Luonto

Pääsiäinen

25.3.2020

Jo lähestyy, pajunkissat, koristeeksi, pöydälle, maljakkoon,
ne on somia, eiks, jee, koristeita.

Nimimerkki: Pääsiäinen

Talviruno

25.2.2020

Runo talvinen,
lumisateineen,
tuulineen,
oi se virkistää kulkijaa,
kun vaan,
hyvin on pukeutunut lenkille.

Nimimerkki: Talvipläjäys

Talven ihmemaa

25.2.2020

Oi sa talven ihmemaa,
kylläpä nytkin ois lunta,
mutta, varmaan, nään ma, unta.
Sellanen on talven 2020,
ihmemaa.

Nimimerkki:
Talvipläjäys

Kuvia

9.12.2019

Kiittää, koivukuva,
oi sä koivu moterni,
maisemien kaunistus.
Olen aina pitänyt koivupuusta,
varmaan siitä lähtien,
kun mulla,
oli tutti suussa.

Nimimerkki:
Mie vaan

Onnea isät

27.10.2019

Onnea isät,
syysaikaa marraskuuta,
lunta tässä jo vartutaan,
että ois,
talvikengilläkin,
käyttöä,
kävellessä,
asioillaan.
Miettiessään joulutarinaa.

Nimimerkki:
Mie vaan

Pikkujoulut 2019

27.10.2019

On jo pikkujoulujen aika,
taikaa isoon jouluun.
Luonto muuttuu valkoista lunta,
näkeekö jo jouluporo unta.

Nimimerkki:
Talvi tulee – tuumi Oscari

Kissarakkaus

27.10.2019

Kis kis kissa.
Ihana syö kerma,
kun tyttö on seura.

Nimimerkki:
Jasmin

Pöllön pellava

14.10.2019

Pöllön pöllön huhhuu sanoo
pöllön pöllön köliin pöliin
maisema pöllön
näkeminen tekeminen palas
uima-allas Juulian kuulian
sanoin tekeminen
kotona olevasta
tiedosta kulkueen
tuleminen pojaksi ja näkemiseksi
maailman toisella laidalla SPR
keräyksellä selväksi.

Kirjoittanut: Heikki Rajapolvi 2019

Musiikkia metsästä

1.8.2019

Puut ne humisee, heinäsirkat sirisee, karhukin se murisee.
Metsässä on aina jotain toimintaa,
metsästäjät, eläimet siellä tallustaa, kävelee.
Kuntokin se kohoo.

Nimimerkki: oskarinkokoinen

Juhannus

13.6.2019

Juhannus lähestyy, tuolla lentää pyy.
Ai se olikin Pikkumyy.
No toivotan hyvää juhannusaikaa kaikille teille
tämän jutun lukioille.
Siitäpä ne marjat kypsyy,
on mustikoita, mustikkasuita
ja metsäpolkuja
aikaa kesätaikaa.

Nimimerkki: Mr okkali

Eikun ongelle

4.6.2019

Eikun vaan ongelle, voi tulla suurikin kala.
Valokuvakin on kolmikiloisesta.
Voi että kirjoittaja moinen.
Kesäjatkoa vaan teille kaikille.

Nimimerkki: ystävä

Kaikki ruohot samanmittaisia

29.5.2018

Oispa kaikki ruohot samanmittaisia,
ois helpompi ne leikata koneella.
Lentää lintu tai kaksi,
jos ei jaksa linnut lentää,
ne tilaavat taksin.

Nimimerkki: ystävä

Mä liidän

12.6.2017

Mä liidän kotkan tullen siiville nousen
pilvien läpi lennän höyhen untuvien läpi liidän.
Haaveessani nousen ja nousen korkeuksiin
ja tullesani huomaan elämä on arvokasta,
jonka kautta jaksan kotkan kanssa liidän

Pilvien halki.
Tuulet puhallan ja täysillä huudan:
elämä arvokasta on.

Sen polun päässä
kotkan kanssa maahan laskeudun ja
elämää jatkan eteen päin

Nimi: Minna Handroos

Nousen usvien läpi

12.6.2017

Nousen usvien läpi, veden rannan meren,
usvien läpi nousen poukaman taakse,
siellä suuntana pala kotimaata,
rannan poukaman hylkeen nään kiven päälle ryömivän
hän poikanen on kuin pieni lapsikin
hänellä elämän kirkkaus loistaa.

Kalan hän kädestä nappaa ja
veteen takaisin sukeltaa.
Me ei monesti osata arvata, mitä elämä on.
Joskus hiivimme hiljaa kuin pienet jalanjäljet
vedessä loiskiessa peilaa.
Silti nousemme usvaan tummaan.
Hetken pysähdymme elämää miettimään läpi.
Usvaan liidämme ja rantojen, merien, aaltojen,
tulevaissuuden, sieltä uuden elämän löydämm.

Nimi: Minna Handroos

Suuri kala

6.4.2017

Oih, oli suuri kala,
oikea makupala,
parempi kuin appelsiini,
oli sillä kalalla silmät kiinni.

Nimimerkki: suuri kala

Luontomusaa

22.11.2016

luonnossakin rokki soi,
puun oksat ne karkeloi.
tuulee.
orava oksalta oksalle hyppii,
lunta sataa.
juna kulkee talvista rataa.
oravat ne ruokaa nyppii.

Nnimimerkki: oscari

Kesäruno

26.4.2016

Oih sa kesä,
jälleen saavut meidän iloksi,
sateineen ja tuulineen.
Suomen kesä on se niin monipuolinen,
sää vaihtelee,
kesäiset jutut torilla,
ja kesäteattereissa tavataan tuttuja,
linnut ne lentää,
hauki hyppii.

Nimimerkki: Kesäruno

Vappuaikaa

26.4.2016

Vappuaikaa, tulevan kesän taikaa.
Simaa, jäätelöä, nakkeja, salaattia.
Se kuuluu aina vappujuhliin.
Torilla ohjelmaa.
Vappu on juhla,
vaikka sataisi lunta tai tuulisi.
Olon elon vappuaikaa, taikaa.

Nimimerkki: Vappuaikaa

Kevät

12.4.2016

Nyt on kevät ihanaa aikaa
niin kuin taikaa.

Nimimerkki: Eerin

Talvi

4.4.2016

Tykkään talvesta ja syksystä
ne ovat kivat vuodenajat.
Mulla on seitsemän tyttölasta
ja ne tykkää olla talvella paljon ulkona
niin kuin syksylläkin.
Ihan äitiinsä tulleet ja ihan äitinsä näköisiä.

Nimimerkki: Eerin

Lumet sulaa vähitellen

29.3.2016

Lumet ne sulaa vähitellen,
kun toi aurinko lämmittää,
ja kesäaika alkaa.
Luonto muuttuu jo
keväiseen aikaan taikaan.

Nimimerkki: Lumet sulaa vähitellen

Kevät

21.3.2016

Nyt herää horroksista maa.
Nyt pääskyt, peipot palajaa,
kun taittais, talven valta.
Nyt välkyy vienot siniveet,
ja elon uuden sävelet soi kirkkaat kaikkialta.

Nimimerkki: Satu

Kesä

21.3.2016

Aurinko paistaa ja linnut ne laulaa.
Nyt on kesä.
Kesällä syön jätskiä.
Kuuntelen linnun laulua.

Kesällä minä näen auringon.
Ja minä pääsen mökille.
Kesällä minulla aina hauskaa on.

Nimimerkki: Maija

Kevät tulee kohisten

29.2.2016

Kevät tulee kohisten,
päivä päivältä se vaan lähenee.
Eikun vaan lenkille.
Reipasta kevääntuloa maaliskuussa,
puut, eikun linnut, ne lentelee.

Nimimerkki: Kevät tulee kohisten

Ystävänpäivä on aina

15.2.2016

Ystävänpäivä on aina voimassa
kesä, syys, talvi, kevät.
Muista tää,
kun sataa tai tuulee, ukkostaa,
merellä, järvillä, tuntureilla, maantiellä, metsäpoluilla
kulkiessa.

Nimimerkki: Ystävänpäivä on aina

Talvitarina valkoisesta lumesta

11.2.2016

Talvi on tarina, valkoisesta, lumesta.
Tuulesta, lumisateesta, kauniista, luonnosta.
Nautitaan vaan talviajasta.
Lumesta, valkoisesta.

Nimimerkki: Talvitarina

Musat vaihtui muuhun

25.1.2016

Musat vaihtui muuhun musaan,
kun kaupoissa joulumusat, loppui.
Miten se nyt silleen.
Ai niin se on sitten joulukin ohi,
lunta tulvillaan maat, vesistöt, tiet, metsät.
Oravat ne nyt lumessa hyppii,
ja lenkillänsä ruokaa, nyppii.
Talven tuulet ne musana soi.

Nimimerkki: Hieman moterniruno

Raketti, jyskeet

7.1.2016

Raketit ne jälleen paukkui,
ett sävelkorvalla oli toimintaa,
ääniä eläimetkin ne pelkää,
voi h2o sentään.
Vuosi on jälleen vaihtunut,
reipasta oloa 2016 vuoden aikana.

Nimimerkki: raketti, jyskeet

Syksy on värikästä aikaa

14.9.2015

Syksy on värikästä aikaa,
taikaa luonnon mahti,
voimakas, voi sataa tuulla,
puut ne huojuu, pensaatkin.
Värit luonnossa ne loistaa,
hyvää oloa sekin jo, toistaa.

Nimimerkki: Syksy

Syksykin jo lähestyy

1.9.2015

Syksykin jo lähestyy.
Tuolla lentää pyy.
Kesää on vieläkin jäljellä,
ettei uintia voi lopettaa,
jos vesi kylmää on,
on noita uimaloita.
Puolukat, metsämansikatkin
jo kypsyy.
Uutta perunaa ja mansikoita
ei mikään voita.

Nimimerkki: Syksykin jo lähestyy

Sukset vinttiin

29.6.2015

Sukset vinttiin nyt joutaa,
kun veneellä lammella on poutaa.
Juhannuksen jälkeen toisella viikolla.

Nimimerkki: sukset vinttiin

2015 juhannus

16.6.2015

Oi juhannus, joka vuosi.
Reipasta päivää,
aikaa kesäisen viikon.
Viisi monta viikkoa.
Tuulee sataa – emme ole sokerista.

Nimimerkki: Juhannus 2015

Kesäinen kuu

9.6.2015

Kesäinen nyt on kesäkuu.
Eikun vaan vaikka näyteakkunoita katselemaan,
kautta suomenmaan.

Nimimerkki: Kesäinen kuu

Pilvet kulkee

27.5.2015

Pilvet kulkee talvella, kesällä, keväällä ja syksyllä.
Junat kulkee.
Linnut lentää, voi sentään.
Sellanen on kesä.
Torilla tapahtuu ja kesäteattereissa.
Kalastajat liikkuu,
ja lapset reippaasti kiikuissa he liikkuu.
Metsäpoluilla, rantamaisemissa.

Nimimerkki: pilvet kulkee

Kesäinen 2015

11.5.2015

Kevään jälkeen tulee kesä.
Pääsee luontopoluille,
kun routa sulaa.
Linnut ne laulelee,
voi sataakin, tuulla.
Mutta sehän kuuluu kesään.
Että ukkonen paukahtelee.

Nimimerkki: Kesäinen 2015

Vappu

20.4.2015

Vappu on kohtapuoliin.
Reipasta vappu- ja kevättaikaa.
Ilmapallojen lentoa,
keväistä luontoa.

Nimimerkki: Vappu

Ystäväin

7.4.2015

Oi ystäväin kevät saapuu,
lumet sulaa.
Metsäpolulla käyskennellen,
oravaakin jutellen.

Nimimerkki: Ystäväin

Kahta en vaihda

23.1.2015

Ma en kahta vaihda.
Puuroa kun puron rannalla popsii
niin talvella voi puhdistaa vaikka ropsii.

Nimimerkki: Kahta en vaihda

Oi kevät

19.1.2015

Oi kevät veijari.
Sulatat hanget korkeat nietokset.
No, mutta vasta huhtikuussa eikun maassa keväisen.
Käen kukkuessa reippaasti kuusen oksilla.

Nimimerkki: Oi kevät

Sieniruno

1.9.2014

Tässä pieni sieniruno.
Metsistä ja vainioilta niitä sieniä löytyy.
Kerää vain tuttuja ruokasieniä.
Jos et niitä tunnista,
hanki sienikirja.
Tuumi mörrimöykky,
kun metsässä loikki.

Nimimerkki: Sienimörri 

Rapukausi jälleen

2.8.2014

On nyt rapukausi jälleen.
Kulkee ravut joessa, järvissä,
pian myös niitä nautitaan,
vähän kerrallaan.

Nimimerkki: Rapukausi jälleen

Hyvä olla luontopoluilla

28.5.2014

On hyvä kävellä, liikkua luontopolulla,
kuulee lauluja västäräkin,
käkikin voi kukkua,
ja pensaan alla, nukkua.

Nimimerkki: Hyvä olla luontopolulla

Kesäinen runo

15.5.2014

Kesäinen runo.
Tuulee sataa, juna kulkee rataa.
Täss moderni versioni:
Sateloo, junat ne kulkenoo.
Aurinkoine se paisteloo,
mies hernekeittoo keittelöö.

Nimimerkki: kesäinen runo

Kesää kohti

6.5.2014

Menemme nyt kesää kohti,
muuttolinnut ne palaa,
maille kaunihille,
kohta lakkahilla kukkii,
kesänäytelmiä jo valmistellaan.
Harjoitellaan.
Kalastajat he verkkojaan korjaa,
lumet Pielisellä jo sulaa.
Huraa.

Nimimerkki:
Kesää kohti

Jänis lammella

6.5.2014

Ikkunasta jäniksen ma näin,
sanoin jänikselle,
varto vähän,
otan susta kuvan.

Kun tulin kameraa hakemasta,
oli jänis häipynyt muualle.
Höh.

Nimimerkki:
Jänis lammella

Tammikuu

16.1.2014

oi tammikuu,
luminen on nyt luonto,
se kaunis maisema.

Valkoinen, lumisateineen,
myrskyineen,
oi kaunis luonto.

Nimimerkki: Tammikuu

Talven morsian

15.1.2014

Vaalea neito kylmyyden
Lumihuntunsa hennon pudottaa.

Morsian pakkasen, kiteiden
jäähän maan jälleen verhoaa.

Laskee ylle hiljaisuus,
saa luonto väsynyt nukahtaa.
Jää jälkeen pimeys, ikuisuus,
kunnes säteet kevään koskettaa.

Nimi: Kati

Luonto muuttuu

15.1.2014

Niin luonto muuttuu, karhut herää,
luonto kukkii.

Lämmintä lähes lumetonta oli jouluaika,
mitäs luonnontaika
tästä arvelee?

Nimimerkki: Luonto muuttuu

Lokakuuruno

29.10.2013

On viellä lokakuu,
voi taivahalla paistaa kuu.
Aurinkokin se uinailee
päivällä  lämmittää.
Lunta voi jo sadella,
mutta eihän meitä voi viellä palella.

Nimimerkki: Lokaluururo

Syystyyliä

23.9.2013

Syystyyliä,
meininkiä reipasta,
kerää sa  sienii isoja tai pieniä.
Puhdista ne hyvin,
keitä ,paista, salaattia tee,
talviaikaan, olontaikaa.

Nimimerkki: Syystyyliä