Muut

Koronaruno

28.5.2020

Korona maailmalta saapui nyt Suomeen,
muista välimatka kaupoissa ja kaduilla
kädet sä pese hyvin,
montakertaa,
päivässä,
ole ulkona lenkillä.

Nimimerkki: Mie vaan

Talviaika kesäaika

12.8.2019

Talviaika kesäaika, miettii onko jompikumpi parempitaika.

Nimimerkki: ystävä

Ehkä huomenna

14.1.2019

Elämäni, kuin mäki puuton kivinen.
No täältä näkee kauas.

Nimimerkki: Kanto

Ensimmäinen lentokonereissuni

30.10.2018

Oli 1978, Teneriffa-reissu, ihanat muistot,
hyvinhoidetut puistot.
Ja kaupunkikierros ja ostosreisut.
Hotelli oli suuri, varmaan 7 kerrosta.
Oli hotellissa uima-allas,
mutta myös merässä tuli uitua monesti.
Ja Lp-levyn ostin muistoksi
Ett tällästä muistoa ensimatkaltani.

Nimimerkki: matkamuisto

Joensuu parafest 2018

20.8.2018

Joensuussa vipinää,
tossut iskee ihan kipinää.
Paljon oli porukkaa,
oli teatteria, tanssia,
musalaulua, taideteoksia,
iloisia kansalaisia.

Nimimerkki: mie vaan

Outolintu

6.6.2018

Tahdon pois, ei minusta ole mihinkään
Vaikka kuinka yritän, ketään kiinnosta viestitkään.

Olen pyytänyt anteeksi, kerta toisen jälkeen,
Anteeksi saanut en, olen tottunut.

Ketään ei kiinnosta miltä tuntuu,
Kun kivi suuri sydämen päällä on.
Voisin melkein vakuttaa
Sydäntäni ei ole ollenkaan.

Tahdon jonkun joka kertoo, edes kerran
Sulla täällä paikka on, olet tällä, välitän sinusta.
Ketään ei kiinnosta, sanoin mitä vain, kaikki vain tuijottaa, minua, outolintua.

Olen outolintu koska olen vain minä.
Masennus seuraa elämässä, kukaan ei kuuntele, tai lohduta, ei välitä, ei halua. Ketään ei kiinnosta.

Nimimerkki: hunajablondi

Miksen Saanut Syntyä?

28.6.2017

Hän ei saanut syntyä kotimaassaan kahta kauniimpaa. Ihmeissänsä Hän katsoo pyörein silmin, missä Hän on?

Miksi Hän ei saanut syntyä? Mikä on Kotimaa? Miksi?

Eikö Rauhaa milloinkaan? Kuinka kotona alkuperäisestä?
Uutisia kuulla sai kotimaasta kaukaisesta. Kotimaani kaukainen

Harsopilvi laskeutuu liene tuo ollut myös kaunis?

He, jotka siellä vaeltaa.

Toivon hartaasti, rukoillen, jotta He siellä turvassa saisi olla.

Turvassa

Toivon, että sumuharson alta näkyy valoa.

Kun lähdin matkalle, kauas pois kuljin. Tien vaikean ja vaarallisen.

Kunnes saavuin Eurooppaan.

Huokaisin helpotuksesta.

Täällä on Uusi Kotimaani.

Pohjoismaassa.

Pyörein silmin, sitä katselen.

Täällä sitten kasvaa saa, lasten työtä leikkiä saan.

Kylmä lie talvi, mut olkoon niin. Kunhan on rauha maassa.

Saan nukkua yöni yli. Huoleti.

Uusi aamu kun valkenee, iloisin mielin herätä saan.

Saan käydä koulua.

Suomalainen Jörö-Jukka ohitseni kulki, käveli.
Ohi vain käveli. Tuli sieltä toinenkin,
se oli kyllä puhelias suomalaiseksi.
Hän sanoi möreällä äänellä: “Päivää”.

Päivä, kun on päivä kirkas.

Keväällä tuo puhdas valkea lumi sulaa.

Kesä koittaa.
Kunnes syksy kerää lehdet puiden.

Mut, kesä jälleen koittaa. Heille, jotka ovat joutuneet pakolaiseksi ja saapuneet Eurooppaan ja joutuneet jättämään kotinsa.

Nimimerkki Anne Pohjois-Pohjanmaalta

Mä liidän

12.6.2017

Mä liidän kotkan tullen siiville nousen
pilvien läpi lennän höyhen untuvien läpi liidän.
Haaveessani nousen ja nousen korkeuksiin
ja tullesani huomaan elämä on arvokasta,
jonka kautta jaksan kotkan kanssa liidän

Pilvien halki.
Tuulet puhallan ja täysillä huudan:
elämä arvokasta on.

Sen polun päässä
kotkan kanssa maahan laskeudun ja
elämää jatkan eteen päin

Nimi: Minna Handroos

Nousen usvien läpi

12.6.2017

Nousen usvien läpi, veden rannan meren,
usvien läpi nousen poukaman taakse,
siellä suuntana pala kotimaata,
rannan poukaman hylkeen nään kiven päälle ryömivän
hän poikanen on kuin pieni lapsikin
hänellä elämän kirkkaus loistaa.

Kalan hän kädestä nappaa ja
veteen takaisin sukeltaa.
Me ei monesti osata arvata, mitä elämä on.
Joskus hiivimme hiljaa kuin pienet jalanjäljet
vedessä loiskiessa peilaa.
Silti nousemme usvaan tummaan.
Hetken pysähdymme elämää miettimään läpi.
Usvaan liidämme ja rantojen, merien, aaltojen,
tulevaissuuden, sieltä uuden elämän löydämm.

Nimi: Minna Handroos

Kohtaaminen

25.1.2016

Ihminen tuli mun elämään, kysymään pitäiskö sua auttaa.

Katsoin sitä suoraan silmiin ja ihmettelin, mikä on se mikä vapauttaa.

Vierastan sellasia kysymyksiä, mihin vastaus on, joko kyllä tai ei.

Nyt se taas johonkin meni, miettimään mitä se oikein väärin teki.

En osannu vastata oikein, hiljaisuutta vaan kuuntelin.

Kun kukaan ei kerro sääntöjä, onko se nyt mun ääni, joka ohjais, kun vastaus kysymyksen kohtais ja hetken lohduttais?

Nimimerkki: Tapani Orjantappura

Puutarha

25.1.2016

Lyijy on juuri
Paperi on multaa
Niitä kastellaan ajatuksen ravinnolla

Nimimerkki: Tapani Orjantappura

Pummitus

12.1.2016

Pummimaton savuke minut sai liikkeelle.
Lopettamisen aloittaminen olisi unohtaa.
Valitettavasti unohtaminen ei pala,
eikä pyytäminen ole taidetta.
Mahtaako savukkeella edes olla mittaa
tai jämällä markkinoita?
On varmaan muotoiltava kysymys hiljaisuudeksi
ja laskettava, kuinka monta kertaa osaan antaa olla.
Lopulta pummimaton savuke muuttui pummituksi.

Kirjoittaja: Tapani Orjantappura

Lumisota

12.1.2016

Lumisota
pieni poika sanoi mulle.
Kysyttiin haluanko tapella.
Tekis mieli
heittää lumipallolla.
Sanoin, siitä syttyis sota
eikä se ole vastaus oikea.
Antaa vatsanperhosten käydä sitä
koska se on niiden tehtävä.
Tällä päivällä on päämäärä.
Kymmenen vuoden päästä lapsi
näyttää tietä
sadan vuoden edestä.
Kaiva nyt hymykuoppasi kestäväksi
ja anna sillä takaisin.
Näin jokaiselle kiusatulle vastaisin
tehtäväksi rauhan antaisin.

Kirjoittaja: Tapani Orjantappura

Rikkaus

26.10.2015

Kaunis prinsessa,
päässään kultainen kruunu.

Hameen helmat timanteissaan,
valtakuntaa molemminpuolin paperia.

Piirtääkseen jotain niin arvokasta,
täytyy olla rikas piirtäjä.

Nimimerkki: Pyrita

Mattojen puhdistukseen riittää imurointi

4.8.2015

Mattojen puhdistukseen riittää imurointi
molemmin puolin mattoa.
Samalla voi imuroida vaikka kattoa.

Nimimerkki: mattojen puhdistus

Musiikkileffat

8.4.2015

Kotimaisia musiikkielokuvia oli 1958-1963 välillä monta,
ne tuli käytyä katsomassa.
Tv näyttää niitä edelleenkin.
Se oli sitä nuoruuden taikaa ja aikaa.

Nimimerkki: musiikkileffat

Onnellista vointia

25.2.2015

Onnellista vointia tuuria vointia
talvinen on viellä olo,
mutta kevättä jo ilmassa liikkuu.
Kun sitten kesällä kiikussa,
lapaset, liikkuu.

Nimimerkki: Onnellista vointia

Kahta en vaihda

23.1.2015

Ma en kahta vaihda.
Puuroa kun puron rannalla popsii
niin talvella voi puhdistaa vaikka ropsii.

Nimimerkki: Kahta en vaihda

Ilo

29.9.2014

Iso ilo voittaa,
kun uusi aamu koittaa.

Nimimerkki: Mirkku

Rakkaus

11.7.2014

On hienoa,
kun pääsee muuttamaan uuteen paikkaan.
Jännittää niin paljon.
Mutta kaunista kesäsäätä pitää.

Kirjoittaja: Vesa Siren

Köyhyys

17.6.2014

miksi köyhyyttä on maailmassa paljon
miksi tuulee kun sataa
täytyy kuulla kun sydän itkee
jossain maanviljelijät maata kitkee
jossain äiti itkevän lapsen syliin sulkee
miten ruoka suupieliä kulkee
jos ei ole sitä ensinkään
eikä hienohelma hurmaa miehiä
onni ei suosi pieniä hymykasvoja

miksi surua on
miksi seistä toimettomana
ei nyt löydy sanoja
ystäväni olet yksi ja ainoa
miksi esittää kainoa
ei kaikilla lapsilla ole maitoa
miksi koitat esittää aitoa
eihän sinullakaan ole autoa
Afrikan lapsi

ei kaikkia asioita voi siirtää tuonnemmaksi
apu tarjoa niin asiat muuttuvat paremmaksi

miksi olla köyhä maa
vaikka kulkisit maailman taa
ojenna auttava käsi
ethän ole käki
joka vain kukkuu
jo suorenee kiemura mäki
ethän ole vailla työtä
kuku unettomia öitä

Nimimerkki: Päivi

Kesäteatterityötä nyt 25 vuotta

20.5.2014

Innostuin aikoinaan kesäteatteritoimintaan,
uusia ystäviä ja tuttuja on,
voi tavaton.
Monta on rooleja ollut.
Lähentelee jo sataa,
kun myös runojutut otetaan mukaan.
Kuulijoilla hauskaa,
kun käyttää huumoria, äänenpainoja ja eleitä,
esittäessään.

Nimimerkki: Kesäteatterilla 25 vuotta

Huomenta punahilkka

6.5.2014

Huomenta punahilkka,
miltäs maistuu kahvitilkka.
Ah, se on aivan liian kuumaa.
Suutani polttaa, päätäni huimaa.
Kahvi on hyvää, mitä minä luulen.
Huonolla tuulella, rouvani luulen.
Eipä se olisi kumma lainkaan.
Kerro kullanmuru.
Kertoessa haihtuu suru.

Kirjoittaja: Vesa Siren

Mä oon mikä oon

6.5.2014

Mä oon mikä oon,
enkä voi muuksi tulla.
Vaikka matkani on pitkä ja ääretön.
On elomme tie,
joka kauas maailmalle.
Sitä ei aattele ihmiset nuo.
Vain musiikki soi ja elämä luistaa.

Kirjoittaja: Vesa Siren

Hiihtokilpailuja peruttu – vähän lunta

20.3.2014

Hiihtokilpailuja peruttu
vähän lunta,
vai näänkö ma unta?
Reippaita lenkilläkäyntejä,
kuntoa.

Nimimerkki: Hiihtokilpailuja peruttu

Salainen sana

12.3.2014

Salasana on tärkeä
mutta hidastaa kyseisille sivuille menoa,
tuloo kenkää,
jos kirjoittaa sanasalat väärin,
muuten asia on ok.
Keväänjatkoa, reipasta

Nimimerkki:
Salainen sana

voi hyvä tavaton

22.1.2014

Voi hyvä tavaton sentään,
sattu temppu ja taika.
Minä maankiertäjä Raumalta,
sattu temppu ja taika.
Minä asuntolaan hiljaa kuljin.

Nimi: Vesa

Aleksis Kivi

11.10.2013

Kirjailijamies
kyllä asiat ties.
Monia kirjoja kirjoitteli,
veljekset seittämän talon rakensi,
korpimaisemaan,  synkkään mettään,
tuumivat, että he ei tunne kettään.

Niimimerkki: Aleksis Kivi -runo

Joensuun tori ja teltta

27.8.2013

Oli vipinää torilla,
kipinää kengät jo iski.
Vähän sadettakin oli,
Ai Lieksassa päin, siellä on koli.
Teltassa  tunnelma riitti,
kiitos -kumarran ,
hernerokkaa popsin,
kiitos!
Nimimerkki: Joensuu tori ja teltta

Onnea Verneri

21.8.2013

Vernerille onnea,
nimipäivän johdosta.
Reipasta jatkoa vaan,
lenkille, puolukkametsään.

Nimimerkki: Verneri nimipäivä

Mäenlaskua

15.2.2013

Nuoriso vaan mäenlaskuun,
mä en kehtoo, mäissä laskee.
Laskisin vaan puuhun ja pomppaisin
Marsiin, kuuhun.

Nimimerkki: Mäenlaskua

Piristää kahvi

11.2.2013

Piristää kahvi,
päivällä etenkin,
lenkille lähdettäessä
auringon laskiessa,
päivän talvisen
kuun kumottaessa.

Nimimerkki: Piristää kahvi

Ystävällinen päivä

11.2.2013

Oi hoi  ystävällinen päivä,
jälleen aina on muodissa,
reipasta oloa joka päivä.
Oravakin puusta oksiin hyppii,
salaattia suuhunsa nyppii.

Nimimerkki: Ystävällinen päivä

Eetwart

6.2.2013

Eetwart selkä kenossa,
mihinkä on mister menossa?
Kengätkin on hällä väärässä jalassa,
pipokin väärinpäin, kas näin.
Runo tää kait hymyn saa,
Eetwart vaan taivaltaa
talvisissa maisemissa.

Nimimerkki: Eetwart

Kippari-Kalle

29.1.2013

Kippari-Kalle tiellä kulkee,
pinaattia hän popsii ja vettä juo,
ruisleipää syö,
vaik on jo puoliyö.

Nimimerkki: Kippari-Kalle

Muisteluitani

16.1.2013

Ja äitiäni myös ma muistelen,
haudalla kun käyn,
vanhemmilleni ain kynttilän vien.
Kiitollisin mielin heitä mä muistan,
sen lenkkeilytien.

Nimimerkki: Muisteluni

Omena

16.1.2013

Omena kyllä maistuu,
paisti uunissa paistuu,
salaattia, vettä, voi että,
omena jälkiruaksi popsi.
Sitte vaan unihiekkaa niskaan
viskaan.

Nimimerkki: Omena

Kädestä kiinni

11.1.2013

Reippaasti vaan kädestä kiinni,
jo maistuu appelsiini.
Talviaikaan sa hedelmiä syö,
niinpä reipastatahtia olosi lyö.

Nimimerkki: Kädestä kiinni

Lipeäkala

2.1.2013

Mielestäni lipeäkala on hyvää.
Maistaen oppii, tutustuen uutta ruokaa,
ois se kala tai kakkuvuoka,
uutta vuotta ma teille toivotan,
onnea tälle vuodelle,  selostan.

Nimimerkki: Lipeäkala

Runomitta

31.12.2012

Runomittoja on 2 tyyliä.

Tässä moderni:
Oih guu paistaa
auringossa taapertaa.

Ja runotyyli 2:
Kuutamolla lunta tuiskuttaa,
mutta aurinko sen sitte sulattaa.

Nimimerkki: Runomitta

Runoilua

14.11.2012

Kerran ystäväni kysyi
“mites runo tehdään?”
Mä kerroin et sanoja vaan riviin,
ne sanat  hiipii hiljaa,
kuin kasvattas pelloissa viljaa, ruista,
lintuja metsän puissa.

Nimimerkki: Runomitta

Vaali ohi

29.10.2012

Nyt vaan uutta asiaa,
tarina on kuin lasia,
aurinkokin se paistelee,
asiat kunnissa kuntoon,
reipasta oloa.

Nimimerkki: Vaalijuttu

Kuntavaalit

15.10.2012

Kuntavaalit on tärkeää,
asioita kun hoidellaa.

Nimimerkki: Kuntavaali

Vaalit lokakuun

10.10.2012

Lokakuun vaalit ne lähestyy,
ennakkoon moni varmaan äänestää,
kautta koko Suomenmaan.

Nimimerkki: Vaalit lokakuun

Joensuun torilla

23.8.2012

Olipa Joensuun torilla vipinää,
tossutkii iski jo kipinää.
Oli musaa, runoja, tanssia,
liikennettä ympärillä,
tunnelma katossa,
oisinpa ollunna kärpänen, jee.

Nimimerkki: Joensuutori

Vaun julma tiikerihai

13.7.2012

Vaun julma tiikerihai kiipes puuhun
sanoi oksalla ollessaan, hui hai,
maahan mätkähti,
siihen tää runokin, pötkähti.

Nimimerkki: Tiikerihai

Teatteripärpänen

12.7.2012

Kun teatteripärpänen iskee,
niin harrastus on hyvä,
tapaa ihmisiä, näkee yleisöä,
tiedonjyvä, jytää,
sehän on mielestäni – hyvää.

Nimimerkki: Teatteripärpänen

Lapsuusmuistoja

22.5.2012

Lapsuusmuistoja.
Valokuviaan kun kahtelee,
muistot tapahtumista laajenee.
Muistaa kouluasiat, kuvista,
miettii et aikakin kuluu,
kuin kynnenvärit.
Katselepa sä kuvia albumista,
niin muistot menneestä kulkee,
olon ihanan syliinsä sulkee.

Nimimerkki: Muistoja

Muistojen kirja

15.5.2012

Luet muistojen, runojen
kultaista kirjaa.
Se kuiskii korvaasi
muistojain hiljaa.

Tämä muistojen kirja
on ystävä parhain.
Tässä vietetty hetki,
on elämän retki,
tiellä tarinoiden
monisanaisten

Kertoo kirjani
kesän ilojen päivät.
Kaikuu mielessäin
muistojen haikeat häivät,
kun istun alla
puiden syksyisten

Myös talvesta kertoa
sulle mä voin.
niissä tarinain suruisan
kirjaani loin.
Ei tahdo aina
sanatkaan riittää,
siksi runoilija lukijaa
hiljaa kiittää

Nimimerkki: Siru Siuntiosta

Ristikko

15.5.2012

Yksinäisyyden varjo
heijastuu kasvoiltasi.
Olet saavuttamaton.
Et ansainnut olla vapaa,
tahdoit vapauteen.
Todellisuus on karuakin karumpi.
Katselet ristikon takaa,
yhteys hetkeksi katoaa.
Ei kosketusta,
vain hiljaisuus,
joka sinut tavoittaa.

Nimimerkki: Siru Siuntiosta