Luonto

Marraskuu

18.11.2021

Sääkartalla
Näkyy jo lumihiutaleita
Hiihtokeleihin
Vielä matkaa

Pimeää
Enemmän kuin valoisaa
Hyvä olosuhde
Kynttilän valolle
Loistaa
Kilpaa tähtien
Kanssa

Kirjoittaja: PH

Elämä

11.11.2021

Kissan kehräyksen
Värinä
Rintaa vasten

Pullan tuoksu
Keittiön hyörinässä

Pudonneiden lehtien
Rahina
Jalkojen alla

Virren veisuu
Ja kaiku
Keskiaikaisessa
Kirkossa
Vaahteroiden katveessa

Ystävä hymy
Tai sana
Joka valaisee
Päivän

Askelia
Elämän virrassa

Kirjoittaja: PH

Syksyn merkit

16.9.2021

Onko vaahtera
Muuttunut kultaiseksi?

Onko maa
Peittynyt huuruun?

Ovatko
Lätäköt paikoittain
Jäätyneet
Rusahteleviksi?

Diagnoosi on selvä:
Astumme syksyyn
Talven kynnykselle

Aika ottaa
Villasukat ja pipo
Kesäsäilöstä

Ja juoda
Kuppi kuumaa teetä

Kirjoittaja: PH

Lepopaikka

7.9.2021

Syksyä ilmassa
Pitkähihaisen paidan päivänä
Sulkukorkeapaineiden
Helteisten päivien välillä
Lepopaikkana

Ei vain helle
Vaan myös kuivuus
Vitsauksena

Syyssateet
Otetaan aikanaan
Avosylin
Vastaan

Sateenvarjo
On tallessa

Kirjoittaja: PH

Runoja kesästä

9.8.2021

Taas leivot laulujaan laulaa,
jo elo suven armahin on.
Niin luonto puhjennut on kukkaan,
niin luonto kaunehin on.
Neito kesäisessä mekossaan,
on kaunein päällä maan.

Nimimerkki: Minttu-81

Paahde

5.8.2021

Tuuletin pauhaa
Yötä päivää

Saharan hiekka
Narskuu hampaissa

Polttava helle
Paahtaa sisällä
Ja ulkona

Viimeiset pisarat vettä
Ennen keidasta
Joka ei ole kangastus

Syyssateita odotellessa

Kirjoittaja: PH

Kesäjuttu

4.8.2021

Oi kesä, lämpöinen, helteinen.
Sadetta vaan, niin metsän antimet ne kasvaa, puolukat sienet ja mustikat.

Reipasta jatkoa.

Nimimerkki: Okkali

Makea kesä

15.6.2021

Oi kesän ihanuutta.
Kaunis luonto,
auringon lämpö,
kukkien väriloisto,
lintujen laulu ja
makeat mansikat,
jotka sujahtavat sukkelasti suuhun.
Se on kesän taikaa,
iloista aikaa.

Nimimerkki: Eeva

Helteellä

14.6.2021

Jääkuutiot
Mehun seassa

Aurinkorasvan
Tuoksu iholla

Kirkuvat, ilmassa kaartelevat
Lokit

Laineiden liplatus
Suolainen vesi

Rantaelämää

Kirjoittaja: PH

Kesä vihdoin täällä

27.5.2021

Kesä, se on vihdoin täällä.
Saamme nauttia kukista, perhosista, linnuista, kauniista luonnosta, auringon paisteesta.
Kaikista kesän iloista.

Kirjoittaja: Eveliina

Vuodenajat-runo

14.4.2021

Syyssade piiskaa
Mustaa asfalttia

Lumihiutale leijailee
Keveänä
Auringoiselle hangelle

Kevätsade herättää
Puiden silmut ja ruohon

Lempeä kesäsade
Kuivaa minkä kastelee

Talviturkki
Kutittaa jo
Kevätsateen lupaus
Ilmassa

Nimimerkki: PH

Kohtaaminen

8.4.2021

Mummini tykkäsi
Laittaa ruokaa ja siivota.

Taipumukset eivät ole periytyneet.

Minä mittailen aaltopituuksia
Fysiikassa ja ihmisten välillä.

Heitän kiven veteen.
Ja toisen viereen.
Aallot kohtaavat,
Syntyy uutta kuviota.

Lyhin matka ihmisten välillä
On sama aaltopituus.

Nimimerkki: PH

Runo keväästä

7.4.2021

Aurinko lämmittää
Lasin läpi niskaa

Ulkona pajunkissoja
Sisällä villakoiria

Aamulla vielä ritisevä lammikko
Nyt jo ennustetaan
Aikaista kesää

Nimimerkki: PH

Yksin

1.4.2021

Yksinäisyys teki pesän
kaipuu vuorasi sen
kaipuun kajo näkyy
taivaan ranta punertaa.

Se värittää toivoa
pilvi karavaanit vaeltavat
äärettömyyden erämaata kohti
lähden sen mukaan.

Siellä tapaan ystävän
en harhaile enää
olen löytänyt tähden
sen loistoon jään.

Kirjoittaja: Pekka Makkonen

Kevät tuli

29.3.2021

Kevät tuli
lumi suli
puro sanoi
puli puli.

Nimimerkki: Heluna

Poroja

23.3.2021

Tiellä oli poro, menkhää pois sielthä.
Sit ne porot sano; plöö.
Minä ruokin niitä.
Minä taputan niitä.
Lähemmä lenkille, Antin kanssa.
Otetaan Viljo mukhaan.
Nyt kävellään siellä käs käes.
Ja puhutaan niitä näitä.
Ja sit myö mentiin kothiin ja
sit hän saatteli.
Sit menthiin nukhumaan ja pesthiin hampaat.

Nimimerkki: AP

Tsunamialue

22.3.2021

Minkäs teet
Kun asut tsunamialueella
Aallot 50 m korkeat
Toisinaan
Kuka auttaa myrskytuhoissa?

Kissa, koira, teoria, ihminen
vakautta tuovina
Vuorovaikutussuhteina

Nimimerkki: PH

Autismi ja ADHD

22.3.2021

Elämää pörssikurssien mukaan
Nousukausia ja romahduksia
Elämää meteorologian mukaan
Korkeapainetta ja matalapaineita
Koti myrskyn silmässä

Nimimerkki: PH

Talvi

5.2.2021

Tuli talvikeli,
oikea on keli,
vaihtelee ilmat,
tuumi tää kirjoittaja,
reipasta talviakaa,
onnen taikaa.

Säätiedotus

1.2.2021

Matala- vai korkeapainetta

Hei kerro minulle
oma tilasi paineen suhteen
niin voin jakaa ilosi
niin voin jakaa surusi.

Nimimerkki: PH

Pääsiäinen

25.3.2020

Jo lähestyy, pajunkissat, koristeeksi, pöydälle, maljakkoon,
ne on somia, eiks, jee, koristeita.

Nimimerkki: Pääsiäinen

Talviruno

25.2.2020

Runo talvinen,
lumisateineen,
tuulineen,
oi se virkistää kulkijaa,
kun vaan,
hyvin on pukeutunut lenkille.

Nimimerkki: Talvipläjäys

Talven ihmemaa

25.2.2020

Oi sa talven ihmemaa,
kylläpä nytkin ois lunta,
mutta, varmaan, nään ma, unta.
Sellanen on talven 2020,
ihmemaa.

Nimimerkki:
Talvipläjäys

Kuvia

9.12.2019

Kiittää, koivukuva,
oi sä koivu moterni,
maisemien kaunistus.
Olen aina pitänyt koivupuusta,
varmaan siitä lähtien,
kun mulla,
oli tutti suussa.

Nimimerkki:
Mie vaan

Onnea isät

27.10.2019

Onnea isät,
syysaikaa marraskuuta,
lunta tässä jo vartutaan,
että ois,
talvikengilläkin,
käyttöä,
kävellessä,
asioillaan.
Miettiessään joulutarinaa.

Nimimerkki:
Mie vaan

Pikkujoulut 2019

27.10.2019

On jo pikkujoulujen aika,
taikaa isoon jouluun.
Luonto muuttuu valkoista lunta,
näkeekö jo jouluporo unta.

Nimimerkki:
Talvi tulee – tuumi Oscari

Kissarakkaus

27.10.2019

Kis kis kissa.
Ihana syö kerma,
kun tyttö on seura.

Nimimerkki:
Jasmin

Pöllön pellava

14.10.2019

Pöllön pöllön huhhuu sanoo
pöllön pöllön köliin pöliin
maisema pöllön
näkeminen tekeminen palas
uima-allas Juulian kuulian
sanoin tekeminen
kotona olevasta
tiedosta kulkueen
tuleminen pojaksi ja näkemiseksi
maailman toisella laidalla SPR
keräyksellä selväksi.

Kirjoittanut: Heikki Rajapolvi 2019

Musiikkia metsästä

1.8.2019

Puut ne humisee, heinäsirkat sirisee, karhukin se murisee.
Metsässä on aina jotain toimintaa,
metsästäjät, eläimet siellä tallustaa, kävelee.
Kuntokin se kohoo.

Nimimerkki: oskarinkokoinen

Juhannus

13.6.2019

Juhannus lähestyy, tuolla lentää pyy.
Ai se olikin Pikkumyy.
No toivotan hyvää juhannusaikaa kaikille teille
tämän jutun lukioille.
Siitäpä ne marjat kypsyy,
on mustikoita, mustikkasuita
ja metsäpolkuja
aikaa kesätaikaa.

Nimimerkki: Mr okkali

Eikun ongelle

4.6.2019

Eikun vaan ongelle, voi tulla suurikin kala.
Valokuvakin on kolmikiloisesta.
Voi että kirjoittaja moinen.
Kesäjatkoa vaan teille kaikille.

Nimimerkki: ystävä

Kaikki ruohot samanmittaisia

29.5.2018

Oispa kaikki ruohot samanmittaisia,
ois helpompi ne leikata koneella.
Lentää lintu tai kaksi,
jos ei jaksa linnut lentää,
ne tilaavat taksin.

Nimimerkki: ystävä

Mä liidän

12.6.2017

Mä liidän kotkan tullen siiville nousen
pilvien läpi lennän höyhen untuvien läpi liidän.
Haaveessani nousen ja nousen korkeuksiin
ja tullesani huomaan elämä on arvokasta,
jonka kautta jaksan kotkan kanssa liidän

Pilvien halki.
Tuulet puhallan ja täysillä huudan:
elämä arvokasta on.

Sen polun päässä
kotkan kanssa maahan laskeudun ja
elämää jatkan eteen päin

Nimi: Minna Handroos

Nousen usvien läpi

12.6.2017

Nousen usvien läpi, veden rannan meren,
usvien läpi nousen poukaman taakse,
siellä suuntana pala kotimaata,
rannan poukaman hylkeen nään kiven päälle ryömivän
hän poikanen on kuin pieni lapsikin
hänellä elämän kirkkaus loistaa.

Kalan hän kädestä nappaa ja
veteen takaisin sukeltaa.
Me ei monesti osata arvata, mitä elämä on.
Joskus hiivimme hiljaa kuin pienet jalanjäljet
vedessä loiskiessa peilaa.
Silti nousemme usvaan tummaan.
Hetken pysähdymme elämää miettimään läpi.
Usvaan liidämme ja rantojen, merien, aaltojen,
tulevaissuuden, sieltä uuden elämän löydämm.

Nimi: Minna Handroos

Suuri kala

6.4.2017

Oih, oli suuri kala,
oikea makupala,
parempi kuin appelsiini,
oli sillä kalalla silmät kiinni.

Nimimerkki: suuri kala

Luontomusaa

22.11.2016

luonnossakin rokki soi,
puun oksat ne karkeloi.
tuulee.
orava oksalta oksalle hyppii,
lunta sataa.
juna kulkee talvista rataa.
oravat ne ruokaa nyppii.

Nnimimerkki: oscari

Kesäruno

26.4.2016

Oih sa kesä,
jälleen saavut meidän iloksi,
sateineen ja tuulineen.
Suomen kesä on se niin monipuolinen,
sää vaihtelee,
kesäiset jutut torilla,
ja kesäteattereissa tavataan tuttuja,
linnut ne lentää,
hauki hyppii.

Nimimerkki: Kesäruno

Vappuaikaa

26.4.2016

Vappuaikaa, tulevan kesän taikaa.
Simaa, jäätelöä, nakkeja, salaattia.
Se kuuluu aina vappujuhliin.
Torilla ohjelmaa.
Vappu on juhla,
vaikka sataisi lunta tai tuulisi.
Olon elon vappuaikaa, taikaa.

Nimimerkki: Vappuaikaa

Kevät

12.4.2016

Nyt on kevät ihanaa aikaa
niin kuin taikaa.

Nimimerkki: Eerin

Talvi

4.4.2016

Tykkään talvesta ja syksystä
ne ovat kivat vuodenajat.
Mulla on seitsemän tyttölasta
ja ne tykkää olla talvella paljon ulkona
niin kuin syksylläkin.
Ihan äitiinsä tulleet ja ihan äitinsä näköisiä.

Nimimerkki: Eerin

Lumet sulaa vähitellen

29.3.2016

Lumet ne sulaa vähitellen,
kun toi aurinko lämmittää,
ja kesäaika alkaa.
Luonto muuttuu jo
keväiseen aikaan taikaan.

Nimimerkki: Lumet sulaa vähitellen

Kevät

21.3.2016

Nyt herää horroksista maa.
Nyt pääskyt, peipot palajaa,
kun taittais, talven valta.
Nyt välkyy vienot siniveet,
ja elon uuden sävelet soi kirkkaat kaikkialta.

Nimimerkki: Satu

Kesä

21.3.2016

Aurinko paistaa ja linnut ne laulaa.
Nyt on kesä.
Kesällä syön jätskiä.
Kuuntelen linnun laulua.

Kesällä minä näen auringon.
Ja minä pääsen mökille.
Kesällä minulla aina hauskaa on.

Nimimerkki: Maija

Kevät tulee kohisten

29.2.2016

Kevät tulee kohisten,
päivä päivältä se vaan lähenee.
Eikun vaan lenkille.
Reipasta kevääntuloa maaliskuussa,
puut, eikun linnut, ne lentelee.

Nimimerkki: Kevät tulee kohisten

Ystävänpäivä on aina

15.2.2016

Ystävänpäivä on aina voimassa
kesä, syys, talvi, kevät.
Muista tää,
kun sataa tai tuulee, ukkostaa,
merellä, järvillä, tuntureilla, maantiellä, metsäpoluilla
kulkiessa.

Nimimerkki: Ystävänpäivä on aina

Talvitarina valkoisesta lumesta

11.2.2016

Talvi on tarina, valkoisesta, lumesta.
Tuulesta, lumisateesta, kauniista, luonnosta.
Nautitaan vaan talviajasta.
Lumesta, valkoisesta.

Nimimerkki: Talvitarina

Musat vaihtui muuhun

25.1.2016

Musat vaihtui muuhun musaan,
kun kaupoissa joulumusat, loppui.
Miten se nyt silleen.
Ai niin se on sitten joulukin ohi,
lunta tulvillaan maat, vesistöt, tiet, metsät.
Oravat ne nyt lumessa hyppii,
ja lenkillänsä ruokaa, nyppii.
Talven tuulet ne musana soi.

Nimimerkki: Hieman moterniruno

Raketti, jyskeet

7.1.2016

Raketit ne jälleen paukkui,
ett sävelkorvalla oli toimintaa,
ääniä eläimetkin ne pelkää,
voi h2o sentään.
Vuosi on jälleen vaihtunut,
reipasta oloa 2016 vuoden aikana.

Nimimerkki: raketti, jyskeet

Syksy on värikästä aikaa

14.9.2015

Syksy on värikästä aikaa,
taikaa luonnon mahti,
voimakas, voi sataa tuulla,
puut ne huojuu, pensaatkin.
Värit luonnossa ne loistaa,
hyvää oloa sekin jo, toistaa.

Nimimerkki: Syksy

Syksykin jo lähestyy

1.9.2015

Syksykin jo lähestyy.
Tuolla lentää pyy.
Kesää on vieläkin jäljellä,
ettei uintia voi lopettaa,
jos vesi kylmää on,
on noita uimaloita.
Puolukat, metsämansikatkin
jo kypsyy.
Uutta perunaa ja mansikoita
ei mikään voita.

Nimimerkki: Syksykin jo lähestyy