Kysymykset ja vastaukset
Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

Tällä sivulla voit lukea Verkko-Kertun aikaisempia vastauksia.
Vastaukset on jaettu aiheiden mukaan. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.
Vapaaehtoistyö
9.8.2026
Mulla kehitysvamma, diabetes ja epilesia. Vakinaisiin töihin en halua, vapaaehtoiseksi ehkä koirien pariin.
Asun tuetusti. Mulla on avustaja. Sen kanssa menen tutustumaan. Täällä on eräs hoitola, jossa voisin mennä käymään.
Muille en ole kertonut. Paitsi avustajalle.
Mitä teen?
Vastaus
Hei
Minusta sinulla on hieno suunnitelma!
On hyvä ajatus mennä tutustumaan hoitolaan avustajan kanssa.
Hoitolassa voit kertoa, että olet kiinnostunut vapaaehtoistyöstä. Voit kertoa, millaisia taitoja ja vahvuuksia sinulla on. Voit myös kertoa, millaisissa asioissa tarvitset tukea.
Sinun ei tarvitse kertoa asiasta muille, jos et halua.
Lue lisää vinkkejä vapaaehtoistyöhön
Tsemppiä!
Eläkkeet ja hoitotuki
7.8.2026
Miksi en saa muuta kuin työkyvyttömyyseläkkeen, takuueläkkeen ja pienen hoitotuen?
En pärjää.
Vastaus
Hei
Ikävä kuulla, että et pärjää. Et ole yksin. Monen on nyt vaikea pärjätä.
Jos rahat eivät riitä arjessa selviytymiseen, pyydä apua esimerkiksi ohjaajalta tai tukihenkilöltä.
Voitte ottaa yhdessä yhteyttä Kelaan tai vammaispalveluiden sosiaalityöntekijään. He voivat tarkistaa, onko sinulla oikeus esimerkiksi suurempaan hoitotukeen, toimeentulotukeen tai muihin palveluihin.
Älä jää asian kanssa yksin.
Kelan asiakaspalvelu selkokielellä (kela.fi)
Käyttäjän estäminen Whatsappissa
4.8.2026
Onko se rasismia, jos estää ulkomaalaisen käyttäjän WhatsAppissa?
Vastaus
Hei
Rasismi tarkoittaa sitä, että ihmistä kohdellaan muita huonommin esimerkiksi ihonvärin tai kansallisuuden takia.
Jos estää käyttäjän esimerkiksi epäilyttävän tai epäasiallisen käytöksen takia, se ei ole rasismia.
Jos estää käyttäjän vain sen takia, että hän on ulkomaalainen, se voi olla rasismia.
Jokaisella on oikeus päättää itse, kenen kanssa pitää yhteyttä WhatsAppissa.
Kaikista epäilyttävistä ja ikävistä viesteistä kannattaa jutella luotettavan ihmisen kanssa.
Hoitajat kieltävät sanomasta
4.8.2026
Miksi hoitajat kieltävät sanomasta, että yksi asukas on liian lyhyt asuntolassa ja että hänen pitää kasvaa?
Vastaus
Hei
Jokainen ihminen on hyvä juuri sen pituisena kuin on.
Toisen ihmisen kutsuminen liian lyhyeksi voi olla loukkaavaa. Siksi hoitajat kieltävät puheesi.
Keksitkö jotain ystävällistä sanottavaa?
Kasvuhormonin antaminen ja asiasta puhuminen
4.8.2026
Miksi hoitajat eivät anna kasvuhormonia asuntolassa yhdelle asukkaalle, että hän kasvaisi?
Minä puhun tässtä asiasta joka päivä hoitajille, Hoitajat sanovat vihaisella äänellä, että minä en saa puhua tästä.
Miksi hoitajat kieltävät tästä puhumisen?
Vastaus
Hei
Kasvuhormonia ei anneta vain siksi, että ihminen on lyhyt. Lääkäri päättää kasvuhormonin antamisesta. Sitä käytetään vain tietyissä sairauksissa tai tilanteissa.
Hoitajat eivät voi keskustella toisen asukkaan asioista kanssasi. Sinun ei siis kannata enää puhua asiasta.
Mistä muusta haluaisit puhua hoitajien kanssa?
Kiusaamisen lopettaminen
3.8.2026
Mitä voin tehdä, jos toinen ihminen ei ymmärrä jättää minua rauhaan, eikä lopeta viestien kautta kiusaamista?
Vastaus
Hei
Jos joku ei jätä sinua rauhaan ja jatkaa kiusaamista viesteillä, voit tehdä näin:
Älä vastaa viesteihin.
Ota viesteistä kuvakaappaukset talteen.
Estä henkilö sovelluksessa tai puhelimessa, jos et halua enää viestejä häneltä.
Kerro asiasta luotettavalle ihmiselle, kuten ohjaajalle, läheiselle tai muulle tukihenkilölle.
Älä jää asian kanssa yksin.
Tsemppiä!
Naimisiinmeno ja kumppanin koko
3.8.2026
Vastaus
Hei
Avioliitossa kumppanin koolla ei ole väliä. Tärkeintä on rakkaus, kuten kirjoitit.
Kauhuhahmojen ääntely
3.8.2026
Hei
Kukaan lapsi ei saa selvää, mitä kauhuhahmot sanovat, kun he vain ääntelevät. Puhuisivat omalla äänellä, niin että lapsikin saa selvää, mitä he sanovat.
Vastaus
Hei
Luulen, että kauhuhahmojen ääntelystä ei ole tarkoitus saada selvää.
Hahmojen esittäjät ääntelevät siis tahallaan niin, ettei ääntelystä saa selvää. Se on osa esitystä.
Iik-viikon kauhuhahmojen vapaa-aika
3.8.2026
Hei
Eikö se ole niin, että kauhuhahmoilla ei ole ikinä vapaa-aikaa, koska he ovat aina töissä?
Vastaus
Hei
Kyllä kauhuhahmojen esittäjillä on myös vapaa-aikaa.
Odotatko jo Linnanmäen Iik-viikkoa?
Toistuva migreeni
3.8.2026
Puolisollani on on toistuva mirgeeni, eikä se mene ohi, vaikka hän nukkuu hyvin.
Lääkkeetkään eivät aina auta. Nekin ovat ihan tavallisia särkylääkkeitä, joiden pitäisi auttaa tarvittaessa myös migreeniin.
Vastaus
Ikävä kuulla, että puolisollasi on toistuvasti migreeni.
Jos migreeni ei helpota levolla ja tavallisilla särkylääkkeillä, kannattaa käydä lääkärissä.
Tsemppiä!