Luonto

Myrskylyhty

7.10.2025

Tuulessa
ja tuiverruksessa
tarvitaan
myrskylyhty.

Näyttämään
valoa
tiellä
eteenpäin.

Elämän myrskyissä
liekki lepattaa
joskus
kovin himmeästi.

Lepattaa silti!

Motivaatio
liekin sydämenä.

Kirjoittaja: Pia

Puun lapsi

8.9.2025

Portit avaimilla aukesivat,
tähtipilvien takana.
Yläpuolella valtava Kosmos.
Kallion laella oli kirjava muna.
Kotka oli antanut lahjan Kalliolle.
Gebardi oli kuoriutunut munasta.
Shamaani oli kiivennyt
taikaköyttä pitkin kallion laelle,
ottanut sulan hatusta,
kutittanut sillä Gebardia,
ratsastanut pilvien halki sen selässä
ja katsastanut kaikki savannin
pensaat ja puut etsien lasta,
jonka äiti oli paennut vihollista
luokse puun ja kuun.
Vieden lapsen vihollisilta turvaan.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Elefantti lasikaupassa

7.9.2025

Autistina
sosiaalisissa tilanteissa
olen joskus
kuin elefantti lasikaupassa.

Pitää selvittää
niin paljon!

Toimintatavat,
niiden ennakointi,
oma rooli
tilanteessa.

Mahdolliset
muutostarpeet
toimintatapoihin,
tilanteen rakenteeseen.

Joita muiden
on vaikeaa
nähdä ja ymmärtää.

Elefantti lasikaupassa.

Mutta onneksi usein
yhteiset tavoitteet
kesyttävät
elefantinkin.

Kirjoittaja: Pia

Kesä ja linnut

2.7.2025

Kerro sinäkin kesästä, linnut lentävät pois pesästä.

Kirjoittaja: Pasi

Sumussa

9.6.2025

Sataa ropisee.

Sumu
verhoaa maiseman.

Näkyvyys
vain muutaman metrin.

Autot
ilmestyvät näkökenttään
kuin tyhjästä.

Kokemukseni:

Autismissa
mielen sumun
hälventävät
tilannetaju
ja tavoite.

Kirjoittaja: Pia

Kevätkylvö

3.6.2025

Aina keväällä
maanviljelijöillä
on kevätkylvön aika.

Minä
kylvän ajatuksia
ja toivon
niiden versoavan
ja tuottavan satoa,
ehkä syksyllä.

Pitää ahertaa
kuten muurahainen.

Ajatukset
ovat korsia.
Niistä
rakennan pesän.

Kirjoittaja: Pia

Yhtymäkohtia

15.4.2025

Sade
synnyttää puroja.

Purot
virtaavat jokiin.

Joet
virtaavat järviin
tai meriin.

Kokemukset
synnyttävät
ajatuksia.

Ajatukset
synnyttävät
toimintatapoja.

Yhteistyö
synnyttää
ratkaisuja.

Kirjoittaja: Pia

Maailman katolla!

31.3.2025

Kun myrskyävi pilvet poutasään,
tähtimereen ne katoaa.
Kukkivi kunnaat.
Katsoopi kyyhkynen ylle meren jään,
kun madonreikään myrskyisään
pilvet katoaa.
Avaruuksiin iättömyyksiin.
Jänikset kuutamossa
pilvien sään ympärillä avaruuksien
tähtimeren ympärillä kehän pyörii
työnsä ympärillä hyörii,
joka sadunolennoille tarkoittaa,
että nyt tulee sieniä ja marjoja.
Työ tähtimeren yllä,
maailman katolla.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Hiiret kuutamokeinussa

3.3.2025

Käsi kädessä
yhdessä kuutamokeinussa keinuen
peltohiiripoika ja metsähiiri tyttö
rakastaen toisiaan
sydämenmuotoisen kuunsirpin alla.
Taivaalle maalaten tähtitaulua
joka kertoo rakkaudesta
ja lauluista sydämelle.
Tammenlehtopuiden alla
kävyt narskuvat käpäliesi alla.
Joutsenten sinisen purppuranpunaiset siivet
muodostavat sydämen muotoisen kuvion
lammen pintaan.
Kurjenmiekka auringon kultaamana
lävistää sydämesi
rakkauden hengen avulla
kuvastaen rakkautta.
Ja tuoden sen tähtien lähelle pintaa
joutsenen siipien iskun
hajottaessa tähtimeren avaruudessa
kaukaisuudessa.
Avaruususvana hajotessa tähtiin kaukaisuuksiin
universumin tummiin pyörteisiin.
Avaruusvana, tähtien rivistö
laulaa rakkauslaulua
peltohiiripojalle ja metsähiiritytölle.
Universumin tähtien tuolla puolen.
Kuutamokeinussa istuen.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Vuoristoisella seudulla

28.1.2025

Yksi päivämatka
taas edessä
vuoristoisella seudulla.

Pitää kulkea
läpi solien
vuorten katveessa.

Pitää kestää
paahtavaa hellettä
ja sokaisevaa aurinkoa.

Pitää varoa,
ettei eksy
reviiriään puolustavien
eläinten
reiteille.

Pitää kavuta
jyrkkää rinnettä
kohti vuorenhuippua.

Vihdoin perillä.

Edessä aukeavat
huikeat maisemat
aina sinne,
minne silmä
ei enää kanna.

Avaan termospullon
ja juon kahvit
eväsleipien
kanssa.

Vuoristoisella seudulla
mielen maisemissa
matka taittuu
samoin.

Kirjoittaja: Pia

Jäinen kukkatarha

2.1.2025

Kuninkaantytär katsoo ikkunasta jäistä kukkatarhaa, se ei ole harhaa.
Ruusut, neilikat, leinikit ja päivänkakkarat ovat jäätyneet maahan valkoiseen lumivaippaan kiin.
Ne ovat lumoavan kauniita siin.
Kaurispatsaat lammen jäätyneen luona
sen ikuisia vartijoita ovat.
On puissa jäisissä linnunpesät somat.
Niitä kiertävät misteliseppeleet,
ne tyhjiä ovat.
Keväisin ne ovat täynnä.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Unien syksyiset kuut

28.10.2024

Minä olen karhu.
Minä olen pilvi.
Minä olen violetti luumu.
Minä olen syksy ja unien syksyisten kuiden laaksossa.
Minä olen kuiden harppu, joka helisee.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Peukaloinen

10.10.2024

Pakkanen kun huurtaa puut,
yksin seuraa, jääköön muut.
– Punatulkku pariskunta.
On hiljaista
ja sataa lunta.

Kun kannet jäätyy järviin, soille,
puutarhoihin ja kartanoille,
muuttaa tulkkupariskunta.
On ruokaa siellä,
kun on lunta.

Vaan jää yksin
lintu toinen,
pienen pieni Peukaloinen.

Jäiseen oksaan istahtaa.
Mitä kertoo?
Kuunnelkaa!

– Ei näin pieneen lintuun
kylmä pure
yksin istun,
enkä sure.
– Oon risukkojen erakko
ei ihmisiin lie tulla pakko?

– Myös ihmiset, te miehet, naiset
olette niin erilaiset!

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Omia polkuja

31.7.2024

Muurahaiset
suunnistavat
ruoan lähteille
hajuilla merkattuja,
monen jo tallaamia
polkuja.

Toisinaan
yksinäinen muurahainen
lähtee tekemään
uutta polkua
uudelle
ruoan lähteelle.
Jättää hajumerkit,
niin että muut
voivat seurata perässä.

Edelläkävijät
meistä ihmisistä
toimivat samoin.

Minä olen
tuo
erilainen muurahainen.
Kannan korsia
uutta reittiä.
Rakennan
uutta pesää.

Seuraa ken haluaa.

Kirjoittaja: Pia

Taru kosmoksesta

8.7.2024

Helisevät harput,
haihtuvat pilvenhattarat
Haltialintujen muuttoparven tiellä,
kun ne aurinkotuulen rinnalla
ratsastavat kohti Kosmosta
Louhen veneellä keinuen
pilvenhattaroiden päällä.
Metsässä sienet auringon kultaamina
heijastavat Haltialintujen muistoihin,
kun ne suovat palavan auringon nousun tavoin
rakkauden elämään.
Myrskypilven saapuessa
avaruuden säteet vievät sen pois.
Auringonkukkamereen.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

Keijujen vuoro

19.6.2024

Aamunkoiton silta,
tummeneepi ilta varjojen yössä.
Kurjet kattojen työssä.
Satakieli koputtaa ikkunaan tuulessa,
on minulla hymy herkästi huulessa.
Auringonkukkaniittymäessä
Pihlajan kukat varisivat polulla
Auringonkukkaniittymäen käessä
tuuli koskettaa sen siipiä.
Voi nukkuvan karhun ohi hiljaa hiipiä.
Kun sinikellot soivat hiljaa tuulessa.
On Keijujen vuoro.
Kun ruohikossa on kaste maassa
tulevat keijut piiloistansa.
Silloin keijuja voi vangita keijukaiskehiin.
Usvaisessa aamussa on jäljellä yön lumousta,
jälkeen keijujen yöntanssin.
Ennen aamun kumousta.

Kirjoittaja: Särkynyt enkeli

Kosmoksen unet

13.6.2024

Tähtililjat ne kedolla nuokkuu
katsoo jäistä Kosmosta
mahtavaa avaruutta kaukaista.
Katselen taivaan tähtiä
haaveillen Kosmoksen unista.
Tuhansittain aurinkokuntien myrskyjä sydämessäni
jäinen Kosmoksen tuuli pyyhkii pois.
Karhut ne heräävät
talvipesältänsä keväisin kuunvalossa
tassujensa alla
narskuvien lumitähtikukkasten murskautuessa
lasin tavoin niiden tassujen alla.
Karhutähti-niminen tähtikuvio
niiden ystävä ja vartija
on mahtavan jäisen Kosmoksen unissa.
Taivaan tuulissa.

Nimimerkki: Särkynyt enkeli

On kesä

21.5.2024

Lempeä tuuli
puhaltaa
kasvoihin.

Ilmassa tuoksuu
tuore ruoho.

Puiden silmut
ovat avautuneet
lehdiksi.

Perhonen
lehahtaa lentoon
päivänkakkarasta.

Kimalainen
surraa
korvan vieressä.

Taitaa olla
kesän ensimmäisten
mansikoiden
aika!

Kirjoittaja: Pia

Räkätin pesässä

5.5.2024

Pesän ikkunaan koputti räkätin näppi.
Ovi oli kiinni ja ovessa säppi.
Sieltä kamarinlasista kuopus kun kurkki,
nokassa ruostunut anjovispurkki.

Emo etsi einettä, muksuille matoja
kasvuiän aikana syö ne niitä satoja.
Ovi on säpissä, huuhkajan takia.
Maistuuhan petolinnun suussakin makia.

On sisällä pidettävä kuopusta, vilkasta.
Emo ikkunapenkkiin sitoi sen nilkasta.

Sijoiltaan polvi, se luiskahti lastasta.
Ohi kuljin, näin että harmitti rastasta.

Sanoin sille:

– Älä huoli, ei sua emo jätä,
soitan sulle Juicen biisin, kuuntelehan tätä.

Siinä sitten jotakuta Jyrki Boy jo tyrkki,
siihen räksä nukahti ja aukeni sen nyrkki,
johon oli isän kuva ruttuun puristettu.
(Marjapensaan suojaverkkoon isä kuristettu.)

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Kuuntelen laulua lintusen

4.5.2024

Olet salojen, korpien tenori,
maalikylien Pavarotti.
Laulaja, verraton veitikka
laulus sydämein varhain jo otti.

Kun aloitat aarian oksaltas
siihen tosi väsynyt
harvemmin nukkuu.

Sulle kuulijat
kiivaasti taputtaa,
äänes suosion
myrskyyn hukkuu.

Jos on ihmistä monta
niin on makujakin,
mulle laulusi kaihoa kantaa.
Tuon uskomattoman,
uljaan laulelon
voi vain linnuista harakka antaa.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Posetiivari

29.2.2024

Kevään helmassa liversi kiuru.
Puro lorisi,
luikersi liuru.

Hangenhartiat valahti lampeen.
Tarttui kesä tiukasti kampeen
pyörittäen suvea kohti.
Syksy vierelle tulla tohti.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Karvamato

10.1.2024

Koivun tuohesta huokui
tuoreus, lämpö.
Mato karvainen kiipesi
oksia sen.

Aikomus lehtiä syömään mennä,
oksan ylimmän kärjestä aloittaa.

Päätä ei huimannut,
otteet sen piti
oksan juuressa hetkisen leväten.

Oli systeemit selvillä – vaeltajalla.
Työt päättykööt oksalla alimmalla.

Puolivälissä yllätti
sadekuuro,
mato suojaa hetkeksi
hakea sai.

Onni kohdalle sattui
“karvaturrin” kun tuohesta
irvisti palkeenkieli.
Sen alle hetkeksi kulkija mieli.

Sade taukosi,
matkaa jatkettiin,
mutta hitaammin jostakin syystä?

Ikkunasta kun sitä katselin
mietin: – Varmaan puunrunko
liukkaampi lienee?

Aikaa tuhraantui
oksalta seuraavaan.
Liekö rukkaset
lipsuneet hieman?

Viimein oksaan, ylimpään
tarrautui,
ei vain malttanut levätä vielä.

Näytti siltä kuin
pahasti horjahtais,
otteen herpautuneen sen luulin.

Tuo minunkin sydämein
sykkimään sai.

Se karvaisiin kouriinsa
sylkäisi kai?

Kului kymmenen tuntia
tarkalleen,
kun huipun ”ME” valloitimme.

Ja aivan kuin minulle
huiskuttais, mato oksalla ylimällä.

Tuolistain nousin seisomaan,
madolle kunniaa tehden.

Sattui samalla varis
lentämään,
vieden madon ja ylimmän lehden.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Lumottu metsä

25.12.2023

Ajatustani tuska jos ohjaa
sydän itkee ja vaikeroi.
Kuljen lumottuun metsään yksin.
Oi kuinka se kauniisti soi!

Lämmin hyväily länsituulen
surunkyyneleet pyyhkii pois.
Kunpa voisinkin tänne mennä,
aina silloin kun tarvetta ois.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Muutoksia luvassa?

11.12.2023

Tekopyhäksi maailma on muuttunut
kun ei aikoinaan saasteisiin puuttunut.

Niitä saasteita, myrkkyjä, ajatelkaahan
on miljoonin tonnein haudattu maahan.

Ja tavallisen ihmisen taivasta
yhä kiihtyvään tahtiin tuhotaan,
ei auta yhtään että uhotaan
parannusta kymmenien vuosien päähän.

Sitä toivotaan, nähtäväksi jäähän?

Näinkö rahanahneet valtiaat muuttuisi herkiksi,
kun pahaa oloaan luontomme raivoaa merkiksi.
Oispa kouluissa historiassa opetettu
sitä vuotta koska sodat on lopetettu.

On vuosisatoja puhuttu sodista, nälänhädästä,
kansojen köyhyydestä.

Myös niiden olemassaolo on todiste
ihmiskunnan aivojen löyhyydestä.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Minä olen

20.11.2023

Minä olen hevonen
Minä olen keltainen banaani
Minä olen kukka
Minä olen syksy ulkona
Minä olen piano.

Kirjoittaja: Heidi

Myrsky

9.11.2023

Tuuli puhaltaa merellä,
ties montako boforia.
Sää luokitellaan
myrskyksi.
Sade piiskaa
meren pintaa.

Elämän myrskyissä
sosiaalisuuden rajapinnoilla
on tuulista,
aina kriiseihin asti.

Niin vain
tyven ja poutasää
seuraavat myrskyjä,
niin merellä
kuin elämässä.

Kirjoittaja: Pia

Sade

11.8.2023

Virkistävä kesäsade,
luonto virkistyy,
kesä kuivaa, minkä kastelee.

Hiostava ukonilma,
kaatosade,
saa kadut tulvimaan.

Syksyinen syyssade,
saa pudonneet puiden lehdet
liukkaiksi.

Puhdistavat kyyneleet,
ilosta tai surusta.

Kirjoittaja: Pia

Estejuoksu

10.8.2023

Tampereen
tuulisella stadionilla
juostaan kilpaa.

Este kerrallaan,
kierros kerrallaan,
ennätyksiä tavoitellen.

Minä olen
pikemminkin kilpikonna
kuin jänis,
vauhdin suhteen.

Ennätyskin on
vain jossain vaiheessa
päästä maaliin.

Muutamat esteetkin
saattavat kaatua matkalla.

No, kolhuista kyllä toipuu
ja aika parantaa.

Kirjoittaja: Pia

Laiturilla

24.6.2023

Vesi –
vielä liian kylmää
uimiseen.

Aurinko lämmittää silti
ja häikäisee silmiä.

Laineen liplattavat
ja särkyvät
laituriin törmätessään.

Ongen koho
painuu hetkeksi
pinnan alle.
Palaa pintaan,
kuitenkin.

Ei kalansaalista
tällä kertaa.

Aurinko paistaa
ja häikäisee silmiä.
Kaivan repusta
aurinkolasit.

Kesäpäivä jatkuu.

Kirjoittaja: Pia

Tunnusmerkit

11.5.2023

Tiikerin
tunnistaa raidoista.

Leijonan
tunnistaa harjasta.

Pantterin
tunnistaa täplistä.

Kevään merkit:
lämpö, hiirenkorvat,
leskenlehdet.

Luojan luomakunnan
tunnusmerkkejä.

Kirjoittaja: Pia

Meren aarre

28.3.2023

Meren aarre ulapalla lyö, kun taivaat tähtiin asti teki työt. Muuten kauas asti tähti lentää toivoen asti sen se tietää.

Kirjoittaja: Petra Tuominen

Vanha varis

23.1.2023

Suorana seisten,
päässä lentäjän lakki,
yllään virttynyt hupputakki.

Pellonreunassa, lähellä
mansikkamaata,
eihän pelätin
muualla seisoa saata.

Oli elokuun alkua,
ankara helle,
lennähti varis
pelättimelle.

Istahti olalle varovasti.
Mietti: -Kun olen lentänyt
tänne asti
tässä siipiäin hieman lepuutan
et kai sä hätistä,
niin oletan?

Kovin väsynyt oli
alas luomia veti
nukahti siihen
melkein heti.

Lämmin tuulonen pörhötti
pyrstösulkia.
Näkikö unta
tuo väsynyt kulkija?

Löystyi ote
mullat varpaista karis
tipahti huppuun
uupunut varis.

Iltaan viileni hieman
kajo auringon
kultaa kumarsi metsän takaa.
Siellä siivet supussa,
syvällä hupussa,
varis liikkumatta vaan makaa.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Sade

7.1.2023

Tarvitsen sateenvarjon!

Sataa perunoita,
kun yritän pitää jalkani
tiukasti maassa.

Ei onnistu.

Nousen ilmaan
teorian kuumailmapallossa,
korkealle maapallon yläpuolelle,
ja liityn satelliittien seuraan
niiden kiertoradoilla.

Korkealla yläpuolella
on tarpeeksi lähellä,
jotta saan asiat
oikeisiin mittasuhteisiin.

Nyt takaisin
taisteluun
perunoiden kanssa.

Vihdoinkin varustettu!

Kirjoittaja: Pia

Pieni on suurta

1.1.2023

Kannattaa ostaa
se hyönteishotelli
marketista.

Koti pienille,
vaikka kasvien pölyttäjille,
jotka tuovat meille
viime kädessä
ruokaa pöytään.

Kannattaa seurata
perhosten lentoa
sen sijaan,
että huumaisi ne eetterillä
ja kiinnittäisi neulalla
tummaan samettipohjaan.

Ovathan perhosen siiven iskut
yhdellä puolella maapalloa
vaikuttamassa säätilaan
toisella puolella maapalloa.

Pieni on suurta,
mikä tuli havainnollistettua.

Kirjoittaja: Pia

Mikä on mahdollista?

29.11.2022

Jos pyydät minulta
kuuta taivaalta,
en voi sitä sinulle antaa.

Voin kuitenkin
antaa kaukoputken ja
tähtikartaston,
joiden avulla
voit tarkastella kuuta.

Mahdollisuuksilla
on rajansa.

Kirjoittaja: Pia

Tähtitaivas ja silta

16.11.2022

Olen saari,
joka kaipaa siltoja
mantereelle,
toisten luo.

Sillalta katsottuna
tähdet näyttävät
tuikkivan kirkkaammin,
kun saan ne jakaa
kanssasi.

Hyvästi autiosaari!

Kirjoittaja: PH

Prosessit

11.10.2022

Matka selviämisestä
elämänhallintaan
käy prosessiin luottamisen
kautta.

Sana siemeneksi,
kylvö kyynelin,
kasvu kontekstiin.

Usko,
että Korkein kuulee.
Usko, että Korkein vastaa,
ohjaa prosessia,
täydellisen suunnitelmansa
mukaan.

Kirjoittaja: Pia

Rytmi

1.10.2022

Rytmiä on kaikkialla:
vuodenaikojen vaihtelussa,
musiikissa,
työn ja levon vuorottelussa,
arjen ja juhlan ajoissa,
kirkkovuodessa.

Rytmiä oli
sydämen lyönneissä,
kun lepäilin
Sam-kissani vieressä,
hiljaa,
kuunnellen elämää.

Kirjoittaja: Pia

Syksyinen runo

27.9.2022

Syksyn lehdet ovat kauniita.
Eri värisiä sävyjä, kuten oransseja ja keltaisia,
myöskin ruskeita.
Tuottavat meille kaikille iloa ja hyvää mieltä,
kunhan nautitaan syksystä yhdessä.
Muistathan hymyillä kaikille,
myöskin kylmänä ja sateisena päivänä.
Meidän syksyiset lehdet tuottavat iloisia värejä,
putoavat puusta maahan.

Kirjoittaja: Lilja Karoliina

Sääennustus

2.9.2022

Säätä on vaikea ennustaa,
mutta sääennustuksista on hyötyä:
laitetaanko päälle t-paita vai villatakki,
laitetaanko autoon kesärenkaat vai talvirenkaat.

Mikä olisi elämän sääennustus,
että osaisi toimia tilanteen mukaan?
Ehkä se on tietää,
minkä uskomuksen varassa toimimme.

Kirjoittaja: Pia

Syksyinen runo

25.8.2022

Linnut muuttavat etelänmaille.
Kauniina syksyn lehdet puihin värjäytyvät.
On syksy nyt upeana vuodenaikana.
Syksyllä marjoja poimiskelen.

Kirjoittaja: Hilla

Elämän lanka

23.8.2022

Tuuli puun lehtiin pauhaa.
Ihmiset yksin hamuaa rauhaa.
Vaikka, elämän lanka pysy pinteessä kauaa.

Kirjoittaja: Eetu-Elmeri Vihmari

Menetelmiä

22.8.2022

Eräs kala
saalistaa
sähkökenttiensä avulla.

Linnut muuttaessaan
suunnistavat
maan magneettikenttien
avulla.

Minä luovin
tyvenessä ja myrskyssä
viisaus karttana
ja armo kompassina.

Kirjoittaja: PH

Muuttomatka

10.8.2022

Sääksien pesässä
alkaa olla jo hiljaista,
kun poikaset ovat oppineet
lentämään.

Ilma on jo kirpeä aamuisin,
pian tulee ruska ja
lintujen muuttomatka,
Afrikkaan kai,
alkaa.

Minun muuttomatkani
on ehkä pidempi:
ihmisen matka
toisen luo.

Kirjoittaja: Pia

Helteellä

28.6.2022

Tuuletin pauhaa.
Vichyä kuluu.
Kuumat oltavat.

Aurinkorasvaa
korkealla suojakertoimella
ettei palaisi.
Tosin ulkoilu
UV-indeksin mukaan
varhain aamulla
tai myöhemmin illalla.

Ajattelutyö
ja kotityöt
hellejaksamisen ehdoilla.

Koko talven odotettu kesä
on nyt täällä.
Mutta tämä hellejaksaminen
käy kyllä työstä!

Kirjoittaja: PH

Kesä

7.6.2022

Hmmm….

Lämpötila 20 astetta
auringossa,
ilmassa tuomen kukkien tuoksu.

Jäätelökioski on avattu,
mansikat myynnissä torilla.

On siis KESÄ!

T-paita, shortsit, sandaalit,
aurinkovoide –
kesävarustus käyttöön
ja luontoon!

Kirjoittaja: PH

Kevät

4.4.2022

Katupöly yskittää.
Varpunen pyrähtää lentoon
vielä lehdettömästä pensaasta.
Takatalvesta huolimatta
aurinko lämmittää jo päivisin
toppatakki on jo liikaa.

Kunpa muuttolintujen mukana
saapuisi uutisina rintamalta
rauhan kyyhky, rauhan sanoma.

Kirjoittaja: PH

Muurahaiset

14.2.2022

Työmuurahaiset kantavat
korsia kekoon,
pesäänsä.

Kuningatar tuottaa
pikkumuurahaisia
pesän uumenissa.

Luonto-ohjelmassa
taidettiin kertoa,
että muurahaisten
sosiaalinen älykkyys
on huippuluokkaa.

Saumatonta yhteistyötä.

Milloinkohan
me ihmiset
saavuttaisimme
muurahaisten
sosiaalisen älykkyyden
tason?

Kirjoittaja: PH

Talvi

13.2.2022

Pakkastuuli tänään viheltää.
Kun roskia viet ulos,
tuuli tuntuu iholla asti tää.
Mutta puhdasta tuli,
arvatkaa mikä oli lopputulos.
Voisin laulaa karaokea kotona,
kun keli tää vaivaa nyt ulkona.
Mikkiin tartut, se kuulostaa soittona.
Ei tarvinnut duuniin tämän miehen lähteä,
koin sen voittona.

Kirjoittaja: Esa

Onni

10.1.2022

Onni pojan hymykuopat ja tytön loistavat siniset silmät.

Mökin vieressä kukoistava omenapuu.
Kurkihirren päällä pääskysen pesä.
Tunnet eläväsi onnellisten elämää.
Kesä jatkuu. Kesä.

Kirjoittaja:
Anne H. Kaski