Uusimmat kysymykset

Miksi muut eivät palvele minua?

26.1.2022

Miksi minun asuntolan hoitajat ja muut asukkaat eivät palvele minua?

Haluaisin omassa huoneessa minun kehitysvammaisten asuntolassa maata koko ajan vain sängyssä, kun muut asukkaat ja minun hoitajat palvelevat ja tekevät kaiken minun puolestani, kuten pesevät minut sängyssä, ruokkivat minut, vaihtavat vaippani, pesevät pyllyni ja muutenkin koko ajan hoitavat ja palvelevat minua ja tekevät kaiken puolestani.

Vastaus:

Hei

Ohjaajien tehtävä on tukea sinua asioissa, joissa tarvitset tukea. Ohjaajien tehtävä ei ole palvella sinua.

Asuntola on muiden asukkaiden koti. He tekevät kotonaan asioita, joita haluavat tehdä.

Millaisia asioita sinä tykkäät tehdä?

Tubettajien rahat

26.1.2022

Hei

Minun äitini sanoi, että minun pankissa ei ole mitään rahaa, vaikka yksi seuraaja on tilannut minun kanavan omaan sähköpostiin. Eli missä ne minun rahat oikeasti ovat, kun kuulemma ei ole pankissakaan äidin mielestä niiten tubettajien rahat.

Vastaus:

Hei

YouTube-kanavan tilaaminen tarkoittaa kanavan seuraamista. Kun tilaa YouTube-kanavan, näkee kanavan videot entistä helpommin.

Jos joku tilaa kanavasi, et saa siitä rahaa.

On olemassa tubettajia, jotka saavat tubettamisesta myös rahaa. Heillä on todella paljon tilaajia. He voivat tehdä kaupallista yhteistyötä esimerkiksi yrityksien kanssa. Yritykset maksavat heille siitä, että he mainostavat videoillaan yrityksen tuotteita.

Olenko tyhmä?

26.1.2022

Mulla on älyllinen kehitysvamma. Merkitseekö se, että olen tyhmä, kun mielestäni olen fiksu ihminen?

Vastaus:

Hei

Kehitysvamma ei tarkoita, että on tyhmä.

Kehitysvamma tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää joitain asioita. Kehitysvammainen ihminen tarvitsee tavallista enemmän aikaa uusien asioiden oppimiseen.

Kehitysvamma on lääketieteellinen diagnoosi. Se kertoo ihmisestä hyvin vähän. Se ei kerro, millainen ihminen on tai miten fiksu ihminen on.

Fiksuutta ja viisautta on niin monenlaista.

Meillä jokaisella on erilaisia vaikeuksia ja vahvuuksia. Esimerkiksi minulle matikka on vaikeaa, mutta olen mielestäni fiksu ihmissuhteissa.

On hienoa, että tunnet itsesi ja tiedät, että olet fiksu.

Kehitysvamma ja palvelusuunnitelma

26.1.2022

Miksi kehitysvammaisille tehdään palvelusuunnitelma, vaikka kaikki eivät tarvitse palveluja?

Vastaus:

Hei

Me kaikki tarvitsemme yhteiskunnan palveluita. Tarvitsemme erilaisia palveluita eri elämäntilanteissa. Tarvitsemme esimerkiksi terveydenhuoltoa ja koulutusta.

Palvelusuunnitelman tekeminen kehitysvammaiselle ihmiselle perustuu lakiin.

Palvelusuunnitelman tekee sosiaalityöntekijä yhdessä vammaisen ihmisen kanssa. Suunnitelman tekemisessä voi olla mukana myös vammaisen ihmisen toivoma henkilö, esimerkiksi perheenjäsen.

Palvelusuunnitelmaan kirjataan, millaista tukea ja millaisia palveluja vammainen ihminen tarvitsee elämässään. Palvelusuunnitelmaan kirjataan myös, miten tuki järjestetään.

Palvelut auttavat elämään sellaista elämää, kuin itse haluaa.

Palvelu voi tarkoittaa vaikkapa tukea, jota vammainen ihminen saa omaan kotiin. Tai se voi tarkoittaa henkilökohtaista apua, jota vammainen ihminen saa esimerkiksi harrastamiseen.

Miten saan muut katsomaan, kun ajan kuntopyörällä?

26.1.2022

Haluaisin kehitysvammaisten asuntolassa, että muut asukkaat tulevat huoneeseeni katsomaan, kun minä ajan kuntopyörällä. Sain sen vanhemmilta lahjaksi, kun muutin reilu vuosi sitten asuntolaan ja minulla oli syntymäpäivä. Olin toivonut sellaista pitkään ja ajan sillä joka päivä. Jankutan joka päivä toisille asukkaille, että he tulisivat katsomaan kun ajan sillä, mutta he eivät tule. Asuntolan ohjaajien mielestä on väärin, että hoen samaa asiaa koko ajan, mutta kun minulle olisi tärkeää, että muut tulevat katsomaan kun ajan sillä. Siksi pyydän heitä huoneeseeni koko ajan.

Miten saan heidät tulemaan katsomaan sitä?

Vastaus:

Hei

Kuntopyörällä ajaminen on sinulle tärkeää.

Ketään ei voi kuitenkaan pakottaa katsomaan ajamista.

Voisitteko sopia ohjaajien kanssa jonkun tietyn ajan, jolloin joku tulee katsomaan, kun ajat pyörällä?

Onko sinulla ketään tuttua, joka myös tykkää kuntopyörällä ajamisesta? Voisitteko ajaa yhdessä?

Seurustelukumppani netistä

26.1.2022

Moi

Tiedätkö sinä mitään muuta sivua, kun Vernerin, mistä voisi löytää seurustelukumppania?

Vastaus:

Netissä on monia palveluita, joissa voi etsiä seurustelukumppania.

Tunnetko jo Kohdataan-somen? Kohdataan-some on helppokäyttöinen ja turvallinen palvelu, jossa voit tutustua ihmisiin.

Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä (kohdataan.fi)

Netin tunnetuin treffipalvelu on Tinder.

Kun etsit kumppania netissä, huolehdi turvallisuudesta.

Netissä kohtaamasi ihminen ei välttämättä ole se, joka väittää olevansa. Netissä on helppo valehdella esimerkiksi nimi, ikä ja sukupuoli. Myös valokuva voi olla väärä.

Ennen tapaamista kannattaa tutustua netissä ja puhelimessa.

Jos päätät tavata uuden nettitutun:

  • kerro tapaamisesta etukäteen luotettavalle ihmisille
  • sovi tapaaminen julkiselle paikalle, kuten kahvilaan
  • ota ensimmäiseen tapaamiseen mukaan luotettava henkilö
  • poistu paikalta heti, jos tapaamasi henkilö tai tilanne epäilyttää sinua.

Tinderin käyttöön kannattaa pyytää myös apua luotettavalta ihmiseltä.

Lue myös: Näin käytät nettiä turvallisesti

Vernerin uudet sivut

26.1.2022

Koska Vernerin sivut uudistuvat?

Vastaus:

Hei

Olemme nyt tehneet Vernerin sivuille uuden ilmeen.

Tällä hetkellä muokkaamme sivujen nykyisiä sisältöjä ja tuotamme sivuille uusia sisältöjä. Kirjoitamme esimerkiksi tekstejä, tuotamme videoita ja hankimme valokuvia.

Kun sisällöt ovat melkein valmiit, aloitamme uudistuksen teknisen toteutuksen.

Sivuston uudistamisessa on paljon työtä ja se vie paljon aikaa.

Tavoitteemme on avata uudet sivut tämän vuoden aikana.

Polaroid-kamera

26.1.2022

Hei

Mikä on Polaroid-kamera ja muistaako kukaan näitä Polaroid-kameroita enää?

Vastaus:

Hei Polaroid-kamera on pikakamera. Polaroid-kamerassa kuva kehittyy paperille heti kuvan ottamisen jälkeen.

Polaroid-kameroita on yhä olemassa.

Jalkojen ravistelu yöllä

24.1.2022

Mistä johtuu, että yöllä jalkoja on pakko liikuttaa? Tuntuu epämukava tunne jaloissa.

Ohjaajalle sanoin, kun käy kaksi kertaa viikossa kotona.

Vastaus:

Hei

Valitettavasti en osaa vastata.

Hyvä, että kerroit asiasta ohjaajalle. Toivottavasti hän osasi auttaa.

Jos ohjaaja ei osaa neuvoa, voit kysyä asiasta myös omasta terveyskeskuksesta.

Kontrolliin meno ensi viikon pe

24.1.2022

Moi Kerttu

Mä meen ensi viikon pe kontrolliin. Siellä lääkäri sanoo, miten hyvin mun jalka on parantunut.

Vastaus:

Moi

Toivottavasti jalka on parantunut hyvin.

Tsemppiä!

Kutittaminen

24.1.2022

Hei

Onkohan kutittaminen sairaus?

Minä kysyin, että saanko minä kutittaa ohjaajia jalkapohjasta tai kainalosta. He kysyivät, olenko minä sairas, kun minä sanon jotain tuollaista.

Eihän noin saa sanoa minulle?

Vastaus:

Hei

Kutittaminen ei ole sairaus.

En tiedä, miksi ohjaajat kysyivät sinulta, oletko sairas. Niin ei tosiaan saisi sanoa.

Voisit jutella asiasta ohjaajien kanssa. Voisit kysyä, miksi he sanoivat noin. Voisit myös kertoa, miltä se sinusta tuntuu.

Laskuvarjolla hyppääminen

24.1.2022

Miksi pitää olla lääkärinlausunto, jos kehitysvammainen hyppää laskuvarjolla?

Vastaus:

Hei

Laskuvarjolla hypätään lentokoneesta, joka lentää korkealla.

Lääkäri arvioi, onko hyppääminen kehitysvammaiselle ihmiselle turvallista.

Aluevaali-äänestys on ohi

24.1.2022

Moi Kerttu

Nyt on aluevaalien äänestys ohi. Mä kävin äänestämässä tänään.

Vastaus:

Hei

Eilen oli tosiaan Aluevaalien varsinainen äänestyspäivä.

Mukava kuulla, että kävit äänestämässä.

Aluevaaleissa valittiin edustajat aluevaltuustoihin. Aluevaltuustot päättävät uusien hyvinvointialueiden asioista.

Uudet hyvinvointialueet järjestävät sosiaalipalvelut, terveyspalvelut ja pelastustoiminnan. Sosiaalipalveluita ovat esimerkiksi vammaispalvelut.

Tähän asti kunnat ovat järjestäneet nämä palvelut.

Aluevaaleissa vaikutettiin siis meille kaikille tärkeisiin asioihin.

Vastaus ilmoitukseen

24.1.2022

Hei

Miksi mulle ei tule vastauksia sähköpostiin, vaikka on kuva kirjeenvaihtopalstalla?

Vastaus:

Kiva kuulla, että olet lähettänyt ilmoituksen Kirjepalstallemme. Joskus vastauksien saaminen voi kestää jonkin aikaa.

Oletko jo vastannut muiden ilmoituksiin palstalla?

Sekin on hyvä tapa löytää seuraa.

Tsemppiä!

Sama nimi

24.1.2022

Voiko lapselle antaa saman nimen kuin vanhemmalla?

Vastaus:

Hei

Kyllä lapselle voi antaa saman nimen kuin vanhemmalla.

Tehtävälista

24.1.2022

Hei

Mikä on tehtävälista?

Vastaus:

Hei

Tehtävälista tarkoittaa listaa tehtävistä asioista.

Minä esimerkiksi kirjoitan tehtävälistoja kotitöistä. Kirjoitan tehtävälistaan kotityöt, jotka minun pitää tehdä.

Minun tehtävälistani voi näyttää esimerkiksi tältä:

Kotityöt

  • Vie roskat
  • Tiskaa tiskit
  • Imuroi

Soitto

21.1.2022

Onko jotain muuta paikkaa, mihin voi soittaa? Mä en mihinkään Kehitysvammaliittoon soita, koska en ole kehitysvammainen.

Vastaus:

Hei

Kuka on auttanut sinua aikaisemmin vaikeissa tilanteissa? Voisitko jutella hänen kanssaan?

Saat apua myös Mieli ry:stä.

Voit keskustella Mieli ry:n chatissa kirjoittamalla. Tai voit varata ajan etävastaanotolle.

Molemmat ovat maksuttomia. Ja molemmissa voi keskustella nimettömästi.

Pääset chattiin ja etävastaanoton ajanvaraukseen Mieli ry:n sivuilta.

Lue lisää Mieli ry:n chateista (mieli.fi)

Lue lisää Mieli ry:n etävastaanotosta (mieli.fi)

Julkkis-sukulaiset

21.1.2022

Hei

Miksiköhän kukaan minun julkkis-sukulainen ei halua tavata minua? Vaan minulle sanotaan, että älä keksi, valehtelet, koska kyseinen julkkis-sukulainen ei ole maininnut minusta yhtään mitään. Vaikka asia on oikeasti totta. Mutta minua ei uskota, haukutaan vaan.

Uskotko sinä minua?

Vastaus:

Hei

En valitettavasti osaa vastata, miksei julkkis-sukulaiset halua tavata sinua. En tunne heitä. En osaa vastata heidän puolestaan.

Mutta kyllä minä uskon sinua.

Mukavaa viikonloppua!

Lasten määrä

20.1.2022

Miksi ihmisille syntyy kerralla yleensä vain yksi lapsi, kun taas monien eläinlajien naaraat synnyttävät jopa yli 10 poikasta kerralla?

Vastaus:

Hei

Eri lajit tosiaan synnyttävät eri määrän jälkeläisiä.

Monilla eläimillä on paljon vaaroja ympärillään. Usein osa eläinten jälkeläisistä kuolee nuorena. Kun naaras synnyttää paljon poikasia, osa poikasista luultavasti selviää hengissä aikaiseksi asti.

Ihmisillä on vähän vaaroja ympärillään. Ihmiset myös huolehtivat lapsistaan pitkään. Siksi lapset selviävät yleensä hengissä aikuiseksi asti. Ihmisellä ei siis ole tarvetta synnyttää yhtä paljon jälkeläisiä kuin muilla lajeilla.

Kesätyö ja ammattikoulu

20.1.2022

Hei

Miksiköhän aina kun yritän pyrkiä johonkin töihin, esimerkiksi kesätöihin tai ammattikouluun, niin minulle sanotaan ei. Mutta miksi he sitten hakevat työntekijöitä, kun vastaus on aina ei.

Vastaus:

Hei

Voisitko suunnitella opintoihin tai kesätöihin hakua yhdessä jonkun kanssa?

Voisit miettiä esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

  • Millaiset asiat sinua kiinnostavat?
  • Mitä olet opiskellut aikaisemmin?
  • Millaisia taitoja ja vahvuuksia sinulla on?
  • Keiltä saat tukea elämässäsi?
  • Millaista tukea tarvitset opintoihin tai työntekoon?
  • Mistä saisit tukea opintoihin tai töihin?

Tsemppiä!

Mersu on mun lempiauto

20.1.2022

Moi Kerttu

Mersu on mun lempiauto. Mun pitää säästää vähän rahaa, jos mä meinaan käydä hakemassa sen mersun. Ja sitten kun mulla on niin paljon rahaa, niin mä käyn hakemassa mersun. Se on mun eka auto ja otan mun tyttöystävän kyytiin.

Vastaus:

Hei

Mukava kuulla.

Tämä kirjoitus sopisi hyvin Vernerin Minun mielestäni -palstalle.

Voisit kysyä Minun mielestäni -palstalla, mikä on muiden lempiauto.

Minun mielestäni -palstalla on lomake, jolla voit lähettää kirjoituksia.

Pääset Minun mielestäni -palstan lomakkeelle tästä linkistä

Potipoikanen on pieni porsaan pentu

20.1.2022

Potipoikanen on pieni, vastasyntynyt ison porsaan poikanen. Siis sellaisen porsaan, mistä saadaan esimerkiksi kinkkua.

Minä haluaisin sellaisen porsaan poikasen. Mistä minä saisin sellaisen?

Sitten minä päästäisin sen Suomen luontoon vapaaksi, kun se kasvaisi liian isoksi minun kotiini.

Vastaus:

Hei

Valitettavasti et voi ottaa porsaan poikasta kotiisi.

Mutta pienet possut ovat tosiaan suloisia.

Oletko katsellut videoita possuista?

Mitä tarkoittaa vamppikohtaus?

20.1.2022

Mitä mahtaa tarkoittaa vamppikohtaus?

Asuntolassa muut asukkaat nauravat minulle, kun minä olen joskus saanut epilepsiakohtauksen täällä. He sanovat, että minä saan vamppikohtauksia, mutta he eivät kerro, mitä tarkoittaa vamppikohtaus.

Sen tiedän, että vamppi tarkoittaa vammaista ja että muiden asukkaiden mielestä minä olen ihan vammainen, kun minulla on epilepsia. Mutta minusta kaikki asukkaat ovat täällä vammaisia, koska kaikilla on ainakin kehitysvamma.

Vastaus:

Hei

En ole koskaan kuullut sanaa vamppikohtaus. Ehkä muut asukkaat ovat keksineet sen itse?

Kurjaa, että muut asukkaat nauravat epilepsiakohtauksillesi.

Oletko jutellut asiasta ohjaajien kanssa?

Meillä kaikilla tosiaan on omat vammamme tai sairautemme.

Laskuvarjohyppy

20.1.2022

Voiko kehitysvammaiset laskea laskuvarjolla?

Vastaus:

Hei

Jos kehitysvammainen ihminen haluaa hypätä laskuvarjolla, hän tarvitsee hyppyä varten lääkärin lausunnon. Lääkäri arvioi, onko kehitysvamma este laskuvarjolla hyppäämiseen.

Bullet planner

20.1.2022

Hei

Mikä on bullet planner, kun minun äitikään ei tiedä.

Vastaus:

Hei

Bullet planner tarkoittaa tyhjää muistikirjaa.

Bullet journal on kalenterin, tehtävälistojen ja päiväkirjan yhdistelmä, jota voi täyttää tyhjään muistikirjaan.

Tällaiset itse tehdyt kalenterit ovat nyt suosittuja.

Avain

20.1.2022

Mitä mun pitäisi tehdä, kun mun poikaystävä pakottaa antamaan vara-avaimen, kun me seurustellaan.

Vastaus:

Poikaystäväsi ei voi pakottaa sinua antamaan vara-avainta.

Olet kirjoittanut monta kysymystä siitä, että poikaystävä yrittää määrätä asioita ja sinua ahdistaa.

Olisi hyvä, jos voisit jutella asiasta jonkun luotettavan ihmisen kanssa.

Voit soittaa Kehitysvammaliiton puhelimeen. Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä. Hän kuuntelee ja neuvoo sinua.

Kehitysvammaliiton numero on 09 348 09 348.

Puhelin on auki maanantaisin kello 15-17 ja torstaisin kello 10-12.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Parisuhde ahdistaa ja pelottaa

20.1.2022

Päivä oli mennyt hyvin, mutta sitten yksi kaverini kysyi: “Mitä vikaa parisuhteessa on? Eikö kiinnosta? Eikö myöskään lapset kiinnosta?”.

Mua rupesi ahdistamaan, hermostuin ja sanoin hänelle, etten halua puhua siitä. Sanoin myös, etten halua enää tapella niistä, niin kaverini sanoi, ettei hänkään halua tapella, joten sovittiin välimme.

Just kun kaikki puuttuu mun rakkausasioihin, niin tulee negatiiviset ajatukset mieleen.

Pahin pelkoni on, että jos olen parisuhteessa, niin toiset satuttaa.

Vastaus:

Hei

Onpa hyvä, että tiedät, mikä sinua pelottaa parisuhteessa.

Olet huomannut, että parisuhteen kommentointi alkaa ahdistaa sinua. On tosi hyvä, että tunnistat tilanteen ja tunteesi.

Mitkä asiat auttavat sinua näissä tilanteissa?

Kun minua ahdistaa, käyn kävelyllä tai kuuntelen musiikkia. Joskus otan lämpimän suihkun. Nämä asiat lievittävät ahdistustani.

Minua auttaa myös kirjoittaminen. Minua helpottaa, kun kirjoitan paperille, mikä minua pelottaa tai ahdistaa.

Joskus soitan luotettavalla kaverille, joka osaa kuunnella. Tunteista puhuminen helpottaa oloani. Huomaan, ettei minulla olekaan mitään hätää.

Minusta on ollut helpottavaa huomata, että ahdistus ja pelko menee aina ohi. Se kestää aikansa, mutta menee ohi.

Joskus kun paha oloni on kestänyt kauan, eivätkä muut keinot auta, olen jutellut psykologin kanssa.

Olisiko näistä keinoista myös sinulle apua? Vai auttaako sinua jotkin muut asiat?

Minä haluaisin potipoikasen

18.1.2022

Minä haluaisin potipoikasen. Mistä minä saisin potipoikasen?

Vastaus:

Hei

Mikä on potipoikanen?

Disney+

18.1.2022

Hei

Mikä on Disney+? Paljonko se maksaa ja niin edelleen?

Vastaus:

Hei

Disney+ on suoratoistopalvelu.

Suoratoistopalvelusta voit ladata elokuvia ja sarjoja omaan televisioon, tietokoneella tai mobiililaitteeseen.

Kun lataan elokuvan tai sarjan suoratoistopalvelusta, voit itse päättää milloin katselet sen. Voit aloittaa ja keskeyttää katselun, kun haluat.

Disney+ hinta on 8,99 euroa kuussa tai 89,90 euroa vuodessa.

Disney+ -palvelussa on sarjoja ja elokuvia esimerkiksi Disneyltä, Pixarilta ja Marvelilta.

Miesystävä kieltää kaiken

18.1.2022

Mun miesystävä kieltää multa kaiken. Mä en saisi olla kavereiden kanssa. Se kieltää multa muutkin. Tekeekö se oikein?

Vastaus:

Hei

Miesystävä tekee väärin, kun hän kieltää sinulta kavereiden tapaamisen.

Voisit soittaa Kehitysvammaliiton puhelimeen. Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä. Hän kuuntelee ja auttaa sinua.

Kehitysvammaliiton numero on 09 348 09 348.

Puhelin on auki maanantaisin kello 15-17 ja torstaisin kello 10-12.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.

Jumppa-videot ja Vernerin uudistus

18.1.2022

Hei

Mikä niiden uusien pidempien jumppa-videoiden tilanne on, tuleeko?

Miten se Vernerin uudistus, koska tulee?

Vastaus:

Hei

Vernerin uusille sivuille on nyt suunniteltu ilme eli se, miltä uudet sivut näyttävät.

Tällä hetkellä teemme uusien sivujen sisältöjä:

  • muokkaamme nykyisiä tekstejä
  • kirjoitamme uusia tekstejä
  • hankimme uusia valokuvia
  • teemme uusia videoita.

Tekemistä on paljon.

Toivottavasti saamme uusille sivuille myös uusia jumppavideoita.

Onko sinulla vinkkejä hyvistä jumppavideoista?

Kehitysvammaisten chat väärin tehty

18.1.2022

Hei

Miksi terveet ihmiset tekevät väärin meidän kehitysvamman saaneiden Kohdataan-sivut? Miksi ei meille terveet ihmiset ymmärrä tehdä Sinkut Uusimaa -ryhmää Facebookiin, kuten terveillä ihmisillä on.

Meinaan kun Facebookin Sinkut Uusimaa -ryhmään menee moni, jolla on lievä älyllinen kehitysvamma. Entä kun joku kehitysvammaisena tulee hyväksikäytetyksi, koska ei halua kertoa omasta kehitysvamma-diagnoosistaan. Niin kyllä olisi paljon turvallisempaa, jos joku tekisi Facebookissa Me itse -sinkkujen ryhmän Facebookiin.

Vastaus:

Hei

Kysyin asiaa Kohdataan-somen tekijöiltä Kehitysvammaliitosta.

Kohdataan-somen kehittämisessä oli mukana myös kehitysvammaisia ihmisiä. Silloin oltiin sitä mieltä, että paras tapa tutustua uusiin ihmisiin on jutella pienissä ryhmissä yhteisistä kiinnostuksista.

Kohdataan-some on erilainen palvelu kuin Facebook. Kohdataan-somessa ei pysty luomaan helposti uusia ryhmiä tai omia ryhmiä. Siksi siellä ei ole kehitysvammaisille omaa Sinkut Uusimaa -ryhmää.

Me itse -sinkut ryhmien perustamista Facebookiin kannattaa ehdottaa Me itse -yhdistykselle.

Jalka kipeä

18.1.2022

Moi Kerttu

Mulla on vähän jalka kipeä. Mä kaaduin viime viikolla ja me käytiin tänään iskän kanssa lääkärissä ja röntgenissä. Jalassa oli pikku murtuma ja nyt lääkäri kävi tekemässä mulle pikku kipsin.

Mulla on kuukausi sairaslomaa. Onneksi mulla varpaat pelaa. Se murtuma paranee tosi nopeasti, niin lääkäri sanoi mulle.

Vastaus:

Moi

Kurja kuulla, että olet kaatunut ja satuttanut jalan.

Näin talvella kadut ovatkin usein liukkaita.

Onneksi pieni murtuma paranee pian.

Tsemppiä!

Israelin reissu viiden vuoden päästä

18.1.2022

Moi Kerttu

Mulle tullee viiden vuoden päästä ikää 40 vuotta. Sinä vuonna mä lähden Israeliin. Siellä on Golgata eli Pääkallovuori, jossa Jeesus ristiin naulittiin ja Getshemane-puutarha, jossa Jeesus kävi kavereidensa kanssa rukoilemassa. Siellä on myös Jeesuksen hauta, josta Jeesus nousi kuolleista. Ja siellä on Öljymäki, josta Jeesus nousi taivaaseen ja johon Jeesus lupasi tulla takaisin Raamatun mukaan.

Mä uskon, että kaikki Raamatun jutut on totta. Ja mä uskon, että Jeesus tulee pian takaisin, niin kuin hän on meille luvannut.

Vastaus:

Hei

Kuulostaa hienolta matkalta.

Tämä kirjoitus sopisi hyvin Vernerin Minun mielestäni -palstalle.

Minun mielestäni -palstalla voit kertoa omia mielipiteitä ja ajatuksia. Voit myös kysyä muiden mielipiteitä.

Minun mielestäni -palstalla on lomake, jolla voit lähettää kirjoituksia.

Pääset Minun mielestäni -palstan lomakkeelle tästä linkistä

Posti ei mene perille

18.1.2022

Hei

Vaikka yritän Vernerin kirjeenvaihtopalstalle laittaa sähköpostia, ei mene perille. Sanoo vain, että osoitetta ei ole olemassa, vaikka on oikea sähköpostiosoite.

Vastaus:

Hei

Vernerin sähköpostiosoite on verneri(at)kvl.fi

Korvaa tuo (at) @-merkillä.

Toivottavasti onnistuu!