Vuodenajat
- Kurpitsamies Jack
- Syystunnelmaa
- Peukaloinen
- On kesä
- Posetiivari
- Ilta pirtissä (ennen vanhaan)
- Jouluyö
- Myrsky
- Marraskuu
- Odotus
- Syksy
- Sade
- Äänimaailma
- Laiturilla
- Kesäbiisi
- Tunnusmerkit
- Kevät
- Joulun sanoma
- Rytmi
- Syksyinen runo
- Syksy saapui
- Syksyinen runo
- Muuttomatka
- Helteellä
- Kesä
- Äitienpäivä
- Kevät
- Kadonneet käsineet
- Talvi
- Onni
- Jouluruno
- Marraskuu
- Syksyn merkit
- Lepopaikka
- Runoja kesästä
- Paahde
- Kesäjuttu
- Makea kesä
- Helteellä
- Kesä vihdoin täällä
- Vuodenajat-runo
- Runo keväästä
- Pääsiäinen
- Kevät tuli
- Talvi
- Talvinen runo
- Reviiri
- Koronajuttu
- Wirwon warwon
- Pääsiäinen
Kurpitsamies Jack
5.11.2024
Noidalla kiehui padassa soppa,
sammakoita täynnä oli koppa.
Musta kissa istui ikkunalla,
sillä oli silmät sikkuralla.
Luurangot tanssivat kelmeässä kuun valossa.
On noidalla haamu vieraana talossa,
mutta haamu ei näy auringonvalossa.
On pihalla myös kurpitsamies Jack.
Näen hänet mielessäni,
sillä on päänä kurpitsa ja
vartalona ja käsivartensa luudanvarsi
ja yllään sillä on haalarit.
Mulla samalla on vieressäni rotta,
mutta onkohan tämä loru totta?
Nimimerkki: Särkynyt enkeli
Syystunnelmaa
22.10.2024
Sumuinen päivä,
aurinko piilossa.
Ilmassa
raikas syksyn tuoksu.
Mustat
puunrungot ja oksat
piirtyvät
taivasta kohden.
Kultaiset lehdet
värisevät tuulessa.
Luonto
valmistautuu
talviuneen.
Vielä viimeinen
sadonkorjuu:
omenoita,
puolukoita,
pihlajanmarjoja.
Sitten
voi
keittää teen ja
käpertyä
lämpöiseen vilttiin
takkatulen ääreen.
Tervetuloa, talvi!
Kirjoittaja: Pia
Peukaloinen
10.10.2024
Pakkanen kun huurtaa puut,
yksin seuraa, jääköön muut.
– Punatulkku pariskunta.
On hiljaista
ja sataa lunta.
Kun kannet jäätyy järviin, soille,
puutarhoihin ja kartanoille,
muuttaa tulkkupariskunta.
On ruokaa siellä,
kun on lunta.
Vaan jää yksin
lintu toinen,
pienen pieni Peukaloinen.
Jäiseen oksaan istahtaa.
Mitä kertoo?
Kuunnelkaa!
– Ei näin pieneen lintuun
kylmä pure
yksin istun,
enkä sure.
– Oon risukkojen erakko
ei ihmisiin lie tulla pakko?
– Myös ihmiset, te miehet, naiset
olette niin erilaiset!
Kirjoittaja: Hannu Pirinen
On kesä
21.5.2024
Lempeä tuuli
puhaltaa
kasvoihin.
Ilmassa tuoksuu
tuore ruoho.
Puiden silmut
ovat avautuneet
lehdiksi.
Perhonen
lehahtaa lentoon
päivänkakkarasta.
Kimalainen
surraa
korvan vieressä.
Taitaa olla
kesän ensimmäisten
mansikoiden
aika!
Kirjoittaja: Pia
Posetiivari
29.2.2024
Kevään helmassa liversi kiuru.
Puro lorisi,
luikersi liuru.
Hangenhartiat valahti lampeen.
Tarttui kesä tiukasti kampeen
pyörittäen suvea kohti.
Syksy vierelle tulla tohti.
Kirjoittaja: Hannu Pirinen
Ilta pirtissä (ennen vanhaan)
27.12.2023
Pieksut kopsaa,
kirnu kolkkaa.
Potut tanssii ruplapolkkaa
ympärillään musta pata
syleilyssä hellanringin.
Pian pöydän täyttää rieska, maito
pottumuussi, paisti aito,
emäntä kun tirripaistin
kätevistä käsistään
pyörtää pirtin lämpimään.
Uuninpäällä pikku Yrjö
posket punaisina
henkseleitään rullaa.
Poismenneen maitohampaan koloon
painaa peukalollaan pullaa.
Väliin nenäänsä hän niistää,
syrjään kämmenen kun
räkätapin riistää.
Taitaa uupumus jo hiljaa
hieroskella pikkumiestä?
Selkään flanellista ruutupaitaa
uunin lämpö liimaa hiestä.
Mikäköhän ensin ehtii?
Äidin käsky: -Syömään! tulla,
uupumus ja uni,
vaiko loppua tuo pulla?
Ovensuussa, riepumaton päällä
venyttelee Musti.
Hienosti ja hallitusti
ääneen haukotella taitaa,
äidin harmaan varjon leikatessa
maton värikästä raitaa.
Sykähdyttää rengin rintaa
hyväolo hieroo mieltä.
Nuuhkii puhtaan paidan pintaa.
Eipä haise enää hieltä
lauantai kun painuu iltaan.
Yö päivää eeltään syrjään sysää.
Isä vielä istuviltaan
paikkaa matikoille rysää.
Lattialla kaksoistytöt,
Anna-Maria ja Liisa-Lotta.
Liisa leikkii nuken kanssa,
Annalla on alla potta.
Pian väsymys jo rengin penkkiin kaataa
turhaan unessakaan liikaa raataa
vaan näkee unta.
– Robottien luovan lunta.
Höyryävän muusipadan
äiti pirtin pöytään kantaa.
Pyynnön Yrjölle tuon antaa:
– Kipaisetkos Yrjö kulta
kamarista ukki hakemassa?
– Sais jo tupaan tulla,
en itse ehdi,
on vielä tekemistä mulla.
Liekö sallimus, vai pirtin henki,
vaiko kyllinherkkä hajuaisti?
Vääntäytyy jo ylös renki.
Onhan mieliruokaa tirripaisti.
Tuttu tuoksu sieraimiin näin
luikerteli salaa
hyvänonnentunteen kouraistessa sydänalaa.
Yrjö ukin kanssa palaa.
Näin on pirtin väki
kokoontunut pöydän ääreen.
Musti kiehnaa kaulaa isän sääreen.
Jos seuraa astiata vanhaa, puista,
on täynnä leipää-riihiruista.
Vaan häipyy siivu-siivun perään
leipäastiasta herkku.
Muistuu Yrjön mieleen Ville serkku,
kaukaa Ylivieskasta.
Hän näkee untakin vain rieskasta.
Ilta-aterian jälkeen saa äiti avun,
kaiken tarpeellisen.
Isä tiskaa,
Yrjö hoitaa huuhtomisen,
äiti huuhdottuja kuivaa.
Tyttäretkin tahollansa
askareisiin osallistuu,
-poissa tieltä,
sängynpäällä istuu.
Keinutuoliin ukki muistoihinsa vaipuu
keinutellen hiljaa hellään uneen taipuu.
Kyynel vierii alas poskipäitä
on mummin luo taas varmaan kaipuu.
Iltatöiden jälkeen hetki levätään
ja sulatellaan ruokaa.
Musti molemmista päistään huokaa.
Pian hämärä, tuo harmaanuttu,
pimeneväin iltain tuttu
pilkkopimeästä vakastaan lupaa:
– Kohta lakastaan tienoon ylle huntu musta.
Taas huomen tuokoon aherrusta.
Yö vilkkaa silmäniskun viekkaan.
Luottaa hienoon unihiekkaan.
Nyt iltahetki yötä kiskoo,
Tilley sammuu, varjot viskoo.
Jää valvomaan vain pirtin henki,
kuorsaa isäntä ja renki.
Siskonpeti huokuu rauhaa
kieputellen uninauhaa.
Kirjoittaja: Hannu Pirinen
Jouluyö
18.12.2023
Tähtikirkas taivas,
huurteiset puut,
kirpeä pakkanen.
Autiot kadut,
valoja ikkunoissa,
raitiovaunun kolina,
etäällä.
Askeleistani
jää jäljet,
lumeen,
tarpoessani
kohti kirkkoa.
Kuusen vierellä
kirkkosalissa
seimi,
seimessä
joulun lapsi.
Sytytän kynttilän.
On jouluyö.
Kirjoittaja: Pia
Myrsky
9.11.2023
Tuuli puhaltaa merellä,
ties montako boforia.
Sää luokitellaan
myrskyksi.
Sade piiskaa
meren pintaa.
Elämän myrskyissä
sosiaalisuuden rajapinnoilla
on tuulista,
aina kriiseihin asti.
Niin vain
tyven ja poutasää
seuraavat myrskyjä,
niin merellä
kuin elämässä.
Kirjoittaja: Pia
Marraskuu
6.11.2023
Pimeää
tulee jo aikaisin.
Tilaus kynttilöille.
Säätiedotus
lupaa vielä
vesisadetta.
Lunta odotellessa.
Ilmassa
on jo hitusen
glögin ja kanelin
tuoksua
ja lupaus
joulun taikaa.
Kirjoittaja: Pia
Odotus
20.9.2023
Keväällä
odotan puiden silmuja
ja tuoreen ruohon tuoksua.
Kesällä
odotan uimaveden lämpenemistä.
Syksyllä
odotan puolukka- ja omenasatoa
sekä puiden lehtien väriloistoa.
Talvella
odotan hohtavia hankia
ja kauneimpia joululauluja.
Odottaminen
on tie mielentilaan,
väylä läsnäolon kokemiseen.
Pitkällä tai lyhyellä kaavalla.
Kirjoittaja: Pia
Syksy
15.8.2023
Kesän lämpö,
kohta mennyttä.
Pilvikartasto
peittää taivaan.
Ripottelee vettä.
Sadonkorjuun aika
on taas kohta käsillä.
Poimin maljakkoon
kesän viimeiset kukat
syksyn pimeitä iltoja
odotellessa.
Kirjoittaja: Pia
Sade
11.8.2023
Virkistävä kesäsade,
luonto virkistyy,
kesä kuivaa, minkä kastelee.
Hiostava ukonilma,
kaatosade,
saa kadut tulvimaan.
Syksyinen syyssade,
saa pudonneet puiden lehdet
liukkaiksi.
Puhdistavat kyyneleet,
ilosta tai surusta.
Kirjoittaja: Pia
Äänimaailma
30.6.2023
Raitiovaunun
kolina kiskoilla.
Ohikiitävät autot.
Taivaalla
kirkuva lokki.
Viereisen pöydän
puheensorina.
Laivan sumutorven ääni.
Vedän keuhkot täyteen
meri-ilmaa
kesäisenä päivänä,
Kauppatorin kahvilassa.
Kirjoittaja: Pia
Laiturilla
24.6.2023
Vesi –
vielä liian kylmää
uimiseen.
Aurinko lämmittää silti
ja häikäisee silmiä.
Laineen liplattavat
ja särkyvät
laituriin törmätessään.
Ongen koho
painuu hetkeksi
pinnan alle.
Palaa pintaan,
kuitenkin.
Ei kalansaalista
tällä kertaa.
Aurinko paistaa
ja häikäisee silmiä.
Kaivan repusta
aurinkolasit.
Kesäpäivä jatkuu.
Kirjoittaja: Pia
Kesäbiisi
19.6.2023
Soi kesällä hyvä Suomi-biisi rannalla,
voi uimaan mennä juosten sannalla.
Kesäbiisi soi stereoista täysillä,
kohta se on soittolistojen kärjessä hitillä.
Hyvä musiikin tahti tuo kesäfiiliksen kaikille,
voimme kesästä nauttia juosten rannoille.
Rytmiä kuulen radioista hyräillen,
vaikka kunnolla laulellen.
Se kesä tuo kieleen jäätelön kylmän,
juoden kesäjuomia helteiden kera silmän.
Kirjoittaja: Esa Peltonen
Tunnusmerkit
11.5.2023
Tiikerin
tunnistaa raidoista.
Leijonan
tunnistaa harjasta.
Pantterin
tunnistaa täplistä.
Kevään merkit:
lämpö, hiirenkorvat,
leskenlehdet.
Luojan luomakunnan
tunnusmerkkejä.
Kirjoittaja: Pia
Kevät
9.1.2023
Tulee Kevät
Kirjoittaja: Matias
Joulun sanoma
20.12.2022
Joululla
on monta sanomaa.
On joululahjojen,
joulukoristeiden
ja jouluruokien sanoma,
jota viestivät kaupat
tarjouksillaan.
On yhdessäolon sanoma,
kun usein suku kokoontuu
yhteisen kuusen ympärille.
On joululaulujen sanoma,
joka raikaa
niin marketeissa
kuin hartaammin kirkoissa.
On seimen sanoma,
joulun lapsen
syntymä maailmaan,
talliin eläinten seuraan,
olkipedille.
Olisiko
kaikkien
joulun sanomien
yhteinen tekijä,
jollain tapaa,
rakkaus,
niin sydämissä
kuin kaikuvana
yli taistelujen äänten?
Kirjoittaja: Pia
Rytmi
1.10.2022
Rytmiä on kaikkialla:
vuodenaikojen vaihtelussa,
musiikissa,
työn ja levon vuorottelussa,
arjen ja juhlan ajoissa,
kirkkovuodessa.
Rytmiä oli
sydämen lyönneissä,
kun lepäilin
Sam-kissani vieressä,
hiljaa,
kuunnellen elämää.
Kirjoittaja: Pia
Syksyinen runo
27.9.2022
Syksyn lehdet ovat kauniita.
Eri värisiä sävyjä, kuten oransseja ja keltaisia,
myöskin ruskeita.
Tuottavat meille kaikille iloa ja hyvää mieltä,
kunhan nautitaan syksystä yhdessä.
Muistathan hymyillä kaikille,
myöskin kylmänä ja sateisena päivänä.
Meidän syksyiset lehdet tuottavat iloisia värejä,
putoavat puusta maahan.
Kirjoittaja: Lilja Karoliina
Syksy saapui
16.9.2022
On sateet tulleet taivaan rannan takaa,
puissa lehdet kohta tippuu sen jo huomata saa.
Kylmä jo hiipii maahan tähän yöllä,
voiko sitä millään hidastaa edes vyöllä?
Sade se hakkaa maahan ison lätäkön vaan,
johon tanssii upeat värikkäät lehdet syksyn tullessaan.
Silloin illat jo synkkenee pimeisiin iltoihin,
silloin me saamme mennä päin rakkauden siltoihin.
Niinpä voimme sytyttää upeat kynttilät nuo,
voidaan mennä nauttimaan takan ääreen lämpöä se meille suo.
Kirjoittaja: Esa Peltonen
Syksyinen runo
25.8.2022
Linnut muuttavat etelänmaille.
Kauniina syksyn lehdet puihin värjäytyvät.
On syksy nyt upeana vuodenaikana.
Syksyllä marjoja poimiskelen.
Kirjoittaja: Hilla
Muuttomatka
10.8.2022
Sääksien pesässä
alkaa olla jo hiljaista,
kun poikaset ovat oppineet
lentämään.
Ilma on jo kirpeä aamuisin,
pian tulee ruska ja
lintujen muuttomatka,
Afrikkaan kai,
alkaa.
Minun muuttomatkani
on ehkä pidempi:
ihmisen matka
toisen luo.
Kirjoittaja: Pia
Helteellä
28.6.2022
Tuuletin pauhaa.
Vichyä kuluu.
Kuumat oltavat.
Aurinkorasvaa
korkealla suojakertoimella
ettei palaisi.
Tosin ulkoilu
UV-indeksin mukaan
varhain aamulla
tai myöhemmin illalla.
Ajattelutyö
ja kotityöt
hellejaksamisen ehdoilla.
Koko talven odotettu kesä
on nyt täällä.
Mutta tämä hellejaksaminen
käy kyllä työstä!
Kirjoittaja: PH
Kesä
7.6.2022
Hmmm….
Lämpötila 20 astetta
auringossa,
ilmassa tuomen kukkien tuoksu.
Jäätelökioski on avattu,
mansikat myynnissä torilla.
On siis KESÄ!
T-paita, shortsit, sandaalit,
aurinkovoide –
kesävarustus käyttöön
ja luontoon!
Kirjoittaja: PH
Äitienpäivä
28.4.2022
Muisto:
Aamukuudelta metsään
poimimaan valkovuokkoja,
vielä kastepisaroita niiden lehdillä.
Kahvi tippumaan, kakkupala lautaselle.
Kahvit ja kukat äidille sänkyyn…
Paljon onnea ja kiitoksia
äitiydestä!
Oma kissaäitiys opetti minulle
äitiyden arvon:
huolenpitoa, pyyteetöntä rakkautta,
toisinaan sydän syrjällään
huolesta…
mutta suurimpana
rakkaus.
Kirjoittaja: PH
Kevät
4.4.2022
Katupöly yskittää.
Varpunen pyrähtää lentoon
vielä lehdettömästä pensaasta.
Takatalvesta huolimatta
aurinko lämmittää jo päivisin
toppatakki on jo liikaa.
Kunpa muuttolintujen mukana
saapuisi uutisina rintamalta
rauhan kyyhky, rauhan sanoma.
Kirjoittaja: PH
Kadonneet käsineet
15.2.2022
Kun käsine häviää,
ei jää käteen mitään.
Näpit paleltuu,
on vasta tammikuu.
Kirpputorillako se hävisi,
kai joku talteen keräsi?
Käsine kun häviää,
ei jää jäljelle mitään.
Kirjoittaja: Jansku
Talvi
13.2.2022
Pakkastuuli tänään viheltää.
Kun roskia viet ulos,
tuuli tuntuu iholla asti tää.
Mutta puhdasta tuli,
arvatkaa mikä oli lopputulos.
Voisin laulaa karaokea kotona,
kun keli tää vaivaa nyt ulkona.
Mikkiin tartut, se kuulostaa soittona.
Ei tarvinnut duuniin tämän miehen lähteä,
koin sen voittona.
Kirjoittaja: Esa
Onni
10.1.2022
Onni pojan hymykuopat ja tytön loistavat siniset silmät.
Mökin vieressä kukoistava omenapuu.
Kurkihirren päällä pääskysen pesä.
Tunnet eläväsi onnellisten elämää.
Kesä jatkuu. Kesä.
Kirjoittaja:
Anne H. Kaski
Jouluruno
1.12.2021
Kirkkotielle
Ei enää lähdetä
Hevosella,
Vällyn alla.
Joulun taika
On silti
Yhä olemassa
Kuka saa puurosta
Mantelin
Lapsi syntyy yhä seimeen
Glögi lämmittää
Pakkasiltana
Onko paras paketti
Kova vai pehmeä
Vai aineeton –
Lahjana rakkaus
Kirjoittaja: PH
Marraskuu
18.11.2021
Sääkartalla
Näkyy jo lumihiutaleita
Hiihtokeleihin
Vielä matkaa
Pimeää
Enemmän kuin valoisaa
Hyvä olosuhde
Kynttilän valolle
Loistaa
Kilpaa tähtien
Kanssa
Kirjoittaja: PH
Syksyn merkit
16.9.2021
Onko vaahtera
Muuttunut kultaiseksi?
Onko maa
Peittynyt huuruun?
Ovatko
Lätäköt paikoittain
Jäätyneet
Rusahteleviksi?
Diagnoosi on selvä:
Astumme syksyyn
Talven kynnykselle
Aika ottaa
Villasukat ja pipo
Kesäsäilöstä
Ja juoda
Kuppi kuumaa teetä
Kirjoittaja: PH
Lepopaikka
7.9.2021
Syksyä ilmassa
Pitkähihaisen paidan päivänä
Sulkukorkeapaineiden
Helteisten päivien välillä
Lepopaikkana
Ei vain helle
Vaan myös kuivuus
Vitsauksena
Syyssateet
Otetaan aikanaan
Avosylin
Vastaan
Sateenvarjo
On tallessa
Kirjoittaja: PH
Runoja kesästä
9.8.2021
Taas leivot laulujaan laulaa,
jo elo suven armahin on.
Niin luonto puhjennut on kukkaan,
niin luonto kaunehin on.
Neito kesäisessä mekossaan,
on kaunein päällä maan.
Nimimerkki: Minttu-81
Paahde
5.8.2021
Tuuletin pauhaa
Yötä päivää
Saharan hiekka
Narskuu hampaissa
Polttava helle
Paahtaa sisällä
Ja ulkona
Viimeiset pisarat vettä
Ennen keidasta
Joka ei ole kangastus
Syyssateita odotellessa
Kirjoittaja: PH
Kesäjuttu
4.8.2021
Oi kesä, lämpöinen, helteinen.
Sadetta vaan, niin metsän antimet ne kasvaa, puolukat sienet ja mustikat.
Reipasta jatkoa.
Nimimerkki: Okkali
Makea kesä
15.6.2021
Oi kesän ihanuutta.
Kaunis luonto,
auringon lämpö,
kukkien väriloisto,
lintujen laulu ja
makeat mansikat,
jotka sujahtavat sukkelasti suuhun.
Se on kesän taikaa,
iloista aikaa.
Nimimerkki: Eeva
Helteellä
14.6.2021
Jääkuutiot
Mehun seassa
Aurinkorasvan
Tuoksu iholla
Kirkuvat, ilmassa kaartelevat
Lokit
Laineiden liplatus
Suolainen vesi
Rantaelämää
Kirjoittaja: PH
Kesä vihdoin täällä
27.5.2021
Kesä, se on vihdoin täällä.
Saamme nauttia kukista, perhosista, linnuista, kauniista luonnosta, auringon paisteesta.
Kaikista kesän iloista.
Kirjoittaja: Eveliina
Vuodenajat-runo
14.4.2021
Syyssade piiskaa
Mustaa asfalttia
Lumihiutale leijailee
Keveänä
Auringoiselle hangelle
Kevätsade herättää
Puiden silmut ja ruohon
Lempeä kesäsade
Kuivaa minkä kastelee
Talviturkki
Kutittaa jo
Kevätsateen lupaus
Ilmassa
Nimimerkki: PH
Runo keväästä
7.4.2021
Aurinko lämmittää
Lasin läpi niskaa
Ulkona pajunkissoja
Sisällä villakoiria
Aamulla vielä ritisevä lammikko
Nyt jo ennustetaan
Aikaista kesää
Nimimerkki: PH
Pääsiäinen
30.3.2021
Tulee kohta pääsiäinen tää,
sitä me kaikki railakkaasti voimme viettää.
Syöden pääsiäisherkkuja monia saamme,
siitä iloita me voimme.
Nyt toivotan munarikasta pääsiäistä teille kaikille,
yhdessä me voimme etäillen
jakaa juhlaa tätä
jokaiselle maailmalle.
Kirjoittaja: Esa Peltonen
Kevät tuli
29.3.2021
Kevät tuli
lumi suli
puro sanoi
puli puli.
Nimimerkki: Heluna
Talvi
5.2.2021
Tuli talvikeli,
oikea on keli,
vaihtelee ilmat,
tuumi tää kirjoittaja,
reipasta talviakaa,
onnen taikaa.
Talvinen runo
7.1.2021
Nyt se talvikin koitti,
ulkoilua, reipasta oloa ja toimintaa,
kautta maan.
Olipa räiskettä vuoden vaihtuessa,
no sehän kuuluu juhlimisiin,
kun toi vuosi vaihtuu,
kun raketit lensi.
Milloinka keksitään,
hiljaisia raketteja.
Niinpä.
Nimimerkki: Okkali
Reviiri
20.12.2020
Sosiaalinen etäisyys, käsipesu, maski, kupla, etäily, kotoilu.
Paljon uusia skeemoja, kun pyritään hallittuun rakennemuutokseen.
Autismiystävällisiä skeemoja,
ainakin sosiaalinen etäisyys ja kupla,
reviiriajattelua.
Nimimerkki: PH
Koronajuttu
20.12.2020
On meille jo tuttu,
tää koronajuttu.
Joulua mä toivotan ja
uutta vuotta parempaa 2021.
Ja tuo korona saisi jo loppua.
Muista suojaus,
turvavälit,
pese kädet.
Lenkillä voi käydä,
maski naamansuojaksi.
Nimimerkki: Okkali
Wirwon warwon
4.4.2020
Wirwon warwon ja warpaita tallon,
eikun virvon varvon,
kumaran ketterästi,
ja kiitän,
kevään, kesän tuloa,
riemukkaita hetkiä,
kesäretkiä.
Nimimerkki: Wirwon
Pääsiäinen
25.3.2020
Jo lähestyy, pajunkissat, koristeeksi, pöydälle, maljakkoon,
ne on somia, eiks, jee, koristeita.
Nimimerkki: Pääsiäinen