Olet tässä:
 

Kysymykset ja vastaukset

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.

Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

  • Nenäleikkauksen hinta

    7.4.2026

    Paljonko nenäleikkaus maksaa?

    Vastaus

    Hei

    Yleensä nenäleikkaus maksaa Suomessa noin 6 000 – 10 000 euroa.

  • Muuttaminen

    7.4.2026

    Edunvalvoja ehdotti, että muuttaisin sellaiseen asuntoon, jossa lämmitys kuuluu vuokraan. Heidän täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että jos saan opiskelupaikan Järvenpäästä, niin silloin tietenkin muutan sinne. Ja tarvitsen myös asuntolapaikan.

    Spesia ei ole vielä vastannut.

    Vastaus

    Hei

    Toivottavasti Spesia vastaa pian.

    Pidetään peukkuja, että saat opiskelupaikan!

  • Ikävistä muistoista eroon

    2.4.2026

    Kerro minulle, miten minä pääsen ikävistä muistoista eroon?

    Sellaisista vanhoista ja ikävistä muistoista, jotka pyörivät mielessä ja ahdistavat minua. Ilkeistä sanoista ja teoista, joita olen joskus kauan sitten sanonut ja tehnyt, mutta jotka ovat nyt menneisyyttä. Eikä niille enää voi mitään.

    Miten niistä pääsee eroon, kun ne aiheuttavat minulle pahan mielen ja ahdistusta?

    Vastaus

    Hei

    Me kaikki olemme tehneet menneisyydessä virheitä ja toimineet väärin. Se on inhimillistä. Voit antaa itsellesi anteeksi.

    Ikävistä muistoista ja tunteista ei pääse eroon. Mutta ne voi oppia hyväksymään.

    Muistot ja tunteet tulevat ja menevät. Niitä ei kannata yrittää estää.

    Kun mieleesi tulee ikäviä muistoja ja tunteita, anna niiden tulla ja olla.

    Voit todeta itsellesi:

    Nyt nämä muistot ja tunteet taas tulivat. Ei tunnu mukavalta, mutta ei hätää. Nämä ovat vain muistoja ja tunteita. Ne menevät ohi.

    Vaikeista muistoista ja tunteista kannattaa myös jutella jonkun kanssa. Puhuminen helpottaa yleensä oloa.

  • Ammattien esittely

    1.4.2026

    Voitaisiinko täällä esitellä lisää ammatteja?

    Mitä jos joku haluaa työskennellä kirjastossa, mihin ammattiin pitää silloin opiskella? Mitä eläintenhoitaja tekee töissä? Mikä on floristi?

    Vastaus

    Hei

    Hyvä ajatus!

    Kerron toiveesi Vernerin tekijöille.

    Kirjastossa työskentelee yleensä kirjastonhoitaja tai informaatikko. Jos haluaa töihin kirjastoon, kannattaa suorittaa kirjasto- ja informaatioalan opinnot.

    Kirjastossa työ voi sisältää

    • asiakkaiden auttamista
    • kirjojen ja aineiston järjestämistä
    • tapahtumien järjestämistä
    • tiedonhakua.

    Eläintenhoitaja huolehtii eläinten hyvinvoinnista.

    Eläintenhoitajan työhön voi kuulua esimerkiksi eläinten

    • ruokkiminen ja juottaminen
    • häkkien tai tilojen siivous
    • eläinten terveydentilan seuraaminen
    • lääkintä.

    Eläintenhoitaja voi työskennellä esimerkiksi eläinpuistossa, maatilalla tai eläinklinikalla.

    Floristi työskentelee kukkien kanssa:

    • tekee kukkakimppuja ja asetelmia
    • suunnittelee koristeita juhliin
    • myy kukkia ja neuvoo asiakkaita.

    Lue myös: Tutustu ammatteihin

  • Kalajoki Campingin sivut

    1.4.2026

    Kalajokicamping ei ole muistanut päivittää sivujaan. Siellä lukee 2025, vaikka menossa on vuosi 2026.

    Aika erikoista vai mitä?

    Vastaus

    Hei

    Olet oikeassa!

    Ainakin Aukioloajat-sivulla on vielä vuoden 2025 tiedot.

    Toivottavasti sivut päivitetään pian!

    Suunnitteletko reissua Kalajoelle?

  • Kelan tukien maksun nopeuttaminen

    31.3.2026

    Surullista ettei KELA voi nopeuttaa tukien maksua. Mistä tämä oikein johtuu? Vai perustuuko se lakiin?

    Vastaus

    Hei

    Kelan toiminta perustuu tosiaan lakeihin.

    Monien tukien maksupäivät on määrätty etukäteen, eikä niitä voi aikaistaa. Se ei olisi yhdenvertaista ja sotkisi Kelan järjestelmät.

    Tsemppiä!

  • Datan jakaminen kolmansille osapuolille

    29.3.2026

    Milloin Microsoft jakaa dataani 3. osapuolille?

    Vastaus

    Hei

    Data tarkoittaa tietoa. Microsoft ei yleensä jaa henkilötietojasi eteenpäin. Se voi jakaa niitä tietyissä tilanteissa esimerkiksi yhteistyökumppaneille tai lain vaatimuksesta.

  • Iik-viikon aukioloajat

    29.3.2026

    Hei

    Linnanmäen sivuilla lukee ilmeisesti, että yöksi kotiin Iik-viikosta kello 9.00?

    Vastaus

    Hei

    Linnanmäen sivuilla lukee, että viime vuonna Iik-viikolla Linnanmäki oli auki kello 23.59 asti.

    Pääset Linnanmäen sivulle tästä linkistä

  • Haastavasta käytöksestä

    29.3.2026

    Minulla on keskiasteinen kehitysvamma ja osaan ihan hyvin kertoa, jos minulla on vaikka paha mieli tai joku harmittaa.

    Vastaus

    Hei

    Mukava kuulla, että osaat kertoa tunteistasi.

    Jollekin toiselle tunteiden tunnistaminen ja niistä puhuminen voi olla vaikeaa.

    Niin sanottuja haastavia tilanteita voivat aiheuttaa monenlaiset muutkin asiat, kuten kuormitus, sairaudet tai vaikka kipu.

  • Saattowäen Anniina

    29.3.2026

    Hei

    Miksi sinä väität, että et tunne Saattowäen Anniinaa?

    Ja joku väittää tuntevansa hänet. Eli onko se totta vai joku vitsi?

    Vastaus

    Hei

    Minä en tunne Saattowäen Anniinaa. Mutta joku muu voi tuntea.

    En valitettavasti osaa vastata, onko asia totta vai vitsi.

    Taidat tykätä Saattowäen pelleistä kovasti?