Vuodenajat

Wirwon warwon

4.4.2020

Wirwon warwon ja warpaita tallon,
eikun virvon varvon,
kumaran ketterästi,
ja kiitän,
kevään, kesän tuloa,
riemukkaita hetkiä,
kesäretkiä.

Nimimerkki: Wirwon

Pääsiäinen

25.3.2020

Jo lähestyy, pajunkissat, koristeeksi, pöydälle, maljakkoon,
ne on somia, eiks, jee, koristeita.

Nimimerkki: Pääsiäinen

Talviruno

25.2.2020

Runo talvinen,
lumisateineen,
tuulineen,
oi se virkistää kulkijaa,
kun vaan,
hyvin on pukeutunut lenkille.

Nimimerkki: Talvipläjäys

Talven ihmemaa

25.2.2020

Oi sa talven ihmemaa,
kylläpä nytkin ois lunta,
mutta, varmaan, nään ma, unta.
Sellanen on talven 2020,
ihmemaa.

Nimimerkki:
Talvipläjäys

Mämmiä jo

22.1.2020

Jo on kaupoissa, joulun jälkeen, tiskissä, pakkasessa.
Eiku vaan, mämmiä popsimaan.

Nimimerkki: Mämmi

Mämmiä jo

22.1.2020

Kaupoissa jo mämmiä, pakkas, astioissa,
reipasta oloa ennen pääsiäistä.

Nimimerkki: Okkali

Joulu ja uusivuosi

9.12.2019

Ensin tulee, joulu,
sitten vuosi vaihtuu,
näin se käy joka vuosi,
no, mikä ettei.

Nimimerkki:
Mr Molskis

Halloveeni

4.11.2019

Halloveeni juttu puhuttelee,
meitä, ja teitä.
Mojovilla kuvillaan,
siispä vaan lenkille,
saunanpenkille.

Nimimerkki:
Mr Molskis

Onnea isät

27.10.2019

Onnea isät,
syysaikaa marraskuuta,
lunta tässä jo vartutaan,
että ois,
talvikengilläkin,
käyttöä,
kävellessä,
asioillaan.
Miettiessään joulutarinaa.

Nimimerkki:
Mie vaan

Pikkujoulut 2019

27.10.2019

On jo pikkujoulujen aika,
taikaa isoon jouluun.
Luonto muuttuu valkoista lunta,
näkeekö jo jouluporo unta.

Nimimerkki:
Talvi tulee – tuumi Oscari

Lokakuun piristysruno

30.9.2019

Lokakuu meille oikean syksyn värineen näyttää,
siitäpä se kiitoskin hyvin, mielenmaisemia täyttää.

Nimimerkki: Mie vaan

Syysruno

9.9.2019

Syys on nyt tullut hoi.
Metsässä se tuulinen keli soi.
Voi välillä sataakin,
ett tulis sieniä,
isoja ja pieniä.

Nimimerkki: Mr okkali

Werneri onnittelut

19.8.2019

Onnea vaan Verneri.
Syys tuli, viilenee,
mutta ouh jee,
lämmintä päälle,
ettei palele.

Nimimerkki: Oskarinkokoinen

Joensuu-jutut

1.8.2019

Tori on nyt Joensuussa uusittu nykytyyliin,
uutta tyyliä meille kaikille siellä käviöille.
Hyvää Joensuun Parafest-juhlaa, nyt elokuussa.
Joensuussa.

Nimimerkki: mr molskis

Kesäaikaa, taikaa

1.8.2019

Kesäisen linnut ne lentää,
kala käy koukkuun ja katiskaan, verkkoon.
Kala on hyvää, kasvattaa se tiedonjyvää.

Nimimerkki: mr molskis

Juhannus

13.6.2019

Juhannus lähestyy, tuolla lentää pyy.
Ai se olikin Pikkumyy.
No toivotan hyvää juhannusaikaa kaikille teille
tämän jutun lukioille.
Siitäpä ne marjat kypsyy,
on mustikoita, mustikkasuita
ja metsäpolkuja
aikaa kesätaikaa.

Nimimerkki: Mr okkali

Kesäjuttua

27.5.2019

Oi sä kesä, tulit jälleen meille, teille, heille.
On hellettä sataa, jyrinääkin,
muuten kesään kuuluu ne kaikki.
Ois vaan lämmintä +15, se ois paras kesäkeli.
Yöllä sais sataa, että ruohikko kasvaisi
eli kaikki ruohot samanmittaisia – tuumii.

Nimimerkki: Oskarinkokoinen

Kesäosku

27.5.2019

Tuumii, että sieltäpä se kesäkin pikkuhiljalleen saapuu.
koivujen hiirenkorvat suuriksi kasvaa,
vedenlaineet ne liplattaa,
aurinko paistelee,
kun nuotilla kesäoskari kahviaan keittelee.

Nimimerkki: Kesäosku

Kevätkesä

10.5.2019

Kevätkesä, ollut sateista plus aurinkoa,
niin se kesä sapuu ajallaan,
kuin joulupukki pajaltaan.

Nimimerkki: oskarinkokoinen

Kesäruno

29.4.2019

Tässä kesärunon tekasin
Lämmintä tuulee, niin tää kirjoittaja luulee.
Kesää kohti mennään
sade on vappunakin helppo punoa.
Kesää kaikille sinne ja tänne
Lumet ne suli,et kohina vaan kävi.

Luonto

29.4.2019

Luonto se vaan kesään siirtyy
taivaankannelle pilvet piirtyy.
Ja sääkin on vaihtelevaa,
kuin talviaikaan taikaa vappu.
Pallot vappuna oksiin voi lennellä,
ja kengät kolisee, ouh jee.

Nimimerkki: mr molskis

Runojuttu

5.4.2019

On tää tuttu mun runojuttu.
Kesällä palttoo päällä kun vaan taivaltaa
tai sitten tee tai kahvipaita,
yli vaan aidasta matalalta,
hyppaa eiku hyppää kesään lämpöiseen
joskus voi sataa kesälläkin,
silloin käännän toisinpäin takin.

Nimimerkki: mr molskis

Pääsiäinen

25.3.2019

Pääsiäinen se jo kolkuttelee,
on pizzaa, hedelmiä, suklaata kaupat pullallaan
reipasta huhtikuuta
kohta pitää kellokin kesään siirtää
ja kuviakin piirtää.

Nimimerkki: oskarinkokoinen

Aurinkoa ja lunta

4.3.2019

Aurinkoa ja lunta, näki kirjoittaja unta.
Kesäiset on unet talviaikaan,
talvella on unet kesäiset.
Niinpä, unia vaan näkemään,
tuumii.

Nimimerkki: ystävä

Loppiaispäivää

7.1.2019

Jos otetaan joulukuuset pihalle ennen loppiaista
niin häviää jouluntaika. Eikös niin ole asia?
Joulu on kuin lasia.
Tuumii.

Nimimerkki okkali

Jouluruno

13.12.2018

Jouluruno, marsipaanikoristuksella maustettuna,
lunta vaan, ja pikkupakkasta,
se piristää ulkoillessa, kun tulee
niitä herkkujakin popsittua jouluaikaan taikaan.

Nimimerkki: mr okkali

Lunta

19.11.2018

Lunta vaan toivotaan, ett olisi talventuntua,
ja silloin luonto kantaisi lumihuntua
ja joulupuki osasi paremmin perille.

Nimimerkki: lunta

Ystävänpäivä on aina

3.9.2018

Ystävänpäivä o n  a i n a, tuumii jutun kirjoittaja. Syysmaisemissa lenkkeilessä, maisemia katsoessa
juttuja kunnellessa, eväitä metsäretkellä järsiessä
Reipast syyskuuta.

Nimimerkki: okkali

Rapujuttu

13.8.2018

Ok jälleen elokuu, rapuja voi popsia,
elokuuntaikaa kohta luonto muuttuu värikkääksi
ruskaa, oloa syksyistä, silloin kun popsii rapuja illoin..

Nimimerkki: oskarinkokoinen

Rapukuu

2.8.2018

Niin, nyt on elokuu eiks juu.
Aurinkoinen lämmin kesä jatkuu.
On saatu käydä uimassa, retkeillä
ja kesäteatterillakin on varmaan käyty.
Mutta marjat kypsyy omaantahtiin,
mansikatkin on kirjoittajalle maistuneet.

Nimimerkki: elokuu

Heinäruno

30.7.2018

Oi heinäkuu, kesäinen, luontosää voi vaihdella,
milloin sataa, tuulee.
Toreilla on nyt vipinää,
kengätkin voi iskeä kipinää.
Kesäteatterit esittää, laulut ne soi,
nyt mä sanon moi.

Nimimerkki: oskarinkokoinen

Oi kesä

26.6.2018

Hoi kesä, oi kesä.
Lämmin keli, luonto rummut soi,
tuulee no voi.
Ken lenkill käy, mutkantakaa häntä ei näy.
Kalat  potkii, vene kulkee ouh jee.
Kesäaika se on voih tavaton.

Nimimerkki: oi kesä

Juhannusruno

25.6.2018

Oi sä juhannusaika, taika vuosien.
Lämpöä kesän tai pudonneen linnunpesän,
kalastusta, lenkkeilyä.
Kesäistä oloa.

Nimimerkki: mr okkali

Helatorstai ja äitienpäivä

7.5.2018

Reipasta helatorstaita + äitienpäivää,
ne sattuu yleensä samalle viikolle.
Hyvää kesänodotusta teillekaikille.

Nimimerkki: helatorstai+äitienpäivä

Wappuruno 2018

16.4.2018

Vappuruno tuumii
lähiaikoina ilmapallot lentelee,
kevätkin jo entelee.
Voi laulella taas
leivokset ilmassa liikkuu
ja lapaset kiikussa kiikkuu.

Nimimerkki: motermiruno

Pääsiäinen jo kaupoissa

5.3.2018

Pääsiäinen jo kaupoissa,
woi hyvätavaton.
Niin se on.
Talvista jatkoa, tuumien.
Tuulessa takki ja hattu lentelee,
kun toi kewät entelee.

Nimimerkki: pääsiiäinen

Huh ja hätsii

19.2.2018

Taitaa jo kevätkin koittaa,
kun monella on tällä hetkellä nuhaa.
No kuuma sipulimaito helpottaa
ja sittenpä jo hymyilyttää,
kun olo on hyvä.
Näin tämä tiedonjyvä.

Nimimerkki: mr molskis

Nyt on luonto talvikaunis

1.2.2018

Nyt luonto talvikaunis,
niin kuin syysnauris.
Metsiköt, vainiot ja
saarennotkelmat, peltoaukiot.
Käki kukkuu metsässä,
tuo terveisensä kesästä.

Nimimerkki: motermiruno

Talvi tuli ja lunta

22.1.2018

Talvi tuli ja lunta,
näkee kirjoittaja unta.

Ja sama runo moderniin tyyliin:
hoi talvi se tuli ja lumikinokset huraa,
näin ne asiat keväällä sulaa.

Nimimerkki: motermiruno

Rakettiruno

5.1.2018

Voih voih sitä turhaa pauketta,
jos ei raketteja ampuisi,
ei tulis ainakaan niistä vahinkoja.
Ei eläimetkään siitä jyskeestä välitä.
Eikä tää kirjoittaja.

Nimimerkki: oih

Uusivuosi

20.12.2017

Oi uusi vuosi, hyvää jatkoa,
asioissa mahtavissa,
ja muutenkin lupsakkaa menoa.
Reipasta mieltä.

Nimimerkki: uusuvuosi

On aika 2017 taika

13.11.2017

On aika 2017 taika,
oli viihtyisää, kesä, syksy
tälläkertaa sateista.
Mutta sää on aina arvaamaton,
vekkuli, voi sataa, paistaa,
aurinkoista ja tuulta olla,
näin tuumii kirjoittaja miesi.

Nimimerkki: jouluokkali

Joulukuu lähellä

6.11.2017

On toi joulukuukin jo lähellä pukki + tontut kahtelee
onko lapset + aikuiset piltit kilttejä.

Nimimerkki: mr okkali

Joulukin jo kurkkii

30.10.2017

Joulupukki + tonttuapulaiset kurkii ikkunoista oviloista,
joten ollaanpa kilttejä pilttejä,
muuten pukki tuo vain sipulia ja piimätölkin.
Reipasta joulunodotusta tuumii kirjoittaja.

Nimimerkki: jouluokkali

Lokakuun tarinaa

9.10.2017

Lokakuun tarinaa, jos jalat kastuu voi kuulua: “haättsiisii oho!” Sellainen on toi lokakuu.

Mutta luonto nätti kuin kevätesikko tai lentävä lintu puitten latvan yläpuolella, korkealla, tuumii että junat, rekat ne pieniltä näyttää tuulisessa maisemissa.

Nimimerkki: oskarinkokoinen

Syysloma

2.10.2017

Oi sa syysloma, on syksyllä luonto nätti kaunis kuin pesty nauris.

Nimimerkki: syysloma

Syys

15.9.2017

Oi syys sa, luonto kaunis
metsäpolut kutsuu,
ja linnut lentelee,
marjat ne vaan kypsyy.

Nimimerkki: syys

Werneri

14.8.2017

Onnea Werneri
nimipäiväjuttu
syysnuttu on tuttu.

Nimimerkki: oih

Elokuu

7.8.2017

Oi sa elokuu,
luonto kaunis kuin kauris
tai kasvimaan nauris.
Mansikkakausi viellä toreilla pyörii,
kun ihmiset siellä hyörii.
Mustikat metsässä laukkaa,
kun ei viel toi pakkanen pauka.

Nimimerkki: elokuu

Wappuruno

20.4.2017

2017 vappuruno.
Mämmit jo popsittu kohta simaa
kevättä, kesää kohti luonto kulkee,
kuin taivahalla nuo pilvet.

Nimimerkki: wappuruno