Ystävyys

Yhteinen ilo

19.4.2021

Voimme nyt iloita siitä,
kun kohta alkaa sulkujen purkua.
Emme sitä yhtään jää surulla kaipaamaan
kun puemme nyt ilon pukua.
Me voimme nyt alkaa ilolla hymyilemään toisillemme.

Älkää olko kellekään vihaisia
sillä voimme nyt yhdessä tätä juhlia.

Nyt olemme voiton puolella,
kun saamme piikkejä nyt reilusti.

Voimme kohta taas mennä syömään yhdessä kunnolla,
kun pääsemme nauttimaan antimista nätisti.

Kirjoittaja: Esa Peltonen

Kohtaaminen

8.4.2021

Mummini tykkäsi
Laittaa ruokaa ja siivota.

Taipumukset eivät ole periytyneet.

Minä mittailen aaltopituuksia
Fysiikassa ja ihmisten välillä.

Heitän kiven veteen.
Ja toisen viereen.
Aallot kohtaavat,
Syntyy uutta kuviota.

Lyhin matka ihmisten välillä
On sama aaltopituus.

Nimimerkki: PH

Yksin

1.4.2021

Yksinäisyys teki pesän
kaipuu vuorasi sen
kaipuun kajo näkyy
taivaan ranta punertaa.

Se värittää toivoa
pilvi karavaanit vaeltavat
äärettömyyden erämaata kohti
lähden sen mukaan.

Siellä tapaan ystävän
en harhaile enää
olen löytänyt tähden
sen loistoon jään.

Kirjoittaja: Pekka Makkonen

Poroja

23.3.2021

Tiellä oli poro, menkhää pois sielthä.
Sit ne porot sano; plöö.
Minä ruokin niitä.
Minä taputan niitä.
Lähemmä lenkille, Antin kanssa.
Otetaan Viljo mukhaan.
Nyt kävellään siellä käs käes.
Ja puhutaan niitä näitä.
Ja sit myö mentiin kothiin ja
sit hän saatteli.
Sit menthiin nukhumaan ja pesthiin hampaat.

Nimimerkki: AP

Allekirjoita

8.1.2021

Pelkään.
Saanko kirjoittaa näitä
sanoja syviä, itsekkäitä.
Kuvailla taivaita pilvekkäitä.
Sanoa asioita minulle mielekkäitä.

Tartun kynään ja nimeni rustaan.
Kun olen sanani sanonut katoan usvaan.
Unettomuuden kuiluun mustaan.
Jos joku kirjani huolii ja minut lukee,
istuttaa tuoliin ja vaatteisiin puhtaisiin pukee.
Siistii mustetahrat käsistä näistä.
Nostaa minut pois järven hyisistä jäistä.

Olen itsekäs.
Tahdon vain itseni puhua.
Olen hullu joka kestä ei huhuja.
Kirjoitan, olenhan kömpelö puhuja.

Älä minun kimppuuni käy.
Olen ihmisenä yksin ei turvaa näy.
Lue sanani ja niitä mieti.
Sillä sanoissa lepää tämän kirjailijan mieli.

Salassapitosopimus tässä sinulle.
Allekirjoita suojaksi minulle.

Kirjoittaja: Eetu Sneck

Ystävänpäivä on aina

15.2.2016

Ystävänpäivä on aina voimassa
kesä, syys, talvi, kevät.
Muista tää,
kun sataa tai tuulee, ukkostaa,
merellä, järvillä, tuntureilla, maantiellä, metsäpoluilla
kulkiessa.

Nimimerkki: Ystävänpäivä on aina

Ollaan hyviä toisillemme

7.9.2015

Rakastetaan toisiamme.
Välitetään toisistamme.
Yksi hyvä teko päivässä.
Voi olla jo hyvä alku elämässä.
Hyvät teot luovat ympärille hyvää.
Ehkä jopa laittavat hyvän kiertämään.
Muistetaan katsoa jokaisen sydämeen.
Sieltä voit löytää valoa huomiseen.
Kiusaaminen jättää haavan.
Siitä toipuminen voi viedä kauan aikaa.
Joten eihän kiusata lainkaan.

Nimimerkki: Kaisuli

Ystäväin

7.4.2015

Oi ystäväin kevät saapuu,
lumet sulaa.
Metsäpolulla käyskennellen,
oravaakin jutellen.

Nimimerkki: Ystäväin

Onni

29.9.2014

Iloita sä ja mä saamme,
kun yhteisen ajan jaamme.

Nimimerkki: Mirkku

Nättiä

12.3.2014

Nättiä tää talvi.
Kaverin kaa vaa lenkille,
se on ystävänteko reilu.
Puut vaan ne heiluu, tuulessa,
hymy huulessa.

Nimimerkki: Nättiä

Ystävä on mukava asia

15.1.2014

Ystävyys on kaunista,
kun sitä osaa oikein vaalia.

Ystävä on sellainen,
joka kuuntelee toista.

Nimi: Vesa

Lenkkipolulla

3.9.2012

Lenkkipolulla kun taivaltaa,
ystäviä  muistelee,
mattoja kun puistelee,
hyvä ystävä on aina hyvä olla,
muuten tulee kirjaan nolla.

Nimimerkki:
Ystäwä

Mitä mieltä Kerttu on talvipotkupallosta?

8.2.2012

Mitäs Kerttu  tuumii lumikenkä- ja talvipotkupallosta, lumi siinä vaan pöllyää, vai mitä?

Vastaus:

Viime viikonloppuna järjestettiin Hyrynsalmella umpihankifutiksen maailmanmestaruuskisat. Se vaikutti kiinnostavalta lajilta. Olisi hauska joskus mennä katsomaan kisoja. Pelaajilla pitää olla kova kunto, että he jaksavat juosta hangessa.

Ystävyys tärkeä asia

31.10.2011

On ystävyys tärkeä asia,
se on kuin lasia,
hoida sa ystävyyttä hyvin,
niin tiedoin, taidoin, jyvin.

Nimimerkki: Talvikenkä

Ystävänpäivä

25.10.2011

Ystävänpäivä  on  aina voimassa.
Oli tuulta tai sadetta,
hymy sua piristää, silmiä kun siristää.
Reipast kevään kohinaa,  lenkillä ken taivaltaa.

Nimimerkki: Orawa