äitisi kanssa, mitkä ovat sellaisia asioita, joihin hän ei puutu lainkaan?

Ohjaaja on aina ilkeä

5.5.2021

Hei

Miksi minun ohjaajat ovat aina minulle ilkeitä? He puuttuvat koko ajan minun muuttoasioihin ja määräävät minua koko ajan.
Vaikka minulla on itsemääräämisoikeus aina.

Vastaus:

Hei

Olet varmaan jutellut asiasta ohjaajien kanssa? Oletko kertonut heille, miltä sinusta tuntuu?

Muuttoasioista voit jutella myös oman sosiaalityöntekijäsi kanssa.

Juttukavereita

5.5.2021

Hei

Minulla ei ole ketään, jolle jutella.

Onko sinulla mitään ideoita?

Vastaus:

Hei

Tunnetko jo Kohdataan-somen?

Kohdataan-some on turvallinen ja helppo käyttää.

Kohdataan-somessa voit tutustua ihmisiin ja jutella tuttujen kanssa.

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Toivottavasti löydät juttukavereita!

Miten totuudesta voi loukkaantua?

5.5.2021

Jos joku on erikoisen näköinen, niin minä sanon siitä hänelle. Jos joku on vaikka lyhyt tai ylipainoinen, niin minä sanon hänelle, että onpas hän lyhyt tai ylipainoinen.

Minulle on sanottu, että ei niin saa sanoa, koska toinen voi loukkaantua. Minä en ymmärrä. Miksi totuuden sanomisesta voi loukkaantua?

En minä loukkaantuisi totuuden sanomisesta. Minä olen aika laiha, enkä loukkaannu, jos joku sanoo minun olevan laiha, koska se on totuus.

Minulla ei ole kehitysvammaa, mutta olen autistinen, enkä ymmärrä näitä asioita aina kovin hyvin.

Vastaus:

Hei

Ulkonäöstä sanominen vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla.

Ulkonäöstä sanominen voi tosiaan loukata ja satuttaa. Jos ei halua aiheuttaa toiselle pahaa mieltä, ei ulkonäköä kannata kommentoida ollenkaan.

Jos haluat ilahduttaa, voit sanoa jonkin kohteliaisuuden.

Voit sanoa esimerkiksi: “Näytät nätiltä”.

Koirapeli

4.5.2021

Pelaan Nintendogs-peliä, vaikka olen aikuinen. Siinä ostetaan koiranpentuja ja hoidetaan niitä. Niitä ruokitaan ja käydään lenkillä ja silitetään ja opetetaan temppuja ja sellaista.

Jotkut asukkaat ja sukulaiset on sitä mieltä, että se on lapsellista ja ärsyttävää ja ikivanha, nolo peli.

Minusta on kivaa ja tärkeää hoitaa leikkilemmikkejäni, kun en voi saada oikeaa koiraa.

Rakastan koiriani!

Onko sinusta hyvä juttu, jos hoidan koiriani tunnin joka aamu, kun eikö se myös opeta vähän vastuuta ja auta päivärytmiä, kun on syy nousta sängystä? Onko leikkilemmikit nolo lasten juttu? Miten muuten yhteisössä asuvat allergiset aikuiset voisivat pitää omia lemmikkejä?

Minusta ainoa ratkaisu on hoitaa Nintendogs-koiria ja halata pehmoleluja! Kun jotain hoivattavaa ihmisellä kyllä pitää olla.

Vastaus:

Hei

Vastasitkin jo itse kysymyksiisi ja olen kanssasi ihan samaa mieltä.

Minusta on hieno juttu, että olet löytänyt tavan hoivata ja hoitaa.

Tärkeintä tosiaan on, että pelaaminen on sinusta kivaa ja tärkeää, kuten itse kirjoitit.

Minusta Nintendogs-peli ei ole nolo lasten juttu. Peli on todella arvostettu!

Monet aikuiset pelaavat pelejä, joissa hoidetaan vaikkapa eläimiä tai puutarhaa.

Pelit, leikit ja pehmot ovat minusta ihania asioita ja ne kuuluvat myös aikuisten elämään.

Kevättarinoita

3.5.2021

Oli jo vappu, seuraavaksi jo kesä tuulessa, putos toi linnunpesä.

Niin mukavati sattu, että kesällä voi sataa vettä.

Vai mitä Kerttu?

Vastaus:

Hei

Vappu tosiaan oli ja meni. Ja kesä on tulossa.

Kesällä tosiaan välillä sataa.

Pidättekö te keväästä? Odotatteko jo kesää?

Kiusaamisen hyväksyminen

3.5.2021

Eikö muiden pidä hyväksyä ihminen sellaisena kuin hän on?

Jos niin on, niin miksi minua ei hyväksytä muita kiusaavana ihmisenä?

Minulle vain jankutetaan, että toisia ei saa kiusata, vaikka olen kiusannut toisia jo pitkään, lapsesta asti.

Se vain pitää hyväksyä, että minä kiusaan toisia.

Vastaus:

Hei

Jokainen ihminen on arvokas ja tärkeä.

Sinut voidaan hyväksyä sellaisena kuin olet, mutta kaikkia sinun tekojasi ei pidä hyväksyä. Kiusaamista ei pidä hyväksyä.

Pätkätyö

1.5.2021

Miksi jotkut sanoo, että pätkätyö ja määräaikatyö on sama asia? Eihän ne ole.

Vastaus:

Hei

Pätkätyö tarkoittaa yleensä lyhytaikaista työsuhdetta tai määräaikaista työsuhdetta.

Vernerin osoite

1.5.2021

Ihan kuin Vernerin osoite olisi taas muuttunut. Onko teillä kenties useampia toimipisteitä?

Vastaus:

Hei

Taisit huomata, että kirjeenvaihtoilmoituksessa oli vahingossa Kehitysvammaliiton vanha osoite.

Todella hyvä, että huomasit! Ja kiitos kun lähetit asiasta kysymyksen. Saimme korjattua asian.

Vakava juttu ja poliisit

1.5.2021

Hei

Minun asuntolani ohjaajat sanovat minulle, että niiden tubettajien pitäisi oikeasti poistaa YouTube-videonsa tai he oikeasti kutsuvat poliisit paikalle. Heillä on jo puhelimet kädessään, eikä mitään selitystä minulle.

Mitä mieltä olet?

Vastaus:

Hei

En valitettavasti osaa vastata, kun en tiedä, mistä tubettajista tai videoista on kyse.

Voisit kysyä asiasta vielä ohjaajilta. Kerro, ettet ymmärrä, mitä he tarkoittavat.

Toivottavasti asia selviää.

Kuninkaallisten tervehtiminen

1.5.2021

Tiedän, että Ruotsia hallitsee kuningas ja Englantia kuningatar.

Jos joku ihan tavallinen ihminen saisi kutsun kuninkaan tai kuningattaren luokse, niin miten heitä kuuluu tervehtiä?

Minä en ainakaan osaisi tervehtiä kuninkaallisia oikein. Tajuan kyllä, että kuninkaallisille puhutaan kohteliaasti.

Vastaus:

Hei

Olet oikeassa, että kuninkaallisille puhutaan kohteliaasti.

Kun nainen tervehtii kuninkaallista, hän niiaa. Mies kumartaa eli painaa päänsä alas.

Kuninkaallisia ei saa koskea. Mutta jos kuninkaallinen ojentaa itse kätensä tervehdykseen, siihen on kohteliasta tarttua kevyesti ja tervehtiä.

Vappu 2021

1.5.2021

Hauskaa vappua Kerttu!

Kaikille muille lukijoille myös hauskaa vappua!

Vastaus:

Hei

Kiitos samoin hyvää vappua sinulle ja kaikille lukijoilleni!

ADHD- ja Asperger-ihmisille deittiä?

29.4.2021

Hei

Minun asuntolan ohjaajat ehdottivat, että en etsi muista kehitysvammaisista ihmisistä kaveria vaan, että etsisin ADHD- ja lievä autismi -ihmisistä kaveria ja miestä.

Onko mitään deittiryhmää ADHD-ihmisille ja autismin kirjon ihmisille?

Vastaus:

Hei

Voisit kysyä asiaa Autismiliiton neuvonnasta. He osaavat varmasti vastata.

Pääset Autismiliiton neuvonnan sivulle tästä linkistä (autismiliitto.fi)

Pahan puhuminen ja juoruilu selän takana

28.4.2021

Miksi pitää juoruilla ja puhua pahaa toisen selän takana? Johtuuko se siitä, kun eivät uskalla tulla sanomaan kasvotusten suoraan vai mikä siinä on? Mä olen sen huomannut, että joku tai jotkut saattavat olla ennakkoluuloisia.

Vastaus:

Hei

Juoruilu ja selän takana puhuminen voi loukata ja satuttaa.

Juoruiluun ja selän takana puhumiseen on varmaan monia syitä.

Olet ihan oikeassa, että suoraan puhuminen voi pelottaa. Ja ennakkoluulotkin aiheuttavat juoruilua.

Toisaalta joskus on ihan hyväkin, ettei sano toiselle suoraan kaikkea, mitä ajattelee ja tuntee. Myös kaiken sanominen suoraan voi loukata ja satuttaa.

Tunteiden purkaminen “selän takana” jollekin luotettavalle ihmiselle voi olla puhujan keino käsitellä omia vaikeita tunteita ja ajatuksia. Vaikka juuri niitä pelkoja ja ennakkoluuloja.

Toisen tahallinen haukkuminen selän takana on kuitenkin eri asia. Siitä ei seuraa mitään hyvää kenellekään.

Joskus omista vaikeista tunteista on hyvä yrittää puhua myös suoraan. Silloinkin niin, ettei tahallaan loukkaa tai satuta toista.

Ihmissuhdeasiat eivät ole helppoja!

Ajatuksia ja kysymyksiä

28.4.2021

Miksi kehitysvammasta puhutaan nimellä kehitysvamma? Eikö mitään fiksumpaa sanaa voisi keksiä?

Kehitysvammasta puhutaan sairautena ja se on tautiluokituksissa. Kehitysvamma ei minusta ole sairaus tai tauti.

Minä olen itse kehitysvammainen nainen ja minusta se, että oppii hitaasti on enemmänkin ominaisuus kuin sairaus.

En itsestänikään puhu sairaana vaan puhun itsestäni ihmisenä, joka on hyväkäytöksinen, kaunis ja ihana. Ja joka vain on oppinut asioita monia muita hitaammin.

Jonkun muun sanan voisi keksiä kuin kehitysvammainen.

Jos sanotaan, että kiva, hyvätapainen, nuori neiti, joka ei aina ymmärrä kaikkia hienoja sanoja, mutta voi kohdella kuten aikuista naista, ei ole leimaavaa.

Oppimishankaluuksinen voisi olla parempi nimitys kuin kehitysvammainen.

Vastaus:

Hei

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Kehitysvamma on huono sana.

Minullekin tärkeintä on se, millainen ihminen toinen on.

Se miten asioita oppii, ei kerro vielä kovin paljon siitä, millainen ihminen on. Tapa oppia asioita on tosiaan vain yksi ihmisen ominaisuus muiden ominaisuuksien joukossa.

Hoitaja kieltää itkemästä

28.4.2021

Yksi hoitaja sanoi mulle, että en saa itkeä. Mutta tyttöystävä ja äiti sanoi, että saa itkeä.

Kuka on oikeassa?

Minä itken paljon, kun olen iloinen, surullinen, ahdistunut tai olen satuttanut hoitajaa ja sitä sitten säikähdän.

Siivooja sanoi myös, että saan itkeä sille ja saan puhua sille kaikesta, eikä se kerro. Mutta miksi sen pitää kertoa, jos piilotan lääkkeitä tai satutan sitä?

En halua satuttaa, mutta se vaan tulee, jos suutun tai kielletään tai joku ei onnistu. Muita asioita se ei kerro ja siitä olen iloinen, kun saan jollekin puhua melkein joka päivä.

Vastaus:

Hei

Ihmiset ovat eri tavalla herkkiä. Jotkut itkevät usein, jotkut harvoin.

Surusta ja säikähdyksestä itkeminen on aivan tavallista.

Jokainen saa itkeä silloin, kun itkettää.

Onpa hienoa, että siivoja on antanut sinulle luvan itkeä ja kertoa asioita hänelle.

Sinulle määrättyjen lääkkeiden piilottaminen ei ole hyvä juttu. Lääkärin määräämät lääkkeet on syytä ottaa. Jos et halua ottaa lääkkeitä, juttele asiasta lääkärin kanssa.

Siivoojan pitää kertoa lääkkeiden piilottamisesta, koska lääkkeiden piilottaminen on haitallista sinun terveydellesi.

Siivojan täytyy kertoa myös satuttamisesta, koska satuttaminen on aina kiellettyä.

On tosiaan hienoa, että sinulla on juttukaveri.

Chatissa ahdistelua

27.4.2021

Mitä pitää tehdä, jos joku outo tyyppi kysyy chatissa rintsikoitteni kokoa? Miten voi sanoa kohteliaasti, ettei halua kertoa? Vai pitääkö vaan katkaista chatti?

Kun tuommoinen kysely tuntuu vähän ahdistavalta. En edes tiedä kuka se oli, koska chat oli nimetön eikä sitä valvottu.

Vastaus:

Hei

Ymmärrän hyvin, että kysymys tuntui ahdistavalta. Se loukkasi sinun yksityisyyttäsi.

Kannattaa lopettaa chattailu heti, jos itsestä tuntuu yhtään pahalta tai ahdistavalta. Netissä ei pidä tehdä mitään sellaista, mikä ei tunnu itsestä hyvältä.

Asiasta kannattaa ilmoittaa myös chatin ylläpitäjälle.

Jos haluat kysyä tai jutella asiasta lisää, voit soittaa Kehitysvammaliiton puhelimeen: 09 348 09 348.

Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä. Voit jutella hänen kanssaan nimettömänä ja luottamuksellisesti.

Puhelin on auki maanantaisin kello 15-17 ja torstaisin kello 10-12. Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Lue myös: Näin käytät nettiä turvallisesti

Ystäviä oikeesti

27.4.2021

Hei

Miksi minä en ikinä löydä ketään sellaista aikuista ystävää, joka myös tykkää lastenohjelmista ja kauhuelokuvista, kuuntelee monenlaista musiikkia ja on oikeasti kiinnostunut julkkiksista ja haluaa seurustella julkkiksen kanssa?

Minulla ei ole ketään ystävää, joka olisi oikeasti samankaltainen kuin minä.

Kerro minulle, jos sellaisia ystäviä on olemassa.

Kirjeenvaihtopalstalta niitä on vaikeaa löytää. Ei missään, ei edes minun asuntolassani ole sellaista ystävää. Kaikkialla vain haukutaan minua valehtelijaksi, eikä uskota minua lainkaan.

Vastaus:

Hei

Ihmiselle on tärkeää jakaa samanlaisia kiinnostuksen kohteita. On mukavaa jutella samoista kiinnostuksen kohteista.

Varmasti on olemassa aikuisia, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista kuin sinä. Heitä voi kuitenkin olla vaikea löytää.

Voiko sinusta olla ystävä myös henkilön kanssa, joka on kiinnostunut eri asioista kuin sinä?

Onko olemassa tämäntapaista chattia?

26.4.2021

Hei Kerttu!

Onko jossain olemassa nettisivua, joka olisi vähän kuin tämä kyselypalsta, mutta siinä vastaaja ja kysyjä juttelisivat chatissa kahdestaan ja kysyjää ei voisi tunnistaa?

Olisi kiva jutella jonkun kanssa, kun on tylsää tai on joku pulma.

Olen aikuinen ja minulla on autismi ynnä muuta ongelmaa.

Toivotan mukavaa kevättä sinulle ja kaikille tämän sivun lukijoille!

Vastaus:

Hei

Todella hyvä idea tuo chat, jossa voi kysyä ja keskustella nimettömänä ja kahdestaan.

Vernerillä ei sellaista tällä hetkellä ole. Selvittelen, voimmeko pitää kahdenkeskisiä chatteja jossain vaiheessa Kohdataan-somessa.

Tunnetko jo Kohdataan-somen?

Kohdataan-some on turvallinen ja helppokäyttöinen palvelu, jota ylläpitää Kehitysvammaliitto. Kohdataan-somessa voit tutustua ihmisiin ja jutella tuttujen kanssa. Kohdataan-somessa on myös ryhmächatteja eri aiheista.

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Tukinetissä on kahdenkeskisiä chatteja eri aiheista.

Pääset Tukinettiin tästä linkistä (tukinet.net)

Kiitos samoin mukavaa kevättä sinulle ja kaikille lukijoilleni!

Miksi minua kiusataan internetissä?

26.4.2021

Kun kirjoitan internetin keskustelupalstoille ja kerron olevani kehitysvammainen, niin minua ruvetaan haukkumaan ja sanotaan, että ei saa pilkata kehitysvammaisia. Minulle myös väitetään, että en ole kehitysvammainen ja että se on kehitysvammaisten pilkkaamista, että minä väitän olevani kehitysvammainen vaikka en ole. Olen minä kehitysvammainen ja osaan kirjoittaa internettiin.

Miksi minua väitetään kehitysvammaisten pilkkaajaksi, kun minä kerron olevani sellainen? Eikö se ole minun kiusaamista, kun väitetään minua valehtelijaksi ja pilkkaajaksi, vaikka minä en sitä ole? Miksi ihmiset eivät usko, että minä olen kehitysvammainen?

Vastaus:

Hei

Minun on vaikea ottaa asiaan kantaa, kun en ole nähnyt viestejä, joista kerrot.

Valitettavasti en osaa vastata muiden puolesta, miksi he eivät usko sinua. Oletko kysynyt asiaa suoraan heiltä?

Tärkeintä on, että netissä kirjoittaa kohteliaasti. Kaikenlainen loukkaaminen ja pilkkaaminen on aina väärin.

Lue lisää kohtaamisesta somessa

Kysymyksiin vastaaminen

24.4.2021

Miksi kaikkien muiden kysymyksiin vastataan heti, eikä mun? Eikö mun kysymykset ole järkeviä vaan ihan tyhmiä? Vaan mikä siihen on syy?

Vastaus:

Hei

Kaikki kysymykset ovat yhtä tärkeitä ja hyviä. Ei ole olemassa tyhmää kysymystä.

Minulle lähetetään paljon kysymyksiä. Paljon enemmän kuin aikaisemmin. En valitettavasti ehdi vastaamaan aivan kaikkiin kysymyksiin.

Toisiin kysymyksiin osaan vastata heti. Joihinkin kysymyksiin en osaa vastata itse. Silloin pyydän vastaamiseen apua. Siksi vastaaminen kestää kauemmin.

Jotkut kysymykset ovat sellaisia, että olen vastannut niihin aikaisemmin. Jos sinun kysymykseesi ei vastata, katso kysymysarkistosta, onko samaan kysymykseen vastattu jo aikaisemmin.

Jos kysymyksessä uhkaillaan tai loukataan ihmisiä tai ihmisryhmiä, en vastaa kysymykseen.

Pääset kysymysarkistoon tästä linkistä

Kiitos kaikille hyvistä ja tärkeistä kysymyksistä!

Olenko riippuvainen?

23.4.2021

Juon kevyt colaa joka päivä mukillisen tai monta. Ainakin aamulla on saatava sitä. En juo kahvia vaan colaa. Jos se on lopussa, tulee pakko saada sitä ja alan kävellä edestakaisin, enkä osaa tehdä mitään, kun ajattelen vaan sitä. Sitten lähden kauppaan, vaikka olisi sadetta tai tosi kylmä.

Onko paha, jos juo colaa joka päivä? Kevyt cola ei kai lihota, kun ei ole sokeria? Mutta joku sanoi, että se on silti paha juttu hampaille, onko se totta? Olenko riippuvainen ja pitäisikö vähentää? Ja miten riippuvuus lopetetaan, olisiko sinulla vinkkejä?

Vastaus:

Hei

Kevyt cola on tosiaan haitallista hampaille. Se kuluttaa hampaiden kiillettä. Siksi colan juomista kannattaa vähentää.

Colassa on kofeiinia. Kofeiini aiheuttaa riippuvuutta. Colan juomisen vähentäminen voi aiheuttaa vieroitusoireita, kuten päänsärkyä ja levottomuutta.

    Vieroitusoireet ovat voimakkaimmat 1-2 päivää vähentämisen jälkeen. Oireet voivat kestää useita päiviä, mutta ne alkavat lieventyä jo muutaman päivän kuluttua.

    Vieroitusoireiden takia colan juomista ei kannata vähentää kerralla liian paljon. Määrää kannattaa vähentää vähän kerrallaan.

    Aloita esimerkiksi niin, että juot päivässä yhden mukillisen vähemmän. Kun huomaat, että vieroitusoireet alkavat helpottaa, vähennä taas päivittäistä määrää yhdellä mukillisella.

    Voit myös juoda kerralla vähän pienempiä määriä colaa. Älä juo kerralla täyttä mukillista vaan esimerkiksi puolikas mukillinen.

    Näin helpotat vieroitusoireita:

    • Nuku riittävästi
    • Lisää liikuntaa
    • Syö säännöllisesti ja terveellisesti

      Colan juonti voi olla tapa. Keksi colan juonnin tilalle uusia tapoja.

      Korvaa cola esimerkiksi

      • purukumilla
      • sokerittomilla pastilleilla
      • hedelmillä tai vihanneksilla.

      Keksi colan tilalle mukavaa puuhaa. Käy vaikka kävelyllä tai soita kaverille.

      Näin huolehdit hampaiden terveydestä:

      • Pese hampaat aamulla ennen aamupalaa.
      • Syö viisi ateriaa päivässä.
      • Juo colaa vain aterioiden yhteydessä.
      • Huuhtele suu vedellä colan jälkeen.
      • Pese hampaat aamulla ja illalla.

      Tsemppiä!

      Aspa säätiö ja oma hoitaja

      22.4.2021

      Hei

      Miksi minun asuntolani ohjaajat sanovat minulle, että
      Aspassakin on oma hoitaja, vaikka minä tiedän, että ei ole. Se on itsenäinen asunto? Eivätkö minun asuntolani ohjaajat tosiaan tiedä, mikä on itsenäinen asunto?

      Minä tiedän asiat paljon paremmin kuin he. He vain väittävät niin minulle, onko asia totta?

      Vastaus:

      Hei

      Voisit kysyä asiaa suoraan Aspasta.

      Löydät Aspan yhteystiedot heidän nettisivuiltaan.

      Pääset Aspan sivuille tästä linkistä

      Miksi hän ei vain lakkaa syömästä?

      22.4.2021

      Asuntolassa on asukas, jolla on paljon ylipainoa ja tiedän, että hän laihduttaa. Miksi hän silti syö joka päivä? Eikö hän laihtuisi nopeammin, jos hän lopettaisi syömisen kokonaan kunnes on normaalipainoinen?

      Vastaus:

      Hei

      Syömisen lopettaminen ei ole ratkaisu ylipainoon.

      Hyvä tapa pudottaa painoa on lisätä liikuntaa ja syödä terveellisesti ja monipuolisesti.

      Ohjaajat

      22.4.2021

      Hei

      Miksi minun ohjaat sanovat minulle, että ei täällä ole sen nimistä ohjaajaa, vaikka minä tiedän, että täällä minun asuntolassani on sen niminen ohjaaja?

      Eli miksi minua haukutaan valehtelijaksi?

      Minä tiedän asiat paljon paremmin kuin he. He vain luulevat tietävänsä kaiken.

      Vastaus:

      Hei

      Olet lähettänyt monta kysymystä ohjaajista ja valehtelusta.

      En valitettavasti osaa vastata, kun en tunne sinua tai tilannetta riittävän hyvin.

      Voisit kysyä asiaa suoraan ohjaajilta.

      Voit soittaa myös Kehitysvammaliiton puhelimeen: 09 348 09 348.

      Puhelimeen vastaavat Kehitysvammaliiton työntekijät. Voit jutella heidän kanssaan nimettömänä ja luottamuksellisesti.

      Puhelin on auki maanantaisin kello 15-17 ja torstaisin kello 10-12.

      Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

      Miksi ihmiset eivät kerro, että mistä he puhuvat?

      22.4.2021

      Lähes aina kun huomaan ihmisten puhuvan keskenään, niin menen kysymään heiltä, että mistä he puhuvat. Varsinkin jos tunnen heidät, niin kysyn sitä.

      Melko usein minulle ei kerrota, mistä ihmiset puhuvat. Sanotaan vaan, että se ei kuulu minulle tai että he puhuvat henkilökohtaisista asioista.

      Miksi minulle ei voida kertoa, että mistä puhuttiin? Minua huolettaa, että ihmiset puhuvat minusta, jos aihetta ei voida kertoa.

      Vastaus:

      Hei

      Ole ihan huoletta. Ihmiset eivät puhu sinusta, vaikka eivät kerro puheen aihetta sinulle.

      Ihmiset puhuvat usein henkilökohtaisia asioita. Silloin he eivät halua kertoa niistä muille.

      Oletko kertonut muille, mikä sinua huolettaa? Oletko kysynyt suoraan, puhuvatko muut sinusta?

      Haukkuminen, pilkkaaminen ja uhkaileminen

      22.4.2021

      Minua haukuttiin kehariksi ja uhkailtiin. Pitäisikö mun antaa anteeksi vai mitä?

      Vastaus:

      Hei

      Haukkuminen ja uhkailu on väärin. Uhkailu voi olla myös rikos.

      Haluaisitko jutella asiasta? Voisit soittaa Kehitysvammaliiton puhelimeen: 09 348 09 348.

      Puhelimeen vastaavat Kehitysvammaliiton työntekijät. Voit jutella heidän kanssaan nimettömänä ja luottamuksellisesti.

      Puhelin on auki maanantaisin kello 15-17 ja torstaisin kello 10-12.

      Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

      Toisen ihmisen jatkuva kysely

      22.4.2021

      Moi

      Tiedän yhden henkilön, joka kysyy kaikilta, myös tuntemattomilta ihmisiltä henkilökohtaisia asioita.

      Minulla menee pian hermot, koska olen sanonut hänelle ainakin miljoona kertaa, että en halua kertoa hänelle mitään noista tiedoista.

      Toimintakeskuksessa ohjaajat ovat sanoneet tutulleni monta kertaa, että tuollainen käytös on epäkohteliasta. Mutta silti hän ei lopeta kyselemistä.

      Vastaus:

      Asioiden kysely voi olla tämän asukkaan tapa jutella muiden kanssa.

      Henkilökohtaisiin kysymyksiin ei tarvitse vastata, jos ei halua.

      Oletko jutellut tämän asukkaan kanssa muuta? Oletko sinä kysynyt häneltä jotain?

      Lyhyt, ystävällinen juttelu voisi vähentää henkilökohtaisten kysymysten määrää.

      Minä tykkään metelistä

      22.4.2021

      Olen kovaääninen ihminen. Puhun kovalla äänellä ja tykkään tuottaa meteliä. Hoitajat kieltävät minua, koska toiset häiriintyvät. Heidän mukaan yksi asukas pelkää minua, koska hänellä on herkkä kuulo.

      Mutta eikö minut pitäisi hyväksyä tällaisena? Minusta se on kivaa, kun on kova meteli.

      Vastaus:

      Hei

      Ihmiset sietävät ääniä eri tavoin.

      Sinusta meteli on kivaa, jonkun toisen mielestä se voi olla pelottavaa tai tuntua pahalta.

      Kun asutaan yhdessä, on tärkeää huomioida myös muiden asukkaiden tunteet.

      Jos kaipaat ääntä elämääsi, voisit kokeilla musiikin kuuntelua kuulokkeilla. Muista kuitenkin, että omakin kuulo voi vaurioitua, jos kuuntelee liian kovalla.

      Tai voisitko tuottaa meteliä jossain, missä se ei häiritse muita? Vaikkapa metsässä?

      Miksi me ei olla samanarvoisia?

      22.4.2021

      Miksi yksi kodin asukkaista saa tahallaan rikkoa monia sääntöjä päivittäin? Se aiheuttaa vaaraa ja harmia asukkaille ja ohjaajille, joten miksi sitä ei laiteta pois täältä?

      Jos me muut asukkaat rikotaan sääntöjä monta kertaa, niin joudutaan erityistarkkailuun. Ja jos jatkaa pahoja tekoja, joutuu muuttamaan pois. Kerran yksi oikeasti joutui muuttamaan, kun ei parantanut tapojaan.

      Minusta tämä tuntuu vähän epäreilulta, kaikkia pitäisi rangaista samalla tavalla. Sanoin ohjaajalle näin ja se ei osannut vastata mitään.

      Miksi me muut ei saada tehdä mitä huvittaa, jos yksi saa?

      Vastaus:

      Hei

      Kuvaamasi tilanne kuulostaa epäreilulta kaikille osapuolille. Jos ihminen aiheuttaa vaaraa ja harmia toisille, hän tarvitsee silloin apua ja tukea.

      Rankaiseminen ei ratkaise tilannetta, eivätkä ohjaajat saa lain mukaan rangaista.

      Kun asutaan yhdessä, on hyvä olla yhteisiä pelisääntöjä. Asukkaat ja ohjaajat voivat sopia pelisäännöt vaikka asukaskokouksessa.

      Pidetäänkö teillä asukaskokouksia? Jos ei pidetä, voisit ehdottaa sellaista.

      Miksi minulle suututaan mitättömistä asioista?

      22.4.2021

      Hoitajat suuttuvat minulle mitättömistä asioista. Miksi he tekevät niin?

      He suuttuvat, jos vaikka etuilen ruokajonossa tai tönäisen toisen asukkaan tieltäni sivuun asuntolan käytävällä.

      Vastaus:

      Hei

      Etuilu ja töniminen ovat väärin ja vakavia asioita. Töniminen on väkivaltaa ja laissa kielletty. Siksi ohjaajat suuttuvat sinulle.

      Mikä auttaisi sinua lopettamaan etuilun ja tönimisen? Haluatko jutella asiasta lisää?

      Voit soittaa Kehitysvammaliiton puhelimeen: 09 348 09 348.

      Puhelimeen vastaavat Kehitysvammaliiton työntekijät.

      Puhelin on auki maanantaisin kello 15-17 ja torstaisin kello 10-12.

      Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

      Osaan pestä pyykit itse

      22.4.2021

      Aina kun asuntolassa pesen pyykkiä, niin eräs toinen asukas tulee auttamaan, vaikka en tahtoisi apua.

      Miten voisin sanoa hänelle, että osaan pestä pyykit itsekin?

      Hän on todella herkkä suuttumaan, enkä minä keksi, että miten sanoisin sen hänelle ilman, että hän loukkaantuu ja alkaa itkemään ja huutamaan.

      Vastaus:

      Hei

      Ymmärrän hyvin, että haluat pestä pyykkisi itse.

      Hienoa, että ajattelet myös toisen asukkaan tunteita.

      Oletko jutellut asiasta ohjaajien kanssa? Voisiko toinen asukas tehdä vaikkapa jotain muuta mukavaa sillä aikaa, kun sinä peset pyykkiä?

      Mistä älyllinen kehitysvamma johtuu?

      22.4.2021

      Mistä älyllinen kehitysvamma johtuu? Onko se minun syy?

      En saanut epilepsialääkettä, vaikka sain kouristuskohtauksia. Voiko siitä johtua lievä älyllinen kehitysvamma?

      Minua nolottaa, kun en ymmärrä aina kaikkea heti. Eihän se estä kesätöitä?

      Vastaus:

      Hei

      Kehitysvamma ei ole sinun syysi.

      Ihmisellä voi olla kehitysvamma syntyessään. Vauva voi vammautua myös synnytyksen aikana. Lisäksi lapsuuden sairaus tai tapaturma voi aiheuttaa kehitysvamman.

      Aina lääkärikään ei pysty selvittämään, mistä kehitysvamma johtuu.

      Vaikea epilepsia lapsella voi aiheuttaa tai pahentaa kehitysvammaa.

      Kun sairastaa epilepsiaa, on tärkeä noudattaa lääkärin ohjeita ja mahdollista lääkitystä. Lääkkeillä yritetään estää epilepsiakohtaukset.

      Sinun ei tarvitse hävetä sitä, että et heti ymmärrä kaikkea. Harva meistä ymmärtää heti kaiken. En minä ainakaan.

      Kehitysvamma ei estä kesätöitä. Moni kehitysvammainen työnhakija työllistyy työhönvalmentajan tuella.

      Lue lisää työnhakemisesta

      Lue lisää kehitysvammaisuudesta