Ystävyys
- Ihmeitä
- Pisara meressä
- Suurella pensselillä
- Olennaisen äärellä
- Nähty, kuultu, rakastettu
- Ylellisyyttä
- Palautuspiste
- Sanoin ja teoin
- Silmälasit
- Ennakoiva ajotapa
- Musiikkia asenteisiin
- Väärinkäsitys
- Kiitollisuus
- Tähtitaivas ja silta
- Muuttomatka
- Ymmärrän
- Mittarit
- Ystäväni
- Yhteinen ilo
- Kohtaaminen
- Yksin
- Poroja
- Allekirjoita
- Ystävänpäivä on aina
- Ollaan hyviä toisillemme
- Ystäväin
- Onni
- Nättiä
- Ystävä on mukava asia
- Lenkkipolulla
- Mitä mieltä Kerttu on talvipotkupallosta?
- Ystävyys tärkeä asia
- Ystävänpäivä
Ihmeitä
18.3.2025
Autistina,
maailma
on täynnä
ihmeitä.
On ihme, kun
jaksaa
nousta ylös
ja syödä
aamupalaa.
Jaksaa
käydä
kävelyllä.
Jaksaa
kirjoittaa
runon.
Jaksaa
soittaa
selloläksyt.
Jaksaa
kirjoittaa
viestin.
Yksi
suurimmista
ihmeistä:
keskustelu
ja sosiaalinen
osallisuus.
Kirjoittaja: Pia
Pisara meressä
29.1.2025
Yksinäisyydessä,
ajatusten aallokossa,
voi kadota
suhteellisuudentaju.
Suurenmoisinkin idea
on vain
yksi näkökulma.
Oivallus,
että eri tilanteet
vaativat
eri näkökulmia.
Ja että
kaikilta
voi oppia.
Pisarat
itse asiassa
muodostavat
valtameren.
Samoin
eri näkökulmat
ajatusten avaruuden.
Kirjoittaja: Pia
Suurella pensselillä
11.10.2024
Maalaan
suurella pensselillä
oivalluksia
elämästä.
Ripaus myötätuntoa,
kokemus toimintaperiaatteesta.
Haaveena innoittaminen,
tavoitteena
toisen ihmisen
kunnioittava
arvostaminen.
Ja kohtaaminen
tältä pohjalta.
Kirjoittaja: Pia
Olennaisen äärellä
20.9.2024
Sisälläni
vallitsee
kirkkaus ja ilo,
sisälläni
loistaa
aurinko ja valo,
kun olen
olennaisen
äärellä:
musiikin,
yhteyden,
rukouksen
ja syvemmin:
uskon,
toivon
ja rakkauden.
Kirjoittaja: Pia
Nähty, kuultu, rakastettu
11.9.2024
Mummuni aina sanoi,
että kaikki lastenlapset
ovat yhtä rakkaita.
Hänen mallillaan
yritän
osaltani
antaa ihmisille
ymmärretyksi, nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen kokemuksia.
Kristillisellä rakkaudella.
Teorioita soveltaen.
Tarpeita nähden.
Tunneälyä käyttäen.
Autismini raameissa.
Kirjoittaja: Pia
Ylellisyyttä
4.9.2024
Runsaasti
ystäviä.
Tasaisia
päiviä.
Joukkoon
kuulumista.
Ylellisyyttä,
jota
minulla
ei juurikaan
ole.
Osani
on
selkokieli
ja
tieteen
teoriat.
Ylellisyyttä,
jota
toisaalta
valtavirta
ei ehkä
jaa
kanssani.
Kirjoittaja: Pia
Palautuspiste
2.9.2024
Tietokoneissa
on palautuspiste
eli aiempi tila,
joka on
vielä vakaa
tietokoneen
kaatuessa.
Minun
palautuspisteeni
ihmisenä
on armo.
Kun kaikki
kaatuu päälle,
armo jää.
Armon suoja
jää.
Kirjoittaja: Pia
Sanoin ja teoin
22.4.2024
Kiitos, kun välität.
Kiitos, kun autat.
Olet tervetullut.
Välittämistä
käytännössä.
Sanoin ja teoin.
Kirjoittaja: Pia
Silmälasit
2.4.2024
Jos linssien
vahvuus
on vaikka
miinus kuusi,
kauas ei näe
ilman laseja.
Jos linssien
vahvuus
on vaikka
plus kolme,
lähelle ei näe
ilman laseja.
Sanat
toimivat samoin.
Kuusi miljardia ihmistä
auttaa näkemään kauas.
Yhdenvertaisuus
auttaa näkemään lähelle.
Rakkaus
osuu suoraan
elämän ytimeen.
Kirjoittaja: Pia
Ennakoiva ajotapa
31.8.2023
Liikenteessä
neuvotaan suosimaan
ennakoivaa ajotapaa.
Voisiko
tämä toimia
myös ihmissuhteissa?
Valmistaudun
kohtaamaan sinut,
tilanteesi todentaen,
sikäli kun sen tunnen,
ja yhteistä maaperää
etukäteen miettien.
Toivottavasti
paikannuslaitteeni
toimii!
Kirjoittaja: Pia
Musiikkia asenteisiin
1.8.2023
Soi hienot hiphopit stereoista,
kirjoitan nyt asenteista noista.
Ikävä kuulla väkivallasta ja kiusauksesta,
voitteko lopettaa sekä nauttia lähimmäisen seurasta?
Se voi toista satuttaa ja jättää syvälle arpia sydämiin,
sanoilla ja teoilla on niin monta merkitystä ihmisiin.
Voidaanko kunnioittaa ja arvostaa toisiamme?
Ollaan tasaveroisia yhdessä,
maailmaa voimme tehdä parempaa tiimissä.
Annetaan jokaisen olla sitä mitä on
sekä tsempataan toista,
jokainen tahtoo nauttia ja saada sitä yhdenvertaisuutta.
Meistä jokainen haluaa kantaa asennearvoa,
eihän meistä kukaan halua olla yksin maailmassa,
jossa kaikki alkaa turpoa.
Nyt käytöstavat kunniaan,
enkä tahdo mitään selitystä, mutinaa.
Kirjoittaja: Esa Peltonen
Väärinkäsitys
5.4.2023
Olen luullut,
että Luoja loi minusta
erakkoravun,
kotina
tyhjä kotilo,
kilometrien päässä
muista.
Mutta olenkin
löytökissa,
joka etsii
rakastavaa kotia,
takan lämpöä,
vastalääkettä
tuiskulle ja tuiverrukselle,
satamaa
maailman myrskyille.
Sitä odotellessa.
Kirjoittaja: Pia
Kiitollisuus
4.1.2023
Joskus
aaltopituudet kohtaavat
kuin laivat yössä.
Ymmärrän
sumutorvesi viestin
ja kaikuluotaimesi
signaalin.
Ilo, kiitollisuus
päällimmäisinä.
Vetää
hiljaiseksi ja nöyräksi.
Kirjoittaja: Pia
Tähtitaivas ja silta
16.11.2022
Olen saari,
joka kaipaa siltoja
mantereelle,
toisten luo.
Sillalta katsottuna
tähdet näyttävät
tuikkivan kirkkaammin,
kun saan ne jakaa
kanssasi.
Hyvästi autiosaari!
Kirjoittaja: PH
Muuttomatka
10.8.2022
Sääksien pesässä
alkaa olla jo hiljaista,
kun poikaset ovat oppineet
lentämään.
Ilma on jo kirpeä aamuisin,
pian tulee ruska ja
lintujen muuttomatka,
Afrikkaan kai,
alkaa.
Minun muuttomatkani
on ehkä pidempi:
ihmisen matka
toisen luo.
Kirjoittaja: Pia
Ymmärrän
10.7.2022
Olen miettinyt tarkkaan,
mitä sanon.
Mutta kun kerron asiani,
vastassa on
ymmärtämättömyyden muuri.
Jään miettimään, miksi.
Luultavasti siksi,
että on joskus vaikea
ymmärtää
toisen näkökulmaa.
Samalla empatia ehkä katoaa.
Tarvitaan enemmän
toisen rakastamista
samalla itseään rakastaen.
Oma näkökulma,
toisen näkökulma,
valtavasti empatiaa
että viestit
menisivät perille –
molempiin suuntiin.
Kirjoittaja: PH
Mittarit
6.4.2022
Mittarimato
mittaa matkaa
lehdeltä toiselle.
Mikä mittaisi
matkaa
erilaisuudesta toiseen?
Kunnioitus, arvostus,
rakkaus?
Kirjoittaja: PH
Ystäväni
14.2.2022
Ystäväni on kuin kaunis kukka,
ei häneltä puutu kuin ruusun kukka.
Ystäväni on kuin aurinko,
tuo ilon ja onnen valo.
Ystäväni on kuin kitara,
sulosointujen kimara.
Kirjoittaja: Suvi O-P
Yhteinen ilo
19.4.2021
Voimme nyt iloita siitä,
kun kohta alkaa sulkujen purkua.
Emme sitä yhtään jää surulla kaipaamaan
kun puemme nyt ilon pukua.
Me voimme nyt alkaa ilolla hymyilemään toisillemme.
Älkää olko kellekään vihaisia
sillä voimme nyt yhdessä tätä juhlia.
Nyt olemme voiton puolella,
kun saamme piikkejä nyt reilusti.
Voimme kohta taas mennä syömään yhdessä kunnolla,
kun pääsemme nauttimaan antimista nätisti.
Kirjoittaja: Esa Peltonen
Kohtaaminen
8.4.2021
Mummini tykkäsi
Laittaa ruokaa ja siivota.
Taipumukset eivät ole periytyneet.
Minä mittailen aaltopituuksia
Fysiikassa ja ihmisten välillä.
Heitän kiven veteen.
Ja toisen viereen.
Aallot kohtaavat,
Syntyy uutta kuviota.
Lyhin matka ihmisten välillä
On sama aaltopituus.
Nimimerkki: PH
Yksin
1.4.2021
Yksinäisyys teki pesän
kaipuu vuorasi sen
kaipuun kajo näkyy
taivaan ranta punertaa.
Se värittää toivoa
pilvi karavaanit vaeltavat
äärettömyyden erämaata kohti
lähden sen mukaan.
Siellä tapaan ystävän
en harhaile enää
olen löytänyt tähden
sen loistoon jään.
Kirjoittaja: Pekka Makkonen
Poroja
23.3.2021
Tiellä oli poro, menkhää pois sielthä.
Sit ne porot sano; plöö.
Minä ruokin niitä.
Minä taputan niitä.
Lähemmä lenkille, Antin kanssa.
Otetaan Viljo mukhaan.
Nyt kävellään siellä käs käes.
Ja puhutaan niitä näitä.
Ja sit myö mentiin kothiin ja
sit hän saatteli.
Sit menthiin nukhumaan ja pesthiin hampaat.
Nimimerkki: AP
Allekirjoita
8.1.2021
Pelkään.
Saanko kirjoittaa näitä
sanoja syviä, itsekkäitä.
Kuvailla taivaita pilvekkäitä.
Sanoa asioita minulle mielekkäitä.
Tartun kynään ja nimeni rustaan.
Kun olen sanani sanonut katoan usvaan.
Unettomuuden kuiluun mustaan.
Jos joku kirjani huolii ja minut lukee,
istuttaa tuoliin ja vaatteisiin puhtaisiin pukee.
Siistii mustetahrat käsistä näistä.
Nostaa minut pois järven hyisistä jäistä.
Olen itsekäs.
Tahdon vain itseni puhua.
Olen hullu joka kestä ei huhuja.
Kirjoitan, olenhan kömpelö puhuja.
Älä minun kimppuuni käy.
Olen ihmisenä yksin ei turvaa näy.
Lue sanani ja niitä mieti.
Sillä sanoissa lepää tämän kirjailijan mieli.
Salassapitosopimus tässä sinulle.
Allekirjoita suojaksi minulle.
Kirjoittaja: Eetu Sneck
Ystävänpäivä on aina
15.2.2016
Ystävänpäivä on aina voimassa
kesä, syys, talvi, kevät.
Muista tää,
kun sataa tai tuulee, ukkostaa,
merellä, järvillä, tuntureilla, maantiellä, metsäpoluilla
kulkiessa.
Nimimerkki: Ystävänpäivä on aina
Ollaan hyviä toisillemme
7.9.2015
Rakastetaan toisiamme.
Välitetään toisistamme.
Yksi hyvä teko päivässä.
Voi olla jo hyvä alku elämässä.
Hyvät teot luovat ympärille hyvää.
Ehkä jopa laittavat hyvän kiertämään.
Muistetaan katsoa jokaisen sydämeen.
Sieltä voit löytää valoa huomiseen.
Kiusaaminen jättää haavan.
Siitä toipuminen voi viedä kauan aikaa.
Joten eihän kiusata lainkaan.
Nimimerkki: Kaisuli
Ystäväin
7.4.2015
Oi ystäväin kevät saapuu,
lumet sulaa.
Metsäpolulla käyskennellen,
oravaakin jutellen.
Nimimerkki: Ystäväin
Onni
29.9.2014
Iloita sä ja mä saamme,
kun yhteisen ajan jaamme.
Nimimerkki: Mirkku
Nättiä
12.3.2014
Nättiä tää talvi.
Kaverin kaa vaa lenkille,
se on ystävänteko reilu.
Puut vaan ne heiluu, tuulessa,
hymy huulessa.
Nimimerkki: Nättiä
Ystävä on mukava asia
15.1.2014
Ystävyys on kaunista,
kun sitä osaa oikein vaalia.
Ystävä on sellainen,
joka kuuntelee toista.
Nimi: Vesa
Lenkkipolulla
3.9.2012
Lenkkipolulla kun taivaltaa,
ystäviä muistelee,
mattoja kun puistelee,
hyvä ystävä on aina hyvä olla,
muuten tulee kirjaan nolla.
Nimimerkki: Ystäwä
Mitä mieltä Kerttu on talvipotkupallosta?
8.2.2012
Mitäs Kerttu tuumii lumikenkä- ja talvipotkupallosta, lumi siinä vaan pöllyää, vai mitä?
Vastaus:
Viime viikonloppuna järjestettiin Hyrynsalmella umpihankifutiksen maailmanmestaruuskisat. Se vaikutti kiinnostavalta lajilta. Olisi hauska joskus mennä katsomaan kisoja. Pelaajilla pitää olla kova kunto, että he jaksavat juosta hangessa.
Ystävyys tärkeä asia
31.10.2011
On ystävyys tärkeä asia,
se on kuin lasia,
hoida sa ystävyyttä hyvin,
niin tiedoin, taidoin, jyvin.
Nimimerkki: Talvikenkä
Ystävänpäivä
25.10.2011
Ystävänpäivä on aina voimassa.
Oli tuulta tai sadetta,
hymy sua piristää, silmiä kun siristää.
Reipast kevään kohinaa, lenkillä ken taivaltaa.
Nimimerkki: Orawa