Muut

Lukossa

22.9.2021

Tänään
Meni silmät, korvat
Ja mieli lukkoon

Liikaa mitä pitäisi tehdä
Epäjärjestystä
Mielessä ja tunteissa

Onneksi Anu
Kuuntelee
Ei arvostele

Elämän vuoristoradassa
Iloja ja hankaluuksiakin
Mutta elämä voittaa
Uskon

Nimimerkki: PH

Ruutuaika

21.6.2021

Äiti
Paljonko
Minulla
On tänään ruutuaikaa?

Elämme koronakuplassa
Maskien
Rokotusten
Sosiaalisen etäisyyden
Maailmassa

Kukin aikakausi
Omilla skeemoilla
Omilla ilmiöillä

Platonin
Ideaoppi

Kirjoittaja: PH

Sanat

7.6.2021

Sanojen painolasti
Kasvaa ajan myötä

Sanat kantavat
Kokemuksia
Asiayhteyksissä

Runo
Ilmaisumuotona
Puhdistaa pöydän
Antaa sanojen
Hengittää
Raikasta ilmaa
Kuin sadesään jäljiltä

Kirjoittaja: PH

Mittarit

25.5.2021

Etäisyyden mittareita

Halausetäisyys
Kosketusetäisyys
2 metriä
Kuuloetäisyys
Kiikarietäisyys
Puhelinetäisyys kilometreissä
Satelliittietäisuus
Valovuosi avaruuden mittarina

Mittarimato kostealla lehdellä
Kuinka lähelle on pisin matka?

Kirjoittaja: PH

Funktiot

20.5.2021

Paperit levällään
Tiskit tiskaamatta
Laskut myöhässä
Soitto ystävälle viipyy
Hyvällä tahdollakin

Tarvitaan
Arkkitehti
Joka
Jäsentää toiminnot
Tarpeiden kautta
A la Maslow

Tarpeet

Fysiologiset
Turvallisuuden kuten laskut ja tiskit
Liittymisen kuten soitto ystävälle
Arvostuksen
Itsensä toteuttamisen kuten paperit
Itsensä ylittämisen
Jollain uskomusjärjestelmällä

Tarpeet funktiona
Jotka saavat
Eri arvoja

Nimimerkki: PH

Autismiystävällisyys

6.5.2021

Autismiystävällisyys

Tuuppaamista
vaihtoehdoilla
Ja valinnoilla

Systeemin hahmottamista
Pyörän aina uudelleen
Keksimällä

Näkemistä
Toimijana
Yhtenä
Neurokirjolla

Empatiaa
Piste

Kiinnostuskeskeisyyttä

Inkluusiota
Tarpeeksi
Erillisesti
Aloofness
Tarvittavissa
Määrin

Kirjoittaja: PH

Vaihtoehdot

6.5.2021

Otatko maitoa, kyllä vai ei?
Haluatko pelata vai mennä lenkille?

Mitä saisi olla?
Voi olla liian vaikea kysymys.

Tuuppaaminen.

Hyvät, oikeudenmukaiset
vaihtoehdot
ja valinnanvapaus.
Hyvä perusta
ohjaamiselle.

Autistin kohdalla
rakenteiden
vaihtoehtojen
autismiystävällisyys
aina tarkistettava.

Kirjoittaja: PH

Kaaoksen reunalla

29.4.2021

Kaaoksen reunalla
Kaaoksen ja järjestyksen
Välimaastossa
On raja-alue
Kotini

Hajallaan olevista
Piirteistä syntyy
Kokonaisuus
Ajatustyön
Tarkkaavaisuuden
Systemoinnin
Kautta

Laiva
Joka hahmottuu
Kun sumu hälvenee
Varmuudeksi

Nimimerkki: PH

Yhteinen ilo

19.4.2021

Voimme nyt iloita siitä,
kun kohta alkaa sulkujen purkua.
Emme sitä yhtään jää surulla kaipaamaan
kun puemme nyt ilon pukua.
Me voimme nyt alkaa ilolla hymyilemään toisillemme.

Älkää olko kellekään vihaisia
sillä voimme nyt yhdessä tätä juhlia.

Nyt olemme voiton puolella,
kun saamme piikkejä nyt reilusti.

Voimme kohta taas mennä syömään yhdessä kunnolla,
kun pääsemme nauttimaan antimista nätisti.

Kirjoittaja: Esa Peltonen

Teknologia

19.4.2021

Jos robotti-imuri
Hoitaa siivouksen

Astianpesukone
Tiskit

Pesukone vaatteet

Ruoat tilataan verkosta

Videot vuokrataan
Netistä

Minulle jää
Enemmän aikaa
Olla taivaanrannan maalari
Käyskennellä luonnossa
Ja parantaa maailmaa
Teko kerrallaan

Nimimerkki: PH

Likiarvo

12.4.2021

Miten maailma makaa
Suunnilleen
Millä realiteeteilla mennään?

Suunnilleen ei riitä
Mutta vertauskuva riittää
Kuten “ilma on kaunis kuin morsian”
Tai “leikki on lapsen työtä”
Likiarvoa tarkempi kuvaus

Kirjoittaja: PH

Autismi ja ADHD

22.3.2021

Elämää pörssikurssien mukaan
Nousukausia ja romahduksia
Elämää meteorologian mukaan
Korkeapainetta ja matalapaineita
Koti myrskyn silmässä

Nimimerkki: PH

Säätiedotus

1.2.2021

Matala- vai korkeapainetta

Hei kerro minulle
oma tilasi paineen suhteen
niin voin jakaa ilosi
niin voin jakaa surusi.

Nimimerkki: PH

Allekirjoita

8.1.2021

Pelkään.
Saanko kirjoittaa näitä
sanoja syviä, itsekkäitä.
Kuvailla taivaita pilvekkäitä.
Sanoa asioita minulle mielekkäitä.

Tartun kynään ja nimeni rustaan.
Kun olen sanani sanonut katoan usvaan.
Unettomuuden kuiluun mustaan.
Jos joku kirjani huolii ja minut lukee,
istuttaa tuoliin ja vaatteisiin puhtaisiin pukee.
Siistii mustetahrat käsistä näistä.
Nostaa minut pois järven hyisistä jäistä.

Olen itsekäs.
Tahdon vain itseni puhua.
Olen hullu joka kestä ei huhuja.
Kirjoitan, olenhan kömpelö puhuja.

Älä minun kimppuuni käy.
Olen ihmisenä yksin ei turvaa näy.
Lue sanani ja niitä mieti.
Sillä sanoissa lepää tämän kirjailijan mieli.

Salassapitosopimus tässä sinulle.
Allekirjoita suojaksi minulle.

Kirjoittaja: Eetu Sneck

Reviiri

20.12.2020

Sosiaalinen etäisyys, käsipesu, maski, kupla, etäily, kotoilu.

Paljon uusia skeemoja, kun pyritään hallittuun rakennemuutokseen.

Autismiystävällisiä skeemoja,
ainakin sosiaalinen etäisyys ja kupla,
reviiriajattelua.

Nimimerkki: PH

Koronajuttu

20.12.2020

On meille jo tuttu,
tää koronajuttu.
Joulua mä toivotan ja
uutta vuotta parempaa 2021.
Ja tuo korona saisi jo loppua.
Muista suojaus,
turvavälit,
pese kädet.
Lenkillä voi käydä,
maski naamansuojaksi.

Nimimerkki: Okkali

Voiko tämä olla totta?

14.12.2020

Olen muutaman kerran herännyt kun olen nähnyt seksiunia ja minulla on ollut herätessä hyvä olo.

Olenko voinut herätä saadessani orgasmin?

Entä miksi minulle ei aina tule orgasmin saadessani spermaa ollenkaan tai korkeintaan pari tippaa?

Vastaus:

Seksiunet ovat hyvin tavallisia. Unen aikana voi saada myös orgasmin.

Olet siis voinut herätä orgasmiin.

Sperman määrä siemensyöksyssä vaihtelee paljon. Välillä spermaa tulee vähemmän ja välillä enemmän.

Sperman määrä ei  kerro mitään orgasmin voimakkuudesta.

Sopu

20.11.2020

Leikki on lapsen työtä.

Lasi viiniä on aikuisen karkki.

Lapsille puhutaan usein analogioin.

Näkemykselliset ääripäät.

Vailla toistensa mielen teoriaa.

Analogiat avaimina rauhaan.

Kirjoittaja: PH

Voima ja valta

20.11.2020

Enkelten ja Jumalan kieli.

Voiman ja vallan piirikaaviot.

Timotei tuulessa mittarina.

Kirjoittaja: PH

Gorilla

20.11.2020

Media on yhteiskunnan peili.
Media on ajan hengen peili.

Katson peiliin. Olen gorilla. Millaisen gorillan näen? Villin? Suojeltavan? Kahlitun?

Kannatan villiä ja suojeltavaa näkymää – struktuurien salliessa, realismina.

Kirjoittaja: PH

Selkokieli

20.11.2020

Puhu minulle lyhyillä, loogisilla sanoilla.
Puhu minulle lyhyillä, loogisilla lauseilla.

Epäjärjestellisyydellistymättömyydellään säkäänköhän.

Onko tuo vastauksesi pyyntööni?

Kirjoittaja: PH

Koronaruno

28.5.2020

Korona maailmalta saapui nyt Suomeen,
muista välimatka kaupoissa ja kaduilla
kädet sä pese hyvin,
montakertaa,
päivässä,
ole ulkona lenkillä.

Nimimerkki: Mie vaan

Talviaika kesäaika

12.8.2019

Talviaika kesäaika, miettii onko jompikumpi parempitaika.

Nimimerkki: ystävä

Ehkä huomenna

14.1.2019

Elämäni, kuin mäki puuton kivinen.
No täältä näkee kauas.

Nimimerkki: Kanto

Ensimmäinen lentokonereissuni

30.10.2018

Oli 1978, Teneriffa-reissu, ihanat muistot,
hyvinhoidetut puistot.
Ja kaupunkikierros ja ostosreisut.
Hotelli oli suuri, varmaan 7 kerrosta.
Oli hotellissa uima-allas,
mutta myös merässä tuli uitua monesti.
Ja Lp-levyn ostin muistoksi
Ett tällästä muistoa ensimatkaltani.

Nimimerkki: matkamuisto

Joensuu parafest 2018

20.8.2018

Joensuussa vipinää,
tossut iskee ihan kipinää.
Paljon oli porukkaa,
oli teatteria, tanssia,
musalaulua, taideteoksia,
iloisia kansalaisia.

Nimimerkki: mie vaan

Outolintu

6.6.2018

Tahdon pois, ei minusta ole mihinkään
Vaikka kuinka yritän, ketään kiinnosta viestitkään.

Olen pyytänyt anteeksi, kerta toisen jälkeen,
Anteeksi saanut en, olen tottunut.

Ketään ei kiinnosta miltä tuntuu,
Kun kivi suuri sydämen päällä on.
Voisin melkein vakuttaa
Sydäntäni ei ole ollenkaan.

Tahdon jonkun joka kertoo, edes kerran
Sulla täällä paikka on, olet tällä, välitän sinusta.
Ketään ei kiinnosta, sanoin mitä vain, kaikki vain tuijottaa, minua, outolintua.

Olen outolintu koska olen vain minä.
Masennus seuraa elämässä, kukaan ei kuuntele, tai lohduta, ei välitä, ei halua. Ketään ei kiinnosta.

Nimimerkki: hunajablondi

Miksen Saanut Syntyä?

28.6.2017

Hän ei saanut syntyä kotimaassaan kahta kauniimpaa. Ihmeissänsä Hän katsoo pyörein silmin, missä Hän on?

Miksi Hän ei saanut syntyä? Mikä on Kotimaa? Miksi?

Eikö Rauhaa milloinkaan? Kuinka kotona alkuperäisestä?
Uutisia kuulla sai kotimaasta kaukaisesta. Kotimaani kaukainen

Harsopilvi laskeutuu liene tuo ollut myös kaunis?

He, jotka siellä vaeltaa.

Toivon hartaasti, rukoillen, jotta He siellä turvassa saisi olla.

Turvassa

Toivon, että sumuharson alta näkyy valoa.

Kun lähdin matkalle, kauas pois kuljin. Tien vaikean ja vaarallisen.

Kunnes saavuin Eurooppaan.

Huokaisin helpotuksesta.

Täällä on Uusi Kotimaani.

Pohjoismaassa.

Pyörein silmin, sitä katselen.

Täällä sitten kasvaa saa, lasten työtä leikkiä saan.

Kylmä lie talvi, mut olkoon niin. Kunhan on rauha maassa.

Saan nukkua yöni yli. Huoleti.

Uusi aamu kun valkenee, iloisin mielin herätä saan.

Saan käydä koulua.

Suomalainen Jörö-Jukka ohitseni kulki, käveli.
Ohi vain käveli. Tuli sieltä toinenkin,
se oli kyllä puhelias suomalaiseksi.
Hän sanoi möreällä äänellä: “Päivää”.

Päivä, kun on päivä kirkas.

Keväällä tuo puhdas valkea lumi sulaa.

Kesä koittaa.
Kunnes syksy kerää lehdet puiden.

Mut, kesä jälleen koittaa. Heille, jotka ovat joutuneet pakolaiseksi ja saapuneet Eurooppaan ja joutuneet jättämään kotinsa.

Nimimerkki Anne Pohjois-Pohjanmaalta

Mä liidän

12.6.2017

Mä liidän kotkan tullen siiville nousen
pilvien läpi lennän höyhen untuvien läpi liidän.
Haaveessani nousen ja nousen korkeuksiin
ja tullesani huomaan elämä on arvokasta,
jonka kautta jaksan kotkan kanssa liidän

Pilvien halki.
Tuulet puhallan ja täysillä huudan:
elämä arvokasta on.

Sen polun päässä
kotkan kanssa maahan laskeudun ja
elämää jatkan eteen päin

Nimi: Minna Handroos

Nousen usvien läpi

12.6.2017

Nousen usvien läpi, veden rannan meren,
usvien läpi nousen poukaman taakse,
siellä suuntana pala kotimaata,
rannan poukaman hylkeen nään kiven päälle ryömivän
hän poikanen on kuin pieni lapsikin
hänellä elämän kirkkaus loistaa.

Kalan hän kädestä nappaa ja
veteen takaisin sukeltaa.
Me ei monesti osata arvata, mitä elämä on.
Joskus hiivimme hiljaa kuin pienet jalanjäljet
vedessä loiskiessa peilaa.
Silti nousemme usvaan tummaan.
Hetken pysähdymme elämää miettimään läpi.
Usvaan liidämme ja rantojen, merien, aaltojen,
tulevaissuuden, sieltä uuden elämän löydämm.

Nimi: Minna Handroos

Kohtaaminen

25.1.2016

Ihminen tuli mun elämään, kysymään pitäiskö sua auttaa.

Katsoin sitä suoraan silmiin ja ihmettelin, mikä on se mikä vapauttaa.

Vierastan sellasia kysymyksiä, mihin vastaus on, joko kyllä tai ei.

Nyt se taas johonkin meni, miettimään mitä se oikein väärin teki.

En osannu vastata oikein, hiljaisuutta vaan kuuntelin.

Kun kukaan ei kerro sääntöjä, onko se nyt mun ääni, joka ohjais, kun vastaus kysymyksen kohtais ja hetken lohduttais?

Nimimerkki: Tapani Orjantappura

Puutarha

25.1.2016

Lyijy on juuri
Paperi on multaa
Niitä kastellaan ajatuksen ravinnolla

Nimimerkki: Tapani Orjantappura

Pummitus

12.1.2016

Pummimaton savuke minut sai liikkeelle.
Lopettamisen aloittaminen olisi unohtaa.
Valitettavasti unohtaminen ei pala,
eikä pyytäminen ole taidetta.
Mahtaako savukkeella edes olla mittaa
tai jämällä markkinoita?
On varmaan muotoiltava kysymys hiljaisuudeksi
ja laskettava, kuinka monta kertaa osaan antaa olla.
Lopulta pummimaton savuke muuttui pummituksi.

Kirjoittaja: Tapani Orjantappura

Lumisota

12.1.2016

Lumisota
pieni poika sanoi mulle.
Kysyttiin haluanko tapella.
Tekis mieli
heittää lumipallolla.
Sanoin, siitä syttyis sota
eikä se ole vastaus oikea.
Antaa vatsanperhosten käydä sitä
koska se on niiden tehtävä.
Tällä päivällä on päämäärä.
Kymmenen vuoden päästä lapsi
näyttää tietä
sadan vuoden edestä.
Kaiva nyt hymykuoppasi kestäväksi
ja anna sillä takaisin.
Näin jokaiselle kiusatulle vastaisin
tehtäväksi rauhan antaisin.

Kirjoittaja: Tapani Orjantappura

Rikkaus

26.10.2015

Kaunis prinsessa,
päässään kultainen kruunu.

Hameen helmat timanteissaan,
valtakuntaa molemminpuolin paperia.

Piirtääkseen jotain niin arvokasta,
täytyy olla rikas piirtäjä.

Nimimerkki: Pyrita

Mattojen puhdistukseen riittää imurointi

4.8.2015

Mattojen puhdistukseen riittää imurointi
molemmin puolin mattoa.
Samalla voi imuroida vaikka kattoa.

Nimimerkki: mattojen puhdistus

Musiikkileffat

8.4.2015

Kotimaisia musiikkielokuvia oli 1958-1963 välillä monta,
ne tuli käytyä katsomassa.
Tv näyttää niitä edelleenkin.
Se oli sitä nuoruuden taikaa ja aikaa.

Nimimerkki: musiikkileffat

Onnellista vointia

25.2.2015

Onnellista vointia tuuria vointia
talvinen on viellä olo,
mutta kevättä jo ilmassa liikkuu.
Kun sitten kesällä kiikussa,
lapaset, liikkuu.

Nimimerkki: Onnellista vointia

Kahta en vaihda

23.1.2015

Ma en kahta vaihda.
Puuroa kun puron rannalla popsii
niin talvella voi puhdistaa vaikka ropsii.

Nimimerkki: Kahta en vaihda

Ilo

29.9.2014

Iso ilo voittaa,
kun uusi aamu koittaa.

Nimimerkki: Mirkku

Rakkaus

11.7.2014

On hienoa,
kun pääsee muuttamaan uuteen paikkaan.
Jännittää niin paljon.
Mutta kaunista kesäsäätä pitää.

Kirjoittaja: Vesa Siren

Köyhyys

17.6.2014

miksi köyhyyttä on maailmassa paljon
miksi tuulee kun sataa
täytyy kuulla kun sydän itkee
jossain maanviljelijät maata kitkee
jossain äiti itkevän lapsen syliin sulkee
miten ruoka suupieliä kulkee
jos ei ole sitä ensinkään
eikä hienohelma hurmaa miehiä
onni ei suosi pieniä hymykasvoja

miksi surua on
miksi seistä toimettomana
ei nyt löydy sanoja
ystäväni olet yksi ja ainoa
miksi esittää kainoa
ei kaikilla lapsilla ole maitoa
miksi koitat esittää aitoa
eihän sinullakaan ole autoa
Afrikan lapsi

ei kaikkia asioita voi siirtää tuonnemmaksi
apu tarjoa niin asiat muuttuvat paremmaksi

miksi olla köyhä maa
vaikka kulkisit maailman taa
ojenna auttava käsi
ethän ole käki
joka vain kukkuu
jo suorenee kiemura mäki
ethän ole vailla työtä
kuku unettomia öitä

Nimimerkki: Päivi

Kesäteatterityötä nyt 25 vuotta

20.5.2014

Innostuin aikoinaan kesäteatteritoimintaan,
uusia ystäviä ja tuttuja on,
voi tavaton.
Monta on rooleja ollut.
Lähentelee jo sataa,
kun myös runojutut otetaan mukaan.
Kuulijoilla hauskaa,
kun käyttää huumoria, äänenpainoja ja eleitä,
esittäessään.

Nimimerkki: Kesäteatterilla 25 vuotta

Huomenta punahilkka

6.5.2014

Huomenta punahilkka,
miltäs maistuu kahvitilkka.
Ah, se on aivan liian kuumaa.
Suutani polttaa, päätäni huimaa.
Kahvi on hyvää, mitä minä luulen.
Huonolla tuulella, rouvani luulen.
Eipä se olisi kumma lainkaan.
Kerro kullanmuru.
Kertoessa haihtuu suru.

Kirjoittaja: Vesa Siren

Mä oon mikä oon

6.5.2014

Mä oon mikä oon,
enkä voi muuksi tulla.
Vaikka matkani on pitkä ja ääretön.
On elomme tie,
joka kauas maailmalle.
Sitä ei aattele ihmiset nuo.
Vain musiikki soi ja elämä luistaa.

Kirjoittaja: Vesa Siren

Hiihtokilpailuja peruttu – vähän lunta

20.3.2014

Hiihtokilpailuja peruttu
vähän lunta,
vai näänkö ma unta?
Reippaita lenkilläkäyntejä,
kuntoa.

Nimimerkki: Hiihtokilpailuja peruttu

Salainen sana

12.3.2014

Salasana on tärkeä
mutta hidastaa kyseisille sivuille menoa,
tuloo kenkää,
jos kirjoittaa sanasalat väärin,
muuten asia on ok.
Keväänjatkoa, reipasta

Nimimerkki:
Salainen sana

voi hyvä tavaton

22.1.2014

Voi hyvä tavaton sentään,
sattu temppu ja taika.
Minä maankiertäjä Raumalta,
sattu temppu ja taika.
Minä asuntolaan hiljaa kuljin.

Nimi: Vesa

Aleksis Kivi

11.10.2013

Kirjailijamies
kyllä asiat ties.
Monia kirjoja kirjoitteli,
veljekset seittämän talon rakensi,
korpimaisemaan,  synkkään mettään,
tuumivat, että he ei tunne kettään.

Niimimerkki: Aleksis Kivi -runo

Joensuun tori ja teltta

27.8.2013

Oli vipinää torilla,
kipinää kengät jo iski.
Vähän sadettakin oli,
Ai Lieksassa päin, siellä on koli.
Teltassa  tunnelma riitti,
kiitos -kumarran ,
hernerokkaa popsin,
kiitos!
Nimimerkki: Joensuu tori ja teltta