Vuodenajat

Jouluruno

1.12.2021

Kirkkotielle
Ei enää lähdetä
Hevosella,
Vällyn alla.

Joulun taika
On silti
Yhä olemassa

Kuka saa puurosta
Mantelin
Lapsi syntyy yhä seimeen
Glögi lämmittää
Pakkasiltana

Onko paras paketti
Kova vai pehmeä
Vai aineeton –
Lahjana rakkaus

Kirjoittaja: PH

Marraskuu

18.11.2021

Sääkartalla
Näkyy jo lumihiutaleita
Hiihtokeleihin
Vielä matkaa

Pimeää
Enemmän kuin valoisaa
Hyvä olosuhde
Kynttilän valolle
Loistaa
Kilpaa tähtien
Kanssa

Kirjoittaja: PH

Syksyn merkit

16.9.2021

Onko vaahtera
Muuttunut kultaiseksi?

Onko maa
Peittynyt huuruun?

Ovatko
Lätäköt paikoittain
Jäätyneet
Rusahteleviksi?

Diagnoosi on selvä:
Astumme syksyyn
Talven kynnykselle

Aika ottaa
Villasukat ja pipo
Kesäsäilöstä

Ja juoda
Kuppi kuumaa teetä

Kirjoittaja: PH

Lepopaikka

7.9.2021

Syksyä ilmassa
Pitkähihaisen paidan päivänä
Sulkukorkeapaineiden
Helteisten päivien välillä
Lepopaikkana

Ei vain helle
Vaan myös kuivuus
Vitsauksena

Syyssateet
Otetaan aikanaan
Avosylin
Vastaan

Sateenvarjo
On tallessa

Kirjoittaja: PH

Runoja kesästä

9.8.2021

Taas leivot laulujaan laulaa,
jo elo suven armahin on.
Niin luonto puhjennut on kukkaan,
niin luonto kaunehin on.
Neito kesäisessä mekossaan,
on kaunein päällä maan.

Nimimerkki: Minttu-81

Paahde

5.8.2021

Tuuletin pauhaa
Yötä päivää

Saharan hiekka
Narskuu hampaissa

Polttava helle
Paahtaa sisällä
Ja ulkona

Viimeiset pisarat vettä
Ennen keidasta
Joka ei ole kangastus

Syyssateita odotellessa

Kirjoittaja: PH

Kesäjuttu

4.8.2021

Oi kesä, lämpöinen, helteinen.
Sadetta vaan, niin metsän antimet ne kasvaa, puolukat sienet ja mustikat.

Reipasta jatkoa.

Nimimerkki: Okkali

Makea kesä

15.6.2021

Oi kesän ihanuutta.
Kaunis luonto,
auringon lämpö,
kukkien väriloisto,
lintujen laulu ja
makeat mansikat,
jotka sujahtavat sukkelasti suuhun.
Se on kesän taikaa,
iloista aikaa.

Nimimerkki: Eeva

Helteellä

14.6.2021

Jääkuutiot
Mehun seassa

Aurinkorasvan
Tuoksu iholla

Kirkuvat, ilmassa kaartelevat
Lokit

Laineiden liplatus
Suolainen vesi

Rantaelämää

Kirjoittaja: PH

Kesä vihdoin täällä

27.5.2021

Kesä, se on vihdoin täällä.
Saamme nauttia kukista, perhosista, linnuista, kauniista luonnosta, auringon paisteesta.
Kaikista kesän iloista.

Kirjoittaja: Eveliina

Vuodenajat-runo

14.4.2021

Syyssade piiskaa
Mustaa asfalttia

Lumihiutale leijailee
Keveänä
Auringoiselle hangelle

Kevätsade herättää
Puiden silmut ja ruohon

Lempeä kesäsade
Kuivaa minkä kastelee

Talviturkki
Kutittaa jo
Kevätsateen lupaus
Ilmassa

Nimimerkki: PH

Runo keväästä

7.4.2021

Aurinko lämmittää
Lasin läpi niskaa

Ulkona pajunkissoja
Sisällä villakoiria

Aamulla vielä ritisevä lammikko
Nyt jo ennustetaan
Aikaista kesää

Nimimerkki: PH

Pääsiäinen

30.3.2021

Tulee kohta pääsiäinen tää,
sitä me kaikki railakkaasti voimme viettää.
Syöden pääsiäisherkkuja monia saamme,
siitä iloita me voimme.
Nyt toivotan munarikasta pääsiäistä teille kaikille,
yhdessä me voimme etäillen
jakaa juhlaa tätä
jokaiselle maailmalle.

Kirjoittaja: Esa Peltonen

Kevät tuli

29.3.2021

Kevät tuli
lumi suli
puro sanoi
puli puli.

Nimimerkki: Heluna

Talvi

5.2.2021

Tuli talvikeli,
oikea on keli,
vaihtelee ilmat,
tuumi tää kirjoittaja,
reipasta talviakaa,
onnen taikaa.

Talvinen runo

7.1.2021

Nyt se talvikin koitti,
ulkoilua, reipasta oloa ja toimintaa,
kautta maan.
Olipa räiskettä vuoden vaihtuessa,
no sehän kuuluu juhlimisiin,
kun toi vuosi vaihtuu,
kun raketit lensi.
Milloinka keksitään,
hiljaisia raketteja.
Niinpä.

Nimimerkki: Okkali

Reviiri

20.12.2020

Sosiaalinen etäisyys, käsipesu, maski, kupla, etäily, kotoilu.

Paljon uusia skeemoja, kun pyritään hallittuun rakennemuutokseen.

Autismiystävällisiä skeemoja,
ainakin sosiaalinen etäisyys ja kupla,
reviiriajattelua.

Nimimerkki: PH

Koronajuttu

20.12.2020

On meille jo tuttu,
tää koronajuttu.
Joulua mä toivotan ja
uutta vuotta parempaa 2021.
Ja tuo korona saisi jo loppua.
Muista suojaus,
turvavälit,
pese kädet.
Lenkillä voi käydä,
maski naamansuojaksi.

Nimimerkki: Okkali

Wirwon warwon

4.4.2020

Wirwon warwon ja warpaita tallon,
eikun virvon varvon,
kumaran ketterästi,
ja kiitän,
kevään, kesän tuloa,
riemukkaita hetkiä,
kesäretkiä.

Nimimerkki: Wirwon

Pääsiäinen

25.3.2020

Jo lähestyy, pajunkissat, koristeeksi, pöydälle, maljakkoon,
ne on somia, eiks, jee, koristeita.

Nimimerkki: Pääsiäinen

Talviruno

25.2.2020

Runo talvinen,
lumisateineen,
tuulineen,
oi se virkistää kulkijaa,
kun vaan,
hyvin on pukeutunut lenkille.

Nimimerkki: Talvipläjäys

Talven ihmemaa

25.2.2020

Oi sa talven ihmemaa,
kylläpä nytkin ois lunta,
mutta, varmaan, nään ma, unta.
Sellanen on talven 2020,
ihmemaa.

Nimimerkki:
Talvipläjäys

Mämmiä jo

22.1.2020

Jo on kaupoissa, joulun jälkeen, tiskissä, pakkasessa.
Eiku vaan, mämmiä popsimaan.

Nimimerkki: Mämmi

Mämmiä jo

22.1.2020

Kaupoissa jo mämmiä, pakkas, astioissa,
reipasta oloa ennen pääsiäistä.

Nimimerkki: Okkali

Joulu ja uusivuosi

9.12.2019

Ensin tulee, joulu,
sitten vuosi vaihtuu,
näin se käy joka vuosi,
no, mikä ettei.

Nimimerkki:
Mr Molskis

Halloveeni

4.11.2019

Halloveeni juttu puhuttelee,
meitä, ja teitä.
Mojovilla kuvillaan,
siispä vaan lenkille,
saunanpenkille.

Nimimerkki:
Mr Molskis

Onnea isät

27.10.2019

Onnea isät,
syysaikaa marraskuuta,
lunta tässä jo vartutaan,
että ois,
talvikengilläkin,
käyttöä,
kävellessä,
asioillaan.
Miettiessään joulutarinaa.

Nimimerkki:
Mie vaan

Pikkujoulut 2019

27.10.2019

On jo pikkujoulujen aika,
taikaa isoon jouluun.
Luonto muuttuu valkoista lunta,
näkeekö jo jouluporo unta.

Nimimerkki:
Talvi tulee – tuumi Oscari

Lokakuun piristysruno

30.9.2019

Lokakuu meille oikean syksyn värineen näyttää,
siitäpä se kiitoskin hyvin, mielenmaisemia täyttää.

Nimimerkki: Mie vaan

Syysruno

9.9.2019

Syys on nyt tullut hoi.
Metsässä se tuulinen keli soi.
Voi välillä sataakin,
ett tulis sieniä,
isoja ja pieniä.

Nimimerkki: Mr okkali

Werneri onnittelut

19.8.2019

Onnea vaan Verneri.
Syys tuli, viilenee,
mutta ouh jee,
lämmintä päälle,
ettei palele.

Nimimerkki: Oskarinkokoinen

Joensuu-jutut

1.8.2019

Tori on nyt Joensuussa uusittu nykytyyliin,
uutta tyyliä meille kaikille siellä käviöille.
Hyvää Joensuun Parafest-juhlaa, nyt elokuussa.
Joensuussa.

Nimimerkki: mr molskis

Kesäaikaa, taikaa

1.8.2019

Kesäisen linnut ne lentää,
kala käy koukkuun ja katiskaan, verkkoon.
Kala on hyvää, kasvattaa se tiedonjyvää.

Nimimerkki: mr molskis

Juhannus

13.6.2019

Juhannus lähestyy, tuolla lentää pyy.
Ai se olikin Pikkumyy.
No toivotan hyvää juhannusaikaa kaikille teille
tämän jutun lukioille.
Siitäpä ne marjat kypsyy,
on mustikoita, mustikkasuita
ja metsäpolkuja
aikaa kesätaikaa.

Nimimerkki: Mr okkali

Kesäjuttua

27.5.2019

Oi sä kesä, tulit jälleen meille, teille, heille.
On hellettä sataa, jyrinääkin,
muuten kesään kuuluu ne kaikki.
Ois vaan lämmintä +15, se ois paras kesäkeli.
Yöllä sais sataa, että ruohikko kasvaisi
eli kaikki ruohot samanmittaisia – tuumii.

Nimimerkki: Oskarinkokoinen

Kesäosku

27.5.2019

Tuumii, että sieltäpä se kesäkin pikkuhiljalleen saapuu.
koivujen hiirenkorvat suuriksi kasvaa,
vedenlaineet ne liplattaa,
aurinko paistelee,
kun nuotilla kesäoskari kahviaan keittelee.

Nimimerkki: Kesäosku

Kevätkesä

10.5.2019

Kevätkesä, ollut sateista plus aurinkoa,
niin se kesä sapuu ajallaan,
kuin joulupukki pajaltaan.

Nimimerkki: oskarinkokoinen

Kesäruno

29.4.2019

Tässä kesärunon tekasin
Lämmintä tuulee, niin tää kirjoittaja luulee.
Kesää kohti mennään
sade on vappunakin helppo punoa.
Kesää kaikille sinne ja tänne
Lumet ne suli,et kohina vaan kävi.

Luonto

29.4.2019

Luonto se vaan kesään siirtyy
taivaankannelle pilvet piirtyy.
Ja sääkin on vaihtelevaa,
kuin talviaikaan taikaa vappu.
Pallot vappuna oksiin voi lennellä,
ja kengät kolisee, ouh jee.

Nimimerkki: mr molskis

Runojuttu

5.4.2019

On tää tuttu mun runojuttu.
Kesällä palttoo päällä kun vaan taivaltaa
tai sitten tee tai kahvipaita,
yli vaan aidasta matalalta,
hyppaa eiku hyppää kesään lämpöiseen
joskus voi sataa kesälläkin,
silloin käännän toisinpäin takin.

Nimimerkki: mr molskis

Pääsiäinen

25.3.2019

Pääsiäinen se jo kolkuttelee,
on pizzaa, hedelmiä, suklaata kaupat pullallaan
reipasta huhtikuuta
kohta pitää kellokin kesään siirtää
ja kuviakin piirtää.

Nimimerkki: oskarinkokoinen

Aurinkoa ja lunta

4.3.2019

Aurinkoa ja lunta, näki kirjoittaja unta.
Kesäiset on unet talviaikaan,
talvella on unet kesäiset.
Niinpä, unia vaan näkemään,
tuumii.

Nimimerkki: ystävä

Loppiaispäivää

7.1.2019

Jos otetaan joulukuuset pihalle ennen loppiaista
niin häviää jouluntaika. Eikös niin ole asia?
Joulu on kuin lasia.
Tuumii.

Nimimerkki okkali

Jouluruno

13.12.2018

Jouluruno, marsipaanikoristuksella maustettuna,
lunta vaan, ja pikkupakkasta,
se piristää ulkoillessa, kun tulee
niitä herkkujakin popsittua jouluaikaan taikaan.

Nimimerkki: mr okkali

Lunta

19.11.2018

Lunta vaan toivotaan, ett olisi talventuntua,
ja silloin luonto kantaisi lumihuntua
ja joulupuki osasi paremmin perille.

Nimimerkki: lunta

Ystävänpäivä on aina

3.9.2018

Ystävänpäivä o n  a i n a, tuumii jutun kirjoittaja. Syysmaisemissa lenkkeilessä, maisemia katsoessa
juttuja kunnellessa, eväitä metsäretkellä järsiessä
Reipast syyskuuta.

Nimimerkki: okkali

Rapujuttu

13.8.2018

Ok jälleen elokuu, rapuja voi popsia,
elokuuntaikaa kohta luonto muuttuu värikkääksi
ruskaa, oloa syksyistä, silloin kun popsii rapuja illoin..

Nimimerkki: oskarinkokoinen

Rapukuu

2.8.2018

Niin, nyt on elokuu eiks juu.
Aurinkoinen lämmin kesä jatkuu.
On saatu käydä uimassa, retkeillä
ja kesäteatterillakin on varmaan käyty.
Mutta marjat kypsyy omaantahtiin,
mansikatkin on kirjoittajalle maistuneet.

Nimimerkki: elokuu

Heinäruno

30.7.2018

Oi heinäkuu, kesäinen, luontosää voi vaihdella,
milloin sataa, tuulee.
Toreilla on nyt vipinää,
kengätkin voi iskeä kipinää.
Kesäteatterit esittää, laulut ne soi,
nyt mä sanon moi.

Nimimerkki: oskarinkokoinen

Oi kesä

26.6.2018

Hoi kesä, oi kesä.
Lämmin keli, luonto rummut soi,
tuulee no voi.
Ken lenkill käy, mutkantakaa häntä ei näy.
Kalat  potkii, vene kulkee ouh jee.
Kesäaika se on voih tavaton.

Nimimerkki: oi kesä