Uusimmat kysymykset
- En pysty puhumaan ohjaajien kanssa
- Koronavirus: Elämä on tylsää
- Saako hoitajat pitää kiinni?
- Oliko rajoittaminen laillista?
- Tekee mieli karata
- Koronavirus: Harmittaa
- Miksi hän ei usko?
- Asiaa alkoholista: Alkoholijuomat
- Asiaa alkoholista: Syitä juomiseen
- Asiaa alkoholista: Viski synttäripäivänä
- Asiaa alkoholista: Alkoholista kieltäytyminen
- Asiaa alkoholista: Alkoholittomat juomat
- Asiaa alkoholista: Humala
- Asiaa alkoholista: Liiallinen juominen
- Asiaa alkoholista: Kaverista huolehtiminen
- Asiaa alkoholista: Testaa kuinka paljon juot
- Asiaa alkoholista: Riippuvuus
- Asiaa alkoholista: Pyydä apua
- Asiaa alkoholista: Alkoholin sopiva käyttö
- Kirosanat
- Saavatko muut asukkaat komennella minua?
- Autokoulu ja ajokortti
- Onko autoa?
- Päivä pitenee
- Ei ole helppoa olla kehitysvammainen nuori nainen
En pysty puhumaan ohjaajien kanssa
23.2.2021
Ohjaajilla on koko ajan niin kova kiire, että he eivät ehdi puhumaan kanssani. Sitten jos pääsen hoitajan kanssa puhumaan ja kerron aiheen mistä haluan puhua, niin ohjaaja alkaa puhumaan, eikä anna minulle tilaisuutta sanoa mitä haluan.
Olen asiasta ohjaajien pomolle sanonut, mutta sillä ei ole vaikutusta.
Vastaus:
Hei
Hyvä, että olet yrittänyt puhua ohjaajien kanssa. Kurjaa, että heillä on liian kova kiire.
Voisit kertoa ohjaajille, miltä sinusta tuntuu. Kerro, että et ole saanut tilaisuutta sanoa sitä mitä haluat.
Joskus toisen ihmisen kuunteleminen on vaikeaa, etenkin jos on kiire.
Voisit vinkata ohjaajille Tikoteekin LOVIT-muistisäännöstä:
- ole läsnä ja keskity häneen
- odota ja anna tilaa hänen aloitteilleen
- vastaa hänen viestintäänsä
- mukauta omaa ilmaisuasi niin, että löydätte yhteisen kielen
- tarkista, että ymmärrätte toistenne viestit ja haluatte jatkaa vuorovaikutusta.
Lukekaa ohjaajien kanssa lisää vuorovaikutuksesta Papunetin sivuilta (papunet.net)
Koronavirus: Elämä on tylsää
23.2.2021
Mitä pitäisi tehdä, kun elämä on tylsää?
Joka päivä vain pelkkää asuntolassa olemista. Samat ihmiset, tekemiset ja paikat päivästä toiseen. Harvoin on mitään uutta.
Koronan takia ei voi edes käydä missään.
Olen ahdistunut ja masentunut tämän takia. Ohjaajienkaan kanssa ei voi kunnolla puhua, kun heillä ei ole aikaa tai kiinnostusta kuunnella minua. En keksi mitään tekemistä, mitä en olisi jo tehnyt.
Vastaus:
Hei
Ymmärrän hyvin tunteesi.
Korona rajoittaa nyt meidän kaikkien elämää. Moni on yksinäinen ja tekemistä voi olla tavallista vähemmän.
Hyvä, että olet yrittänyt puhua ahdistuksesta ja masennuksesta. Vaikeista tunteista on tärkeää jutella.
Omista tunteista kannattaa myös kirjoittaa. Tykkäisitkö kirjoittaa päiväkirjaa?
Jos ahdistus ja masennus on kestänyt useita viikkoja, ota yhteyttä omaan terveyskeskukseen. Ahdistusta ja masennusta voi hoitaa.
Tässä asioita, joita voi tehdä myös koronan aikana:
- Käy kävelyllä luonnossa tai kaupungilla
- Lue tai katsele lehtiä ja kirjoja
- Piirrä tai maalaa
- Ota valokuvia
- Kirjoita päiväkirjaa tai kirjeitä
- Kuuntelee musiikkia
- Katsele elokuvia tai sarjoja
- Kokkaa lempiruokiasi
- Soita kaverille tai läheiselle
Tykkäätkö temppuilla?
Tee sirkustemppuja Sirkus Magentan ohjeilla
Pidätkö valokuvaamisesta, piirtämisestä tai maalaamisesta?
Lähetä kuviasi julkaistavaksi Verneriin
Pidätkö runoista?
Lähetä runosi julkaistavaksi Verneriin
Kaipaatko kirjoittelu- tai soittelukaveria?
Tutustu ilmoituksiin Kirjeenvaihtopalstalla
Pidätkö jumppaamisesta?
Haluatko keskustella Facebookissa?
Tutustu Me itse -ryhmään Facebookissa
Tunnetko jo helppokäyttöisen Kohdataan-somen?
Pääset Kohdataan-someen tästä linkistä
Toivottavasti löydät mukavaa puuhaa ja vointisi paranee!
Muista puhua tunteistasi ja pyytää apua. Vaikeiden tunteiden kanssa ei pidä jäädä yksin.
Saako hoitajat pitää kiinni?
20.2.2021
Mulle joku sanoi, että ensihoitaja ei saa pitää kiinni vaan pitää odottaa poliisia.
Mutta saako sitten palvelukodin hoitaja pitää kiinni?
Mut otetaan usein kiinni. Joko kokonaan estetään liikkuminen tai sitten vain ranteista kiinni. Tai jos se ei auta, niin koko kädestä niin, että en enää voi enemmän satuttaa hoitajia.
En tiiä mistä se tulee. Yksi hoitaja sanoi, että varmaan autismin takia.
Joskus se kiinnipito sattuu, mutta aika harvoin.
Tänään yksi hoitaja sano että, on kaikkien työturvallisuus, että mulla on lyhyet kynnet. Mitä se tarkoittaa?
Vastaus:
Hei
Ensihoitaja ei tosiaan saa pitää potilasta kiinni, vaan se on poliisin tehtävä. Tämän määrää lainsäädäntö, joka koskee ensihoitajia.
Palvelukodin hoitaja saa pitää lyhyen ajan kiinni henkilöstä, joka yrittää lyödä. Hoitaja saa pitää lyhyen ajan kiinni myös, jos henkilö pitää siirtää rauhallisempaan paikkaan.
Jos sinulla on pitkät kynnet ja yrität satuttaa esimerkiksi hoitajia, se voi olla hoitajille vaarallista. Lyhyet kynnet lisäävät hoitajien työturvallisuutta eli sitä, ettet satuta hoitajia.
Oliko rajoittaminen laillista?
20.2.2021
Hei
Minulla oli joskus vuosia sitten tilanne, jossa ohjaajat pitivät rahojani ja henkkareitani hallussaan. En saanut niitä itelleni. Ja he rajoittivat rahankäyttöäni tahdostani riippumatta.
Tämän takia en pystynyt esimerkiksi ostamaan kaljaa omilla rahoillani. Myös tupakointiani rajoitettiin. Tupakat olivat ohjaajilla ja ohjaajat antoivat tietyn määrän tupakoita päivässä.
Olin siis rajoittamisen aikaan 18-20-vuotias.
Oliko tuo laillista?
Olen saanut diagnoosin lievä kehitysvamma vasta parikymppisenä. Rajoittamisen aikaan minulla ei ollut edes kehitysvammadiagnoosia.
Olen siis asunut lastensuojelulaitoksessa, josta muutin täysi-ikäisenä kehitysvammaisten asumisyksikköön, koska en pärjää ihan itsenäisesti.
Nykyään ei enää ole tällaisia ongelmia, vaan rahat ovat minulla itselläni, eikä muutakaan rajoittamista ole enää.
Vastaus:
Hei
Vuodesta 2016 asti erityishuoltolaki on määritellyt, missä ja miten ihmistä saa rajoittaa. Ennen vuotta 2016 rajoittamista ei säädelty laissa yhtä tarkasti.
Rajoittamisen tarkoitus on pitää huolta rajoitettavan henkilön hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Rahan, tupakan ja alkoholin käytön rajoittaminen on tyypillistä nuorten ja nuorten aikuisten kohdalla.
Olit 18-20-vuotiaana jo täysi-ikäinen, mutta tarvitsit vielä tukea ja ohjausta rahan, alkoholin ja tupakan käytössä. Tämä ei varmaankaan ole tuntunut mukavalta. Ja tilanteesta on ehkä jäänyt ikäviä muistoja.
Monia nuoria ja nuoria aikuisia rajoitetaan, kun he opettelevat ottamaan vastuuta omista valinnoistaan. Joskus nuorta rajoittavat omat vanhemmat, joskus esimerkiksi ohjaajat.
Kerroit, että nyt päätät itse omista rahoistasi, eikä rajoittamiselle ole enää tarvetta. Tämä kuulostaa hyvältä.
Voisiko ajatella, että tuo kuvailemasi rajoittaminen on ollut osa kasvuasi nuoresta aikuiseksi?
Tekee mieli karata
20.2.2021
En viihdy asuntolassa ja tekee mieli karata täältä. Olisin varmasti jo karannutkin, jos olisi kesä.
Mitä minun pitää tehdä?
Tukiasuntoon haluaisin tai toiseen asuntolaan, mutta niihin en pääse.
Vastaus:
Hei
Juttele tunteistasi ja toiveistasi ohjaajan tai jonkun muun luotettavan ihmisen kanssa.
Voisit jutella esimerkiksi seuraavista asioita:
- Miksi et viihdy asuntolassa?
- Mikä saisi sinut viihtymään paremmin?
- Mitä asioita haluaisit muuttaa nykyisessä asumisessasi?
- Kuka voisi auttaa sinua asioiden muuttamisessa?
- Missä haluaisit asua?
- Kenen kanssa haluaisit asua?
- Millaisesta kodista haaveilet?
Kerroit, että et pääse tukiasuntoon tai toiseen asuntolaan. Miksi?
Voit jutella asumisen vaihtoehdoista myös oman sosiaalityöntekijäsi kanssa. Jos et tiedä kuka hän on, pyydä apua ohjaajilta.
Lue myös Monta tapaa asua -sivu
Tsemppiä!
Koronavirus: Harmittaa
20.2.2021
Korona vaan harmittaa, kun on niitä taukoja harrastuksissani. Mutta päivästä toiseen vaan mennään.
Vai mitä tuumii Kerttu?
Vastaus:
Hei
Ymmärrän hyvin tunteesi.
Rajoitukset harrastuksissa ja ihmisten tapaamisissa aiheuttavat paljon yksinäisyyttä ja harmia.
Ajattelen samoin kuin sinä, että mennään päivä kerrallaan. Autetaan ja tuetaan toisiamme.
Onneksi koronarokotukset ovat alkaneet. Ne helpottavat pikku hiljaa tilannetta.
Tsemppiä kaikille!
Miksi hän ei usko?
17.2.2021
Olen sanonut asuntolassa monta kertaa yhdelle toiselle asukkaalle, että hänen ei tarvitse ottaa juomavettä keittiön vesihanasta. Hän voi ottaa juotavaa vessan vesihanasta, mutta hän sanoo, että ei halua.
Miten saan hänet uskomaan, että minä olen oikeassa?
Vastaus:
Hei
Asuntolan toinen asukas saa itse päättää, mistä hän ottaa vettä.
Olette jutelleet asukkaan kanssa siitä, mistä vettä voi ottaa. Sinä olet kertonut asukkaalle oman mielipiteesi. Asukas on kertonut sinulle omista tunteistaan. Hyvä, että olet kuunnellut asukasta!
On tärkeää, että kunnioitat toisen asukkaan tunteita ja oikeutta päättää itse.
Asiaa alkoholista: Alkoholijuomat
16.2.2021
Mitä alkoholijuomia on olemassa?
Vastaus:
Hei
Alkoholijuomia on mietoja ja vahvoja.
Mietoja alkoholijuomia ovat esimerkiksi olut, siideri ja lonkero.
Myös viinejä sanotaan miedoiksi alkoholijuomiksi, vaikka niissä voi olla kaksi kertaa enemmän alkoholia kuin esimerkiksi oluessa.
Väkeviä alkoholijuomia ovat esimerkiksi viina, viski, rommi ja likööri.
Väkevissä alkoholijuomissa on paljon alkoholia ja niistä tulee nopeammin ja pienemmällä määrällä humalaan.
Asiaa alkoholista: Syitä juomiseen
16.2.2021
Miksi alkoholia juodaan? Ja miksi alkoholia on olemassa? Miksi alkoholia myydään kaupoissa?
Vastaus:
Hei
Alkoholia juodaan usein yhdessä muiden kanssa. Moni juo alkoholia juhlapäivinä ja juhlissa.
Nuoret voivat juoda siksi, että kaveritkin juovat.
Jotkut juovat siksi, että alkoholi rentouttaa ja vähentää jännitystä. Kun juo alkoholia, olo saattaa olla rohkeampi.
Kaupoissa myydään mietoja alkoholijuomia. Alkossa myydään mietoja ja väkeviä alkoholijuomia.
Asiaa alkoholista: Viski synttäripäivänä
16.2.2021
Sopiiko viski synttäripäivään ja juhlapäivään?
Vastaus:
Hei
Joillekin viski voi sopia synttäripäivään tai juhlapäivään.
Joillekin viski saattaa olla liian vahvaa alkoholia, eikä se siksi sovi mihinkään päivään.
Asiaa alkoholista: Alkoholista kieltäytyminen
16.2.2021
Mitä voi tehdä, jos joku tarjoaa alkoholia, eikä halua juoda?
Miten alkoholista voi kieltäytyä?
Vastaus:
Hei
Alkoholista kieltäytyminen voi tuntua vaikealta, jos muut juovat.
Voit sanoa rohkeasti ja kohteliaasti:
- Ei kiitos, en juo
- Ei kiitos tällä kertaa.
Jos kieltäytyminen tuntuu vaikealta, voit lähteä tilanteesta pois.
Voit keksiä kavereiden kanssa jotain muuta tekemistä.
Voit myös valita alkoholittoman juoman.
Asiaa alkoholista: Alkoholittomat juomat
16.2.2021
Mitä voi juoda, jos ei halua juoda alkoholia?
Vastaus:
Hei
Moni ei halua tai voi juoda alkoholia. Silloin voi juoda juomia, joissa ei ole alkoholia.
Alkoholittomia juomia ovat esimerkiksi mehu, limu ja kahvi.
Ravintoloissa ja kaupoissa myydään myös alkoholittomia oluita, siidereitä ja lonkeroita.
Asiaa alkoholista: Humala
16.2.2021
Miltä ihminen näyttää humalassa?
Vastaus:
Hei
Riippuu siitä, miten paljon alkoholia on juonut.
Jos juo vain vähän alkoholia, voi olla vähän tavallista iloisemman näköinen.
Jos juo paljon, voi näyttää väsyneeltä.
Alkoholi vaikuttaa tasapainoon. Siksi humalainen ihminen horjuu ja huojuu, kun hän kävelee.
Osa ihmisistä tulee humalassa vihaiseksi eli humalassa voi näyttää myös vihaiselta.
Asiaa alkoholista: Liiallinen juominen
16.2.2021
Mitä tapahtuu, jos juo liikaa alkoholia?
Vastaus:
Hei
Jos juo kerralla liian paljon alkoholia, tulee liian humalaan.
Jotkut tulevat humalassa vihaiseksi ja haastavat riita. Siksi humalassa voi joutua tappeluihin.
Jos juo liikaa alkoholia, voi myös sammua eli nukahtaa.
Pahimmassa tapauksessa voi tulla alkoholimyrkytys. Silloin ihminen oksentaa ja menettää tajunnan. Alkoholimyrkytys on vaarallinen.
Jos näet ihmisen, joka on juonut liikaa, älä jätä häntä yksin. Soita rohkeasti hätänumeroon 112. Hätänumerosta saat ohjeita ja apua.
Asiaa alkoholista: Kaverista huolehtiminen
16.2.2021
Miten pidetään ystävästä huolta, jos ystävä on juonut liikaa alkoholia?
Vastaus:
Hei
Jos juo liikaa alkoholia, voi sammua eli nukahtaa.
Liiasta juomisesta voi tulla myös alkoholimyrkytys. Alkoholimyrkytyksen saanut ihminen oksentaa ja voi menettää tajunnan. Alkoholimyrkytys on vaarallinen.
Älä jätä ystävää yksin, jos hän on juonut liikaa.
Soita rohkeasti hätänumeroon 112. Hätänumerosta saat ohjeita ja apua.
Asiaa alkoholista: Testaa kuinka paljon juot
16.2.2021
Mistä tiedän, juoko liikaa alkoholia?
Vastaus:
Hei
Oman juomisen määrää voi arvioida helpolla testillä, joka löytyy Vernerin selkosivuilta.
Jokaisen joka juo, kannattaa tehdä testi aina silloin tällöin. Testi kertoo, juoko liian paljon.
Asiaa alkoholista: Riippuvuus
16.2.2021
Miksi jotkut ihmiset eivät osaa pysyä erossa alkoholista?
Vastaus:
Hei
Alkoholi aiheuttaa riippuvuutta. Riippuvuus tarkoittaa sitä, että haluaa juoda alkoholia paljon tai koko ajan.
Jos ihminen on riippuvainen alkoholista, alkoholi hallitsee hänen elämäänsä.
Riippuvuus voi tulla kenelle tahansa. Siksi on tärkeää tarkkailla omaa alkoholinkäyttöä.
Jos et pysty olemaan juomatta alkoholia vaikka haluaisit, voit olla riippuvainen. Jos perut juomisen takia sovittuja menoja, se voi olla merkki riippuvuudesta.
Asiaa alkoholista: Pyydä apua
16.2.2021
Mitä voi tehdä, jos haluaa vähentää juomista tai lopettaa juomisen kokonaan?
Mistä saa apua, jos on huolissaan läheisen ihmisen juomisesta?
Vastaus:
Hei
Jos olet huolissasi omasta tai läheisen ihmisen juomisesta, pyydä apua. Asiaa ei tarvitse hävetä.
Voi pyytää apua esimerkiksi
- omalta terveysasemalta
- oppilaitoksen terveydenhuollosta
- luotettavalta ihmiseltä.
Voit soittaa myös Ehkäisevän päihdetyön neuvontapuhelimeen: 0800 900 45.
Voit soittaa nimettömänä ja mihin aikaan tahansa. Soittaminen ei maksa mitään.
Asiaa alkoholista: Alkoholin sopiva käyttö
16.2.2021
Miten alkoholia käytetään hyvin?
Vastaus:
Hei
Alkoholia käyttää hyvin silloin, kun se ei aiheuta haittaa omaan tai muiden elämään.
Kun pohtii omaa alkoholin käyttöä, kannattaa miettiä seuraavia kysymyksiä:
- Aiheuttaako alkoholi väsymystä?
- Onko sinulla usein krapula?
- Kun juot alkoholia, unohdatko usein illan tapahtumat?
- Ovatko läheisesi sanoneet sinulle, että juot liikaa?
Jos haluat käyttää alkoholia hyvin, huolehdi siitä, että et juo liikaa:
- Juo vain sen verran, että pystyt hallitsemaan itseäsi.
- Juo sen verran, ettei aamulla ole paha olo.
Kirosanat
16.2.2021
Miksi jotkut sanat on luokiteltu kirosanoiksi ja kuka ne on päättänyt?
Täällä yksi hoitaja kiroilee koko ajan ja olen oppinut uudelleen kiroilemaan. Menin sanomaan johtajalle, niin se hoitaja on vähentänyt tosi paljon kiroilua.
Vastaus:
Hei
Kirosanat ovat usein kiellettyjä sanoja, jotka liittyvät uskontoon tai seksuaalisuuteen.
Moni kirosana ei ole alunperin ollut kirosana. Kirosanat ovat muuttuneet kirosanoiksi pikku hiljaa ihmisten yhteisestä sopimuksesta. Kukaan yksittäinen henkilö ei siis ole päättänyt, mitkä sanat ovat kirosanoja.
Eri ihmisillä on myös hieman erilaisia käsityksiä siitä, mitkä sanat ovat kirosanoja.
Hyvä että juttelit ohjaajan runsaasta kiroilusta johtajalle.
Saavatko muut asukkaat komennella minua?
16.2.2021
Asuntolassa muut asukkaat ovat kuulleet, kun ohjaajat komentavat minua ja ovat alkaneet itsekin komentamaan minua.
Saavatko he tehdä niin?
Ainakin ohjaajat kieltävät heiltä sen, mutta he eivät usko. Muutenkaan muut asukkaat eivät ole minulle aina kilttejä.
Vastaus:
Hei
Tuntuu varmasti kurjalta, jos muut komentavat.
Oletko jutellut asiasta ohjaajien kanssa?
Miettikää yhdessä ohjaajien ja asukkaiden kanssa, mistä komentelu johtuu.
Miettikää myös, mitä voitte tehdä, että komentelu vähenee ja ystävällinen puhuminen lisääntyy.
Kerro rohkeasti, miltä komentelu sinusta tuntuu. Kerro myös, miten toivot muiden puhuvan sinulle.
Voit puhua asiasta myös ohjaajien esimiehelle eli pomolle.
Tsemppiä!
Autokoulu ja ajokortti
15.2.2021
Miksi pitää olla lääkärinlaisunto, jos kehitysvammainen menee autokouluun?
Vastaus:
Autolla pitää pystyä ajamaan turvallisesti. Kuljettajan ajokykyyn voivat vaikuttaa erilaiset sairaudet ja vammat, kuten kehitysvamma.
Siksi ajokorttia varten tarvitaan lääkärinlausunto.
Jos sinulla on kehitysvamma ja haluat autokouluun, juttele asiasta lääkärin kanssa.
Lääkäri osaa arvioida kehitysvamman vaikutukset ajokykyyn.
Onko autoa?
11.2.2021
Onko kenelläkään lievästi älyllisesti kehitysvammaisella ajokortti/autoa?
Vastaus:
Hei
Kyllä joillain kehitysvammaisilla aikuisilla on ajokortti ja auto.
Jos ajokortin hakijalla on kehitysvamma, hän tarvitsee lääkärinlausunnon ajoterveysvaatimusten täyttymisestä.
Lisäksi pitää käydä autokoulu.
Autokoulu edellyttää sitä, että pystyy opiskelemaan uusia asioita ja ajamaan autoa turvallisesti. Autokoulun lopuksi järjestetään kirjallinen koe ja ajokoe. Ajokortin saa sitten, kun pääsee läpi molemmista kokeista.
Autokoulusta voi kysyä lisätietoja.
Päivä pitenee
11.2.2021
Mitäs Kerttu tuumii, kun päivä vähitellen pitenee?
Vastaus:
Hei
Minusta on mukavaa, kun päivä pitenee ja valon määrä lisääntyy. Se piristää minua.
Valon määrän lisääntyminen voi tuntua myös vaikealta. Se voi vaikuttaa esimerkiksi nukkumiseen.
Mitä sinä tuumit päivän pitenemisestä? Miltä se sinusta tuntuu?
Ei ole helppoa olla kehitysvammainen nuori nainen
10.2.2021
Aina ei ole helppoa olla kehitysvammainen nuori nainen, kun elämää rajoitetaan.
En voi muuttaa yksin tavalliseen asuntoon. Äiti sanoo, että on minun omaksi parhaakseni asua muiden kehitysvammaisten kanssa.
Tiedän sen, että muiden pitäisi huolehtia raha-asioistani eli maksaa vuokra ja laskut minun puolestani, koska en osaa hyvin matematiikkaa.
Minusta muissa kehitysvammaisissa ei ole mitään vikaa ja tykkään olla muiden kehitysvammaisten kanssa. Mutta äiti ja jotkut ohjaajat tuntuvat välillä ärsyttäviltä.
Välillä haaveilen siitä, että me kehitysvammaiset hallittaisiin yksi päivä maailmaa, niin miltähän muista tuntuisi, jos rajoitettaisiin elämää jonkin asian takia.
Ehkä voisin joskus asua yhdessä toisen kehitysvammaisen kanssa. Sellaisen joka osaisi hoitaa raha-asiat.
Minä olen nuori nainen ja ylpeä siitä, että olen kehitysvammainen ja että minulla on ystäviä. En haluaisi ollakaan niin sanotusta normaali, koska normaalit on joskus aika tylsiä.
Vastaus:
Hei
Ymmärrän hyvin tunteesi.
Sinulla on oikeus päättää, missä ja kenen kanssa asut.
Olet selvästi pohtinut asumisen vaihtoehtoja ja tiedät, mihin tarvitset tukea.
Voit saada tukea esimerkiksi raha-asioiden hoitamiseen.
Voisitko puhua asiasta jonkun ohjaajan kanssa?
Jos asut asuntolassa tai ryhmäkodissa, voit puhua myös asuntolan tai ryhmäkodin esimiehen kanssa.
Voit ottaa yhteyttä myös omaan sosiaalityöntekijääsi. Sosiaalityöntekijä selvittää, millaisia asumisen vaihtoehtoja kunnassasi on tarjolla ja auttaa sinua asumispalveluiden suunnittelussa.