Luonto

Posetiivari

29.2.2024

Kevään helmassa liversi kiuru.
Puro lorisi,
luikersi liuru.

Hangenhartiat valahti lampeen.
Tarttui kesä tiukasti kampeen
pyörittäen suvea kohti.
Syksy vierelle tulla tohti.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Karvamato

10.1.2024

Koivun tuohesta huokui
tuoreus, lämpö.
Mato karvainen kiipesi
oksia sen.

Aikomus lehtiä syömään mennä,
oksan ylimmän kärjestä aloittaa.

Päätä ei huimannut,
otteet sen piti
oksan juuressa hetkisen leväten.

Oli systeemit selvillä – vaeltajalla.
Työt päättykööt oksalla alimmalla.

Puolivälissä yllätti
sadekuuro,
mato suojaa hetkeksi
hakea sai.

Onni kohdalle sattui
“karvaturrin” kun tuohesta
irvisti palkeenkieli.
Sen alle hetkeksi kulkija mieli.

Sade taukosi,
matkaa jatkettiin,
mutta hitaammin jostakin syystä?

Ikkunasta kun sitä katselin
mietin: – Varmaan puunrunko
liukkaampi lienee?

Aikaa tuhraantui
oksalta seuraavaan.
Liekö rukkaset
lipsuneet hieman?

Viimein oksaan, ylimpään
tarrautui,
ei vain malttanut levätä vielä.

Näytti siltä kuin
pahasti horjahtais,
otteen herpautuneen sen luulin.

Tuo minunkin sydämein
sykkimään sai.

Se karvaisiin kouriinsa
sylkäisi kai?

Kului kymmenen tuntia
tarkalleen,
kun huipun ”ME” valloitimme.

Ja aivan kuin minulle
huiskuttais, mato oksalla ylimällä.

Tuolistain nousin seisomaan,
madolle kunniaa tehden.

Sattui samalla varis
lentämään,
vieden madon ja ylimmän lehden.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Lumottu metsä

25.12.2023

Ajatustani tuska jos ohjaa
sydän itkee ja vaikeroi.
Kuljen lumottuun metsään yksin.
Oi kuinka se kauniisti soi!

Lämmin hyväily länsituulen
surunkyyneleet pyyhkii pois.
Kunpa voisinkin tänne mennä,
aina silloin kun tarvetta ois.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Muutoksia luvassa?

11.12.2023

Tekopyhäksi maailma on muuttunut
kun ei aikoinaan saasteisiin puuttunut.

Niitä saasteita, myrkkyjä, ajatelkaahan
on miljoonin tonnein haudattu maahan.

Ja tavallisen ihmisen taivasta
yhä kiihtyvään tahtiin tuhotaan,
ei auta yhtään että uhotaan
parannusta kymmenien vuosien päähän.

Sitä toivotaan, nähtäväksi jäähän?

Näinkö rahanahneet valtiaat muuttuisi herkiksi,
kun pahaa oloaan luontomme raivoaa merkiksi.
Oispa kouluissa historiassa opetettu
sitä vuotta koska sodat on lopetettu.

On vuosisatoja puhuttu sodista, nälänhädästä,
kansojen köyhyydestä.

Myös niiden olemassaolo on todiste
ihmiskunnan aivojen löyhyydestä.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Minä olen

20.11.2023

Minä olen hevonen
Minä olen keltainen banaani
Minä olen kukka
Minä olen syksy ulkona
Minä olen piano.

Kirjoittaja: Heidi

Myrsky

9.11.2023

Tuuli puhaltaa merellä,
ties montako boforia.
Sää luokitellaan
myrskyksi.
Sade piiskaa
meren pintaa.

Elämän myrskyissä
sosiaalisuuden rajapinnoilla
on tuulista,
aina kriiseihin asti.

Niin vain
tyven ja poutasää
seuraavat myrskyjä,
niin merellä
kuin elämässä.

Kirjoittaja: Pia

Sade

11.8.2023

Virkistävä kesäsade,
luonto virkistyy,
kesä kuivaa, minkä kastelee.

Hiostava ukonilma,
kaatosade,
saa kadut tulvimaan.

Syksyinen syyssade,
saa pudonneet puiden lehdet
liukkaiksi.

Puhdistavat kyyneleet,
ilosta tai surusta.

Kirjoittaja: Pia

Estejuoksu

10.8.2023

Tampereen
tuulisella stadionilla
juostaan kilpaa.

Este kerrallaan,
kierros kerrallaan,
ennätyksiä tavoitellen.

Minä olen
pikemminkin kilpikonna
kuin jänis,
vauhdin suhteen.

Ennätyskin on
vain jossain vaiheessa
päästä maaliin.

Muutamat esteetkin
saattavat kaatua matkalla.

No, kolhuista kyllä toipuu
ja aika parantaa.

Kirjoittaja: Pia

Laiturilla

24.6.2023

Vesi –
vielä liian kylmää
uimiseen.

Aurinko lämmittää silti
ja häikäisee silmiä.

Laineen liplattavat
ja särkyvät
laituriin törmätessään.

Ongen koho
painuu hetkeksi
pinnan alle.
Palaa pintaan,
kuitenkin.

Ei kalansaalista
tällä kertaa.

Aurinko paistaa
ja häikäisee silmiä.
Kaivan repusta
aurinkolasit.

Kesäpäivä jatkuu.

Kirjoittaja: Pia

Tunnusmerkit

11.5.2023

Tiikerin
tunnistaa raidoista.

Leijonan
tunnistaa harjasta.

Pantterin
tunnistaa täplistä.

Kevään merkit:
lämpö, hiirenkorvat,
leskenlehdet.

Luojan luomakunnan
tunnusmerkkejä.

Kirjoittaja: Pia

Meren aarre

28.3.2023

Meren aarre ulapalla lyö, kun taivaat tähtiin asti teki työt. Muuten kauas asti tähti lentää toivoen asti sen se tietää.

Kirjoittaja: Petra Tuominen

Vanha varis

23.1.2023

Suorana seisten,
päässä lentäjän lakki,
yllään virttynyt hupputakki.

Pellonreunassa, lähellä
mansikkamaata,
eihän pelätin
muualla seisoa saata.

Oli elokuun alkua,
ankara helle,
lennähti varis
pelättimelle.

Istahti olalle varovasti.
Mietti: -Kun olen lentänyt
tänne asti
tässä siipiäin hieman lepuutan
et kai sä hätistä,
niin oletan?

Kovin väsynyt oli
alas luomia veti
nukahti siihen
melkein heti.

Lämmin tuulonen pörhötti
pyrstösulkia.
Näkikö unta
tuo väsynyt kulkija?

Löystyi ote
mullat varpaista karis
tipahti huppuun
uupunut varis.

Iltaan viileni hieman
kajo auringon
kultaa kumarsi metsän takaa.
Siellä siivet supussa,
syvällä hupussa,
varis liikkumatta vaan makaa.

Kirjoittaja: Hannu Pirinen

Sade

7.1.2023

Tarvitsen sateenvarjon!

Sataa perunoita,
kun yritän pitää jalkani
tiukasti maassa.

Ei onnistu.

Nousen ilmaan
teorian kuumailmapallossa,
korkealle maapallon yläpuolelle,
ja liityn satelliittien seuraan
niiden kiertoradoilla.

Korkealla yläpuolella
on tarpeeksi lähellä,
jotta saan asiat
oikeisiin mittasuhteisiin.

Nyt takaisin
taisteluun
perunoiden kanssa.

Vihdoinkin varustettu!

Kirjoittaja: Pia

Pieni on suurta

1.1.2023

Kannattaa ostaa
se hyönteishotelli
marketista.

Koti pienille,
vaikka kasvien pölyttäjille,
jotka tuovat meille
viime kädessä
ruokaa pöytään.

Kannattaa seurata
perhosten lentoa
sen sijaan,
että huumaisi ne eetterillä
ja kiinnittäisi neulalla
tummaan samettipohjaan.

Ovathan perhosen siiven iskut
yhdellä puolella maapalloa
vaikuttamassa säätilaan
toisella puolella maapalloa.

Pieni on suurta,
mikä tuli havainnollistettua.

Kirjoittaja: Pia

Mikä on mahdollista?

29.11.2022

Jos pyydät minulta
kuuta taivaalta,
en voi sitä sinulle antaa.

Voin kuitenkin
antaa kaukoputken ja
tähtikartaston,
joiden avulla
voit tarkastella kuuta.

Mahdollisuuksilla
on rajansa.

Kirjoittaja: Pia

Tähtitaivas ja silta

16.11.2022

Olen saari,
joka kaipaa siltoja
mantereelle,
toisten luo.

Sillalta katsottuna
tähdet näyttävät
tuikkivan kirkkaammin,
kun saan ne jakaa
kanssasi.

Hyvästi autiosaari!

Kirjoittaja: PH

Prosessit

11.10.2022

Matka selviämisestä
elämänhallintaan
käy prosessiin luottamisen
kautta.

Sana siemeneksi,
kylvö kyynelin,
kasvu kontekstiin.

Usko,
että Korkein kuulee.
Usko, että Korkein vastaa,
ohjaa prosessia,
täydellisen suunnitelmansa
mukaan.

Kirjoittaja: Pia

Rytmi

1.10.2022

Rytmiä on kaikkialla:
vuodenaikojen vaihtelussa,
musiikissa,
työn ja levon vuorottelussa,
arjen ja juhlan ajoissa,
kirkkovuodessa.

Rytmiä oli
sydämen lyönneissä,
kun lepäilin
Sam-kissani vieressä,
hiljaa,
kuunnellen elämää.

Kirjoittaja: Pia

Syksyinen runo

27.9.2022

Syksyn lehdet ovat kauniita.
Eri värisiä sävyjä, kuten oransseja ja keltaisia,
myöskin ruskeita.
Tuottavat meille kaikille iloa ja hyvää mieltä,
kunhan nautitaan syksystä yhdessä.
Muistathan hymyillä kaikille,
myöskin kylmänä ja sateisena päivänä.
Meidän syksyiset lehdet tuottavat iloisia värejä,
putoavat puusta maahan.

Kirjoittaja: Lilja Karoliina

Sääennustus

2.9.2022

Säätä on vaikea ennustaa,
mutta sääennustuksista on hyötyä:
laitetaanko päälle t-paita vai villatakki,
laitetaanko autoon kesärenkaat vai talvirenkaat.

Mikä olisi elämän sääennustus,
että osaisi toimia tilanteen mukaan?
Ehkä se on tietää,
minkä uskomuksen varassa toimimme.

Kirjoittaja: Pia

Syksyinen runo

25.8.2022

Linnut muuttavat etelänmaille.
Kauniina syksyn lehdet puihin värjäytyvät.
On syksy nyt upeana vuodenaikana.
Syksyllä marjoja poimiskelen.

Kirjoittaja: Hilla

Elämän lanka

23.8.2022

Tuuli puun lehtiin pauhaa.
Ihmiset yksin hamuaa rauhaa.
Vaikka, elämän lanka pysy pinteessä kauaa.

Kirjoittaja: Eetu-Elmeri Vihmari

Menetelmiä

22.8.2022

Eräs kala
saalistaa
sähkökenttiensä avulla.

Linnut muuttaessaan
suunnistavat
maan magneettikenttien
avulla.

Minä luovin
tyvenessä ja myrskyssä
viisaus karttana
ja armo kompassina.

Kirjoittaja: PH

Muuttomatka

10.8.2022

Sääksien pesässä
alkaa olla jo hiljaista,
kun poikaset ovat oppineet
lentämään.

Ilma on jo kirpeä aamuisin,
pian tulee ruska ja
lintujen muuttomatka,
Afrikkaan kai,
alkaa.

Minun muuttomatkani
on ehkä pidempi:
ihmisen matka
toisen luo.

Kirjoittaja: Pia

Helteellä

28.6.2022

Tuuletin pauhaa.
Vichyä kuluu.
Kuumat oltavat.

Aurinkorasvaa
korkealla suojakertoimella
ettei palaisi.
Tosin ulkoilu
UV-indeksin mukaan
varhain aamulla
tai myöhemmin illalla.

Ajattelutyö
ja kotityöt
hellejaksamisen ehdoilla.

Koko talven odotettu kesä
on nyt täällä.
Mutta tämä hellejaksaminen
käy kyllä työstä!

Kirjoittaja: PH

Kesä

7.6.2022

Hmmm….

Lämpötila 20 astetta
auringossa,
ilmassa tuomen kukkien tuoksu.

Jäätelökioski on avattu,
mansikat myynnissä torilla.

On siis KESÄ!

T-paita, shortsit, sandaalit,
aurinkovoide –
kesävarustus käyttöön
ja luontoon!

Kirjoittaja: PH

Kevät

4.4.2022

Katupöly yskittää.
Varpunen pyrähtää lentoon
vielä lehdettömästä pensaasta.
Takatalvesta huolimatta
aurinko lämmittää jo päivisin
toppatakki on jo liikaa.

Kunpa muuttolintujen mukana
saapuisi uutisina rintamalta
rauhan kyyhky, rauhan sanoma.

Kirjoittaja: PH

Muurahaiset

14.2.2022

Työmuurahaiset kantavat
korsia kekoon,
pesäänsä.

Kuningatar tuottaa
pikkumuurahaisia
pesän uumenissa.

Luonto-ohjelmassa
taidettiin kertoa,
että muurahaisten
sosiaalinen älykkyys
on huippuluokkaa.

Saumatonta yhteistyötä.

Milloinkohan
me ihmiset
saavuttaisimme
muurahaisten
sosiaalisen älykkyyden
tason?

Kirjoittaja: PH

Talvi

13.2.2022

Pakkastuuli tänään viheltää.
Kun roskia viet ulos,
tuuli tuntuu iholla asti tää.
Mutta puhdasta tuli,
arvatkaa mikä oli lopputulos.
Voisin laulaa karaokea kotona,
kun keli tää vaivaa nyt ulkona.
Mikkiin tartut, se kuulostaa soittona.
Ei tarvinnut duuniin tämän miehen lähteä,
koin sen voittona.

Kirjoittaja: Esa

Onni

10.1.2022

Onni pojan hymykuopat ja tytön loistavat siniset silmät.

Mökin vieressä kukoistava omenapuu.
Kurkihirren päällä pääskysen pesä.
Tunnet eläväsi onnellisten elämää.
Kesä jatkuu. Kesä.

Kirjoittaja:
Anne H. Kaski

Marraskuu

18.11.2021

Sääkartalla
Näkyy jo lumihiutaleita
Hiihtokeleihin
Vielä matkaa

Pimeää
Enemmän kuin valoisaa
Hyvä olosuhde
Kynttilän valolle
Loistaa
Kilpaa tähtien
Kanssa

Kirjoittaja: PH

Elämä

11.11.2021

Kissan kehräyksen
Värinä
Rintaa vasten

Pullan tuoksu
Keittiön hyörinässä

Pudonneiden lehtien
Rahina
Jalkojen alla

Virren veisuu
Ja kaiku
Keskiaikaisessa
Kirkossa
Vaahteroiden katveessa

Ystävä hymy
Tai sana
Joka valaisee
Päivän

Askelia
Elämän virrassa

Kirjoittaja: PH

Syksyn merkit

16.9.2021

Onko vaahtera
Muuttunut kultaiseksi?

Onko maa
Peittynyt huuruun?

Ovatko
Lätäköt paikoittain
Jäätyneet
Rusahteleviksi?

Diagnoosi on selvä:
Astumme syksyyn
Talven kynnykselle

Aika ottaa
Villasukat ja pipo
Kesäsäilöstä

Ja juoda
Kuppi kuumaa teetä

Kirjoittaja: PH

Lepopaikka

7.9.2021

Syksyä ilmassa
Pitkähihaisen paidan päivänä
Sulkukorkeapaineiden
Helteisten päivien välillä
Lepopaikkana

Ei vain helle
Vaan myös kuivuus
Vitsauksena

Syyssateet
Otetaan aikanaan
Avosylin
Vastaan

Sateenvarjo
On tallessa

Kirjoittaja: PH

Runoja kesästä

9.8.2021

Taas leivot laulujaan laulaa,
jo elo suven armahin on.
Niin luonto puhjennut on kukkaan,
niin luonto kaunehin on.
Neito kesäisessä mekossaan,
on kaunein päällä maan.

Nimimerkki: Minttu-81

Paahde

5.8.2021

Tuuletin pauhaa
Yötä päivää

Saharan hiekka
Narskuu hampaissa

Polttava helle
Paahtaa sisällä
Ja ulkona

Viimeiset pisarat vettä
Ennen keidasta
Joka ei ole kangastus

Syyssateita odotellessa

Kirjoittaja: PH

Kesäjuttu

4.8.2021

Oi kesä, lämpöinen, helteinen.
Sadetta vaan, niin metsän antimet ne kasvaa, puolukat sienet ja mustikat.

Reipasta jatkoa.

Nimimerkki: Okkali

Makea kesä

15.6.2021

Oi kesän ihanuutta.
Kaunis luonto,
auringon lämpö,
kukkien väriloisto,
lintujen laulu ja
makeat mansikat,
jotka sujahtavat sukkelasti suuhun.
Se on kesän taikaa,
iloista aikaa.

Nimimerkki: Eeva

Helteellä

14.6.2021

Jääkuutiot
Mehun seassa

Aurinkorasvan
Tuoksu iholla

Kirkuvat, ilmassa kaartelevat
Lokit

Laineiden liplatus
Suolainen vesi

Rantaelämää

Kirjoittaja: PH

Kesä vihdoin täällä

27.5.2021

Kesä, se on vihdoin täällä.
Saamme nauttia kukista, perhosista, linnuista, kauniista luonnosta, auringon paisteesta.
Kaikista kesän iloista.

Kirjoittaja: Eveliina

Vuodenajat-runo

14.4.2021

Syyssade piiskaa
Mustaa asfalttia

Lumihiutale leijailee
Keveänä
Auringoiselle hangelle

Kevätsade herättää
Puiden silmut ja ruohon

Lempeä kesäsade
Kuivaa minkä kastelee

Talviturkki
Kutittaa jo
Kevätsateen lupaus
Ilmassa

Nimimerkki: PH

Kohtaaminen

8.4.2021

Mummini tykkäsi
Laittaa ruokaa ja siivota.

Taipumukset eivät ole periytyneet.

Minä mittailen aaltopituuksia
Fysiikassa ja ihmisten välillä.

Heitän kiven veteen.
Ja toisen viereen.
Aallot kohtaavat,
Syntyy uutta kuviota.

Lyhin matka ihmisten välillä
On sama aaltopituus.

Nimimerkki: PH

Runo keväästä

7.4.2021

Aurinko lämmittää
Lasin läpi niskaa

Ulkona pajunkissoja
Sisällä villakoiria

Aamulla vielä ritisevä lammikko
Nyt jo ennustetaan
Aikaista kesää

Nimimerkki: PH

Yksin

1.4.2021

Yksinäisyys teki pesän
kaipuu vuorasi sen
kaipuun kajo näkyy
taivaan ranta punertaa.

Se värittää toivoa
pilvi karavaanit vaeltavat
äärettömyyden erämaata kohti
lähden sen mukaan.

Siellä tapaan ystävän
en harhaile enää
olen löytänyt tähden
sen loistoon jään.

Kirjoittaja: Pekka Makkonen

Kevät tuli

29.3.2021

Kevät tuli
lumi suli
puro sanoi
puli puli.

Nimimerkki: Heluna

Poroja

23.3.2021

Tiellä oli poro, menkhää pois sielthä.
Sit ne porot sano; plöö.
Minä ruokin niitä.
Minä taputan niitä.
Lähemmä lenkille, Antin kanssa.
Otetaan Viljo mukhaan.
Nyt kävellään siellä käs käes.
Ja puhutaan niitä näitä.
Ja sit myö mentiin kothiin ja
sit hän saatteli.
Sit menthiin nukhumaan ja pesthiin hampaat.

Nimimerkki: AP

Tsunamialue

22.3.2021

Minkäs teet
Kun asut tsunamialueella
Aallot 50 m korkeat
Toisinaan
Kuka auttaa myrskytuhoissa?

Kissa, koira, teoria, ihminen
vakautta tuovina
Vuorovaikutussuhteina

Nimimerkki: PH

Autismi ja ADHD

22.3.2021

Elämää pörssikurssien mukaan
Nousukausia ja romahduksia
Elämää meteorologian mukaan
Korkeapainetta ja matalapaineita
Koti myrskyn silmässä

Nimimerkki: PH

Talvi

5.2.2021

Tuli talvikeli,
oikea on keli,
vaihtelee ilmat,
tuumi tää kirjoittaja,
reipasta talviakaa,
onnen taikaa.

Säätiedotus

1.2.2021

Matala- vai korkeapainetta

Hei kerro minulle
oma tilasi paineen suhteen
niin voin jakaa ilosi
niin voin jakaa surusi.

Nimimerkki: PH